بخشی از مقاله

چکیده

در شرایطی که مصرف سوخت فسیلی در جهان در حال افزایش است .بهره گیری از انرژی های پاک سالهاست که مورد توجه معماران و شهرسازان بوده و مهمترین اصول پایداری را شکل می دهد.انرژی تجدید شونده سازگار با شرایط اقلیمی - باد، آب ، خورشید و مواد بیولوژی و گرمای درون - که به طور نامحدود در دسترس هستند اهمیت بیشتری می یابد.همچنین گازهای گلخانه ای تحت این شرایط کمتر تولید گاز مضر خواهند کرد. قانونی به نام LEED از طرف USGBC در اختیار طراحان قرارگرفته است که توجه ویژه ای به انرژی تجدید پذیر و کاهش گازهای گلخانه ای ، صعود درجه حرارت ، جاری شدن سیل ، خشکسالی ، تسریع روند ذوب یخچال های قطبی و جلوگیری از روند صعودی درجه حرارت، به وجود آوردن محیطی سالم تر و ایمن تر برای ساکنان دارد.

در این راستا در دو شهر مصدر - امارات - و پدیده - ایران - به بررسی قوانین LEED پرداخته شده است .که با توجه به فرهنگ و سنت های هر منطقه هویت و علم روز در کنار هم توسعه پیدا کنند که انطباق پذیری با ویژگی های محیطی ،اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه مردم شکل می گیرد .در این مقاله سعی بر آن است تا با ارائه ی پیشنهاداتی از جمله کاش هزینه های ساخت و بالا بردن ارزش سرمایه ، کاهش انتشار گازهای مخرب گلخانه ای ، تعریف - ساختمان سبز و پایدار - با نشر استانداردهای معمولی اندازه گیری ، بالا بردن آگاهی مردم و مسئولان در مورد فواید ساختمان سبز ، استفاده از مصالح محلی ،منطقه ای و تجدید پذیر به رفع مشکلات موجود در ساخت و ساز پرداخته و آینده آرمانی تر برای کشورمان که با بحران انرژی همراه است به وجود آوریم .

-1 مقدمه :

پژوهش پیش رو تحت عنوان "خلاقیّت و اجرای قوانین LEEDدر شهر مصدرِ ابوظبی در امارات متحده عربی و مقایسه ی آن با شهر رویایی پدیده شاندیز مشهد ایران " بمنظور بهره گیری از انرژی های پاک که مورد توجه معماران و شهرسازان بوده و مهمترین اصول پایداری را شکل می دهد انجام شده است .معماری و شهرسازی اسلامی با توجه به آنکه تحت تأثیر مسائل اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی شکل میگیرد دارای امتیازات ویژه ای در عرصه پایداری است ؛ لذا در جامعه امروز که با خیل عظیم پیروی از واژه پایداری و انرژی های پاک مواجه است این فرصت مغتنم شمرده شده تا با شناساندن قوانین LEED به پیکار با بحران انرژی و آلودگی های زیستی پرداخته شود.

 هدف کلی از پژوهش این موضوع ، بهرهگیری از قوانین پیشرفته LEED است تا هدررفت انرژی به کمترین میزان ممکن برسد. در این راستا نمونه ی تطبیقی مصدر سیتی، - نمونه ای از زندگی زیست آگاهانه در محیط زیست بدون کربن - ، و شهری پایدار و بسیار ایده آل در سطح جهان را تمثیل کرده و به دنبال ایجاد انگیزه و به نحوی ارائه ی پیشنهاد به شهر در حال ساخت پدیده شاندیز خواهیم بود . نتیجه حاصل از مقاله اینگونه است که شهر مصدر با استفاده بهینه از انرژی های طبیعی باعث ایجاد محیطی سالم تر و پایدار تر    شده است، استفاده از این انرژی ها نه تنها در این زمان بلکه برای زمان های آینده مورد استفاده قرار می گیرد و با این کار می توانیم از نابودی محیط زیست جلوگیری کنیم و آن را به نسلهای بعد ارمغان دهیم .

-2 ادبیات تحقیق :

-1-2 مفهوم پایداری :

پایداری به مفهوم برآوردن نیاز های فعلی بدون از بین بردن قابلیت های نسل های آینده در تامین نیازهای خود است . واژه "پایداری" امروز به طور گسترده ای به منظور توصیف جهانی به کارگرفته می شود که در آن نظام های انسانی و طبیعی تواما بتوانند در آینده ای دور ادامه حیات دهند . پایداری مفهومی پویاست و تاکید بر بهره گیری از منابع در حالتی ماندگار دارد. هدف شهرهای پایدار امروز بر پایه تفکرات گذشته استوار است . شهرها در گذشته بهترین نمونه های پایداری رادر خود متجلی ساخته اند.  توجه به محدودیتهای اکولوژیک محل نظیر آب، توسعه متناسب و سازگار با طبیعت، صرفه جویی در منابع، استفاده از مواد و مصالح بومی، ابداع روشهای مناسب برای ادامه حیات نظیر قنات و بادگیر و استفاده هنرمندانه از آب و گیاه با هدف تلطیف هوا و ایجاد مناظر مطبوع در فضاهای عمومی و اطراف شهرها، همگی نمونه هایی از عوامل موثر در پایداری بوده اند.

در خصوص پایداری تعاریف گوناگونی ارائه شده است و شاید رایج ترین تعریف از توسعه پایدار، تعریفی است که در کنفرانس زمین درریو بیان شده است و برداشت مردم محور آن و عبارت است از: توسعه است که نیاز حال را بدون به مخاطره انداختن توانایی نسل آینده برای دستیابی به نیازها و خواسته هایشان برطرف می کند 2000.p303 - ،Huqh ،. - Bartonدر برخی منابع واژه پایداری به "حفظ کردن، ادامه دادن حیات و موجودیت، متوقف نشدن و قطع امید یافتن "معنا و تفسیر گردیده است بر اساس گزارش برانت لند Brundtland - - توسعه ای پایدار است که نیازهای کنونی جهان راتامین می کند، بدون آنکه توانائی نسل های آینده را برای برآوردن نیازهای خود به مخاطره افکند.

پس توسعه پایدار "رابطه متقابل انسانها و طبیعت در سراسر جهان است ".کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه - WCED - - wordcomissiononEnvironment andDevelopment - نیز آن را اینگونه تعریف می کند. "توسعه پایدار فرآیندی است که نحوه استفاده از منابع، هدایت سرمایه گذاری ها، سمت گیری تکنولوژی و توسعه آن را با نیازهای حال و آینده سازگار می سازد" لذا توسعه پایدار عبارت از دگرگونی اساسی در کیفیت زندگی - Quality of life - ، تفکر، تولید و مصرف می باشد.

-2-2 توسعه پایداری شهری :

توسعه پایدار که از دهه 1970 میلادی در جوامع علمی دنیا مطرح گردیده است مفاهیم مرتبط با پایداری از ابتدای دهه 1990 در برنامه ریزی شهری و معماری به طور گسترده به کار گرفته شد، بااین حال موضوعات مرتبط با ناپایداری الگوهای مدرن توسعه شهری دارای تاریخچه طولانی تری هستند. گسترش سریع شهرهای صنعتی قرن نوزدهم، پراکنش حومه های شهری کم تراکم و بروز مشکلات و بحران هایی در محیط زیست شهری، برنامه ریزان شهری را ملزم به جستجوی تضمین اشکال زیر ساخت ها، مسکن، کاربری زمین و حمل و نقل به عنوان الزامات رشد منظم شهری نمود ; و برقراری تعادل میان شهر و طبیعت به یکی از موضوعات اصلی برنامه ریزی شهری در قرن 19 بدل گردید. دیگر موضوع مورد توجه برنامه ریزان شهری ارتقای عدالت بود، اگر چه تلاش های بسیار اندکی در این موضوع صورت گرفت. نیاز برای جامعه ای عادلانه تر به عنوان دومین اصل توسعه پایدار مطرح گردید که تعریف دقیق آن بسیار فراتر از پاکسازی زیست محیطی است. 6

-4-2طراحی پایدار:

طراحی پایدار یکی از جریان های مهم در عرصه ساخت و ساز در دوران معاصر است، جریانی که عکس العملی است منطقی در برابر مسائل و مشکلات حاصل از عصر صنعت .همانگونه که می دانیم با انقلاب صنعتی و پیشرفت های فنی -تکنولوژیکی در عرصه ساخت و ساز، طراحی بومی در اقصی نقاط دنیا که با توجه به طبیعت و محیط پیرامون خود شکل می گرفت و همساز با اقلیم سر بر می افراشت، به دست فراموشی سپرده شد.معماری مدرن نیز که زاده این تحولات بود، به طور کل بستر شکل گیری معماری - فرهنگ، اقلیم ... - را نادیده گرفت و با دیدی فن سالارانه، که میتواند با یک راه حل جهانی و جامع بر تمام مشکلات انسان - بیولوژیکی - در اقصی نقاط جهان فائق آید و تاکید آن بر مصرف بیشتر - از منبع انرژی های تجدید ناپذیر - به منظور تداوم چرخه تولید و توسعه می باشد.

در بعضی تعاریف رواج یافته برای طراحی پایدار بیشتر بر ایده پایداری محیطی در ارتباط با ساخت و ساز تاکید می شود مانند": شهر پایدار شهری است که کمترین تاثیرات ناسازگار بر محیط طبیعی در طول عمر و استقرار منطقه ای و جهانی دارد ".اما نباید فراموش کرد که بنا کردن شهر پدیده ای است که زاده تفکر و نیاز انسانی است و برای آسایش و آرامش انسان بوجود آمده است که وابسته به نحوه نگرش و بنیانهای فکری اوست و اگر با نگاهی منصفانه به ساختن و سکونت بنگریم در خواهیم یافت که هدف از آفرینش مکان، تنها در راستای برآورده کردن نیازهای مادی و فیزیکی نیست و هدفی بس والاتر که همان برقراری ارتباط با عمیق ترین احساسات و عواطف انسانی بر آن مترتب است . - محمودی، - 1384

توصیه ها بر این است که شهرها باید به عنوان نقاط و کانون های اصلی برای حل مشکلات جهانی و دستیابی به توسعه پایدار، مورد نظر و استفاده قرار گیرند. . - Brehney. 199 - 2 اما علیرغم وضوح و آشکار شدن معضلات اکولوژیکی و زیست محیطی و پیامدهای توسعه های ناپایدار عصر صنعت، علاوه بر آن برخی ابهام ها و جدل , هنوز هیچ زمینه مشترکی برای یک پاردایم فراگیر"شهرسازی و طراحی شهری وجود ندارد. - Brehney .1992 - علاوه بر آن برخی ابهام ها و جدل های تئوریک - متراکم و فشرده سازی با پراکنش و گسترده گی نواحی شهری - نیز در رابطه با مفهوم و چگونگی دست یابی به پایداری شهری وجود دارد که به پیچیدگی شرایط می افزاید . این ابهام ها و تضادهای تئوریک می تواند به عنوان خطر بالقوه و یا مانع اساسی در مسیر تحقق توسعه پایدار عمل کند. - مثنوی، - 1382

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید