بخشی از مقاله

سمنت پلاست وخواص آن به عنوان سنگی مصنوعی

چکیده

انسان از زمانهاي دور سنگ ریزهها را جمع میکرد و از آنها ابزار میساخت و از آنها استفاده میکرد.

بزرگترین جرم این کره را سنگ تشکیل میدهد و این اشیاي طبیعی در طول میلیونها سال لایههاي سطح زمین را شکل دادهاند.
بشر از دیر باز با استخراج و به کارگیري سنگها در صنعت ساختمان گامی در راستاي استحکام سازهها برداشت و سالهاي سال استحکام این اشیا در بدنه این سازهها بازگوي فناناپذیري آنها بود. اما این سلطه ماندگار نماند و انسان با ابداع بتن، پنجرههاي جدیدي به روي طبیعت ساختمان باز کرد.
از ابتداي قرن بیستم با بالا رفتن تقاضا و همچنین گران شدن انرژي و کم شدن منابع طبیعی انسان به فکر ساخت سنگها به روش مصنوعی افتاد.

این کار از هدر رفتن منابع طبیعی و مصرف زیاد انرژي جلوگیري میکرد و دیگر نیازي به جستجو کردن منابع طبیعی نبود، و امکان ایجاد زیباترین طرحها و رنگهاي دلخواه امکانپذیر میشد.
امروزه تکنولوژيهاي متعددي براي ساخت سنگ مصنوعی بنا شده است که در این مقاله بر آنیم تا به تحلیل خواص یکی از زیباترین و ارزانترین سنگهاي مصنوعی با نامس"منت پلاست" بپردازیم.

هدف استفاده از سمنت پلاست:


امروزه در دنیا احداث ساختمان و پروژههاي عمرانی با سرعت زیادي در حال انجام است. استفاده از مصالح قدیمی و روشهاي سنتی ساخت دیگر جوابگوي سرعت مورد نظر و نیازهاي طراحی نمیباشد. از این رو استفاده از مصالح جدید و کارا امري اجتناب ناپذیري محسوب میشود.

مزایاي سنگ مصنوعی نسبت به سنگهاي طبیعی:


پیشرفت علوم شیمی و متالوژي به ویژه در گرایشهاي پلیمر، تحول شگرفی در صنایع و معادن حادث شده
است. ساخت و سنتز مصنوعات شیمیایی و احیاي مواد معدنی از طریق فعل و انفعالات شیمیایی، یکی از کارکردهاي شیمی پلیمر در عصر حاضر است، شاید ترکیب عناصر و مواد معدنی با یکدیگر و تولید مواد جدید ترکیبی تحت عنوان سمنت پلاست مهمترین تحول علمی قرن بیستم در مصالح ساختمانی باشد.

تخریب محیط زیست جهت کشف منابع سنگهاي ساختمانی و هزینه بالاي استخراج، برشکاري صیقلکاري و پرداخت سنگهاي طبیعی و عدم ایجاد رنگهاي متنوع و کم بودن طیف رنگی یکسان و هزینه بالاي نقل و انتقال به دلیل وزن زیاد و قدرت چسبندگی کم به بدنه ساختمان گوشهاي از مشکلات استفاده از سنگهاي طبیعی جهت کاربرد در صنعت ساختمان میباشد و حل این مشکل تنها با جایگزینی آن تحت شرایط کنترل شده با سنگهاي مصنوعی است.

بکار بردن تکنولوژيهاي نوین در صنعت ساختمان منجر به خلق محصولات با مقاومت بیشتر و کیفیت برتر میگردند. از جمله این تکنولوژيها میتوان به سنگهاي مصنوعی اشاره کرد که طیف وسیعی از مصرف را در صنعت ساختمان شامل میشوند.

سنگهاي مصنوعی از تکنولوژيهاي متفاوتی به وجود میآیند که از متنوع ترین آنها میتوان به سمنت پلاست اشاره کرد. سمنت پلاست یا سیمان پلیمر شده آمیزهاي از مواد معدنی و شیمیایی میباشد که با استفاده از تغییر بافت مولکولی سیمان به واکنش پلیمریزاسیون منجر میشود.

از خصوصیات سمنت پلاست (سیمان پلیمر شده) میتوان به مقاومت بالا، نفوذ رطوبت پائین، مقاومت فشاري و خمشی و نیز کششی ایدهآل، فرسایش کمتر و وزن پایین اشاره کرد.
با توجه به فرآیندهاي رنگپذیري و شکلدهی، انواع سنگها با مدل، طرح و رنگهاي گوناگون تولید میشوند

همچنین انواع طرحهاي سنگهاي مصنوعی سمنت پلاست به شرح زیر است:

-1 انواع سنگهاي مصنوعی نما ( صاف و صیقلی، مات و نیمه مات) -2 انواع سنگهاي نما برجسته، بادبر، طرح دار مناسب براي نماهاي داخل و بیرون ساختمان -3 انواع سنگهاي ساختمانی، قرنیز، سنگ پله و زیر پله و...

-4 انواع موزائیکهاي صاف و صیقلی با طرحهاي ساده، مرمریت و گرانیت -5 انواع موزائیکهاي طرح دار و آنتیک صیقلی -6 انواع سنگ فرشهاي برجسته براق و مات

-7 انواع اجسام دو بعدي و سه بعدي مثل گلدان، کتیبه و مجسمه -8 انواع مبلمان شهري و جدول و...

از ویژگیهاي سنگمصنوعی سمنت پلاست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-1 تنوع در رنگ با قابلیت اجراي طرحهاي مختلف و دلخواه
-2 سبکتر از سنگهاي طبیعی و با وزن مخصوص 2200 کیلوگرم بر مترمکعب است که همین امر باعث وزنکمتر ساختمان و در نتیجه کاهش اثر زلزله بر ساختمان میشود
-3 قابلیت جذب آب کمتر از 2/2 درصد در حد سرامیک و کاشی
-4 عدم محدودیت در ابعاد تولیدي با نسبتی همانند سنگ طبیعی و عدم محدودیت در طرح سنگ -5
استقامت (کشش و فشار) بالاتر از سنگهاي طبیعی
-6 قابلیت چسبندگی بیشتر با مصالح سیمانی. بدین معنی که برخلاف سنگهاي طبیعی در اثر عوامل جوي و عدم چسبندگی به مرور زمان از بدنه ساختمان جدا نمیشود، از آشناترین معایب سنگهاي طبیعی، همین جدا شدن تدریجی از بدنه ساختمان است.
-7 مقاومت بالا در برابر عوامل جوي و نیز مقاومت رنگ در مقابل تشعشعات خورشید
-8 مقاومت یخبندان تا پنجاه درجه سانتی گراد زیر صفر
-9 مقاومت حرارتی تا پانصد سیکل دمایی

-10مقاوم در برابر انبساط و انقباض، که همین امر موجب میشود در مناطق کویري دچار شکستگی و ترك نشوند -11استحکام و انسجام بالا -12تنوعپذیري بالا -13نصب آسان و بدون دردسر و...


موارد استفاده و مشخصات فنی سمنت پلاست:


سمنت پلاست نسل جدیدي از سنگهاي مصنوعی میباشد که متشکل از نوع خاصی از سنگدانههاي طبیعی عمل آوري شده، رنگهاي معدنی و مواد پلیمري که تحت تکنولوژي نانو، بافت مولکولی آنها تغییر شکل یافته (کریستاله شده)وداراي مقاومتی بین 2 تا 3 برابر بتن میباشد.این محصول در کف پوشی داخل ساختمانها و در بدنه دیوار بکار میرود و علاوه برآن براي تزیین نماي بیرونی ساختمانها و دیوار کاربرد دارد .یکی دیگر از مصارف این محصول کف پوشی و تزیین پیاده روهاي خیابانها و حیاط و محوطه بناها میباشد .این محصول میتواند جایگزین موزائیک سنگ و کاشی وسرامیک در کاربردهاي مختلف باشد

از خصوصیات سمنت پلاست میتوان به مقاومت بالا، نفوذ رطوبت پائین، مقاومت فشاري و خمشی و نیز کشش ایده آل، فرسایش کمتر و وزن پایین اشاره کرد.


از جمله مشخصات فنی سمنت پلاست به شرح ذیل میباشد:

• مقاومت فشاري بین 1200 – 800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
• مقاومت کششی 150 کیلوگرم

• مقاومت خمشی بین 540 – 200 کیلوگرم
• مقاومت حرارتی 500 سیکل دمایی
• مقاومت سرمایی ( یخبندان ) تا منفی 50 درجه سانتی گراد زیر صفر
• مقاومت سایشی 0.4 گرم بر سانتی متر مربع
• نفوذپذیري آب کمتر از 3 درصد
• طیف رنگ مقاوم در برابر شرایط جوي و تابش نور خورشید

• داراي قابلیت خود پاك شوندگی و عدم تیرگی در بافت داخلی سنگ

• قدرت چسبندگی بیشتر با مصالح ساختمانی
• نصب آسان و مشابه سنگهاي طبیعی
• زیبایی بیشتر و قابیت انتخاب رنگ
• امکان نصب در مناطق کویري

• عدم ایجاد ترك در مقابل انبساط و انقباض
• شستشوي آسان و عدم نفوذ رطوبت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید