بخشی از مقاله

چکیده:

هدف این پژوهش، بررسی تاثیر مدیریت سرمایه در گردش ومدیریت نقدینگی بر کارایی سرمایه گذاری است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانهای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی - پانل دیتا - است. در این پژوهش اطلاعات مالی 102 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1388 تا 1393 بررسی شده است 612 - شرکت - سال - . برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست ، استفاده شده است.

نتایج Minitab 17.1 و Eviews 8.1، 22 Spssآمدهی پژوهش از نرمافزارهای تحقیق در ارتباط با تایید فرضیه اصلی اول پژوهش نشان از آن داشت که مدیریت سرمایه در گردش بر کارایی سرمایه گذاری شرکت ها به طور معنادار و مستقیمی تاثیر گذار می باشد.

همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه اصلی دوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که مدیریت نقدینگی بر کارایی سرمایه گذاری شرکت ها به طور معنادار و مستقیمی تاثیرگذار می باشد. در ادامه نتایج پژوهش در ارتباط با تایید فرضیه فرعی اول پژوهش حاکی از آن بود که نسبت جاری بر کارایی سرمایه گذاری شرکت ها به طور معنادار و مستقیمی تاثیرگذار می باشد. درنهایت با توجه به تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه فرعی دوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که نسبت آنی بر کارایی سرمایه گذاری شرکت ها به طور معنادار و معکوسی تاثیرگذار می باشد.

.1 مقدمه
دنیای اقتصاد به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد. تغییرات سریع فن آوری همگام با افزایش رقابت جهانی مسئولیت مدیران را در فعالیتهایشان سنگین تر می کند. یکی از فعالیتهای اساسی مدیریت، تصمیم مسئله تصمیم گیری در تمامی زمینه های امور مالی به چشم می خورد و این قاعده از گیری می باشد.

مدیریت سرمایه در گردش مستثنی نیست.پس یکی از مهمترین مسائل پیش روی مدیران واحد تجاری، ایجاد تعادل بین دارایی مدیریت سرمایه در گردش است که در رشد و بقای واحد تجاری نقش مهمی دارد. های جاری و بدهی های جاری از اهمیت زیادی برخوردار است چون تصمیم گیری در مورد هر کدام روی دیگری هم اثرگذار است. مدیریت سرمایه در گردش کارا یکی از اجزای تشکیل دهنده راهبرد کلی شرکت در خصوص ایجاد ارزش برای سهامداران است که باید در شرایط مختلف استراتژی های مناسبی را برای شرکت انتخاب نماید تا بتواند به نحو کارآمد دارائیهای جاری و بدهی های جاری را اداره نماید.

شرکتهایی با نقدینگی بالای سرمایه در گردش ممکن است دارای ریسک پایین و سپس سودآوری پایین باشند.به طور معکوس ، شرکتی با نقدینگی پایین سرمایه درگردش،با ریسک بالا به همراه بازدهی بالا مواجه باشد.مسئله در اینجاست که شرکت ها بایستی به هردو مقوله توجه داشته باشند و سعی کنندکه بین تصمیم گیری درست در سطح بنگاه های اقتصادی ، مستلزم وجود ریسک و بازده تعادل برقرار سازند. اطلاعات مالی شفاف می باشد. اتخاذ تصمیم های صحیح در سطح بنگاه ها موجب تخصیص بهینه منابع کمیاب شده و باعث استفاده مطلوب از فرصتهای سرمایه گذاری خواهد شد. انعطاف پذیری مالی یکی از عوامل موثر در رشد و شکوفایی واحد های انتفاعی می باشد.

.2 بیان مسأله

مدیریت سرمایه در گردش با یافتن منابع تامین مالی کوتاه مدت و سرمایه گذاری آن منابع دردارایی های کوتاه مدت ارتباط دارد.مدیریت سرمایه در گردش با سود آوری و ریسک شرکت در تعامل است .و میگرد. از شرکت سودآوری کاهش و جاری داراییهای در سرمایه گذاری مازاد به منجر اجرای نامناسب آن کوتاه بدهیهای و جاری داراییهای در توازن عدم باعث ضعیف، گردش در مدیریت سرمایه دیگر سوی مخاطره می به را شرکت نهایت در و میگردد مالی مشکلات ایجاد باعث نتیجه در و مدت شده اندازد.سطح مناسب سرمایه در گردش ، که موازنه ای از ریسک و سودآوری است ،می تواند تحت تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی قرار گیرد

وجه نقد به عنوان یک ضرورت اجتناب نا پذیر،مورد توجه تمامی شرکتهاوموسسات قرار دارد،لذا وجه نقد به مثابه خون برای بدن انسان است که در صورت نبود آنشرکتها قادر به ادامه حیات اقتصادی خود نیستند.به عبارتی وجه نقد در تمامی بخشهاوواحدهای اقتصادی شرکتها در جریان است واز طرفی هرگونه فعالیت اقتصادی خواه نا خواه تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم بر روی وجه نقد خواهد گذاشت - آزادبخش،. - 1390در واقع وجه نقد سیالترین وبهترین دارایی شرکت است،که اگر به خوبی مدیریت شود،منجر به موفقیت های بزرگی در شرکت خواهد شد واگر بدون مهارت وبرنامه ریزی نشده چه بسا موجبات سرمایه گذاری ناکارا شود.  مدیریت شود

از سوی دیگر امروزه امنیت سرمایه گذاری یکی از مهمترین نگرانی های محیط اقتصادی هست.اطمینان از سودآوربودن سرمایهگذاری ها وکاهش ریسک های اقتصادی موجب رونق چرخه اقتصادی میگردد.از طرف دیگر افزایش تعداد شرکتها وپیچیده بودن روابط مالی آنها باعث دگرگونی چشم گیر در وظایف مدیران مالی شده است.یکی از کلیدی ترین وظایف مدیران مالی وظیفه مدیریت داراییها وبدهی های جاری هست.

داراییها وبدهی های جاری دو جز سرمایه در گردش هستندوبخش قابل توجهی از سرمایه شرکت را تشکیل می دهند - آزادبخش . - 1390مدیریت نا مطلوب سرمایه در گردش علاوه ناکارامدی عملیت روز ×مره شرکت باعث وقوع سرمایه گذاری ناکارا میشود.

یکی از مهمترین شاخص های سنجش شرکت ها که می تواند مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها باشد کارایی سرمایه گذاری می باشد. حداقل دو معیار نظری برای تعیین کارایی سرمایه گذاری وجود دارد. اول اینکه یک شرکت نیاز دارد تا به منظور تامین مالی فرصتهای سرمایه گذاری، منابع را جمع آوری نماید. در یک بازار کارا، همه پروژه های با ارزش فعلی خالص مثبت باید تامین مالی شوند. هرچند، بخش عمده ای از ادبیات موجود در حوزه مالی نشان داده است که محدودیت های مالی، توانایی مدیران را برای تامین مالی محدود میگردد

دوم اینکه، اگر یک شرکت تصمیم به تامین مالی بگیرد، هیچ تضمینی وجود ندارد که سرمایه گذاری صحیحی با آن انجام شود. به عنوان مثال مدیران ممکن است با انتخاب پروژه های نامناسب درجهت منافع خویش و یا حتی سوء استفاده از منابع موجود، اقدام به سرمایه گذاری ناکارا نمایند.

پژوهش ما به دنبال پاسخ این سوال خواهد بود که آیا مدیریت سرمایه در گردش ومدیریت نقدینگی بر کارایی سرمایه گذاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر گذار میباشد؟

.3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش
سرمایه گذاری عبارت است از تبدیل وجوه مالی به یک یا چند نوع دارایی،که برای مدتی در زمان آتی نگهداری خواهد شد. واژه سرمایه گذاری می تواند دامنه وسیعی از فعالیتها را شامل شود.این واژه می تواند شامل سرمایه گذاری در گواهی سپرده ، اوراق قرضه ،سهام عادی، صندوقهای مشترک سرمایه گذاری،اوراق قابل تبدیل و داراییهای نامشهود باشد.سرمایه گذاری می تواند دارای درجات مختلف ریسک پذیری باشد و هر فردی می تواند با توجه به شرایط خود از تصمیمات سرمایه گذاری استفاده کند.

فرآیند سرمایه گذاری ، سلسله فعالیتهایی است که سرانجام آن خریدن دارایی های واقعی یا اوراق بهادار است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید