بخشی از مقاله

چکیده:

یکی از جنبه های نوآوری بنیادین , وجود یک ارتباط تنگاتنگ با تکنولوژی های پیشرفته در موقعیت های بازار می باشد و اگر بازار مناسبی برای این تکنولوژی موجود نباشد, می توان گفت انتظار به دست آوردن سود چشم گیری که بتوان در رقابت با رقبا دوام آورد به طور قطع و یقین وجود نخواهد داشت . آنچه که نوآوری با خود خواهد داشت, طرح والگوی پیشنهادی برای ایده ای است که باید به اجرا درآید واین محقق نخواهد شد مگر اینکه سازمان با توجه به زیر بنا وامکانات خود بتواند به گونه ای موشکافانه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و وفق دادن سازمان به هرگونه تغییرات جدید آن را عملی سازد . مدیران و سلسله مراتب سازمانی باید تلاش نماید تا از هرگونه ایده و نوآوری در سازمان حمایت نماید و تکنولوژی را همپا با نوآوری درآورند.آنچه که مهم تلقی می گردد تاثیری است که این تکنولوژی برای ایجاد نوآوری ها در سازمان دارد . این مقاله نقش نوآوری را در اوضاع بازار وتاثیرآن برسازمان مورد بررسی قرار خواهد داد .

واژگان کلیدی: بازار, تکنولوژی , نوآوری

مقدمه

در دنیای کنونی که هر روز افراد در تکاپو برای پیشرفت و بدست آوردن سود و منفعت در بازار کار و معامله می باشند توسعه ی نوآوری های بنیادین شامل ریسک - خطری که می کنیم - و ملزومات مربوط به درون بینی - نیازهایی که ما در خود احساس می کنیم - می باشد و به علت بالا بودن سطوح تکنیکی بازار - پیچیدگی بازار - پیشرفت تکنولوژی مهم تلقی شده است . هرچه نوآوری در فضای صنعتی افزون ترباشد محصولات جدید بیشتری نیز تولید می شود. بنابراین رشد بازار و عرضه نوآوری دو مبحث مهم در این عرصه هستند. چنانچه بازار بتواند نیاز ایجاد کند و مردم نیز نیاز داشته باشند خود به خود رشد اقتصادی و البته به منظور تشخیص تاثیرات آن نیازمند داشتن پتانسیل نوخاسته ی همین تکنولوژی ها در محیط صنعتی ایجاد می شود. ابتدا باید آن را در محیط کاری محدودی مورد ارزیابی قرار داد - . ,کاری هستیم - یعنی به علت عدم پیوستگی تکنولوژی ها بخش وسیعی از چالش در نوآوری ها سرعت بالایی است که این تکنولوژی های نو خاسته در برقراری با موقعیت های آتی بازا ر دارند .

سوالی که مطرح می شود ای ن است که چگونه بین تکنولوژی های پیش رو و بازاری که نیازمند نوآوری های بنیادین وظایف وپروسه ها در بازاری که با ساختار نظری و با ,است ارتباط برقرار کنیم . چگونگی برقراری این ارتباط با توصیف مهارتها همه ی سازمانها برای بقاء نیازمند .اطلاعات سازمانی و زیرساخت ها می باشد برای توسعه ی این نوآوری ها اتفاق خواهد افتاد اندیشه های نو و نظرات بدیع و تازه اند. افکار و نظرات جدید همچون روحی در کالبد سازمان دمیده می شود و آنرا از نیستی و فنا نجات می دهد.در عصر ما برای بقاء و پیشرفت و حتی حفظ وضع موجود،باید جریان نوجوئی و نوآوری را در سازمان تداوم بخشید تا از رکود و نابودی آن جلوگیری شود.برای آنکه بتوان در دنیای پرتلاطم و متغیر امروز به حیات ادامه داد باید به نوآوری و خلاقیت روی آورد و ضمن شناخت تغییرات و تحولات محیط برای رویارویی با آنها پاسخ های بدیع و تازه تدارک دید و همراه با تأثیرپذیری از این تحولات ،بر آنها تأثیر نهاد و بدانها شکل دلخواه داد.

با توجه به اهمیت خلاقیت و نوآوری در سازمان و ازآنجائیکه خلاقیت در سازمان در گرو توانایی خلاقیت انسانها در سازمان می باشد و قدرت و استعداد خلاقیت و نوآوری در همه افراد سازمان وجود دارد و ظهور آن مستلزم پرورش است. امروزه فروشندگان و مشتریان در بازار هرکدام سعی برآن دارند که هریک با توجه به نیازهای خود برای برآورد کردن آن با کمترین ریسک به خواسته ی خود برسند . پیشرفت زیرا ایجاد و استفاده از هریک از آن نوآوری ها ,تکنولوژی در دنیای امروزی سبب آن شده که بازار دچار یک تنش گردد خواستار یک بررسی می باشد و افراد و شرکت ها در مواجهه با هر تغییری مقاومت خواهند کرد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه بطور پیوسته وپلکانی اتفاق بیفتد . در این مقاله سعی شده است تا حد امکان به موضوع نوآوری و ورود تکنولوژی ها در ساختار بازار مورد بررسی قرار گیرد .

تعاریف و اصطلاحات

بازار

بازار را مکان فیزیکی که خریداران و فروشندگان - اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی - برای داد وستد ,مبادله کالا و خدمات دور هم جمع می شوند , می گویند . عرضه و تقاضا پایه و اساس ایجاد بازار ها است ,عرضه و تقاضا تعیین کننده ی قیمت کالا است . - حسینی نسب - 1390 بازارها انواع گوناگونی دارند که در شکل - 1 - به چند مورد از آن اشاره می شود :

تکنولوژی

تکنولوژی از ریشه ی یونانی به معنای مهارت و گفتگو گرفته شده است . فن شناسی مطالعه منظم ابزار, شیوه ها و روش هایی است که در شاخه های گوناگون فنی به کار رفته است . فن شناسی عبارت است از اعمال روش های علوم طبیعی و علوم فیزیکی که در یک شغل به منظور شناخت تمامی قوانین موثر بر آن , انتقاد از شیوه های آن و انتقال دانستنی های مربوط بدان از طریق آموزش فنی.دایره المعارف علوم و تکنولوژی ,تکنولوژی را علم و عمل نظام یافته ای می داند که معمولا به فرآیند های صنعتی اطلاق می گردد. سازمان ملل متحد تکنولوژی را به عنوان مجموعه ی اطلاعات ,مهارت ها ,روش ها و ابزار لازم برای ساختن محصولات مورد نیاز و کاربرد آن ها و یا تامین خدمات مفید و مورد نیاز پذیرفته است .تکنولوژی عبارت است از دانش و مهارت های لازم برای تولید کالا و خدمات که حاصل قدرت فکری و شناخت انسان وترکیب قوانین موجود در طبیعت می باشد - عباسپور,. - 1393

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید