بخشی از مقاله

چکیده

زردآلو با نام علمی "Prunus Armeniaca" یا "Americana Vulgaris" یکی از انواع گیاهان تیرهی گلسرخیان است. این میوه سرشار از مواد معدنی و ویتامینهای A,B,C و سایر مواد غذایی میباشد. با وجود اینکه ایران رتبهی سوم جهانی تولید زردآلو را داراست؛ ولی پیشرفت قابل ملاحظهای در امر فرآوری صنعتی و صادرات ای ن محصول نداشته است. یکی از فرآوردههای مهم زردآلو برگهی زردآلو است که برای تهیهی آن، ابتدا باید زردآلو به دون یم شکافته، هستهی آن درآورده و سپس خشک شود.

بسیاری از زردآلوها هسته جدا هستند و فقط اگر از وسط به دو نیم تقسیم شوند، هستهی آنها معمولا خود به خود جدا شده و بیرون میافتد. در حال حاضر تولید برگهی زردآلو در ایران به روش غیرمکانیزه و سنتی انجام میگیرد. در نتیجه طراحی و ساخت یک دستگاه که علاوه بر سرعت عمل بالا، سادگی و ارزان قیمت بودن، بتواند زردآلو را به نحوی انتقال دهد که برش روی شیار یا نزدیک آن حاصل شود گام مهمی در تسهیل تهیهی برگهی زردآلو و صادرات آن میباشد؛ لذا در این تحقیق دستگاهی ساخته شد که ابتدا زردآلو را در راستای شیار روی سطحش منتقل کرده و سپس آن را برش میدهد.

مقدمه

میوهی زردآلو تقریبا گرد و گوشتی است و بعضی از انواع آن بیضی شکل بوده و از وسط توسط شیاری به دو قسمت مساوی - قرینه - تقسیم میشود. میوهی زردآلو دارای درونبر چوبی ضخیم است و در وسط آن هسته قرار دارد - مقتدر، . - 1368 مقصود از برگهی زردآلو، خشک کردهی میوهی زردآلو به صورت لپه یا برگه که هستهی آن درآورده شده است میباشد . برای تهیهی برگهی زردآلو، ابتدا باید زردآلو به دونیم شکافته، هستهی آن درآورده و سپس خشک شود.

ایران یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ و قدیمی دنیا در تولید زردآلو و مشتقات آن میباشد. طبق آمار سازمان بین المللی غذا و کشاورزی1 در سال 2014 میلادی، میانگین تولید جهانی زردآلو 3365738 تن گزارش شده که ایران با سهم 252747 تن بعد از ازبکستان و ترکیه در مقام سوم تولید جهانی قرار گرفته است . - Anonymous, 2017 - در صورتیکه طبق آمار این سازمان، ایران در رتبهی 25 ام صادرات برگهی زردآلو قرار دارد. در نتیجه کشور ما پیشرفت قابل ملاحظهای در امر فرآوری صنعتی و صادرات این محصول نداشته و نتوانسته جایگاه مناسبی در بازار های جهانی به دست آورد.

اطلاع و استفاده از خواص فیزیکی و مکانیکی محصولات کشاورزی به منظور طراحی ماشینهای برداشت، پس از برداشت و فرآوری آنها بسیار پر اهمیت است. غائبی خواص فیزیکی و مکانیکی میوه، هسته و مغز پنج نوع زردآلوی تجاری ایران - اردوباد، قرمز شاهرود، نصیری، قربان مراغه و سفید ارومیه - و همچنین خواص شکست هستهی زردآلو را تحت شرایط مختلف تعیین کرد - غائبی، . - 1387 احمدی و باریکلو در تحقیقی، رقم ضیاءالملکی میوهی زردآلو را جهت تعیین برخی از خواص فیزیکی - رنگ و شعاع انحنا - و مکانیکی - مدول الاستیک، تغییر شکل نفوذ، نیروی نفوذ و انرژی نفوذ - مورد بررسی قرار دادند.

- احمدی و باریکلو، . - 1392 قاسمی و همکاران برخی از خصوصیات فیزیکی شش رقم از ارقام زردآلوی ایرانی را مورد بررسی قرار دادند . - Ghasemi et al., 2008 - حسن بیگی و همکاران نیز برخی از خصوصیات فیزیکی و مکانیکی میوه، هسته و مغز هسته زردآلوی واریتهی تجاری اردوباد را اندازه گرفتند. آنها مقدار متوسط طول، عرض و ضخامت میوه را به ترتیب حدود 47، 45 و 41 میلیمتر تعیین کردند و گزارش کردند که رقم اردوباد تقریبا کروی میباشد . - Hassan-Beygi et al., 2009 -

تاپ یک ماشین برش برای میوههایی نظیر زردآلو ابداع نمود. در این طرح، از یک جفت دیسک برش دهنده با چرخش مخالف به صورتیکه میوه برای عمل برش از بین این دو دیسک عبور میکرد استفاده شد . - Topp, 1897 - پرلی و پرلی ماشین دیگری برای دونیم کردن و گرفتن هسته میوههایی نظیر زردآلو ساختند که مستقل از اندازهی میوه عمل می-کرد. در طرح مزبور، زردآلو در طول مسیر حرکتش میغلتید و همزمان به وسلیهی تیغه بریده میشد و هستهی آن با برخورد به لبهی این تیغه از گوشتهی میوه جدا میشد .

- Perrelli and Perrelli, 1956 - سیرالو یک دستگاه برش و جهتدهی به زردآلو ابداع نمود. هدف اصلی در این وسیله، جهتدهی به زردآلو بود به طوریکه میوه در جهت محور طولی پیشروی کند و به وسیله سیستم برش مناسب به طور سریع در جهت محور اصلی برش بخورد . - Ciraolo, 1963 - لاولند یک ماشین برش زردآلو طراحی نمود که در سیستم برش آن از یک چاقوی شناور استفاده شده بود - Loveland, با توجه به بررسیهای انجام شده، مشخص گردید که تاکنون دستگاهی برای برش میوهی زردآلوی ارقام ایرانی انجام نگرفته است. لذا هدف از این تحقیق ساخت دستگاهی برای برش زردآلو مناسب ارقام ایرانی میباشد.

مواد و روشها

ساخت این دستگاه در کارگاههای گروه مهندسی فنی کشاورزی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران انجام گرفت. دستگاه از دو قسمت اصلی: - 1 سیستم انتقال و - 2 سیستم برش تشکیل شده است.

سیستم انتقال:

همانطور که در شکل 1 مشاهده میشود، سامانهی انتقال دستگاه از نه قطعهی اصلی تشکیل شده که این قطعات به ترتیب شمارههای مندرج در نقشهی مونتاژی عبارتند از: قطعه - 1 - ، پایه: این قطعه از پروفیلهایی به ابعاد 30×60 میلیمتر مربع و از جنس فولاد St 37-2 مطابق با استاندارد DIN EN10210-2؛ ساخته شده است. قطعات مختلف شاسی بوسیلهی اتصال پیچ و مهره به یکدیگر متصل شدند. قطعات دیگر دستگاه بر روی این قطعه یعنی پایه مونتاژ میشوند.

قطعه - 2 - ، پایه موتور: این قطعه از تسمههایی به ابعاد 40× 5 میلیمتر مربع از جنس فولاد St 32 مطابق با استاندارد، DIN EN 174، ساخته شده است و به وسیلهی پیچ و مهره به شاسی متصل شده و الکتروموتور AC روی آن قرار می-گیرد. قطعه - 3 - ، الکتروموتور :AC از موتور الکتریکی سه فاز با توان اسمی 0/55 کیلووات و سرعت دورانی 1390 دور بر دقیقه، - ACMOTOGEN, 100 LA, IRAN - برای گرداندن تسمه نقاله استفاده شد. قطعه - 4 - ، سامانه انتقال زنجیر غلتکی: از یک چرخ زنجیر 06B20 نافیدار که روی محور متصل به غلتک - قطعه شماره - 5 استفاده شد. چرخ زنجیر روی محور غلتک سوار شد. برای جلوگیری از هرز گشتن چرخ زنجیر درون محور غلتک از یک خار تخت استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید