بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به اینکه فرهنگ مجموعه پیچیده ای است که در بر گیرنده، دانستنیها، اعتقادات، هنرها و اخلاقیات، قوانین، عادات و هر گونه توانایی است که به وسیله انسان به عنوان عضو جامعه کسب می شود و فرهنگسرا مکانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسرا معمولا شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه ها و هنرهای گوناگون مانند نگارکری ،کوزه گری، گرافیک ،دوزندگی و ...فراهم می گردد.

در این تحقیق طراحی مرکز فرهنگسرا با محتوای صرفه جویی در مصرف انرژی با کاربرد فناوریهای نوین و مصالح جدید ساختمانی و روش ها یپیشرفته همراه خواهد بود. بنابراین فعالیت های عمده این مرکز میتواند در راستای ارتقای آگاهی و فرهنگ عمومی پیرامون صرفه جویی در مصرف انرژی پایه ریزی شود. این پژوهش بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. با بهره گیری از فناوری های نوین در جهت ارتقای کیفیت معماری مرکز فرهنگسرا گام برداشت و با کاربرد مصالح جدید و فناوری های نوین ساختمانی تا حد امکان میزان مصرف انرژی در ساختمان را به حداقل رساند.

مقدمه

محیط دارای ویژگی های جغرافیایی، ساخته شده و فرهنگی است که با هم رابطه ای درونی دارند. فرهنگ هم پایدارترین وجه جامعه و ناظر به کیفیت موجود در آن جامعه و واقعیتی است که اکنون در آن جامعه وجود دارد. در حقیقت فرهنگ هر جامعه پاسخگوی چگونگی شکل گیری فضاهاست. با توجه به اهداف و اهمیت پایداری هویت فرهنگی و تاثیر آن در زمینه های گوناگون جامعه و ضرورت نیاز شهر به پایداری هویت فرهنگی و از آن جایی که فرهنگسرا به عنوان عنصریست که میتواند در پایداری و حفظ هویت فرهنگی هر شهر و جامعه تاثیر بسزایی دارند، نگرش توجه به چگونگی کیفیت طراحی فضایی و کالبدی فرهنگسرا و ارائه راه کارها، در جهت بهبود و ارتقای آن حائز اهمیت می باشد

با گسترش روز افزون جمعیت و افزایش میزان ساخت و ساز و هم چنین به دلیل محدود بودن منابع و مصالح مصرفی، تقاضا برای استفاده از مصالح جدید در صنعت ساختمان افزایش پیدا کرده است .تلاش در جهت پیدا کردن راه حل هایی برای کارایی اصلاح کیفیت، افزایش کارایی مصالح و کاهش مصرف ماده خام و انرژی، موجب استفاده از فن آوری های نوین در این صنعت شده است

شناخت و بررسی فناوری های جدید و الگوهای نوین بهینه سازی مصرف انرژی در عرصه معماری پایدار در جهت ارتقای کیفیت معماری مرکز فرهنگسرا، استفاده از نانو تکنولوژی در مصالح ساختمانی برای از بین بردن آثار مخرب بر محیط شهری، سیستم بام و دیوار سبز و نمای دو پوسته برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در ساختمان ها، استفاده از سیستم فتوولتائیک برای تولید انرژی مصرفی ساختمان ها به وسیله انرژی خورشید و در نهایت برنامه ریزی و طراحی پایدار ضروری می باشد.

فرهنگ:

واژه فرهنگ از دو جز تشکیل شده است. فر یک کلمه است که در این صورت به معنی نیروی معنوی- شکوه درخشندگی است. فر یک پیشوند است که در این صورت یعنی جلو بالا پیش و بیرون که در ترکیب فرهنگ پیشوند است. هنگ از ریشه اوستایی سنگ thange است که به معنی کشیدن و نیز به معنی سنگینی وقار و وزن که بر روی هم فرهنگ به معنای بالا کشیدن و بیرون کشیدن است. به عبارت دیگر فرهنگ یعنی از ژرفای وجود افراد ملتی یا از درن یک جامعه دانستنیها و مکنونات و نیروهای نهفته و تراویدهای مستقل ذهنی و استعدادهای درونی ویژه فردی را بیرون کشیدن و ساختن و در نتیجه افزودن و پر بار کردن پدیده ها و خلاقیت ها شناخته و ناشناخته آدمی

فرهنگسرا:

فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشهها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزهگری، خیاطی و  جزاینها فراهم میشود. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شدهاند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود.

برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیتهای فرا منطقهای نیز میپردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژهکار - تخصصی - اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز میسازند. فرهنگسراها بر پایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت - کیستی - ، محتوا - درونمایه - و نهاد میپردازند:

فرهنگسراهای شخصیت محور، عبارتاند از فرهنگسراهای کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند. فرهنگسراهای محتوا محور، عبارتاند از: اندیشه، قرآن، انقﻻب،فرهنگسرای مجازی، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیرهها - اقوام - ، ورزش، ماه بهمن، کار، دانشها، تندرستی، طبیعت، و فناوری اطﻻعات .فرهنگسراهای نهاد محور، عبارتاند از خانواده، مدرسه، و شهر

اهداف فرهنگسرا:

هر یک از مکان های فرهنگی در ارتباط با مردم موجب غنای فرهنگی بالا بردن سطح سلایق و خلاقیت های ذهنی و فکری انها می شود و انچه اهمیت دارد استفاده مفید تر از این گونه فضاها است برای مثال فردی که از یک گالری یا هنر های تجسمی بازدید می کند، فضای هنری حاکم بر گالری و عکس العمل خود فرد به آثار هنری بازتابی ایجاد می کند که ناخودآگاه حس خلاقیت خود را بر می انگیزد و در این حالت است که اگر در جوار فضای گالری، کارگاه های آموزش هنری بر پا شود، بازدیدکنندهای آثار را در اغلب موارد تبدیل به آموزنده حرفه های هنری کرده که باز هم در اینجا خدمات رسانی مشترک چند فضا مطرح می شود. پس وجود امکانات انسان را به تشویق به حرکت برای یافتن مطالب جدید می کند. در فرهنگسرا ها معمولا شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه ها و هنر های گوناگون مانند: نگارگری، کوزه گری، دوزندگی و جز اینها فراهم می گردد. برخی از فرهنگسرا ها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارند

شناخت و نحوه فعالیت فرهنگسرا:

معرفی فرهنگسرا ها و کانون های فرهنگی موجود در هر منطقه و کلاس های آموزشی مختلفی که در هر کدام برگزار می شود، اعلام برنامه مدرسه برای تابستان، تهیه مجموعه جداول و سرگرمی های سودمند برای استفاده، تشکیل دوره های ورزشی و اموزش مهارت های فنی و حرفه ای، برگزاری برنامه های تفریحی مانند اردو، معرفی کتابخانه های موجود د رهر منطقه و تشویق به عضویت در آنها، معرفی آخرین و بهترین کتاب های متناسب با هر مقطع سنی، معرفی محصولات فرهنگی مناسب نظیر فیلم ها، سی دی ها و نشریات مناسب برای استفاده در مقاطع مختلف است. با هنر و آفرینش های هنری، شناخت او نسبت به هستی وسعت می یابد و ارتباطات او عمق و توسعه می یابد و در نهایت حیات و هستی خود را وسعت می بخشد.

رابطه بین معماری و فناوری:

در نسبت میان فناوری و معماری دیدگاههای متفاوتی هست که بر پایه این تصور سه مرتبه از تعریف رابطه فناوری و معماری بیان میشود. در تعریف اول؛ فناوری و معماری نوعی فعالیت انسانی، در حالت دوم؛ هر دو وسیله ای برای رسیدن به هدفی و در حالت سوم؛ معماری و فناوری به سان کیفیتی برای کشف و بیان واقعیتها معرفی میشوند .دو حالت اول، فناوری و معماری را دو چیز جدا میانگارند ولی حالت سوم حقیقت معماری و فناوری را بیان میدارد .این تعریف به ماهیت زندگی معاصر و مدرن، معماری معاصر و فناوری مدرن توجه میکند و نه به ظاهر آنها. بنابراین، فناوری مدرن در ماهیت خود نسبت خاصی با انسان و طبیعت برقرار میکند .

گاهی اوقات استفاده افراطی و نادرست از مظاهر این فناوری، طبیعت را به ابزاری برای بهره برداری تبدیل میسازد .ولی معماری قلمروی است که میتواند فناوری را در مسیری که با ماهیت خود قرابت داشته باشد به کار بندد .بنابراین معماری و فناوری هر یک در یک مقوله و آن هم هنر ولی با دو صفت متفاوت قرار دارند .این هنر، هنر اصیلی است که" فرا میآورد "و حضور میبخشد .در جدول 1 مقایسه ای بین معماری و فناوری از جنبه های گوناگون مانند اهداف، فرایند انجام کار و ... انجام پذیرفته است .

نتایج جدول حاکی از آن است که فناوری نه فقط دانش است و نه فقط ابزار .در واقع فناوری در ماهیت واقعی خود، همگام با معماری در آفرینش و سازماندهی فضایی گام برمیدارد و ضروریات لازم برای این هدف را فراهم میآورد .از طرفی درخواست یک فضای تازه در دنیای معاصر، نمیتواندصرفاً از راه زبانهای کهن بیان شود .بنابراین زبانی نو نیاز است. ولی استفاده ابزارمدار یا انسانمدار از فناوری و به تبع آن از معماری، در جوامع معاصر، موجب ایجاد یک معماری ظاهری شده، به طوری که حقیقت هر دو مقوله به فراموشی سپرده شده است .حال آنکه میتوان از فناوریهای نو، در راه تداوم و تکامل معماری دیروز بهره جست و معماری امروز را به میراثی برای آیندگان تبدیل ساخت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید