بخشی از مقاله

چکیده :

تعریف و ساخت بناهایی که بتواند در زمینه مصرف انرژی در سطح مناسبی قرار داشته باشد، همواره اهمیت خاصی دارد. معماری سبز با هدف تامین آسایش انسان و کاهش هزینه های مصرف انرژی و عدم وابستگی به انرژیهای تجدیدناپذیر بدون ضرر زدن به محیط زیست بیان کننده رابطه ای با منفعت دوجانبه میان انسان و محیط زندگی-اش در جهت تامین نیازها و بقاء و سلامت هر دو است. وضعیت کنونی جهان، بحرانهای مربوط به انرژی، آلودگی هوا و تخریب محیط زیست ماحصل فعالیتهای اشتباه در عرصه های مختلف خصوصا" صنعت ساخت و ساز است. با استفاده از این نوع معماری در ساخت و سازهای کشور می توان به پایداری قابل ملاحظه ای دست یافت و هزینه ها را به شدت کاهش داد. در این نوشتار بر آنیم تا با انجام مطالعه بر روی اسناد و مدارک موجود و نیز ارائه راهکارهای ممکن برای تحقیقات و بررسی های آتی می توان روند بهینه اجرای این فرآیند را تسهیل نماییم.

مقدمه:

رعایت کوچکترین جزئیات می تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف در ساختمان داشته باشد. بطور مثال نحوه جهت گیری ساختمان، نحوه قرار گیری فضاهای جانبی و بهبود روشهای عایق بندی با کمترین هزینه می تواند باعث بهبود کارایی سکونتگاه ها باشد. بنابراین با تصحیح درروش های ساخت و طراحی ساختمان می توانیم به طراحی ایده آل دست یابیم . - 6 - اولین قدم برای رسیدن به این هدف یافتن نقاط ضعف معماری معاصر و ارائه راهکارهایی برای بهبود این نقاط ضعف می باشد.

در این زمینه در کشورهای مختلف تحقیقاتی انجام شده است، از آن جمله می توان به" اندازه گیری عملکرد 12 ساختمان با مصرف انرژی کم" تالیف دکتر تامسون و شولتز و پل اشاره کرد. که در آن میزان ذخیره انرژی در ساختمان های مجهز به سیستم های خورشیدی را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان می دهد که با استفاده از سیستم های خورشیدی میزان مصرف بسیار کاهش می یابد. - - 7

درعصرمدرن تامین رفاه جامعه سرلوحه توسعه قرارگرفت،امّا با مطرح شدن مباحث مربوط به رابطه میان انسان، محیط زیست و توسعه در دهه 1970 مفهوم توسعه پایدارمورد توجهجدّی قرارگرفته است. رشد علم و صنعت در جهان امروز، روشهای مختلف استفاده از انرژی را که در دوران قبل از انقلاب صنعتی معمول بود دگرگون کرده و شناخت منابع انرژی های جدید تحولی بزرگ در توسعه صنعتی و تکامل اجتماعی بشر بوجود آورد.

به دلیل ایجاد بحران انرژی در جهان و پایان پذیر بودن منابع انرژی های تجدیدناپذیر و همچنین افزایش آلودگی محیط زیست به دلیل استفاده بی رویه از انرژی های فسیلی لزوم استفاده از انرژی های پایدار مخصوصا در بخش ساختمان مورد توجه قرارگرفته است . - 9 - امروزه انرژی های نو به رغم ناشناخته ماندن، به سرعت درحال گسترش و نفوذ است و غفلت از آن، غیرقابل جبران خواهد بود، انرژی خورشیدی، بادی، آبی، بیوماس، بیوگاز وانرژی زمین گرمایی از عمده ترین منابع انرژی های پاک می باشند. وقوع چند عامل در سال 1991 میلادی، سبب ایجاد نقطه عطفی برای انرژی های تجدید پذیر، به خصوص انرژی باد شده است که شامل موارد زیر است.

-    تغییرات آب وهوایی بر اثر انباشت گازهای گلخانه ای در جو

-    افزایش تقاضای مصرف انرژی در سراسر جهان

-    گشوده شدن چشم انداز نوید بخشی در مورد انرژی های تجدید پذیر بود که با صراحت از سوی کارشناسان اعلام شد

-    پایان نفت ارزان و ارزشمندتر شدن سوخت فسیلی

زندگی بدون انرژی غیرممکن است. گیاهان و برخی از انواع باکتریها قادرند تا نور خورشید را به انرژی شیمیایی تبدیل نموده و سپس وارد چرخه منابع غذایی گردند. اجتماع گیاهان و حیوانات یک سامانه بومگرایی را به وجود آوردهاند و از این انرژی دائمی خورشیدی به میزان مصرفشان بهره میگیرند. بخشی از پرتوهای خورشیدی تبدیل به انرژی شیمیایی شده و در قالب ذخایر طبیعی کهدائماً در حال ذخیره شدن هستند یافت میشوند.

میلیونها سال پیش این مواد به سوختهای فسیلی، روغن و گازهای طبیعی تبدیل شدهاند که همان سوختهایی میباشند که امروزه 80 % از انرژی مصرفیمان را تامین می کنند. تابش خورشید اساس فتوسنتز و شالوده منابع انرژی تجدید پذیر است. انرژی خورشیدی در به وجود آمدن گیاهان کمک میکند و گیاهان می توانند به عنوان یک سوخت یا به صورت عصاره در دانه های روغنی مورد بهره برداری قرار گیرند. انرژی خورشیدی انفعالی عموما در ساختمان ها کاربرد دارد اما به ندرت پتانسیل کامل آن مورد بهره برداری قرار می گیرد.

شیشه های نماهای جنوبی فضاهای گرمی را به وجود می آورند و در حدود 4 درصد ازانرژِی مورد نیاز یک ساختمان را تامین میکنند. با بزرگتر کردن پنجره های جنوبی، افزایش گرمخانهها یا آتریوم ها و تونل های هوای گرم برای بخش های سردتر ساختمان سهم انرژی خورشیدی می تواند تا 40 درصد از نیازهای اولیه انرژی گرمایشی را در یک خانه تامین کند. برای دستیابی به بازدهی بیشتر لازم است انرژی خورشیدی در یک کالبد ساختمانی با ظرفیت گرمایی بالا ذخیره گردد و ساختمان باید عایق کاری شده و نسبتا بی منفذ باشد. در حال حاضر فقط %0/6 از انرژی مورد نیاز ساختمانها از انرژی های تجدید پذیر تامین می گردد و تولید کمتر از 1/7 مگاوات برق با استفاده از انرژی خورشیدی سهم بسیار کمی از کل انرژی مورد نیاز کشور را تامین می کند. در کشوری مانند ژاپن با شرایط بسیار نامناسب تر از لحاظ تابش نور خورشید، تولید برق خورشیدی در حدود 480 برابر ایران است . - 1 -

روش تحقیق:

متدولوژی استفاده شده در این تحقیق به دلیل موجود بودن بناها و نیز عدم ساخت بنای جدید به این صورت به علت پیشرفتهای مختلف و ایجاد دستگاههای سرماساز متنوع، به صورت توصیفی از ساختمانهای منتخب صورت گرفته است. در این راستا استفاده از کتب و منابع مختلف موجود در این زمینه راهگشای کار بوده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید