بخشی از مقاله

خلاصه

از علل پیدایش شاخصهاي کارایی فرایند۱، نیاز موجود در کارخانهها براي تخمین و اندازهگیري میزان کارایی ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي تولیدي در تولید اقلام استاندارد میباشد. چندین شاخص کارایی مانند Cp ، Cpk ، Cpm و Cpmk وجود دارند که براي تخمین کارایی فرایندهاي نرمال - معمولاً با حجم بزرگ - استفاده می شوند. این مقاله به تعمیم شاخصهاي Cpk و Cpmk در یک محیط فازي و روابط بین آنها میپردازد. این شاخصهاي کارایی تعمیم یافته قادر به اندازهگیري کارایی فرایند فازي مبتنی بر کیفیت فازياند. فرمول محاسباتی سریع شاخصهاي کارایی فرایند تعمیم یافته زمانی که مشاهدات اعداد فازي مثلثی و نرمال نامتقارن هستند، محاسبه شده است که در آن کیفیت فازي بر اساس کرانهاي فازي خطی و نمایی تعریف شدهاند.

.1 مقدمه

شاخص کارایی فرایند آماره اي براي برآورد توانایی ذاتی یک فرایند تولیدي در تولید محصولات منطبق با مشخصات فنی محصول است. بدیهی است که براي تجزیه و تحلیل یک فرایند ، کافی است رفتار مشخصه کیفیت فرایند را نسبت به حدود مشخصه فنی ارزیابی کرد. در سال 1974 میلادي، اولین نسل شاخصهاي کارایی فرایند - - C p منسوب به ژوران [4] به صورت نسبت پهناي حدود مشخصه فنی۲به پهناي حدود تلورانس طبیعی معرفی گردید.

در سالهاي اخیر، بعضی مقالات که تمرکز آنها روي زمینههاي مختلفی از شاخصهاي کارایی با استفاده از نظریه مجموعه فازي بودند منتشر شده است. این زمینهها عبارتاند از: محاسبه شاخصهاي کارایی فازي، زمانی که مشاهدات اعداد فازياند [9]، برآورد شاخصهاي کارایی با استفاده از روش برآورد فازي باکلی [10]، تحلیل کارایی فرایند بر اساس اندازههاي فازي و نمودارهاي کنترل فازي [11]، معرفی یک نسل جدید از شاخصهاي کارایی بر اساس دادههاي فازي [12] و معرفی یک نسل جدید از شاخصهاي کارایی بر اساس حدود مشخصه فازي .[13] شاخصهاي کارایی Cp و Cpm تعمیم یافته براي مشاهدات مثلثی فازي نامتقارن و حدود مشخصات فازي .[3] در این مقاله، شاخصهاي کارایی Cpk و Cpmk تعمیم یافته مبتنی بر مشاهدات فازي و حدود مشخصات فازي را به دست میآوریم.

ساختار این مقاله به این شرح است: پس از بحث در مورد مقدمات مجموعههاي فازي، بخش 2 به تعریف حدود مشخصه فازي و محاسبهي فاصلهي بین آنها پرداخته است. در بخش 3 شاخصهاي کارایی تعمیم یافته Cpk و Cpmk بر اساس کیفیت و دادههاي فازي معرفی میشود که قادر به ارائه اندازههاي عددي براي میزان توانایی یک فرایند فازي-مقدار همراه با حدود مشخصه فازي است. یک مثال کاربردي براي نشان دادن کارایی شاخصهاي پیشنهادي در این بخش ارائه شده است. بخش انتهایی بخش نتیجه گیري است.

مشخصه پایینتر از LSL یا بالاتر از USL را با درجه عضویت بین [0,1 - به عنوان انطباق تولیدات - تا رسیدن به استاندارد - بپذیرند. بنابراین معرفی و فرض کرانهاي فازي میتواند تعداد زیادي از موارد غیر انطباق را به حداقل رساند و همچنین هزینههاي تولید را کاهش دهد .[14] بر اساس کیفیت فازي ضرورتی ندارد که محصولات در دو رده سالم و معیوب طبقهبندي شوند. براي نمونه، یک کالاي خاص بر اساس کیفیت فازي میتواند مثلاً با درجه 0/7 متعلق به مجموعه کالاهاي سالم یک خط تولید باشد.

این نگاه دقیقتر و عادلانه تر در ثبت اولیهي داده ها منجر به تصمیمگیري/ قضاوت منصفانهتر در خصوص سطح کارایی فرایند تولیدي میشود. گرچه در مرجع [14] برخی از دلایل کاربرد حدود مشخصه فنی فازي مطرح شده است، اما خاطر نشان میشویم که امروزه مبانی نظري کیفیت فازي گامهاي نخستین خود را بر میدارد و یکی از چالشهاي پیش رو براي استفاده از کیفیت فازي، روش دقیق معرفی مشخصات فنی یک فرایند مبتنی بر کیفیت فازي از دیدگاه کاربردي توسط طراحان یک کالا است که میتوان به عنوان کارهاي آینده مدنظر قرار گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید