بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی حوزههای معنایی دورۀ هیپومانیا و ویژگیهای روانی به ویژه خشونت در نامههای صادق هدایت میپردازد. از آنجایی که دو حوزۀ معنایی برجستۀ مربوط به دورۀ هیپومانیا در اختالل دوقطبی خشم و سرخوشی است، این پژوهش سعی بر آن دارد تا از طریق بررسی حوزههای معنایی دریابد که صادق هدایت به عنوان یک فرد دوقطبی بیشتر از ابزار خشونت در دورۀ هیپومانیا استفاده میکرده است یا سرخوشی. در این مطالعه، از نامههای صادق هدایت مربوط به دورۀ هیپومانیا استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از حوزههای معنایی و همچنین ابزارهای کمی استفاده شده است. نتای پس از بررسی زبانی هر نامه بیانگر آن است که خشونت زبانی به طور برجسته در نامههای مربوط آشکار است و صادق هدایت را میتوان از جمله افراد دوقطبی دانست که از ابزار زبانی خشونت بیشتر از سایر ویژگیها در دورۀ هیپومانیا استفاده کرده است.

کلیدواههها: اختالل دوقطبی، حوزۀ معنایی، خشونت، سرخوشی، هیپومانیا.

.3 مقدمه

ضرغامی و باقری - 82 :5923 - بیان میکنند که تقریبرا یرک درصرد از مرردم جهان مبتال به اختالل دوقطبی5 میباشرند کره میتوانرد مقردار قابرلتوجهی باشد. میزان فراگیری این اختالل روانی برین جامعرههای گونراگون، نژادهرای مختلف و در تمامی زمانها تقریبا یکسان قلمداد شده است. اختالل دوقطبری گونههای مختلفی دارد که از آنها میتوان به نام اخرتالل دوقطبری نرو 5 و اختالل دوقطبی نو 8 و حتی اختالل دوقطبی نو 9 که گونۀ بسیار خفیفری از این اختالل اسرت، نرام بررد. ضررغامی و براقری - 54-51 :5923 - اخرتالل دوقطبی نو 5 را حالتی مینامند که بیمار گاهی دچرار افسرردگی میشرود و گاهی دورههای شیدایی را تنها و به صورت شدید تجربه میکنرد.

در اخرتالل دوقطبی نو 8 بیمار عالوه بر دورههای افسردگی، درگیر دورههای هیپومانیرا8 یا شیدایی خفیف که به آن نیمهشیدایی نیرز میگوینرد، میشرود. بره عرالوه، میکلوویتز - 56 :[8337]5933 - 9 اشاره میکند که بعضی از بیماران دوقطبری دورۀ آمیخته4 را که تلفیقی از دورۀ افسرردگی و شریدایی اسرت، نیرز تجربره میکنند. سادوک و سادوک - 191 :8337 - در مورد دورههای مختلف اخرتالل دوقطبی ویژگیهای گوناگونی را بیان کردهاند. آنهرا اخرتالل دوقطبری را بره چهار دورۀ تقسیم میکنند: دورۀ افسردگی، دورۀ شریدایی، دورۀ نیمهشریدایی یا هیپومانیا و دورۀ آمیخته. در سطور زیرین به برخی از خصوصیات روانری دو دورۀ افسردگی و شیدایی براساس مالکهرای سرادوک و سرادوک - 8337 - و نیز گاس - 8336 - 1 بر پایۀ دیدگاه لندیس - 5364 - 6 اشاره خواهد شد.

ویژگیهررای روانرری دورۀ افسررردگی : - 5 احسرراس غمگینرری، پرروچی و حترری تحریکپایری؛ - 8 کاهش چشمگیر شیفتگی یا لاتبردن از همره یرا بیشترر فعالیتها؛ - 9 احساس ازدستدادن انر،ی؛ - 4 احساس بیارزشی یا گناه مفرط یا نامتناسب؛ - 1 کاهش قدرت تمرکز یا تفکر - نظیر تردید یا فقدان قاطعیرت - یا احساس بالتصمیمی؛ - 6 افزایش فکرکردن به مرگ نه فقط ترس از مردن و نیز خودکشی.ویژگیهای روانی دورۀ مانیا یا شریدایی و هیپومانیرا یرا نیمهشریدایی: - 5 سرخوشی و گشادگی غیرطبیعی؛ - 8 تحریکپایری؛ - 9 اعتمادبهنفس زیراد از حد و یا خودبزرگبینی؛ به بیان گاس - 33 :8336 - تروهم قردرت و عظمرت و نیز خودبزرگبینی؛ - 4 پرش افکار و احساس مسابقۀ افکار؛ - 1 حرواسپرتی یرا توجه بیدرنگ به محرکهای بیرونی و بیاهمیرت یرا غیرمررتبط؛ - 6 افرزایش فعالیتهایی اعم از فعالیتهای اجتماعی، شغلی، تحصیلی و یا جنسری و گراه همراه سرآسیمگیهای روانی و حرکتی.

نکتۀ مهم، همان گونه کره جرونز و دیگرران - 84 :[8338]5927 - اظهرار داشتهاند، این است که اختالل دوقطبری رابطرۀ مسرتقیمی برا خالقیرت دارد. شواهد قانعکنندهای وجود دارد که نشان میدهد افراد خالقی در طول تراریخ مبتال بره ایرن اخرتالل بودهانرد. ایرن افرراد شرامل هنرمنردان، نویسرندگان، موسیقیدانان، شاعران و هنرپیشهگاناند. در ایران نیز به موارد مشابهی اشراره شده است. یکی از آنها صادق هدایت است. فردایی - 8333 - 5 در مقالرهای برا عنوان "صادق هدایت از دیردگاه روانپزشرکی توصریفی" برر ایرن امرر صرحه میگاارد که صادق هدایت مبتال به اختالل دوقطبی بوده است.اسماعیلپور و ساسانی - 8351 - در مطالعهای کیفی به بررسی نامههای صادق هدایت به شهید نورایی تحت تاثیر اختالل دوقطبی پرداختند. در این مطالعره برر اسرراس معیارهررای زبانشرناختی ماننررد حوزههررای معنرایی برررای تعیررین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید