بخشی از مقاله

مزایاومعایب کناف درمقایسه باسیستم های رایج کشور

چکیده

صنعت ساخت و ساز یکی از مهمترین بخش های صنعت در جهان با ویژگی های منطقه ای مشخص است و همچنین این صنعت برای مدت طولانی تحت تاثیر رقابت در هزینه ها بوده است، با توجه به شرایط رقابتی ونیز متغییرهایی نظیرتغییرات جمعیتی، شرایط آب و هوایی و رقابت در عرصه بین المللی صنعت ساختمان سازی در دراز مدت، نیاز به نوآوری های متعدد (همچون اجرای سازه های کنافی) و تطبیق آن با نیازهای بشر مورد نیاز است.

در حال حاضر کناف به عنوان برند پیشرو در زمینه ی ساخت و ساز خشک در سطح ایران و جهان شناخته شده و با استقبال روز افزون سازندگان مواجه شده است.یکی از مهم ترین دلایل استقبال از کناف حذف ملات و اتصالات پیچی و سرعت و کیفیت بالا ، توام با قیمت مناسب می باشد.

بسیاری از سازندگان کناف به عنوان جایگزینی برای رابیتس کاری و یا نسل جدید سقف کاذب شناخته می شود.اما درواقع کناف علاوه بر سقف کاذب امکان انواع دیوارهای جداکننده ، پوششی ، دکوراتیو و سقف های مشبک و خاص را فراهم آورده و برای شناخته شدن به عموم جامعه راه درازی را دارد.

دراین مقاله سعی شده است بامعرفی کاربردکناف درسازه های فولادی وبتنی ومزایا ومعایب آن نسبت به سایرمصالح ،وشناخت هرچه بیشتراین فناوری مهندسین را به استفاده هرچه بیشتر از کناف ترغیب کرده باشیم .

واژههای کلیدی: صنعت،کناف،جایگزینی،شناخت،فولاد،بتن

1


-1 مقدمه

کناف در واقع نام خانواده و موسسهای با فعالیتهایی در سطح بینالمللی و ویژگیهای ممتاز میباشد. این شرکت علاوه بر گستردگی و وسعت خود یک موسسه خانوادگی اصیل بوده که این موضوع عامل مهمی در رشد و پیشرفت چشمگیر آن است. از ویژگیهای این شرکت سرعت در تصمیم گیری، ابداع و نوآوری در صنعت ساختمان، سرمایهگذاریهای پیوسته و حمایت از ایدههای نوین کارکنان آن است که آن را از سایرین متمایز ساخته است. کار این شرکت از تولید و عمل آوری گچ در منطقه سارلند در کشور آلمان شروع شده و با توسعه و تنوع بخشیدن به این تولیدات در سطح بینالمللی در زمینههای زیر فعالیت داردومحصولات گچی عبارتند از:

عایقهای صوتی و حرارتی استخراج سنگ آهک و تولید مصالح مرتبط با این ماده ساختمانی

مصالح و مواد ساختمانی بر پایه گچ و سیمان تجهیزات و ماشین آلات تولید کننده مصالح

-2 کاربرد

عموماکناف درساختمان های موجود درکشور مابه صورت مصالح مصرفی در دیواره ها و سقف ها استفاده می شود که با توجه به رنگ وظرفیت ومقاومت موجود کناف در اجزای سازه خاص خودش به کار برده می شود .مثلا در دیوار ضد حریق مورداستفاده قرار می گیرد.[5]

این نوع دیوار به عنوان سدی در برابر عبور آتش و حرارت ناشی از آن عمل میکند و زمانی که در یک سمت کانون آتش و حرارت بسیار بالا وجود دارد، دمای سمت دیگر (سمت ایمن) از اندازه محدودی تجاوز نمینماید. از سیستمهای حفاطت ساختمان در برابر حریق جهت حفاظت تیرها، ستونها و سایر اعضای سازههای فولادی و همچنین پوشش داکتها و کانالهای تأسیساتی در برابر آتش مستقیم (تا 180 دقیقه) استفاده میشود. در این ساختار دو روش اجرایی وجود دارد؛ اجرای پوشش با زیرسازی فولادی و بدون زیرسازی. پوشش اجزا با استفاده FM) یا در موقع لزوم صفحات مقاوم در برابر حریق و رطوبت FR از صفحات مقاوم در برابر حریق) صورت میگیرد.[1]

یک نوع استفاده دیگر کناف درسقف های کاذب مشبک است که سقفهای کاذب یکپارچه، بدون درز بوده و ساختار آنها از اتصال صفحات روکش دار گچی به زیرسازی فولادی که به سقف اصلی متصل میباشد، تشکیل میشود. این ساختار از نظر معماری بسیار منعطف بوده و در ساخت سقفهای معلق تزئینی (دکوراتیو) کاربرد ویژه دارد. اجرای سریع و آسان، عبور آسان تأسیسات مکانیکی و الکتریکی، انعطاف معماری بالا و امکان دستیابی به مشخصاتی نظیر عایق حرارتی و صوتی و مقاومت در برابر حریق و رطوبت از ویژگیهای این ساختار میباشد. قطعات کارخانهای استاندارد برای اجرای انواع مقاطع تا و خم تزئینی تولید و عرضه میگردند. با استفاده از این قطعات، میتوان پیچیده ترین طرحهای معماری را با دقت، سرعت و کیفیت بالا اجرا نمود. .[2]

-3 مزایای سیستم کناف درمقایسه بابعضی سیستم های رایج در کشور
-1 مقاومت این سیستم در برابر زلزله : به علت سبکی وانعطاف پذیری بسیار بالا -2 ایمنی : بدلیل اتصالات مناسب . در دیوارها و سقف های کاذب کناف معمولا اتصالات به صورت پیچی و مطابق ضوابط
و آیین نامه های مدون انجام میشود.

-3 سرعت اجرای بالا : سیستم کناف (در شرایط کاملا طبیعی ، با نیروی معقول ) نسبت به سیستم سنتی تا 4 برابر سریع تر قابلیت اجرا را دارا میباشد!!


2


-4 اجرای راحت :به دلیل طراحی مناسب 5و - 6 وزن کم و طبعا کاهش هزینه: به دلیل نوع ساختار سیستم ( درصورت استفاده از این سیستم در دیوار نسبت به

سیستم های متداول امروزی (مانند تری دی پنل ) به دلیل کاهش وزن قابل توجه بار مرده،در صورت محاسبه، اسکلت سازه تا % 25 سبک تر میگردد که به دلیل این صرفه جویی عملا اجرای دیوار کناف برای سازنده رایگان در می آید ! در صورتی که مهندسین محاسب بارگذاری را بر اساس دیوار کناف انجام دهند تفاوت قابل توجه ابعاد تیر و ستون و سبک شدن اسکلت را خواهند دید .

-7 افزایش سطح مفید زیر بنا : به دلیل کاهش اشغال فضاتوسط دیوارها و پارتیشن های کناف -8 عایق حرارتی مناسب : سیستم کناف در صورت اجرای اصولی به شدت عایق حرارت می باشد.

-9 عایق صوتی مناسب : فراموش نکنید در اجرای اصولی دیوار کناف کلیه المانهای فلزی با نوار های عایق از زمین و سقف مجزا شده و نیز دیوار کناف حتما باید تا سقف اصلی ( نه سقف کاذب) ادامه یابد .

-10 پنلهای مقاوم در برابر حریق و مقاوم در برابر آتش سوزی -11 پنلهای مقاوم در برابر آتش و مقام در برابر رطوبت

-12 قابلیت اجرا در کف تمام شده : بر خلاف پارتیشن های سنتی ، پارتیشن های کناف پس از کف سازی ، حتی بر روی سرامیک و سنگ(بدون تخریب ) قابل اجرا می باشند از این رو بهترین گزینه جهت عملیات باز سازی می باشند.

-13قابلیت فرم پذیری کناف بالامخصوصاً در بحث دکوراتیو -14 قابلیت تغییر فضاهای قدیمی وتبدیل به کاربریهای جدید با پتانسیل بالا )(کناف مناسبترین سیستم جهت کارهای

باز سازی می باشد) -15 بازیافت بیش از 75 درصد مصالح مصرفی

-16 کاهش نخاله های ساختمانی به میزان قابل توجه ! ( نسبت نخاله های ساختمان در سیستم کناف نسبت به سیستم سنتی 1 به 5 میباشد!!!که موجب کاهش هزینه های حمل مصالح ، کاهش هزینه ی نظافت و کاهش هزینه های تخلیه نخاله ها از کارگاه میشود ، به میزان کاملا محسوس)

-17 کاهش اکیپ های کارگری در ساختمان ( به دلیل سهولت و سرعت اجرای سیستم کناف اکیپ های مختلف اجرای دیوار ( اعم از دیوارچینی،گچ و خاک ، سفید کاری ) به یک اکیپ اجرایی کاهش خواهد یافت ! ) حتی در صورت اجرای سقف کاذب کناف به جای سقف کاذب با میلگرد و رابیتس عملا در اجرای سقف کاذب اکیپ جوش کار ، رابیتس کار و گچ گار سقف را فقط یک تیم انجام خواهد داد.

-18 عبور راحت تاسیسات از فضای مابین دیوار کناف بدون هیچ گونه تخریب -19 دسترسی سریع و مناسب به تاسیسات ساختمانی : دیوارها و سقف کاذب کناف به دلیل اتصال خشک ( استفاده از

پیچ و عدم استفاده از ملات ) به راحتی قابل ترمیم میباشند ، همچنین در دیوار و سقف کاذب کناف در محل های پیش بینی شده دریچه های بازدید قرار می گیرد.

20 صرفه جویی کلی در مصالح ساختمانی : چنانچه طراحی استراکچر ساختمان بر اساس سیستم کناف باشد موجب صرفه جویی در مصالح به خصوص فولاد و سیمان وبی نیازی از برخی از مصالح نظیر گچ و آهک و خاک می شود.

21 بی نیازی کنا ب فه جوش کاری : به دلیل بالا بودن مشکلات استفاده از برق شهری جهت جوش کاری کناف جایگزینی مناسب برای روش های پر هزینه سنتی می باشد.

-22 جنبهای زیست محیطی :کاهش تولید زباله های ساختمانی غیر از صرفه جویی در هزینه دفع زباله هادرسطح ملی از جنبه حفاظت محیط زیست و استفاده بهینه از منابع کافی داری اهمیت است که همه با سیستم ساخت و ساز خشک کناف میسر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید