بخشی از مقاله

چکیده

نظارت بر مردم و امر و نهی آنها در حوزه های گوناگون فقهی و حقوقی، از پایه های اساسی امر به معروف و نهی از منکر بوده که برای از بین بردن مفاسد اجتماعی و اصلاح جامعه در اسلام لازم است و آثار متعدد اجتماعی، سیاسی و مذهبی برای جامعه در پی دارد. این وظیفه ساز و کار مهمی برای نظارت بر مردم، کارگزاران، دولت مردان و نظام حکومتی به شمار می آید؛ زیرا امر به معروف و نهی از منکر به صورت یک اقدام مردمی، از یک سو، سبب انجام واجبات و دوری از محرّمات در جامعه خواهد شد، و از سوی دیگر، وجود چنین اقدامی برای مسئولان اصلی امر به معروف و نهی از منکر در صورتی که بخواهند در اثر تنبلی ، کسالت ، راحت طلبی و ترس از ضرر غیر عقلانی یا فوت منافع ، آن را به کلی ترک کنند یا از کمیت و کیفیت آن بکاهند، جبران کننده کاستی هاست. دلیل وجوب این نظارت از جانب مردم، حق و تکلیفی است که خدواند متعال آن را بر عهده ایشان گذاشته است.

مقدمه

از جمله بحثهای پیرامون حق، شناسایی آثار و ویژگیهای حق به منظور تمایز بین آن و سایر مفاهیم و تاسیسات مشابه است. هدف از بحث تعاریف و نظریهها شناخت ماهیت حق از طریق تبیین و تحلیل عناصر ماهوی آن است؛ بدین معنا که در این تحلیل به عناصر اصلی و جوهری حق اشاره میشود و از این طریق ماهیت و حقیقت آن بیان گردیده و در نهایت تعریف قابل قبولی از آن ارائه گردد. در حالی که در بحث آثار حق هدف این است که با شناخت و برشمردن این ویژگیها حق از سایر مفاهیم مشابه متمایز گردد.

این نکته زمانی اهمیت خود را بیشتر نشان میدهد که توجه کنیم این ویژگیها داخل در ماهیت حق نبوده و لذا کسانی که سعی نمودهاند با تکیه بر این آثار و احصای آن تبیین ماهوی از حق داشته باشند بر طریق ثواب نبودهاند. بنابر نظر صحیح حق دارای عناصر ماهوی خاص خود بوده و در عین حال دارای آثار و ویژگیهایی میباشد که آن را از مفاهیم دیگر متمایز میکند. این نکتهای است که برخی نویسندگان و صاحب نظران با غفلت از آن در بحث تبیین ماهیت این ویژگیها را به عنوان عناصر اصلی و ماهوی حق ذکر نمودهاند. در واقع تفکیک بین بحث عناصر ماهوی حق از بحث آثار حق از نکات مهم و اصلی در تبیین مباحث حق میباشد.

بیان مساله:

شناخت آثار و ارائهی آن به عنوان کلیدهای شناسایی حق و حقوق فقهی از سایر مفاهیم جنبهی کاربردی داشته و این امکان را فراهم میکند که به طور مثال در موارد مشتبه بین حق و حکم، حق از حکم تمیز داده شود. این روشی است که فقیهان امامیه در بحث از حق به کار گرفته و به طور خاص فقهای متأخر در رسالههایی که در باب حق و حکم نوشتهاند بر آن تأکید نمودهاند. بنابراین با توجه به آنچه که بیان شد در این مقاله آثار و ویژگیهای حق در جامعه از جمله امر به معروف و نهی از منکر مورد بحث قرار میگیرد. بدیهی است بحث از موارد و مصادیق مشتبه بین حق و حکم و تعیین حکم صحیح آن موضوع مقاله یا مقالات دیگری است که در جای خود باید بدان پرداخته شود.

اهمیت و ضرورت مساله

توضیح آنکه نگاهی به روایات معصومین - ع - و عبارات فقیهان نشان میدهد که حق در اصطلاح فقهی آن دارای معنای وسیعی است؛ که در اینجا جای صحبت نیست و فقط نگاه کوتاهی در زمینه حق و حقوق در جامعه در قبال امر به معروف و نهی از منکر و میزان اطلاع رسانی آن در جامعه داریم قابل ذکر است که کسانی که حق را در مقابل ملک و حکم میدانند مقصودشان از حکم، حکم تکلیفی است که از آن با تعبیر حکم شرعی و حکم شارع نیز یاد میکنند. اما در صورتی که ما حکم را به معنای عام آن از اعم از تکلیفی و وضعی بدانیم روشن است که حق - به مانند ملکیت - از اقسام حکم وضعی بوده و به این اعتبار حکم اعم از حق به معنای خاص میشود.

اهداف مساله

هدف از ارائه این مقاله که مبحث ترویج و توسعه فقه و حقوق در جامعه که مهمترین موضوع آن امر به معروف و نهی از منکر را ارائه دادم این بود که تمام مشکلات جامعه ی اسلامی ما ریشه در ترک این دو فریضه دارند. ما برای حل مشکلات فردی و اجتماعی خود باید عوامل مهجور ماندن این دو فریضه را بررسی کنیم. در این مقاله سعی شده است علتها را بررسی کنیم ازجمله عدم آگاهی نسبت به روشها و مراتب امر به معروف و نهی از منکر ، ترس ، خجالت ، تنبلی ، بی تفاوتی ، و...

مستندات این قولادلّه شرعی ذیل است:

آیات قرآن

- آل عمران: - 110؛ شما بهترین امتی بوده اید که به سود انسان ها آفریده شده اند؛ امر به معروف و نهی از منکر میکنید و به خدا ایمان دارید. و اگر اهل کتاب ایمان آورند به سودشان است. برخی از آنان باایمان هستند و بیشترشان گناه کارند. این آیه ظهور در عموم دارد و همه افراد را شامل می شود. بسیاری از مفسّران هم در تفاسیر خود، به این عمومیت استناد کرده اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید