بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

2804 برای امر به معروف و نهی از منكر مراتبی است. و جایز نیست با احتمال حاصل شدن مقصود از مرتبه پایین، به مراتب دیگر عمل شود.

اسلاید 2 :

مرتبه اول

2805 مرتبه اول: آنكه با شخص معصیت كار طوری عمل شود كه بفهمد برای ارتكاب او به معصیت، این نحو عمل با او شده است. مثل اینكه از او رو برگرداند، یا با چهره عبوس با او ملاقات كند، یا ترك مراوده با او كند و از او اعراض كند، به نحوی كه معلوم شود این امور برای آن است كه او ترك معصیت كند.

اسلاید 3 :

  • 2806 اگر در این مرتبه درجاتی باشد، لازم است با احتمال تأثیر درجه خفیف‌تر، به همان اكتفا كند. مثلاً اگر احتمال می‌دهد كه با ترك تكلم با او، مقصود حاصل می‌شود، به همان اكتفا كند و به درجه بالاتر، عمل نكند، خصوصاً اگر طرف، شخصی است كه این نحو عمل موجب هتك او می‌شود.

اسلاید 4 :

  • 2807 اگر اعراض نمودن و ترك معاشرت با معصیت كار، موجب تخفیف معصیت می‌شود, یا احتمال بدهد كه موجب تخفیف می‌شود، واجب است اگر چه بداند موجب ترك به كلی نمی‌شود. و این امر در صورتی است كه با مراتب دیگر، نتواند از معصیت جلوگیری كند.

اسلاید 5 :

  • 2808 اگر علمای اعلام احتمال بدهند كه اعراض از ظلمه و سلاطین جور، موجب تخفیف ظلم آنها می‌شود، واجب است اعراض كنند از آنها، و به ملت مسلمان بفهمانند اعراض خود را.

اسلاید 6 :

  • 2809 اگر مراوده و معاشرت علمای اعلام با ظلمه و سلاطین جور، موجب تخفیف ظلم آنها شود، باید ملاحظه كنند كه آیا ترك معاشرت اهم است ـ زیرا ممكن است معاشرت، موجب سستی عقاید مردم شود، و موجب هتك اسلام و مراجع اسلام شود ـ یا تخفیف ظلم، پس هر كدام اهم است، به آن عمل كنند.

اسلاید 7 :

  • 2810 اگر معاشرت و مراوده علمای اعلام با ظلمه، خالی از مصلحت راجحه ملزمه باشد، نباید معاشرت كنند، زیرا این امر موجب اتهام آنها خواهد شد.

اسلاید 8 :

  • 2811 اگر ارتباط علمای اعلام با ظلمه، موجب تقویت آنها شود یا موجب تبرئه آنها پیش افراد بی‌اطلاع شود, یا موجب جرأت آنها گردد، یا موجب هتك مقام علم شود، واجب است ترك آن.

اسلاید 9 :

  • 2812 كسانی كه ترویج مقاصد ظلمه را می‌كنند و كمك به جشنها و معاصی و ظلم آنها می‌كنند، از قبیل بعض تجّار و كسبه، لازم است بر مسلمانان كه آنها را نهی كنند. و اگر تأثیر نكرد، از آنها اعراض كنند و با آنها معاشرت و معامله نكنند.

اسلاید 10 :

  • مرتبه دوم
  • 2813 مرتبه دوم از امر به معروف و نهی از منكر، امر و نهی به زبان است پس با احتمال تأثیر و حصول سایر شرایط گذشته، واجب است اهل معصیت را نهی كنند، و تارك واجب را امر كنند به آوردن واجب.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید