بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله، جهت تعیین مکانهای مناسب جهت احداث نیروگاه بادی در استان آذربایجانشرقی، بر اساس 4 معیار اصلی و 11 زیرمعیار ، شامل: سرعت باد، فاصله از خطوط انتقال برق، کاربری اراضی، دسترسی به راهها، فاصله از مناطق مسکونی، تراکم جمعیت، فاصله از ساحل و رودخانه، ارتفاع و شیب، مناطق مختلف استان آذربایجانشرقی مورد ارزیابی قرار میگیرند. ضریب اهمیتنسبی هر کدام از معیارها و زیرمعیارهای تعریف شده با استفاده از روش AHP، تعیین میگردد.

.1 مقدمه

امروزه انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان اصلیترین منابع در جهت تأمین انرژیهای مورد نیاز نسل حاضر و جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی و انرژیهای تجدیدپذیر برای نسل آینده به شمار میروند. در دهههای اخیر، تأمین انرژی موردنیاز جوامع بشری و دسترسی به منابع پایدار به عنوان یکی از بزرگترین چالشهای بینالمللی مطرح بوده است. انتظار میرود تقاضای انرژی در جهان در بین سالهای 2000 تا 2030 به طور متوسط8 درصد در سال افزایش یابد.

بخش عمده منابع انرژی سوختهای فسیلی هستند که از تأثیرهای مخرب آنها میتوان به افزایش آلایندهها - به طور عمده شامل گازهای گلخانهای - اشاره کرد. به عنوان نمونه میتوان به افزایش انتشار گاز CO2 طی دوره 40 سال از 1990 تا 2030 ، از 21 به 45 گیگا تن اشاره کرد

بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه در حال اتخاذ سیاستهایی برای حرکت به سمت استفاده از انرژی تجدیدپذیر مانند: بادی و خورشیدی و کاهش میزان وابستگی به سوختهای فسیلی هستند.

مطالعات انجام شده در زمینه پیشبینی پتانسیل انرژی باد در ایران نشان میدهد که تنها در 26 منطقه - شامل بیش از 45 سایت مناسب - میزان ظرفیت اسمی سایتها با در نظر گرفتن متوسط بازدهی 33 درصد، در حدود 6500 مگاوات است[4] و در مطالعات دیگری این رقم تا 15000 مگاوات نیز تخمین زده شده است.

در سال 1373، اولین توربین بادی مدرن مدل 500 کیلووات Nord-Tank در شهر منجیل نصب شده است که تا سال 1383، این تعداد به 56 و در پایان سال 1391، به 180 توربین رسیده است. پتانسیل انرژی باد در منطقه منجیل بررسی شد که این منطقه به عنوان یکی از مناطق بادخیز جهان معرفی شده است

مطالعه امکان سنجی نصب توربین باد برای چند شهر استان یزد انجام شده است که بر اساس دادههای آماری 13 ساله از 11 ایستگاه، پتانسیل انرژی باد از نظر سرعت و جهت را مورد بررسی قرار داده است.

یک برآورد آماری از توابع توزیع سرعت و جهت باد بر اساس داده های 11 ساله باد در تهران انجام دادند و مطالعه آنها نشان داد که محل مورد بررسی پتانسیل خوبی برای استفاده از انرژی باد ندارد.

علاوه بر این، امکانسنجی احداث نیروگاه بادی10 مگاواتی مراوه، در این پژوهش بر اساس اطلاعات هواشناسی و با استفاده از نرمافزار کامفار، امکانسنجی فنی و اقتصادی احداث یک، نیروگاه بادی 10 مگاواتی بررسی شده است

پژوهش در زمینه، پتانسیلسنجی انرژی باد در استان کرمانشاه انجام شده است که نتایج این پژوهش گویای این است که سه ایستگاه روانسر، سرپل ذهاب و کنگاور، پتانسیل مناسبی برای تولید انرژی باد دارند، منطقه اسلام آبادغرب در صورت استفاده از توربینهای بادی مرتفع، برای بهرهبردای از انرژی باد مناسب است و کرمانشاه برای استفاده از انرژی باد، پتانسیل مناسبی ندارد

استقرار نیروگاه بادی با استفاده ار FAHP برای استان آذربایجانشرقی انجام گرفته شده است که نتایج نشان داد که شهرهای تبریز، سهند، اسکو، آذرشهر، بستانآباد، شبستر، جلفا، هریس، میانه، بناب، مراغه، سراب، اهر، چاراویماق، مرند و دهشت، میتواند مکان مناسبی جهت احداث نیروگاه بادی باشد.

در این مقاله به شناسایی مکانهای مناسب جهت احداث نیروگاه بادی با استفاده از تکنیک AHP در استان آذربایجان شرقی است که از 4 معیار اصلی و 11 زیرمعیار استفاده شده است.

.2 روش پیشنهادی

انتخاب مکانهای منا سب جهت احداث نیروگاه بادی، یک فرآیند ت صمیمگیری بوده ا ست که در این مقاله در 3 مرحله کلی انجام می شود - شکل - 1 مشاهده شود. در مرحله نخست شاخصهایی که بیشترین کاربرد را دارا میباشند از مرور ادبیات و با استفاده از نظر کارشناسان خبرهحوزه انرژیبادی، جهت مکانیابی استفاده میشوند که در جدول 1 آورده میشوند، در مرحله بعد، سلسله مراتب شاخصها تشکیل و در نهایت با استفاده از AHP رتبهبندی انجام گرفته شده است.

شکل - 1 مراحل رویکرد پیشنهادی جدول - 1معیارهای در نظر گرفته شده - ساختار فرآیند سلسلهمراتبی -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید