بخشی از مقاله

چکیده :

طراحی یک فعالیت ذهنی فردی و در عین حال جمعی، بدیهی روشن و گاه مبهم و نامفهوم، هیجان انگیز و در عین حال خسته کننده، سریع و گاهی هم به طور ملالت آوری کند است. طرح ها و ترسیماتی که در قالب زبان تصویری توسط طراحان مورد استفاده قرار می گیرند، بازتاب تمامی کیفیات طراحی هستند .

از طرفی ورود انواع برنامه های نرم افزاری رایانه ای در ارائه و انجام مراحل مختلف طراحی، غفلت دانشجویان رشته های مرتبط با طراحی از طراحی با دست آزاد، اسکیس و به طبع آن کاهش توانایی آنها در این امر را به همراه داشته است. پیشرفتهای سریع تکنولوژی ما را به سمت توسعه محیط های طراحی رایانه ای می برد که مزایای خاص خود را داراست . این مقاله کوششی است برای مقایسه روش های سنتی طراحی مثل اسکیس روی کاغذ و روش های مدرن طراحی مثل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و بررسی تفاوت ها و قابلیت های هر گروه از ابزار طراحی و تحلیل این روش ها برای رسیدن به تصور فضایی بهتر

مقدمه :

تحقیقات نشان داده است که مراحل بسیار مهم ایده پردازی، پروراندن و خلاقیت طرح، با اسکیس زدن، بهتر و با کیفیت مناسب تری به انجام می رسد در طراحی با دست آزاد خطوط کلید یافتن قلمرو و حوزه فکری تخیل طراح می باشد. اسکیس انتقالات جانبی را تسهیل کرده و از تثبیت زودرس طرح ممانعت می کند 

اسکیس راهی ارتباطی بین طراح و دیگران است که به عنوان عامل شروع کننده، طراح را قادر می سازد تا مشکلات طراحی را استدلال نموده و همچنین واسطه ای برای ثبت و ذخیره اطلاعات ، انتقال و حرکت تجربی و غیر قطعی از توصیفات کلی به توصیفات خاص می باشد.

اسکیس ها این امکان را فراهم می کنند که حجم زیادی از اطلاعات و روابط بین آنها را به طور همزمان مشاهده کرده، و محدوده وسیعی از ظرافت ها و مهارت ها را برای طراح توصیف کنند. علاوه بر آن، اسکیس ها به عنوان وسیله ای عمل می نمایند که طراحان برای برقرار کردن ارتباط با خودشان و دیگران استفاده می کنند. اسکیس نشان می دهد که چگونه در مورد مشکلات فکر می کنیم، نه اینکه چه فکری در مورد آنها می کنیم و از این رو اهمیت بسیار دارد. اسکیس ها به عنوان ابزار تفکر برای طراحان به کار می روند .

- 1 انواع اسکیس

بر اساس نوع استفاده و هدف تولید اسکیس، سه نوع متفاوت ، اسکیس شناسایی و معرفی شده که عبارتند از اسکیس تفکری - تعیینی - و اسکیس گفتگویی تجویزی اسکیس تفکری برای تمرکز و راهنمایی تفکر غیر کلامی - شفاهی - استفاده می شود. اسکیس تجویزی توسط یک طراح برای هدایت و کمک به یک نقشه کش در ساخت یک طرح تمام شده، تولید می شود و در واقع به مفاهیم و خصوصیات طرح برای افرادی که خارج از فرآیند طراحی قرار دارند اشاره می کند. همچنین اسکیس تجویزی به عنوان ابزاری برای یک مهندس توصیف می شود که می تواند در جهت و هدایت یک طراحی تمام شده و تکمیلی بسیار تأثیرگذار در مراحل باشد - همان - . در فرایند طراحی، اسکیس تجویزی عمدتا پرداخت جزئیات به کار گرفته می شود

اسکیس گفتگویی از میان تبادلات بین طراحان و مهندسان هنگام دیدن قسمت های پیچیده و مبهم طرح برای وضوح بیشتر تولید می شود. این نوع از اسکیس که به طور خود به خودی در طول بحث، و تبادل نظرات با همکاران به دست می آید، در فرآیند عبور از تصورات ذهنی به سوی طرح نهایی محصول، از اهمیت خاصی برخوردار است

اسکیس های ذخیره ای، شباهت زیادی با اسکیس های تجویزی دارند. هر دوی آنها ایده های طراحی را به جای اینکه گسترش و بسط دهند در مرحله ثابت نگه می دارند. هدف این دو نوع اسکیس، کاملا منظور حفظ اطلاعات به کار می رود در حالی که اسکیس تجویزی برای انتقال اطلاعات استفاده می شود. همچنین در تکمیل توضیحات مربوط به اسکیس تفکری، گفتگویی و ذخیر ای در یک فرایند طراحی گروهی از دیدگاه حافظه کوتاه مدت و حافظه دوردست می توان به موارد مشخصی نیز اشاره کرد. در یک فرایند طراحی گروهی به طور مشخص تابلو ایده ها به منزله حافظه خارجی گروه است.

در شکل حافظه کوتاه مدت می توان به اطلاعاتی اشاره کرد که در دید مستقیم طراحان هستند که در صورت فردی بودن به این اسکیس ها اسکیس تفکری گفته و اگر به صورت مشترک باشند به آنها اسکیس گفتگویی می گوییم. در حالی که در شکل حافظه دوردست به اطلاعات خارج از حوزه دید اشاره می شود که به اسکیس های این گروه اسکیس های ذخیره ای می گوییم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید