بخشی از مقاله

LEED معیاری برای ساختمان سبز

 

چکیده

LEED در حقیقت رهبری در انرژی و طراحی محیط زیست یا مخفف کلمات Leadership in Energy and Environmental Designاست که یک سیستم گواهی ساختمان سبز و شناخته شده در سطح بینالمللی است .ساختمان های سبزکه تحت عنوان ساختمان های سازگار با محیط زیست نیز معروف هستند از جمله سازه هایی هستند که امکان بهره برداری بهینه از منابع ارزشمند طبیعی همانند انرژی آب، باد، زمین گرمایی، خورشید را دارند و از خود ساختمان گرفته تا طراحی، ساخت و ساز، بهرهبرداری، نگهداری، تعمیر وتخریب آن با محیطزیست همگام می باشند. استفاده از ساختمان های سبز می تواند نقطه شروع مناسبی جهت رفع چالش های پیش رو درصنعت ساخت و ساز و رسیدن به توسعه پایدار شهری باشد. هدف فعالیت ساختمان سازی سبز کاهش تاثیرات زیست محیطی ساختمانها میباشد. در این مقاله ابتدا به روش کتابخانه ای مفهمو م LEED و ساختمان سبز تشریح شده و سپس در انتها به معرفی و تحلیل یک نمونه ساختمان سبز با نام ساختمان حنوبی فدرال امریکا پرداخته شده است.

کلمات کلیدی:

معماری سبز، ساختمان سبز ، محیط زیست، LEED


1


.1مقدمه

کشور ایران از جمله کشورهایی است که در مصرف انرژی سرعت چشمگیری داشته است به طوری که در حال حاضر عالوه بر مصرف بااالیی انرژی، شدت انرژی باالیی را نیز دارا می باشد. البته پیشرفت صورت گرفته در کشور معادل این مصرف انرژی نیست. در کنار این نکات با کمی تأمل در آمار متوجه می شویم که بیش از یک سوم مصرف انرژی کشور، در عوض صرف شدن در مسیر تولید و اشتغال به بخش ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری وارد شده است که لزوم توجه بیش از پیش به بخش مسکن را نمایان می سازد.الزم به ذکر است با توجه به رشد باالی جمعیت در دهه ی شصت که به باالتر از 3درصد رسید، هم اکنون نیاز به مسکن و مسکن سازی رو به افزایش است تا جایی که ساالنه به ساخت بیش از 1.1 میلیون مسکن نیاز است که این مسأله نشان میدهد با توجه به محدودیت منابع باید به فکر طراحی ساختمانی بود که عالوه بر رساندن کمترین آسیب به محیط زیست، اقتصادی نیز باشد تا منابع کافی انرژی برای پیشرفت همه جانبه کشور در دسترس باشد. در نگاه علمی اگر بخواهیم ساختمانی خصوصیات فوق را به همراه خود داشته باشد، اصطالحا گفته می شود باید سبز و اقتصادی باشد. سبز بودن به این معناست که یک ساختمان، از انرژی کمتری استفاده می کند، منابع طبیعی کمتری را مصرف می کند، ضایعات و تلفات کمتری را پدید میآورد، مواد سمی و خطرناک کمتری را ایجاد می کند، فضای داخلی سالمتری برای استفاده کنندگان پدید میآورد و یک جریان تهویه ی طبیعی برای دستیابی به هوای تازه و سالم به وجود میآورد .اقتصادی بودن به این معناست که با توجه به محدودیت منابع و انرژی و شناخته شده ترین تعریف اقتصاد یعنی کمیابی، باید طراحی و ساخت هر ساختمانی اقتصادی باشد، یعنی به کار بردن منابع و مصالح در ساختمان موردنظر ارزش باالتری از به کار بردن همین مقدار منابع و مصالح در امور دیگر ایجاد نماید، بنابراین باید روی کاهش هزینه های تولید انرژی و افزایش بهره وری تولید تمرکز کنیم .اگر به دنبال پیشرفت سریع و همه جانبه هستیم باید سعی شود با صرف کمترین منابع به بیشترین بازدهی رسید. [1]


LEED.2

LEED رهبری در انرژی و طراحی محیط زیست یک سیستم گواهی ساختمان سبز و شناخته شده در سطح بین المللی است ، LEED توسط ( ( USGBC شورای ساختمان سازی سبز ایاالت متحده در مارچ 2002 توسعه یافته و صاحبان ساختمان و گردانندگان را با یک چهارچوبی برای شناسایی و اجرای طرح های عملی و قابل اندازه گیری ساختمان سبز ، ساختمان سازی و راه حل های تعمیر و نگهداری و عملیات آشنا کرده و ارائه می دهد . LEED ساختمان پایدار را ترویج و روش هایی را از طریق مجموعه ای از سیستم های درجه بندی شده توسعه می دهد که پروژه هایی که استراتژی هایی برای عملکرد بهتر محیط زیست و سالمت پیاده می کند ، را شناسایی می کند . سیستم های درجه بندی و امتیاز LEED از طریق فرایند باز و مبتنی بر رضایت طرفین ، رهبری شده توسط کمیته LEED توسعه داده می شوند . عناصر کلیدی این فرایند عبارتند از یک سازمان شفاف و متعادل ، گروه های فنی مشورتی که متضمن انجام علمی و دقت زیاد هستند ، فرصتی برای اظهار نظر و بررسی ذینفعان و تجدید نظر عادالنه و علنی به اندازه کافی برای به کار بردن آن در انواع ساختمان ها – تجاری و مسکونی – می باشد و در سراسر چرخه عمر یک ساختمان به کار می رود .

.1-2 جدول امتیاز بندی LEED

در نطام ارزشیابی LEED هفت شاخص اصلی وجود دارد که امتیاز هر یک از شاخص های اصلی برای طراحی و ساخت مطابق ویرایش چهارم در سال 2012 میالدی به شرح زیر است:

جدول شماره :1 رسیدن به کمال مطلوب یعنی رسیدن به امتیاز 110


.3 ساختمان سبز

ساختمان سبز روندی است که با محیط زیست وحفظ منابع زمین سازگار، درطول عمر ساختمان سازگار میباشد. از خود ساختمان گرفته تا طراحی، ساخت و ساز، بهره برداری، نگهداری، تعمیر و تخریب آن با محیط زیست همگام بوده ساخت آن نیازمند همکاری متقابل اعضای تیم طراحی میباشد . طراحی سبز عملی است برای حل مشکالت که طی آن، منابع طبیعی قبل، بعد و طی پروسه تولید و ساخت به کمترین حد آسیب میبیند، به عالوه در مسیر این عمل مصالح باید مفید بوده، عمر مفید طوالنی داشته و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند. چیزهای با طول عمر زیاد هم مفیدند و هم بزرگترین مانع علیه اسراف و ضایعات، و این بهتر از استفاده مجدد یا بازیافت آنها است . [2]

3


.4 مزایای ساختمان سبز


استفاده از انرژی های طبیعیدر مصرف روزمرهُ ثبات وضعیت محیط داخلی

استفاده از ضایعات و پساب در تولید آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز به کارگیری شیوه های مناسب برای کاهش انرژی هدر تلف شده و یا کنترل آن و بهینه سازی مصرف انرژی توجه به خواص اقلیمی منطقه

استفاده از مصالح قابل بازیافت غیر شیمیایی و مصالحی که سالمت انسان را به خطر نمیاندازد. طراحی با مصالح نزدیک به طبیعت استفاده از گیاهان طبیعی به عنوان الهام دهنده طراحی زنده
رسیدن به بیشترین کیفیت زندگی در سایه اتکا به محیط زیست توجه به شخصیت اکولوژی منطقه

.5 خواص منحصر بفرد ساختمان های سبز

.1-5 بازشوها: در طراحی ساختمانها باید به سایه های موجود که به وسیله چترها، درختان یا اجسام دیگر بر روی پنجرهها و بازشوها و سقف در طول تابستان ایجاد میشود، توجه شود. البته باید حداکثر استفاده از نور خورشید در زمستان نیز مدنظر قرار گیرد. طراحی پنجره ها میتواند برای استفاده از روشنایی طبیعی و کاهش نیاز به روشنایی الکتریکی در طول روز باشد.


2


.2-5 آبگرمکن های خورشیدی: آبگرمکن های خورشیدی که از حداکثر توان انرژی اتالفی خورشید در روز برای گرم کردن آبگرم مصرفی مورد نیاز یک ساختمان به کار میرود، میتواند در تابستان تا 20 درصد از صرفه جویی در انرژی حرارتی را شامل شود، البته هزینه خرید از نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد و به صرفه باشد.

.3-5 انرژیهای الکتریکی جایگزین: تولید انرژی الکتریکی از طریق پنل های خورشیدی، نیروی باد، برق آبی و بیومس، بهترین جایگزین برق مصرفی میباشد و همچنین اثرات زیست محیطی ساختمان را کاهش می دهد.


.4-5 سیستم تصفیه فاضالب خانه: در این سیستم به سادگی میتوانیم از پسآب ظرفشویی و لباسشویی برای آبیاری زیرسطحی استفاده کنیم. هر چند طراحی سیستم تصفیه فاضالب هزینه سنگینی دارد اما میتوان از تأسیسات متمرکز بیوگاز با دیگر زباله های بیولوژیکی مایع تولید کرد که به جبران انتشار گازهای گلخانه ای منجر می شود.


.5-5 سیستم حرارتی و تصفیه: در طراحی جهت بادی یک ساختمان، باید به موقعیت شرق و غرب ساختمان توجه شود به طوری که از نور خورشید در فصل سرما برای حداکثر استفاده از گرما در ورودی ها استفاده کرد. البته باید عایقکاری برای انتقال حرارت در فصول گرما و سرما اجرا شود. نمونه بارز این کار پنجره های دوجداره می باشد که هم نور را انتقال می دهند و هم از ورود سروصدا، هوای سرد در زمستان و هوای گرم در تابستان به داخل ساختمان جلوگیری میکند.

.6-5 پوشش فضای سبز: وجود فضای سبز بر بام و نما برای کمک به کاهش آالینده زیست محیطی مانند دی اکسیدکربن و نیز تولید اکسیژن با هزینه های پایین، کمک شایانی در ساخت ساختمان سبز به ما میکند. این طراحی میتواند زیبایی و اصولی صورت گیرد.

.6-5 هوشمندسازی ساختمان سبز: با مجهزکردن ساختمان با ادوات هوشمند از جمله؛ ترموستات هوشمند برای سیستمهای حرارتی، سیستم آب گرم، سیستم روشنایی و نیز پوشش پنجره ها توسط پرده های الکترونیکی میتوان قدم بزرگی در صرفه انرژی برداشت. که این کار میتواند با استفاده از علم مکاتورونیک در معماری و مهندسی عمران در یک ساختمان صورت پذیرد. [3]
.6 تحلیل ساختمان جنوبی مرکز فدرال )آمریکا(

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید