بخشی از مقاله

چکیده

سیستم اطلاعاتی حسابداری کلیه اجزای مرتبط که با هم در امر جمع آوری، ذخیره سازی و انتشار اطلاعات با هدف برنامه ریزی، کنترل، تجزیه و تحلیل وتصمیم گیری نقش دارند می باشد، یکی از مهمترین وظایف سیستم اطلاعاتی حسابداری در یک بنگاه تجاری، گردآوری و ذخیره دادههای مربوط به فعالیتها و رویدادها است، به طوری که یک بنگاه تجاری بتواند آنچه را رخ داده است، بررسی کند - رامنی، . - 2000

این مقاله به بررسی سیستم اطلاعاتی حسابداری، تصمیم گیری و کارایی سرمایه گذاری می پردازد و پس از بیان مقدمه، پیشینه پژوهش، اهمیت موضوع، هدف تحقیق، ادبیات تحقیق، توضیحاتی در مورد عملکرد سیستم های اطلاعات حسابداری، نقش سیستم اطلاعات حسابداری و ارتباط این سیستم را با تصمیم گیری و کارایی سرمایه گذاری بیان می کند. و در نهایت به نتیجه گیری می پردازیم که نتایج بیانگر این است که پاسخگویی مطلوب سیستم اطلاعاتی حسابداری که منجر به ارایه گزارشگری مالی با کیفیت می شود میتواند بر تصمیم گیری مدیران و به مراتب بر کارایی سرمایه گذاری موثر باشد و این نتایج می تواند نقش سیستم اطلاعات حسابداری را در تصمیم گیری بهینه مدیران برای سرمایه گذاری روشن تر نماید باشد.

مقدمه

کارایی سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در امور مختلف توسط شرکت ها، همواره به عنوان یکی از راه های مهم توسعه شرکت ها و جلوگیری از رکود و عقب ماندگی، مورد توجه بوده است. در این میان، محدودیت در منابع موجب شده است که علاوه بر توسعه سرمایه گذ اری، افزایش کارایی سرمایه گذاری، از اهمیت فراوانی برخوردار گردد. به طور کلی، کارایی سرمایه گذاری، به معنای پذیرش پروژه هایی با خالص ارزش فعلی مثبت، و منظور از ناکارایی سرمایه گذاری، انتخاب پروژه هایی با خالص ارزش فعلی منفی - سرمایه گذاری بیش از حد - و یا عدم انتخاب فرصت های سرمایه گذاری - سرمایه گذاری کمتر از حد - است.

سیستم اطلاعات مدیریت، گونه ای از سیستم های اطلاعاتی رایانه ای است که می تواند اطلاعات را از منابع مختلفی در سازمان برای تصمیم گیری در رده مدیریتی جمع آور ی و پردازش کند. در واقع این نو ع سیستم های اطلاعاتی، اطلاعات تولید شده توسط سیستم های پردازش مبادلات - TPS - را پردازش کرده و آن ها را در شکل جدید معنی داری به صورت گزارشات به مدیر ارائه می کنند - حمیده فرجی، محمد خودی زاده نهاری،. - 1389 کیفیت گزارشگری مالی، توان صورتهای مالی در انتقال اطلاعات عملیات شرکت و به طور خاص پیش بینی جریان های نقدی مورد انتظار آن به سرمایه گذاران. بر مبنای این نظر که اقلام تعهدی، ارزش اطلاعاتی سود را با کاهش اثر نوسانات ناپایدار در جریان های نقدی بهبود می بخشد.

امروزه بسیاری از تصمیمات اقتصادی براساس اطلاعات حاصل از سیستم های اطلاعاتی حسابداری اتخاد می-شود. این تصمیمات شامل اختصاص منابع مالی شرکت به پروژه هایی چون تحصیل و نگهداری و یا کنارگذاری دارایی های سرمایه ای و توسعه سرمایه گذاری است، که برای شرکت ها جهت دستیابی به اهداف کلی آن ها حیاتی می باشد. با توجه به محدودیت منابع، علاوه بر مسئله توسعه سرمایه گذاری، افزایش کارایی سرمایه گذاری از جمله مسائل با اهمیت می باشد.

کارایی سرمایه گذاری مستلزم آن است که از یک سو، از مصرف منابع در فعالیت هایی که سرمایه گذاری در آن بیشتر از حد مطلوب انجام شده است، ممانعت شود - جلوگیری از مازاد سرمایه گذاری - و از سو دیگر، منابع به سمت فعالیت هایی که نیاز بیشتری به سرمایه گذاری دارد، هدایت گردد - جلوگیری از کسری سرمایه گذاری - . برای دستیابی به این مهم، گزارش های مالی یکی از منابع اطلاعاتی در دسترس بازارهای سرمایه است که انتظار می رود نقش مؤثری در توسعه سرمایه گذاری و افزایش کارایی آن ایفا نماید. بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سیستم اطلاعاتی حسابداری برتصمیم گیری و کارایی سرمایه گذاری می پردازد.

پیشینه پژوهش

داخلی

علی محمد قنبری و همکاران - - 1390 در تحقیقی به بررسی نقش سیستم اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری مدیران شرکت ملی گاز ایران پرداختند. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که مدیران شرکت گاز از گزارش های سیستم اطلاعات حسابداری تنها در زمینه بودجه بندی سالانه استفاده می کنند. و در سایر محورهای تصمیم گیری از قبیل مدیریت بهای تمام شده، سرمایه گذاری و انتخاب پروژه گزارش های سیستم اطلاعات حسابداری نقشی ایفا نمی کند.

مستاجران - 1380 - در تحقیقی رضایت مدیران ارشد مالی و عملیاتی از عملکرد سیستم اطلاعات حسابداری را بررسی نمود و    به این نتیجه رسید که اثر بخشی و کارایی عملکرد بر رضایت مدیران ارشد از عملکرد سیستم اطلاعات حسابداری موثر است. خواجوی واعتمادی - 1389 - تاثیر عدم تمرکز، وسعت اطلاعات را بر رضایت مدیران ارشد مالی وعملیاتی از عملکرد سیستم اطلاعات حسابداری بررسی نمود و به این نتیجه رسید که اثر بخشی و کارایی عملکرد هنگامی که اطلاعات با دامنه وسیع و بهنگام ارائه می گردد بالا می رود.

بیدل و همکاران - 2009 - ، در امتداد سه پژوهش قبلی و در تحقیقی پیرامون ارتباط کیفیت گزارشگری مالی با کارایی سرمایه گذاری، به تبیین این موضوع پرداختند که کیفیت بالاتر گزارشگری مالی، کارایی سرمایه گذاری در اقلام سرمایه ای را بر اثر کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و در نتیجه، عواملی چون گزینش نادرست یا خطر اخلاقی، افزایش داده،به کاهش سرمایه گذاری بیشتر و کمتر از حد منجر می گردد.

یافته های آن ها مؤید این مطلب بود که همبستگی مثبت یا منفی میان کیفیت گزارشگری مالی و سرمایه گذاری در شرکت هایی که محیط عملیاتی آنها مستعد سرمایه گذاری کمتر از حد یا سرمایه گذاری بیشتر از حد است، بیشتر است. این نتایج بیانگر آن است که وجود مکانیسمی میان گزارشگری مالی و کارایی سرمایه گذاری می تواند اصطکاک میان این دو موضوع را که عمدتا نشأت گرفته از خطر اخلاقی و گزینش نادرست بوده، کارایی سرمایه گذاری را مختل می نماید، کاهش دهد. در نتیجه یافته های آنها نشان دادکه کیفیت گزارشگری مالی با سرمایه گذاری کمتر و بیشتر از حد در ارتباط است؛ یعنی رابطه ایعلّی میان کیفیت گزارشگری مالی و    کارایی سرمایه گذاری وجود دارد و بین کیفیت گزارشگری و سرمایه گذاری کمتر و بیش از حد، رابطه معناداری برقرار است.

مدرس و حصارزاده - - 1387 در تحقیق خود، به بررسی رابطه کارایی سرمایه گذاری و کیفیت گزارشگری مالی براساس مدلیکاملاً منطبق با مدل پرداخته، با بررسی 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 79 تا 85 نشان دادند که علاوه بر اینکه سطح گزارشگری مالی با سطح کارایی سرمایه گذاری رابطه معنادار و مثبتی دارد، کیفیت گزارشگری موجب بهبود کارایی سرمایه گذاری می شود . همچنین، بین بیش یا کم سرمایه گذاری و کیفیت گزارشگری مالی، رابطه ای منفی و معنادار وجود دارد . بنابراین، نتایج تحقیق فوق حاکی از آن است که کیفیت گزارشگری مالی، از طریق بیش - کم - سرمایه گذاری می تواند موجب ارتقای کارایی سرمایه گذاری گردد.

خارجی

چانگ و اگلتون - - 2003 نقش تسهیل کننده سیستم اطلاعات حسابداری مدیران بر عملکرد و تصمیم آنها را مورد مطالعه قرار دادند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید