بخشی از مقاله

چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استراتژی چابکی بر چابکی نیروی کار و کار سازمانی در سازمان توزیع نیروی برق شهرستان آمل صورت گرفته است. استراتژی چابکی، کار سازمانی و چابکی نیروی کار در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی اجرا شده و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان توزیع نیروی برق شهرستان آمل بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 110 پرسشنامه توزیع و در نهایت 108 پرسشنامه دریافت و مورد ارزیابی قرارگرفت. جهت جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد بهره گرفته شده است که روایی آن قابل تأیید می باشد. همچنین برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. آلفای به دست آمده برای پرسشنامه مقدار 0/8 می باشد. به منظور تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین استراتژی چابکی و چابکی نیروی کار و کار سازمانی ارتباط وجود دارد.

کلید واژگان: چابکی؛ استراتژی چابکی؛ کارسازمانی؛ برق آمل.
.1 مقدمه و بیان مسئله

امروزه شرکت ها در محیط بسیار رقابتی بازار جهانی مشغول فعالیت هستند. نرخ افزایش نوآوری و تحولات فن آوری ،چند پارگی بازارها، و انتظارات بالای مشتری و تمایل به سمت محصولات سفارشی منجر به تغییرات سریع و تلاطم در محیط کسب کار شده استو سازمان ها به دنبال توانمندی هایی برای تولید انواع گوناگونی از محصولات، با توجه به نیاز مشتریان، در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه، بهبود کیفیت، ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات و به طور کلی انعطاف پذیری بیشتر سازمانی در پاسخ به نیازهای محیطی هستند

در این میان مفهوم چابکی غالب ترین و معمول ترین پیشنهاد در میان پیشنهادات نحوه برخورد با این محیط نامطمئن و غیر قابل پیش بینی مطرح شده است که با رویکردی جدید تولید و مدیریت سازمان را توصیف می کند، لذا جهت رسیدن به موفقیت در بازار به شکلی پویا پیشنهاد این تغییر مدرن ضروری است.در سازمان های چابک، نیروهای انسانی منبع اصلی بهره وری هستند.

این که مشتریان برای چه کالا یا خدماتی پول بپردازند، به افرادی بستگی دارد که با دانش خود و اطلاعات و فناوری هایی که سازمان در اختیار آن ها قرار می دهد، قادر به ارضای نیازهای مشتریان باشند  از سویی دیگر یکی از عوامل موثر بر چابکی نیروی کار و کارسازمانی استراتژی های چابکی می باشد از جمله این استراتژیهای چابکی میتوان به محصول ، همکاری ، سازمان و کارکنان اشاره داشت با توجه به مطالب اشاره شده در بالا میتوان اذعان داشت شرکت های توزیع نیروی برق نیز در کشور از این امر مستثنی نخواهند بود و وجود کارکنان چابک در این نوع سازمانها از ضروریات به حساب میآید شرکت توزیع نیروی برق شهرستان آمل در راستای سیاست های وزارت نیرو و شرکت توانیر، مسئولیت تامین انرژی الکتریکی از مبادی ورودی تا نقطه تحویل به مشترکین،توسعه و اصلاح شبکه های توزیع، فروش انشعاب و انرژی، ارائه خدمات پس از فروش و بهینه سازی مصرف انرژی از طریق برنامه ریزی، مهندسی، نظارت و کنترل، پیاده سازی سیستم مدیریت پویا، بکارگیری نیروی انسانی متخصص و کارآمد، بهره گیری از تجهیزات و تکنولوژی روز،جلب رضایت و ایجاد امکانات مورد نظر برای مشترکین برق و نیز کاهش شکایات و تلفات غیر فنی را بر عهده دارد شرکت توزیع نیروی برق شهرستان آمل نیز که مسئولیت توزیع نیروی برق را در شهرستان آمل حومه را به عهده دارد در تلاش برای ارائه بهترین خدمات مطابق با تغییرات محیطی می باشد.

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین استراتژی های چابکی و چابکی نیروی کار و کار سازمانی در شرکت توزیع نیروی برق آمل صورت می پذیرد و به دنیال پاسخ گویی به این سوال می باشد که آیا بین استراتژی های چابکی و چابکی نیروی کار و کار سازمانی در شرکت های توزیع نیروی برق شهرستان آمل ارتباط وجود دارد؟ که با استفاده از روش توصیفی و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد اطلاعات لازم از میان کارشناسان و مدیران شرکتهای فعال در این صنعت به منظور سنجش متغیر های تحقیق استراتژی های چابکی، کارسازمانی و چابکی نیروی کار بر اساس نظر شری های و کاروسکی - 2014 - جمع آوری و فرضیات پژوهش با استفاده از آزمون های آماری مورد سنجش قرار میگیرند.

.2 مبانی نظری پژوهش تعریف چابکی

چابکی یعنی ارائه ارزش به مشتریان، آمادگی برای تغییر، بها دادن به دانش و مهارت کارکنان و شکل دادن مؤسسات مجازی تولید چابک تنها تولید محصول برای مشتریان نیست بلکه سیستمهای تولیدی باید در پی راهکارهایی برای مشکلات و نیازهای بازار باشند. اولین اصل در این تعریف اصل معروف مشتریمداری است. بقا در عصر جدید رقابت منوط به رضایت مشتریان است و از آنجا که نیازهای مشتریانشدیداً متغیر و دستخوش تلاطم های مداوم است، استحصال رضایت آنها منوط به آمادگی دائمی برای تغییرات اساسی در ساختار و فرایندهای سازمانی می باشد و این دومین اصلی است که در این تعریف بدان پرداخته شدهاست. آنچه رقبا را در دنیای چابک از یکدیگر تفکیک میکند، همانا افراد و اطلاعات در دسترس آنهاست.

دیور و همکارانش چابکی را به صورت توانایی یک تولیدکننده محصول و خدمات برای انجام عملیات به صورت سودآور در یک محیط رقابتی با تغییرات مداوم و غیرقابل پیشبینی تعریف میکنند. چابکی را توانایی واکنش سریع و مؤثر برای رضایت مشتریان میدانند.

استراتژی چابکی
استراتژی یک سازمان عبارت است از تدوین برنامه ای در جهت هدایت عملیات سازمان شامل کالاها یا خدماتی که به مشتریان عرضه می کند، تعیین اهدافی که باید تحقق یابند و بالاخره تعیین خط مشی های تدارک و تخصیص منابع برای دستیابی به آن هدف ها. بدین ترتیب استراتژیست سازمان ناگزیر است که از روابط متقابل بین فعالیت های مختلف سازمان تحت کنترل خود درک صحیح و عمیقی داشته باشد. استراتژی، مسیر و هدف یک سازمان در بلند مدت می باشد که از طریق ترکیب بندی منابع در درون یک محیط در حال تغییر به منظور برآوردن نیازهای بازار و برآوردن انتظارات سهامدران، باعث منفعت بردن سازمان می شود.

استراتژی تعیین کننده زمینه های فعالیت در محیطی پیچیده و پویا بوده و ابزاری است که به عنصر انسانی در یک نظام سازمانی حیات بخشیده، افراد را به حرکت وا می دارد - داوری و شانه ساززاده، در سال 1962 استراتژی عبارتست از یک طرح واحد، همه جانبه و تلفیقی که نقاط قوت و ضعف سازمان را با فرصت ها و تهدیدات محیطی مربوط ساخته دستیابی به اهداف اصلی سازمانی را میسر می سازد در طی سال های گذشته اندیشه استراتژی پذیرش فزاینده ای در بین محققین مختلف کسب کرده است. خاستگاه این گرایش، شناختی است در مورد اینکه:

الف- سازمان به مسیر حرکت و دورنمای مشخص نیاز دارد. ب- هدف ها به تنهایی این نیاز را تأمین نمی کنند.

ج- اگر قرار باشد سازمان رشدی منظم و سودآور داشته باشد به قواعدی فراتر برای تصمیم گیری نیازمند دارد؛ انسف چنین قواعد و راهنمودهای تصمیم گیری را با نام"استراتژی" یا "مفهوم کسب و کار مؤسسه" تعریف کرده است. استراتژی چابکی را به عنوان توانایی از یک سازمان که قادر است به تغییرات در محیط های کسب و کار داخلی و خارجی به سرعت واکنش نشان دهد و به صورت پویا با توجه به تغییرات به منظور دستیابی از فرصتهایی که به واسطه تغییر ایجاد شده اند عمل کند،تعریف کرده اند.

اگرچه سازمانها ،صنایع چابک ،تولید ناب و انعطاف پذیر و یک صنعت کامپیوتری یکپارچه نمی باشد چابکی یک موسسه - سازمان - به عنوان یک استراتژی در نظر گرفته می شود که شیوه های مختلف تکنیک ،عملکرد و ایده های توسعه یافته شده در یک سازمان انعطاف پذیر و انطباق پذیر که خود آن سازمان نیز ممکن است از استراتژی های سازمانهای مختلف استفاده نماید و با توجه به نیازهایش در شرایط واقعی درمحیط کسب و کار را در بر میگیرد،تلفیق می نماید.

استراتژی چابکی یک متغیر پیچیده است که شامل چهار بعد است :چابکی مبتنی بر محصول-چابکی میتنی بر همکاری-چابکی مبتنی بر سازمان-چابکی مبتنی بر دانش و افراد که به عنوان ابعاد مهم استراتژی چابکی مربوط به عملیات سازمان هستند.

چابکی نیروی کار

چابکی نیروی انسانی توانایی کارکنان برای واکنش استراتژیک نسبت به عدم اطمینان است . سازمانها برای انتقالفنّاوریهای ناآشنا و جدید برای محصولات خود ، باید عمدتا به کارکنان خود تکیه نمایند . در یک سازمان با محوریت نیروی انسانی، ممکن است فرصتهایی در آینده فراهم شود و از ریسک مصون بماند، بنابراین منجربه بهبود عملکرد در بلندمدت تحت شرایط تغییر و عدم اطمینان ،خواهد شد . منابع در مورد چابکی نیروی انسانی بسیار اندک هستند و بیشتر در سطح مفهومی به ان پرداخته اند. بطور ویژه چابکی نیروی انسانی اشاره به چهره انسانی چابکی در یک سازمان دارد. اساس چابکی نیروی انسانی توانایی برای تغییر قابلیت و ظرفیت نیروی انسانی و متعاقب آن آموزش نیروی انسانی
 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید