بخشی از مقاله

چکیده:

شهادت دختر رسول االله به اتفاق اهل تشیع سند حقانیت ولایت امیرالمومنین علی - ع - و نیز مکتب شیعه است. بعلاوه اینکه اثبات این حقانیت بطلان خلافت خلفای اول، دوم و سوم را نیز به اثبات می رساند. آنگاه که رسول خدا رحلت فرمودند اتفاقاتی در میان امت مسلمین رخ داد که برای اهل بیت جز اندوه و برای ریاکاران و دشمنان جز سود و فرصت طلبی و برای امت اسلامی جز به بیراهه رفتن چیزی باقی نگذاشت. در این میان و تا به امروز بسیارند که سعی نموده با طرح مباحث متعددی به منزوی نمودن، تکفیر و باطل خواندن شیعه دست بزنند.

از آن جمله وهابیت است که هیچ گاه برای این هدف شیطانی خود آرام نگرفته و از هیچ حربه و امکانی فروگذار نمانده است. شبهات کاراترین حربه این جماعت است تا علاوه بر هدف قرار دادن مبانی تشیع ابزاری باشد برای سست کردن عقاید و باورهای جوانان شیعه. ایجاد شبهه در شهادت حضرت زهرا - س - شاید مهمترین این شبهات باشد چراکه ارتباط نزدیک و جدانشدنی با ولایت امیرالمومنین - ع - و اهل بیت رسول االله دارد.

و از طرف دیگر سخت ترین ضایعه بعد از رحلت رسول االله نیز شهادت دختر ایشان است. چراکه تشیع عقیده دارد حضرت زهرا - ع - به دستور و اقدام خلفای اول و دوم شهید شد و علت شهادت نیز عدم بیعت امیرالمومنین علی - ع - با ابوبکر و حمایت حضرت زهرا - س - از همسر خود و نیز دلخوری و نارضایتی ایشان از عدم توجه به وصیت پدرشان رسول االله - ص - بود. و تاسف بارتر آنکه خلیفه غاصب یعنی ابوبکر به این اقدامات راضی نشده و دختر رسول االله را به شکل بی رحمانه ای مورد ضرب و شتم قرار دادند که نهایتا به شهادت ایشان منجر شد. هرچند به گواه اهل سنت و اهل تشیع بعد از این اقدامات بی شرمانه خلفای اول و دوم سعی در عذر خواهی و کسب رضایت حضرت زهرا - س - برآمدند اما ایشان هرگز آن دو را نبخشیدند تا از دنیا رفتند و اولین کسی بودند که به پدر بزرگوارشان یعنی رسول االله - ص - پیوستند.

مقدمه:

اگر به تاریخ مراجعه نماییم درمیابیم که وهابیت از همان بدو پیدایش یعنی در قرن 12 هجری مهمترین شاخصه ای که برای خود داشته دشمنی نمودن با امت اسلامی است. هرچند برخی بر این گمانند که وهابیت تنها دشمن اهل تشیع است. بلکه باید گفت وهابیت دشمن تمام امت و مذاهب اسلامی است. اقدامات جنایتکارنه وهابیت آنچنان وحشیانه بوده که از جمله آن میتوان به حملات به شهرهایی چون مکه مکرمه، مدینه منوره، طائف و کربلا، نجف و ... اشاره نمود. و از جمله جنایات وهابیت میتوان به کشتن زنهای حامله و خارج کردن جنین از شکم ایشان و بریدن سر جنین اشاره کرد.

ولی برکسی پوشیده نیست که دشمنی وهابیت با تشیع رنگ و بویی دیگر دارد. دلیل مدعای ما فتاوای مفتیان وهابیست که خون شیعه را حلا میشمارند. ناصر العمر مفتی وهابی در سوالی با این مضمون که »خطر شیعیان نسبت به اسلام بیشتر از یهود و نصاری است، برای نجات امت اسلام چگونه این طایفه را ریشهکن کنیم؟« اینچنین پاسخ میدهد: »در ابتدا باید بدانیم که شیعیان جز با یک حکومت اسلامی جهادی ریشهکن نمیشوند، شیعیان بعد از برپایی حکومت اسلامی مذکور دو راه دارند: یا اینکه اسلام را بپذیرند! یا اینکه سربریده شوند.

البته دشمنی وهابیت فقط به صورت رفتار های خشونت آمیز تحقق نمیابد بلکه این قوم دور از رحم و منطق سعی دارند با طرح شبهات متعدد در عقاید و باورهای شیعان در ابتدا مذهب شیعه را یک مذهب دروغین جلوه داره و در مرحله بعد باورهای استوار خود شیعیان از جمله جوانان را نیز به سستی بکشندبه جرات میتوان گفت مهم ترین شبهه ای که از سوی وهابیت علیه تشیع مطرح گردیده، شبهه در مورد" شهادت حضرت فاطمه زهرا - س - " است که با عناوین متعدد و مختلف از جمله" وفات دختر پیامبر" متداول است. در واقع سعی بر این دارند تا با توسل به جعل اسناد و تاریخ و روایات این مطلب را اذهان رسوخ دهند که حضرت زهرا - س - شهید نشد بلکه وفات یافت.

لذا در این مقاله سعی گردیده در حد توان و با استناد به منابع شیعه و سنی نسبت به رد این شبهه و نیز شبهات مرتبط مهر باطل بر ادعای پوچ وهابیت زده شود. انشاءا... .

چرا شبهه "وفات حضرت زهرا - س - " مهمترین شبهه است؟

از دیدگاه صاحب نظران اهل تشیع شهادت دختر پیامبر سند حقانیت ولایت حضرت علی - ع - و جانشینی بی چون و چرا آن بزرگوار بعد از رحلت رسول االله است. چراکه در حد فاصل رحلت پیامبر تا زمان شهادت حضرت زهرا - س - اتفاقاتی رخ داد که از طرفی ظالم و غاصب بودن خلفای اول و دوم و سوم را نشان میدهد - حاکم اسلامی نباید ظالم باشد و خلافت را غصب کند - و از طرفی مهر تایید بر مظلومیت امیرالمومنین علی - ع - و حقانیت ولایت ایشان است.

لذا باید دانست شبهات مرتبط دیگری نیز به موازات شبهه شهادت حضرت زهرا - س - مطرح است که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

·    غیرت حضرت علی - ع -

·    پایین بودن شأن و عدم عصمت حضرت زهرا - س -

·    بدون درب بدون خانه حضرت زهرا - س -

جایگاه ویژه حضرت زهرا - س -

وقتی بین دو نفر اختلاف و کدورتی پیش میآید به شکلی یکی از طرفین حق و دیگری باطل باشد روشهای مختلفی وجود دارد تا بتوان فهمید کدام یک بر حق هستند و دیگری خلاف آن. در بحث شهادت حضرت زهرا - س - نیز میتوان این شیوه را مد نظر داشت. لذا اگر قبول داشته باشیم حضرت زهرا - س - بر حق بود بنابراین هرکس خلاف ایشان و بلکه رودروی ایشان باشد ناحق و ظالم خواهد بود. با این توضیح برای سندیت بر حق بودن حضرت زهرا - س - به تعدادی آیات و روایات رجوع میکنیم:

 -1 پیامبر فرموده اند " فمن اغضبها فقد اغضبنی ؛ هرکس او - زهرا - را بیازارد مرا آزرده است".

-2 "فاطمه - س - سیده النسا اهل الجنه ؛ فاطمه - س - سرور زنان بهشتی است".

-3 پیامبر صلی االله علیه و آله در روایتی فرمود: ...» ای علی علیه السلام ، همسری صدیقه مانند دختر من به تو داده شد که من چنین همسری ندارم / از آیات و روایات به روشنی به دست می آید مرتبه صدیقین در ردیف مراتب انبیاء و شهدا می باشد:

-4 « نساء - 69 -5 خداوند قبل از ولادت فاطمه علیهاالسلام به پیامبر صلی االله علیه و آله خبر داد که شکم خدیجه ظرف امامت است.

پیامبر به مناسبتی به فاطمه زهرا علیهاالسلام فرمود: إنّ» بطنأمّک کان ل مامه وعاء«؛ یعنی شکم مادر تو ظرف امامت بود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید