بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان - مطالعه موردی: بانک اقتصاد نوین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی - میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان بانک اقتصاد نوین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی میباشد،که تعداداین افراد 157 نفر بوده،که از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران،112 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. روش نمونه-گیری طبقه ای میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه میباشد. روایی پرسشنامه به صورت صوری تعیین گردیده است. پایایی پرسشنامه نیز با توجه به مقدار 0/929 برای ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها و ترسیم جداول و نمودارها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. برای تعیین تاثیر متغیرهای موجود در تحقیق و تجزیه و تحلیل اطلاعات جهت رد یا تأیید هر یک از فرضیههای پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد؛ فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان بانک اقتصاد نوین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی تأثیرگذار میباشد.

مقدمه

تحولات مدیریتی دو دهه اخیر و حضور سازمانها در دنیای رقابتی و پیچیده امروز این نکته را یادآور میشود که مدیریت نیز به مانند سایر علوم نیازمند مهارت و تخصص ویژه است .مدیران نه تنها باید محیط پیرامون خود را بشناسند باید با اشراف به اصول و فنون و استفاده از ابزارهای مورد نیاز، سازمان خود را اداره کنند .مدیریت فرایندی است از برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل تلاشهای اعضای سازمان و مورد استفاده قرار دادن سایر منابع سازمانی برای رسیدن به هدفهای مشخص یا اعلامشده سازمان  اطلاعات و ارتباطات رگ های هر سیستم حیاتی است؛ از سیستم های بیولوژی و فیزیولوژی گرفته تا سیستم های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی .جریان و گردش مناسب اطلاعات، لازمه حرکت ها و هدف های آرمانی این دستگاه ها هستند. در سیستم های مکانیکی و الکترونی و اورگانیک نیز از ماشین گرفته تا شیمی و فیزیک، واژه اطلاعات جایگاه ویژه خودرا داردو دگرگونی آن و قوانین مربوطه، مخصوصادر قوانین ترمودینامیک، ریشه و آغاز علم سایبرنتیکس است. سازمانها و ادارات یکی از ارکان اصلی در جامعه انسانی هستند و مدیریت در سازمان از مهمترین شاخصهای ادامه حیات، پویایی، بالندگی و یا نابودی آنها میباشد. پیشرفتهای گوناگون و متنوع در علم فناوری، مدیریت سازمانها را از حالت سنتی خارج نموده و با تغییر و تحول سازمانی، مدیریت پویا جایگزین مدیریت سنتی شده است. امروزه سازمانها علاوه بر وظایف سنتی و ماهوی خود که همانا تحقق اهداف سازمانی و غایی سازمان میباشد میبایست پاسخگوی خواستها و انتقادات جامعه بیرونی و درونی سازمان خویش باشد  همگام با پیشرفتهای روز و علم مدیریت پویا، سازمانها می باید تحولاتی آگاهانه و نوآوریهای مفید را به مرحله اجرا بگذارند. شدت و تاثیراتی که سبک های مدیریتی که بر سازمان ها حاکم است مبنی بر گرایش به استفاده از از فناوری های اطلاعاتی جدید در راستای رسیدن سازمان به بهروری به اندازه ای است که نیاز به روش های جدید و تکاملیافته برای مقابله و هماهنگی و تطبیق با آن را ایجاد مینماید بانک اقتصاد نوین به عنوان نخستین بانک خصوصی کشور درمیان سایر بانکها و موسسات مالی و اعتباری همواره از سوی گروه های مختلف اجتماعی، مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. این بانک با توجه به اینکه در هر استان و شهرستان دارای شعب متعدد می باشد. با توجه به نقشی که کارکنان در ایفای نقش با اهمیتی که این بانک دارد نیازبه مدیرانی که به سیک های مدیریت اشنا بوده و بتواند از سیستم های اطلاعاتی برای انتقال اطلاعات و داده ها برای یشبرد اهداف سازمان بهره گیرد.در این تحقیق قصد داریم تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان را در بانک اقتصاد نوین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مورد مطالعه قرار دهیم.

پیشینه تحقیق

حاتمی - 1394 - در تحقیق خود با عنوان » بررسی ارتباط عناصر مدیریت دانش و اقدامات چابکی سازمان - مورد مطالعه: صنایع منتخب منسوجات استان یزد - « به این نتیجه دست یافت که که بین دو بعد زیرساختی و فرایندی مدیریت دانش و چابکی سازمانی همبستگی معنیدار و قوی وجود دارد، اما این همبستگی بین عوامل شناسایی شده - از آزمون تحلیل عاملی - در هر بعد معنیدار نبود. بدین شکل که تنها برای برخی از عناصر مدیریت دانش و چابکی سازمانی وجود دارد. لذا، ضروری دانسته شد تا ابتدا، تأثیر عوامل مدیریت دانش بر کل چابکی و سپس بر اقدامات آن به صورت مجزا بررسی شود و نهاتاًی با توجه به اهمیت هر اقدام چابکی - که از طریق مصاحبه با خبرگان بدست آمده است - مهمترین عناصر مدیریت دانش برای دستیابی به چابکی سازمانی شناسایی شوند. نتایج بررسیها از تأثیر بالای دو عنصر فرایندی بر چابکتر شدن شرکتهای صنعت نساجی استان یزد داشت؛ اما علیرغم اینکه هر چهار عامل زیرساختی بر چابکی موثر شناخته شدند، تأثیر عناصر زیرساختی - نسبت به فرایندی - بر چابی بسیار اندک بود.

زندکریمی - 1394 - در تحقیق خود با عنوان » بررسی ارتباط بازاریابی داخلی و چابکی سازمان - مطالعه موردی: گروه بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو - « به این نتیجه دست یافت که تاثیر بازاریابی داخلی بر افزایش چابکی بخش بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو بخوبی نشان داد که بیشترین تأثیر بر چابکی سازمان توسط امنیت شغلی شکل می گیرد. همچنین آموزش و  توانمندسازی،محیط کاری،میزان پرداختی،ارتباط و تسهیم اطلاعات و فرآیندهای کاری کارکنان در رتبه های بعدی قرار گرفتند. کردجزی - 1393 - در تحقیق خود با عنوان » اثرات چابکی سازمان بر اثربخشی سازمان « به این نتیجه رسید که چابکی سازمان و   ابعاد آن - سرعت، شایستگی، پاسخگویی، انعطاف پذیری - بر اثربخشی سازمان تاثیر معناداری دارد. شیرین نژاد - 1392 - در تحقیق خود با عنوان » رابطه هوش سازمانی با چابکی سازمان« به این نتیجه رسید که بین چابکی سازمانی و مولفه های آن برحسب ویژگی های دموگرافیکی به غیر از رشته تحصیلی در بقیه ارتباط معنی دار و مثبتی حاصل شد.بین هوش سازمانی و مولفه های آن با چابکی سازمانی در این ادارات ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.

مواد و روش تحقیق

روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش، کارکنان بانک اقتصاد نوین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بودند و پرسشنامه بین 112 نفر از آنها پخش شده است و مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این تحقیق به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد چابکی سازمان شریفی و ژانگ 1999 با 29 گویه، پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات آلوین 2001 با 25 گویه استفاده شد که در نهایت پرسشنامه ای در خصوص متغیرهای تعیین در مورد 54 سوال در قالب پرسشنامه به صورت منظم و بسته و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت از 1 به معنای خیلی کم تا 5 به معنای خیلی زیاد تنظیم مطرح شده که کارکنان فقط با گذاشتن علامت - × - نظر خود را نسبت به انتخاب درجه تطبیق پاسخ به سوال مشخص می نمایند.

نتایج و یافته های تحقیق

بر اساس نتایج جدول فراوانی جنسیت، بیشترین افراد پاسخ دهنده را مردان با 57 نفر 50/4 - درصد - شرکت کنندگان و 55 نفر باقی مانده را زنان 49/6 - درصد - شرکت کنندگان تشکیل دادهاند. بر اساس نتایج جدول فراوانی سن، بیشترین افراد شرکت کننده در تحقیق در گروه سنی 30-39 سال بودند با تعداد 75 نفر 66/7 - درصد - افراد و کم ترین فراوانی متعلق به گروه بالای 50 سال 1 نفر 1/3 - درصد - شرکت کنندگان میباشند. بر اساس نتایج جدول فراوانی تحصیلات، بیشترین افراد شرکت کننده در تحقیق دارای مدرک کارشناسی میباشند با تعداد 51 نفر 45/7 - درصد - و کمترین تعداد مربوط به مدارک دکتری با تعداد 0 نفر 0/0 - درصد - میباشند. یر اساس نتایج جدول فراوانی وضعیت تاهل، بیشترین افراد شرکت کننده در تحقیق را متاهلین با تعداد 89 نفر 79/9 - درصد - و کم ترین را مجردان 23 نفر 20/1 - درصد - شرکت کنندگان تشکیل دادهاند. برای پژوهشگر آزمون نرمال بودن جامعه آماری از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا آزمونهای مربوط به فرضیات هر پژوهش با توجه به نرمال بودن یا نبودن جامعه آماری متفاوت است. در این پژوهش برای بررسی نرمال بودن جامعه آماری از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف - - K-S استفاده گردید که نتایج آن در جدول 1 نشان داده شده است.

جدول :1 آزمون نرمال بودن توزیع جامعه آماری 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید