بخشی از مقاله

چکیده :

در این پژوهش زیست چینه نگاری سازند آسماری در برش تاقدیس تامار - جنوب شرق یاسوج - مورد بررسی قرار گرفته است. نهشته های سازند آسماری در این برش شامل 312 متر آهک های خاکستری تا کرم رنگ ضخیم، متوس و نازک لایه و بعضا آهک های مارنی می باشند. بر اساس مطالعه پخش و پراکندگی فرامینیفرهای بنتیک 17 جنس و 20 گونه در 2 زون زیستی شناسایی گردید و در مجموع سن الیگوسن - روپلین- شاتین - برای این سازند معرفی شد. مقایسه زیست چینه نگاری سازند آسماری در برش مورد مطالعه با 2 برش دیگر - تنگه شیوی و تاقدیس نااورا - نشان می دهد که سن قاعده سازند آسماری در هر سه برش همزمان - روپلین - می باشد. در مقابل راس سازند آسماری در تنگ شیوی کمی جوانتر است.

مقدمه :

حوضه زاگرس به سبب ذخایر هیدروکربنی قابل توجه و فعالیت تکتونیکی بسیار جوان از دیر باز مورد توجه محققان قرار داشته است. در این میان رسوبات پلتفرم کربناته ای که سازند آسماری را تشکیل می دهند شامل تعدادی از بزرگترین مخازن نفتی در دنیا بوده و به همین علت از اهمیت خاصی برخوردارند . - 1 - سازند آسماری توالی ضخیمی از سنگ های آهکی کرم تا قهوه ای رنگ به سن الیگومیوسن می باشد که بر روی پلتفرم کربناته در زاگرس نهشته شده است . - 3 - شناسایی و بررسی دقیق فون های فسیلی سازند آسماری جهت مطالعات و کارهای اکتشافی در حوضه زاگرس دارای اهمیت می باشد. خواص زیست چینه ای سازند آسماری برای اولین بار توس وایند - 1965 - تدوین گردید.

آدامز و بورژوا - 1967 - این خواص را مورد تجدید نظر قرار داده و در مجموع سه زون و دو زیر زون زیستی معرفی کردند . - 5 - زیست چینه نگاری سازند آسماری نیز بر اساس آزمایش های ایزوتوپ استرانسیوم توس لارسن و همکاران - 2009 - انجام شده و 7 تجمع زیستی تشخیص داده شده است . - 7 - هدف از این پژوهش زیست چینه نگاری و تعیین سن سازند آسماری در برش مورد مطالعه، حضور یا عدم حضور رسوبات متعلق به زمان آکی تانین و همچنین تعیین سن قاعده سازند رازک می باشد.

برش مورد مطالعه در تاقدیس تامار در جنوب شرقی یاسوج با مختصات جغرافیایی 30 26 31 شمالی و 51 47 38.1 شرقی قرار دارد - شکل . - 1 علاوه بر این، مقایسه زیست چینه نگاری سازند آسماری با 2 برش دیگر - تنگه شیوی و تاقدیس نااورا - به منظور درک بهتر از زمان رسوبگذاری سازند آسماری نیز انجام می شود 2 - و . - 8 برش های مذکور در نواحی فارس داخلی و فارس ساحلی قرار دارند و برش مورد مطالعه در این تحقیق نیز در فارس داخلی قرار دارد - شکل . - 4

روش مطالعه

جهت تعیین سن و بررسی زیست چینه نگاری سازند آسماری با ضخامت 312 متر تعداد 164 نمونه برداشت و از آن ها مقاطع نازک تهیه گردید. مقاطع مذکور در آزمایشگاه مورد مطالعه زیست چینه ای قرار گرفت. در پژوهش حاضر خواص زیست چینه ای سازند آسماری بر اساس روزن داران بنتیک و با توجه به توزیع و گسترش فون ها و با در نظر گرفتن تحقیقات اهرنبرگ و همکاران - 2007 - ، لارسن و همکاران - 2009 - و ون بوخم و همکاران - 2010 - صورت گرفته است. برخی از میکروفسیل های موجود در این برش در شکل 2 نشان داده شده است.

بحث

بر اساس مطالعات زیست چینه نگاری در سازند آسماری واقع در جنوب شرقی تاقدیس تامار 17 جنس و 20 گونه شناسایی گردید. بر اساس پخش و پراکندگی میکروفسیل ها 2 زون تجمعی برای سازند آسماری و 1 زون تجمعی برای قاعده سازند رازک شناسایی که معرف سن روپلین- شاتین برای سازند آسماری و سن بوردیگالین برای قاعدهی سازند رازک در این برش می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید