بخشی از مقاله

-1چکیده:

هدف این مقاله دست یافتن به ارتباط بین فضاهای درمانی،فلسفه فولدینگ وسیاستهای توسعه پایدارکه در مبحث اجتماعی همدیگر را ملاقات می کنند است. برای دست یافتن به این منظور این مقاله به بررسی سه مقوله فضاهای درمانی که از حساسیت فضاهای تجمعی وارتباطی بالایی برخورداراست،مبانی اصلی فلسفه فولدینگ والگوهای غالب پایداری می پردازد.و نتیجه این تصمیم دست یابی به چهارچوبی جهت طراحی فضاهای درمانی است که از لحاظ اجتماعی سازگار،از لحاظ زیست محیطی پایدار و ازلحاظ اقتصادی توجیه پذیر باشد.

با مطالعه کلی در فلسفه فولدینگ و پایداری می توان متوجه شد که این دو دیدگاه تمام بسترهای علمی،هنری و فلسفی را شامل شده و به صورت یک الگو برای شیوه زندگی در آمده اند.اما به دلیل ضعف های بنیادی در تفسیر این فلسفه ها در حیطه معماری، تاکنون هیچ طرحی که با اصول اولیه و هدف این دیدگاهها هماهنگ باشد ارائه نگردیده است.

ژیل دلز و فلیکس گاتاری که از بنیان گذاران فلسفه فولدینگ هستند درمقاله ریزیوم بیان می دارند که:»هدف فلسفه فولدینگ ارتباطات و آزادی است«به عبارت دیگر این ارتباطات جنبه های مختلفی را در بر می گیرد که در فضای معماری به صورت الگوی اجتماعی خود را نشان می دهد و از طرف دیگرسیاستهای توسعه پایداری را داریم که به طور مستقیم اجتماعات انسانی را هدف قرارمی دهد که با بررسی آنها می توان با تکیه بر بیس اجتماعی،فضاهای زنده و پویاتری را از لحاظ اجتماعی در فضاهای درمانی به وجود آورد.دراین مقاله الگوهای فضاهای درمانی پایدار شامل:سازماندهی ها،ارتباطات و فضاها شاخص مورد بررسی قرار می گیرد که ویژگیهای آن به شرح زیر است:

-1رعایت جنبه های اقتصادی فضاها

-2 ایجاد حداکثر ارتباط بین فضاها

-3رعایت شاخصه های اکولوژیکی

-4ایجاد فضاهای اجتماعی مطابق با الگوهای فرهنگی

-5ایجاد فضاهای مثبت برای مقابله با تنش های منفی در فضاهای درمانی -6ایجاد ارتباط بین کاربران با طراحی درست فضایی.

-2مقدمه:

طراحی بیمارستنانها در فضای معماری امروز،بر گرفته از فلسفه های معماری مدرن است حال آنکه این معماری و فلسفه ها ی حاکم بر آن سالهاست از فضای جهان رخت بر بسته است ، با آنکه صاحب نظران معماری خود بر این امر آگاهند دلیل استفاده از آن را اصول حاکم بر طراحی بیمارستان قلمداد می کنند این در حالی است که پزشکان و پرستاران که با اینگونه فضاها در ارتباط اند این امر را که باید فضاهای داخلی یا بیرونی فضاهای درمانی - بیمارستانها ،کلنیک ها - از یک فرم خاص پیروی کند رد می کنند هر چند نمی شود این امر را که قسمتی از فضاهای بیمارستان دارای الگوی حساسی از لحاظ دسترسی ،اجتماعات و...را نادیده گرفت .

اما اینگونه استفاده عملکرد گرا و به دور از تفکرات معمارانه ناشی از ناکارآمدی فضاهای آموزشی و عدم تطابق فلسفه های روز دنیا با آن است در این میان خلاء فیلسوفان و نظریه پردازان کاملا محسوس است . در همین راستا در ادامه مقاله سعی بر آن می شود تا با تبین و توضیح فلسفه و معماری فولدینگ و رفع برخی ایرادات ناشی از عدم هماهنگی میان فلسفه و معماری با استفاده از رویکردهای پایداری سعی در باز کردن راهی برای به کارگیری آن در میان فضاهای درمانی باشیم .

-3روش تحقیق

این مقاله سعی بر ارائه راهکارهای صحیح طراحی یک فضای درمانی بر اساس مبانی نظری فلسفه فولدینگ و رویکرد توسعه پایدار دارد برای رسیدن به این هدف ابتدا پس از بررسی مبانی نظری فلسفه فولدینگ و رویکرد توسعه پایدار و تطابق یک فلسفه که از دغدغه های انسانی زاده شده است با رویکرد توسعه پایدار و دست یابی به شعارهای مشترک این دو به تعریف تفکر قالب بر طراحی فضاهای درمانی پرداختیم لازم به ذکر است که این تعاریف و دیدگاهها از کتب،مقاله ها،سایتها و ویدیوها برداشت شده است.

 در ادامه به تبین رویکردهای توسعه پایداری و فلسفه فولدینگ در بعد اجتماعی پرداختم و با تفاسیر ذکر شده بهتر و حساس ترین فضا برای اجرای این تفکرات اجتماعی را ارائه کردیم تا ثابت شود این رویکرد در بسیاری از فضاهای انسانی کاربرد داشته و می تواند به حداکثر ارتباطات و آموزش که رسالت اصلی رویکرد توسعه پایدار است منجر شود در ادامه به بررسی کلیات پروژه می پردازیم که به قرار زیر است:

ا-چکیده:در آن اهداف و سوالات پروژه مورد بررسی قرار گرفته است به عبارت دیگر در آن بیان شده است که دلایل برقراری ارتباط بین فلسفه فولدینگ و رویکرد توسعه پایدار چه بوده و مروری بر کلیات این پروژه داشته است.

-2مقدمه:در این قسمت بعضی از دغدغه های پروژه از جمله معماری فولدینگ و پایداری توضیح داده شده و با طرح سوال به دنبال به چالش کشیدن الگوهای فضایی درمانی حال می پردازد.

-3روش تحقیق:در آن به طور خلاصه به شرح کلیات پروژه و روند رسیدن به آن می پردازد.

-3متن اصلی : در آن ابتدا به توضیح مبانی اصلی فلسفه فولدینگ و نقد برداشت های شخصی معماران از آن می پردازد سپس به شرح مختصری از رویکرد توسعه پایدار می پردازد و با تکیه بر بعد اجتماعی مشترک در این دو ،به دنبال پاسخگویی به مشکل طراحی در فضاهای درمانی است.و سپس به ترتیب به شرح . تبین مسائل زیر می پردازد.

-1-4فلسفه فولدینگ

-2-4رویکرد توسعه پایدار

-3-4فولدینگ و پایداری

-4-4فضاهای درمانی-5-4الگوهای فضاهای درمانی

-6-4 اصول طراحی فضاهای درمانی با استفاده از فلسفه فولدینگ و رویکرد پایداری

-5نتیجه گیری:در نهایت نتیایج نهایی پروژه در اینجا بیان می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید