بخشی از مقاله

چکیده

الگوهاي ماندگار حضرت زهرا براي سایر ملل واعصار چه میباشد و چه عواملی باعث جاودانگی این الگوها شده است؟ حضرت زهرا - س - براي همه اعصار وهمه نسل ها الگوها و آموزههاي عبادي، اخلاقی، رفتاري، سیاسی واجتماعی ارائه دادهاندو علل جاودانگی آن حضرت جهانبینی خاص ایشان و داشتن اندیشهاي فراتر از زمان ومکان، پیوند با سرچشمه هستی، تبلور ارزشهاي انسانی، داشتن تدبیر شگرف و عمیق جامعیت و کمال میباشد. بدون تردید شخصیت حضرت فاطمه زهرا - س - درهمه اعصار و قرون گذشته الگوي بسیارمناسبی براي مردم خصوصاً نسل جوان بوده و هست؛ از این رو در این پژوهش برآنیم تا با بررسی سیره عبادي، اخلاقی، رفتاري، سیاسی و اجتماعی از بُعد شخصیت والاي ایشان، شناسایی و متعاقباً علل جاودانگی آن بانوي عالم را به عنوانی الگوي جاویدان براي نسل حاضر بررسی نماییم.

-1 مقدمه

امروزه به درستی شخصیت حضرت فاطمه زهرا - س - نزد شیعیان آنگونه که شایسته است هیچگاه شناخته نشده. در این امر عوامل گوناگونی دخالت دارد. شاید یک عامل این باشد که از زندگی آن حضرت بیشتر بعد مصیبت و غم مطرح شده و از ابعاد دیگر آن غفلت شده است. باید این بعد از شخصیت آن بانوي بزرگ را خوب تبیین کرد که آن حضرت چگونه سیده و الگوي زنان جهان است. باید یادآور شد که آن حضرت چه خدماتی به امت اسلام، به دین خدا و به جهان بشریت نمود. براي بررسی عوامل ناشناخته ماندن بزرگ بانوي اسلام نزد شیعیان به موارد ذیل اشاره میشود:

-1   نگاه سطحینگرانه و تکبعدي به شخصیت آن حضرت

-2   نگاه تاریخی محض به زندگانی آن حضرت

-3   عدم درج زندگانی و شخصیت آن حضرت در دورهها و کتابهاي آموزشی

-4  عدم تحقق، پژوهش و تهیه فیلمها و برنامهنویسیهاي اساسی

-5   عدم وجود آثار مهم و ماندنی درباره آن حضرت

-6   عدم شناخت صحیح وکافی نسبت به نظام توحید، آفرینش، انسان و جایگاه رهبران و اولیاي الهی ضرورت بحث از شناخت شخصیت حضرت زهرا براي نسل حاضر : بحث از آن حضرت در شرایط فعلی به دلایل ذیل ضروري مینماید:

-1 بحث از حضرت فاطمه زهرا بحث درباره زنی است که نقشهاي متعددي را در زندگی ایفا کرده و با این که عمري محدود وکوتاه داشت و دوران زندگیاش بسیار اندك بود ولی تاریخ حیاتش به گونهاي است که هر ورقی از آن براي ما و آیندگان درس زندگی است. آن بزرگوار تنها به عصر خود تعلق نداشت بلکه او الگویی جاویدان همه براي عصرهاست.

-2 بحث از حضرت فاطمه زهرا - س - به حقیقت بحث درباره مادر است. مادر منشأ اصلاح است و حضرت فاطمه زهرا یک مادر است، مادري فداکار براي همه امت، به خصوص براي همه جوانان و انسانهاي آزاده و آمادهاي که میخواهند راه صلاح را در زندگی بپیمایند.

-3 بحث درباره حضرت زهرا و معرفی زندگیایشان براي همگان راهگشاست زیرا در عصر ما که عصر گسیختگی عقاید و ایدئولوژيهاست براي بدست آوردن هدف روشن و جهت زندگی، عدهاي مات و مبهوتند. در چنین شرایطی چه بهتر که راه فاطمه که مورد تأیید دوست و دشمن و داراي جنبههاي عملی و الگویی است عرضه گردد - قائمی، 1375، صص. - 34-36

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید