بخشی از مقاله


فصل1:

در اين فصل براي مقدمه ترجمه اي از سايت idsnews اورده شده كه با هم مي خوانيم .
از زمان توسعه بمب اتمي در مدت جنگ جهاني اول نيروي هسته اي به موضوعي نگران كننده تبديل شده.اما در سفر اخير اقاي بوش به ارو پا اين موضوعات محور گفت وگوهاي سياسي شد


در طول ماه گذشته‌،موضوع نگراني هاي هسته اي از كره اي شمالي كه به تازگي به عنوان يك كشور دارنده سلاح هسته اي شناخته شده به ايران تغيير يافته است.
كشوري كه خود براي دفاع در مقابل تهديدات فزاينده امريكا اماده مي كنند.آقاي بوش آلمان‚فرانسه‚بريتانيا و روسيه براي مقابله به تصميم ايران براي دستيابي به نيروي هسته اي فرا خوانده ومطمئن است از حمايت جهاني در مقابله با ايران بر خوردار است به طوري كه در يك كنفرانس مطبوعاتي در سه شنبه اعلام كرد:{ همگي ما بلند و واضح مي گوييم كه ايران نبايد سلاح هسته اي داشته باشد}.


ايران بمانند 189 كشور ديگر قرار داد منع گسترش سلاح هاي هسته اي را امضا كرده قراردادي كه در سال 1970 براي اطمينان از گسترش كنترل شده سلاح هاي هسته اي بر قرار شده. هر كشوري مختار بود تا قطع نامه را براي جلوگيري از گسترش و يا انتشار سلاح هاي هسته اي امضا كند.


فقط 5 كشور چين‚روسيه‚فرانسه‚انگليس وآمريكا مجاز به داشتن اين سلاح هسته اي بر اساس اين قرار داد هستند.تا آنجاييكه به آمريكا مربوط مي شود فقط سه كشور هند‚ پاكستان واسراييل قرارداد را امضا نكردند و درحال توليد سلاح هسته اي هستند.و معتقدند كه اين قرارداد منصفانه نيست.در حالي كه ايران به عنوان عضو ( قرارداد منع گسترش سلاح هاي هسته اي) در مركز توجهات قرار Non- Proliferation Treaty


گرفته است .آقاي بوش در يك كنفرانس مطبوعاتي با صدر اعظم آلمان(گرهارد شرودر) اعلام كرد: ايران براي حفظ امنيت وصلح نبايد سلاح هسته اي داشته باشد.
آقاي بوش گفت نگراني او در مورد ايران از اين واقعيت سر چشمه مي گيرد كه ان ها بعد از امضاي تعهد مبني بر عدم ادامه غني سازي اورانيوم به اين كار ادامه داده و اين موضوع دليل رييس جمهور آمريكا براي عكس العمل اوست.


در اروبا گفتگو ها بين آلمان‚فرانسه و بريتانيا صورت گرفته تا بتوانند راه كارهايي ديگري به غير نيروي هسته اي نظير افزايش سطح تجارت براي بهبود وضع اقتصاد ايران در روبرو بگيرند در حالي كه اقاي بوش با شركت آمريكا در اين گفت و گوها مخالف است.


از نظر ايران نيروي هسته اي براي ‌‌بيشرفت ملي ايران به صرفه است زيرا ارزان تر و موثرتر از توليد نفت محدود است اين كشور شروع به غني سازي اورانيوم كرد كه اولين گام در راه رسيدن به نيروي هسته اي است اما آنها خودشان دست به توليد سلاح هسته اي نكرده اند.به نظر آمريكا ايران به دليل داشتن ذخاير نفتي نيازي به داشتن نيروي هسته اي ندارد.


سفر اروپايي اقاي بوش شاهدي بر تلاش سياسي او براي رسيدگي به موضوع ايران است اين در حالي است كه فشار براي حفظ روابط با اروپا و سايركشورها بعد از حمله آمريكا به عراق براي او افزايش يافته است. اين مذاكرات تا انتهاي ژوئن ادامه دارد و بعد از ان پرونده ايران را در شوراي امنيت باز خواهد كرد .


آقاي بوش اين گونه اظهار كرده است كه نظرات درباره حمله به ايران خنده دار ولي در عين حال اعلام كرد از همه ي گزينه هاي موجود استفاده كرده ولي صحبت كردن و استفاده از ديبلماسي همواره اولين راه خواهد بود. او همواره مشتاق براي گفت و گو در مورد اين موضوع نگران كننده با ساير رهبران جهان است.
كليد درك موضوع هسته اي رسيدن به قصد و نيت هر كشوري است كه مدركي براي عمل كرد سايرين مي باشد. تنها زماني كه انگيزه واقعي هر كشور فهميده شود جواب اين سوال مشخص خواهد شد.


فصل دوم:

داستان از اين جا شروع مي شود كه :
سايت:
BBC Persian
به روز شد.
06:53 گرينويچ - دوشنبه 14 مارس 2005
روز يکشنبه، 13 مارس، از قول ديپلمات های نزديک به آژانس بين المللی گزارش شده بود که در پی افشای تحويل غير مجار دستگاه های سانتريفوژ به ايران توسط عبدالقدير خان، دانشمند هسته ای پاکستان، دولت اين کشور پذيرفته است قطعات ساخت اين دستگاه را برای آزمايش های لازم و مقايسه با آلودگی های يافت شده در ايران در اختيار آزمايشگاه آژانس در وين قرار دهد.


دولت پاکستان با انتشار بيايه ای گفته است که اين گزارش ها بی پايه است و اين کشور به آژانس وعده دسترسی به قطعات دستگاه های سانتريفوژ ساخت خود را نداده است.


پنجشنبه گذشته، دولت پاکستان تاييد کرد که عبدالقدير خان، که همراه با چند تن از دانشمندان هسته ای پاکستان به همکاری غيرمجاز با برنامه های اتمی ايران متهم هستند، قطعات سانتريفوژ را در اختيار جمهوری اسلامی قرار داده بود.
دولت پاکستان تاکيد کرد که اين اقدام بدون موافقت يا آگاهی مقامات دولتی صورت گرفته بود.
از دستگاه های سانتريفوژ برای غنی سازی اورانيوم استفاده می شود که انواعی از آن به عنوان سوخت نيروگاهی و انواع خالص تر ديگر در ساخت بمب اتمی کاربرد دارد.


مقامات آژانس بين المللی مايل هستند با آزمايش قطعات سانتريفوژ پاکستان آثار اورانيوم غنی شده بر آنها را با آثار يافت شده در ايران مقايسه کنند.
در بازرسی از برخی مراکز هسته ای ايران در سال 2003، بازرسان آژانس بين المللی نشانه هايی از اورانيوم با درجات مختلف خلوص را يافتند.
برخی از اين آثار نشانگر آلودگی به اورانيوم غنی شده با درجه خلوص نزديک به نوع قابل کاربرد در توليد بمب اتمی بود.
مقامات ايرانی منشاء اين آلودگی ها را تجهيزات هسته ای مستعمل دريافت شده از خارج عنوان کرده اند.
سايت:


Voanews
18 Jun 2004, 16:43 UTC
قطعنامه آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران را مورد نکوهش قرار داده است
اعضای هيئت مديره آژانس بين المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را به تصويب رسانده است که اين قطعنامه ايران را برای قصور در همکاری های کامل با بازرسان آژانس انرژی اتمی در مورد برنامه های اتمی خود، مورد نکوهش قرار داده است.


قطعنامه که از سوی فرانسه، آلمان و بريتانيا ارائه شده بود همچنين ايران را به همکاری کامل با بازرسان ظرف اين چند ماه دعوت کرده است اما هيچگونه تحريمی را عليه دولت تهران توصيه نکرده است.


آمريکا می گويد ايران بايد به دليل عدم همکاری آن به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شود.
کنت بريل سفير آمريکا در اجلاس آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت برنامه اتمی ايران تهديدی برای صلح و امنيت بين المللی است.


حسين موسويان نماينده هيئت ايرانی در آژانس بين المللی انرژی اتمی ضمن قبول همکاری با آژانس گفت او مايل است تا ادعاهای مبنی بر تلاش ايران جهت ساختن سلاح های اتمی را از بين ببرد.

سايت:
BBC Persian
به روز شده: 19:02 گرينويچ - چهارشنبه 16 فوريه 2005


محمد البرادعی رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه ۱۵ فوريه، در گفتگو با دافنه لينزر و گلن کسلر خبرنگاران روزنامه آمريکايی "واشنگتن پست" ديدگاه خود را در مورد برنامه هسته ای ايران و کره شمالی روشن کرده است.
آقای البرادعی گفته است که ظرف شش ماه گذشته بازرسان آژانس بين المللی هيچ مدرکی بدست نياورده اند که حاکی از صحت ادعاهای مربوط به فعاليتهای مخفيانه ايران برای ساخت بمب اتمی باشد.


محمد البرادعی در گفتگوی مفصل ديگری با چهار روزنامه آمريکايی، سياست آمريکا در قبال ايران و کره شمالی را متناقض و متغير توصيف کرده و اظهار داشته که بدون نقش بيشتر آمريکا در روند ديپلماتيک به منظور حل بحران هسته ای ايران، احتمال بروز برخورد بيشتر خواهد شد.
محمد البرادعی که در دفتر خود در وين صحبت می کرده گفته است که مسئله برنامه هسته ای ايران و کره شمالی را مانند حضور دو هيولای عظيم الجثه در اين اطاق حس می کند، اما تلاش برای يافتن راه حل همچنان راکد مانده است.


محمد البرادعی سپس افزوده است که مقامات آمريکايی و نمايندگان چهار کشور ديگر با کره شمالی جلسات مشترکی تشکيل داده اند اما پس از گذشت هشت ماه هنوز نتيجه ملموسی از اين مذاکرات بدست نيامده است.


واشنگتن پست می نويسد آمريکا بارها گفته است که خواهان از سر گرفتن مذاکره با کره شمالی است اما درمورد ايران حاضر به مذاکره نيست و چنين استدلال می کند که مذاکره با ايران بمنزله مشروعيت بخشيدن به روحانيون حاکم براين کشور است، اما به گفته محمد البرادعی آمريکا با کره شمالی وارد مذاکره شد ولی او فکر نمی کند که اين موضوع سبب مشروعيت بخشيدن به رژيم کره شمالی شده باشد.


البرادعی سپس مذاکره کشورهای آلمان، بريتانيا و فرانسه را با ايران که به گفته او باعث به تعليق در آمدن غنی سازی اورانيوم شده است ستود و گفت از اين موضوع راضی است و اظهار اميدواری کرد که تا زمان حصول توافق بر سر برنامه هسته ای ايران کماکان اين تعليق غنی سازی به قوت خود باقی بماند.
محمد البرادعی وکيل و ديپلمات مصری از زمان به چالش طلبيدن سرويسهای اطلاعاتی آمريکا قبل از حمله اين کشور به عراق رابطه چندان گرمی با آمريکا نداشته است.


سياست احتياط آميز او در قبال ايران سبب شد که آمريکا او را متهم کند که بيشتر در صدد ممانعت به عمل آوردن از سياستهای اين کشور است تا جلوگيری از برنامه ساخت سلاحهای هسته ای ايران.


اما عليرغم تمايل آمريکا به کناره گيری او در پايان دور دوم خدمتش، هيئت رئيسه آژانس بين الملی انرژی اتمی سياست او را در قبال ايران مفيد توصيف می کند.


آقای البرادعی روز سه شنبه همچنين گفت که ظرف شش ماه گذشته اطلاعات تازه در مورد برنامه هسته ای ايران بسيار کم بوده است و افزود که بازرسی آژانس بين المللی انرژی اتمی و اطلاعات بدست آمده حاکی از هيچ تحول تازه در زمينه فعاليت هسته ای ايران نيست.


فصل سوم:
سايت:
BBC Persian
به روز شده: 17:05 گرينويچ - شنبه 12 مارس 2005

مقامات ارشد جمهوری اسلامی پيشنهاد آمريکا برای اعطای مشوق های اقتصادی در مقابل توقف کامل فعاليت های هسته ای در ايران را رد کردند.
آمريکا اخيرا اعلام کرده بود که اگر جمهوری اسلامی فعاليت های غنی سازی اورانيوم را برای هميشه رها کند، حاضر است از عضويت ايران در سازمان تجارت جهانی حمايت کند و محدوديت فروش قطعات يدکی هواپيماهای مسافربری به اين کشور را بردارد.


تحليل گران اين پيشنهاد آمريکا را تغيير مهمی در سياست اين کشور نسبت به جمهوری اسلامی ارزيابی می کنند.
به نظر می رسد که چند عامل باعث شده که ايران پيشنهاد آمريکا را فعلا رد کند.


مقامات ايران گفته اند مشوق های اقتصادی که آمريکا مطرح کرده آنقدر بی ارزش است که احتياج نيست حتی روی آن بحث شود.
حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران ، گفت رفع محدوديت فروش قطعات يدکی هواپيما های مسافربری به ايران امتيازی محسوب نمی شود. او همچنين افزود که عضويت کشورها در سازمان تجارت جهانی حق همه دولت هاست و امتياز ويژه ای نيست.


دليل ديگر رد پيشنهاد واشنگتن اين است که رهبران جمهوری اسلامی احساس می کنند که اين طرح آمريکا شايد توطئه ای است برای وارد کردن فشار بيشتر بر دولت ايران.


پيشنهاد آمريکا مشروط به اين است که جمهوری اسلامی غنی سازی اورانيوم را برای هميشه متوقف کند. با توجه به اينکه مقامات ايران بارها تاکيد کرده اند که تحت هيچ شرايطی حاضر نيستند به اين خواسته تن دهند، بنابراين مقامات آمريکا موضوعی را مطرح کرده اند که پاسخ آن از قبل معلوم است
دولت بوش با اين چرخش در سياست خود در واقع سعی می کند اين تصوير در افکار عمومی جهان ايجاد نشود که آمريکا برای تلاش های اروپا جهت رسيدن توافق هسته ای با ايران مانع ايجاد می کند.


دليل سوم برای رد پيشنهاد آمريکا احتمالا اين است که مقامات ايران مطمئن نيستند که اگر آنها در مورد مسائل هسته ای کوتاه بيايند، دولت بوش آنها را راحت خواهد گذاشت.


تحليل رهبران ايران اين است که آمريکا در هر صورت در صدد تغيير رژيم در ايران است و پس از رفع احتمالی موضوع هسته ای ممکن است در آينده موضوعات ديگری از قبيل حقوق بشر، تروريسم و صلح خاورميانه را مطرح کند.


از نگاه مقامات ايران پيشنهاد اخير دولت بوش در واقع تغييری است در تاکتيکها برای رسيدن به استراتژی سرنگونی حکومت اسلامی ايران.
رهبران ايران در سال های اخير آنقدر تاکيد کرده اند که هرگز در مورد غنی سازی سازش نخواهند کرد که حال اگر بنا بر مصالحی چنين قصدی داشته باشند، قانع کردن مردم ايران و به خصوص طرفداران تندرو نظام بسيار سخت خواهد بود.


ولی آيا رد پيشنهاد آمريکا از سوی ايران به معنای اين است که مذاکرات هسته ای حال به شکست می انجامد و جمهوری اسلامی به سوی منازعه جدی با آمريکا و احتمالا اروپا کشيده می شود؟


روحانيون حاکم بر ايران در بيست و پنج سال حيات حکومت اسلامی بار ها نشان داده اند در لحظات حساسی که بقای نظام در خطر قرار می گيرد، آنها حاضرند با اتخاذ سياست های مصلحت جویانه از مواضع خود عقب نشينی کنند.


بنابراين بعضی از تحليل گران معتقدند که اگر آمريکا حال پيشنهاد های پر مايه تری ارائه دهد و برای نمونه تحريم ها عليه ايران را لغو کند، اموال مسدود شده ايران در آن کشور را آزاد کند و حاضر باشد که موجوديت جمهوری اسلامی را به رسميت بشناسد، شايد شرايطی فراهم شود که رهبران جمهوری اسلامی برای حفظ بقای حکومت خود خواست توقف کامل غنی سازی اورانيوم را جدا بررسی کنند.

سايت:
BBC Persian
به روز شده: 14:54 گرينويچ - شنبه 12 مارس 2005

بدنبال اعلام امتيازهايی اقتصادی از سوی آمريکا برای ترغيب ايران به رها کردن برنامه اتمی اش، مقامات ايران اين مشوقها را "ناچيز" و "مضحک" خوانده و خواستار پيشنهادی بهتر شده اند، اما مقامات آمريکايی از جمله معاون رييس جمهوری اين کشورمی کوشند به تهران بفهمانند که عواقب پس زدن اين هويج، چيزی جز چماق نيست.


ساعاتی پس از آن که کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، با اعلام اين مشوقها از جمله توقف مخالفت ۸ ساله واشنگتن با عضويت ايران در سازمان تجارت جهان نرمشی بی سابقه در موضع دولت جورج بوش درقبال جمهوری اسلامی را به نمايش گذاشت، سيروس ناصری، يکی از اعضای اصلی هيات مذاکره کننده ايران با اتحاديه اروپا، اين پيشنهاد را معادل "تاخت زدن شير با موش" توصيف کرد.


اين مقام ايرانی اين مشوقها را قابل ارزيابی ندانسته و پرسيده است: "آيا آمريکا حاضر است برنامه سوخت اتمی خود را در قبال چند کاميون پسته کنار بگذارد؟"
آمريکا همچنين، به صورت موردی، حاضر شده است مجوزفروش قطعات يدکی هواپيماهای غيرنظامی به ايران، بخصوص از اتحاديه اروپا، را صادر کند.
ايران که هسته صنعت هوانوردی غيرنظامی خود را در سالهای پيش از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ از آمريکا خريده بود، پس از تحريمهای واشنگتن ناگزير شده است عمده نيازهايش به قطعات يدکی را از بازار سياه و کشورهايی مانند روسيه تامين کند.


واشنگتن اميدوار بود اين مشوقها، راه مذاکره اتحاديه اروپا با ايران بر سر توقف دايم برنامه غنی سازی اورانيوم را که به اذعان مذاکره کنندگان به کندی پيش می رود، هموار کند، ولی حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، يکبار ديگر تاکيد کرد که تهران مصمم به استفاده از فناوری اتمی است و "هيچ فشار، تطميع يا تهديدی" کارساز نخواهد بود.


وی در گفتگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، وضع تحريم عليه صنعت هوانوردی ايران و مخالفت با عضويت کشورش در سازمان تجارت جهانی را از اساس نادرست خوانده و گفته است: "جبران برخی خطاها و مرتفع کردن اندکی از محدوديتهايی که بدون جهت به جمهوری اسلامی ايران تحميل شده است، ايران را از دستيابی به حقوق مشروع خود بازنمی دارد."


همصدايی آمريکا و اروپا
مقامات آمريکايی تاکيد کرده اند که ارايه مشوقهای پيش گفته صرفاَ برای تشکيل جبهه ای واحد با اتحاديه اروپاست که در جريان توافقنامه پاريس به ايران قول داده است تضمين عضويتش در سازمان تجارت جهانی را از واشنگتن بگيرد.
بروکسل نيز در مقابل اين تغيير موضع واشنگتن پذيرفته است چنانچه تهران غنی سازی اورانيوم را دايمی نکند، از اقدام آمريکا برای ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل حمايت کند.


جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، در نطقی در لوييزيانا گفته است: "من خرسندم که ما با دوستان اروپايی مان با صدای واحدی صحبت می کنيم. مشتاقم با دوستان اروپايی مان همکاری کنيم تا برای رهبران رژيم ايران کاملاَ آشکار شود که جهان آزاد دستيابی آنها به جنگ افزارهای اتمی را برنخواهد تافت."
دولت آقای بوش در گذشته تصريح کرده بود که صرف پايبندی به معاهده منع گسترش تسليحات هسته ای (ان پی تی) هيچ کشوری را مستحق پاداش نمی سازد و ارايه هرگونه "هويج" به تهران موضع آمريکا را تضعيف خواهد کرد.


اکنون به نظر می رسد آمريکا می خواهد با اتخاذ اين رويکرد تازه واپسين فرصت را برای تعليق دايم غنی سازی اورانيوم و دست کشيدن از پيگيری چرخه سوخت به تهران بدهد.
هرچند فروش سوخت در ميان مشوقهای اعلام شده از سوی خانم رايس نيست، اما آمريکا بسيار مصمم است ايران سوخت نيروگاه بوشهر را بجای روسيه از منابع غربی تهيه کند تا برنحوه مصرف و بازگرداندن پس مانده آن نظارت موثق وجود داشته باشد.
همچنين سه کشور فرانسه، بريتانيا و آلمان نيز که به نمايندگی از اتحاديه اروپا مذاکره با ايران را اداره می کنند، دست کشيدن ايران از چرخه سوخت هسته ای را به عنوان "تضمينی عينی" مطالبه کرده اند.


ديک چنی، معاون رياست جمهوری آمريکا، در مصاحبه ای اعلام کرده است که اگر رهبران ايران واقعاَ به استفاده از فناوری صلح آميز اتمی علاقه نشان می دهند، آنها می توانند سوخت لازم برای راکتورهای نيروگاه هسته ای بوشهر را "از چند منبع مختلف تجاری" بخرند.
رويارويی يا آينده ای بهتر


ايران پس از چندين سال سرمايه گذاری روی تاسيسات غنی سازی اورانيوم اخيراَ پيوستن خود به "باشگاه سوخت هسته ای" را جشن گرفته و بارها تاکيد کرده است که لغو اين فعاليت "خط قرمزی سازش ناپذير" است. کارشناسان امور ايران بحث غنی سازی را تنها حربه تهران برای چانه زنی با آمريکا بر سر توقف استراتژی تغيير رژيم ايران عنوان کرده اند


با اين حال، آقای چنی که ايران وی را يکی از نومحافظه کاران مشتاق به سرنگونی جمهوری اسلامی توصيف کرده، هشدار داد: "اگر ايرانيان به تعهدات بين المللی خود برای دست کشيدن از برنامه (توليد تسليحات) اتمی عمل نکنند، آنگاه مسلماَ ما بايد اقدام سختگيرانه تری را اتخاذ کنيم."
معاون رييس جمهور آمريکا اشاره ای به ماهيت اين تهديد نکرد، ولی رهبران ايران اعلام کرده اند که از ارجاع اين مناقشه به سازمان ملل هراسی ندارند و آن را بهترين بهانه برای خروج کامل از ان پی تی خوانده اند.


هنوز زود است که بتوان درباره واکنش آمريکا به امتناع ايران از پذيرش مشوقها گمانه زنی کرد.
خانم رايس هنگام برشمردن مشوقهای آمريکا هيچ ضرب الاجلی را تعيين نکرد، ولی او در ديدار با همتای اوکراينی خود اعلام کرد که رهبران ايران می توانند بين "رويارويی و آينده ای بهتر" يکی را انتخاب کنند.


وی گفت: "فکر می کنم اگر ايرانيان می خواهند نشان دهند واقعاَ آماده اند به تعهداتشان عمل کنند، بهتر است اين کار را زودتر انجام دهند."
تغيير ۱۸۰ درجه ای موضع آمريکا در قبال مذاکرات اتمی اروپاييان با ايران که واشنگتن تا چند هفته پيش اميدی به آن نداشت و تلطيف لحن علنی واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی با تشديد فشار اتحاديه اروپا به تهران برای تعليق برنامه غنی سازی توام بوده است.
به نظر می رسد پس از سفر اخير آقای بوش به اروپا، واشنگتن و بروکسل تصميم گرفته اند رويکرد خود در قبال تهران را برای حل و فصل نهايی اين مناقشه در منطقه بی ثبات خاورميانه يکپارچه سازند.


در گزارش کار وزرای خارجه بريتانيا، آلمان، فرانسه و کميسر سياست خارجی اتحاديه اروپا به بروکسل درباره پيشرفت مذاکرات با تهران تاکيد شده است که اگر ايران به تعهداتش عمل نکند، "ما چاره ای جز حمايت از ارجاع پرونده به شورای امنيت سازمان ملل نخواهيم داشت."
اکنون تهران در اقدامی سريع توپ را به زمين آمريکا و اتحاديه اروپا پس فرستاده و به نظر می رسد تا زمانی که مشوقها بهبود اساسی نيافته اند يا اين هويج جای خود را به چماق "اقدام سختگيرانه" نداده است، رهبران ايران درباره اصلاح خط قرمزشان تجديد نظر نخواهند کرد.

فصل چهارم:
سايت:
BBC Persian
به روز شده: 17:16 گرينويچ - دوشنبه 07 مارس 2005

نشريه 'سياست خارجی' چاپ آمريکا که يکی از معتبرترين نشريات جهان در مسايل روابط بين الملل و ديپلوماسی است، در شماره ماه مارس - آوريل خود، يکی از مقالات اصلی اش را به بررسی برنامه های اتمی ايران و گزينه های پيش روی آمريکا در مواجهه با اين برنامه ها که رفته رفته حالتی بحرانی به خود می گيرد، اختصاص داده است.


محور اين مقاله که به قلم کنت پولاک (Kenneth Pollack) و ری تکيه (Ray Takeyh) نوشته شده، بر اين اصل استوار است که اگر ايالات متحده آمريکا خواهان متوقف کردن برنامه های اتمی ايران است، بايد از شکاف موجود ميان تندروهای ايران که عمده دغدغه آنها مسايل امنيتی است و عملگرايان که هدف اصلی آنها درمان اقتصاد بيمار اين کشور است، استفاده کند.
سياست پاداش و تنبيه


نويسندگان نشريه 'سياست خارجی' چنين ارزيابی کرده اند که ايالات متحده می تواند با تعيين پاداشی بزرگ در ازای همکاری و تنبيهی سخت در صورت عدم همکاری ايران، موضع عملگرايان داخل حاکميت جمهوری اسلامی را که معتقدند ايران بايد جايزه را به بمب ترجيح دهد، در داخل جمهوری اسلامی تقويت کند.
اين مقاله از برنامه های اتمی جمهوری اسلامی به عنوان "يک بحران بزرگ در عرصه امنيت ملی آمريکا" ياد کرده است و اتخاذ شيوه ای حساب شده برای رويارويی با آن را ضروری دانسته است.
نويسندگان اين مقاله خاطرنشان کرده اند "شکی نيست که ايالات متحده آمريکا، خاورميانه و احتمالا بقيه دنيا اصولا اگر با يک ايران اتمی سر و کار نداشته باشند راحت تر هستند. اما بخش دشوار در اين ميان کسب اطمينان از اين است که ايران به قدرت [نظامی] اتمی تبديل نشود."

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید