بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

حسابداری دانشی است ارزشمند و مولفه اصلی برای اقتصاد بازار است . هیچ فعالیت اقتصادی بدون اتکا به حسابداری امکان پذیر نیست . حسابداری به ارائه اطلاعاتی در رابطه با وضعیت مالی و میزان سود دهی میپردازد . این دانش مبنای نظام های مالی وپولی کشور است و نقشی کلیدی در نظارت در راستای ایجاد قابلیت پاسخگویی و شفاف سازی در زمینه اقتصاد ایفا می کند.
اما وجود میزان بالای کلاهبرداری هایی که در آنها حسابداران یا حسابرسان ، مدیران یا مسئولان اجرایی دخیل بوده اند منجر به بروز ابهامها و طرح پرسش هایی در رابطه با راستگویی و امانت حسابداران حرفه ای شده است . طی قرن بیستم حرفه حسابداری به عنوان شغلی وابسته به اخلاق و اصول اخلاقی تلقی می شد . اما این ادعا از سوی تنظیم کنندگان مقررات ، قانون گذاران ، سرمایه گذاران و سهامداران مورد تردید قرار گرفته است .

اسلاید 2 :

اخلاق را می توان به عنوان شاخه ای از فلسفه تعریف کرد که ارزش را با توجه به رفتار انسان در ارتباط با درستی یا نادرستی اقدام ها و نیز خوبی یا بدی نیت و پیامدهای اقدام ها مورد توجه قرار می دهد . در تعریفی گسترده تر ، اخلاق مجموعه ای از اصول یا ارزش های اخلاقی را شامل می شود . هر یک از ما دارای مجموعه ای هستیم که گاهی اوقات به طور صحیح به آن ها توجه داریم و در برخی موارد نسبت به آن ها بی توجهیم .

 فیلسوف ها ، نهادهای مذهبی و سایر گروه ها اصول و ارزش های اخلاقی ایده آل را به شیوه های مختلف تعریف کرده اند . مثال هایی از اصول یا ارزش های اخلاقی تعیین شده در سطح اجرایی عبارتند از قوانین و مقررات ، تعالیم مذهبی ، مجموعه قوانین اصول اخلاقی در تجارت جهت گروه های حرفه ای یا صنعتی و آیین های اخلاق حرفه ای در سازمان ها.

به عبارت دیگر ، اخلاق مجموعه ای از معیار های اخلاقی جهت بررسی درستی یا نا درستی یک موضوع است .

اسلاید 3 :

ماهیت کار انجام شده توسط حسابداران و حسابرسان نیاز به سطح بالایی از اخلاق دارد . شناخت اخلاق میتواند حسابداران و حسابرسان را برای غلبه بر معضلات اخلاقی کمک کند . همچنین به آنها برای انتخاب صحیح کمک می کند ، اگرچه ممکن است به نفع شرکت نباشد اما برای سرمایه گذاران و ذینفعانی که از این اطلاعات استفاده میکنند مفید است .

اسلاید 4 :

اخلاق حسابداری برای اولین بار توسط لوکا پاچیولی ( پدر حسابداری ) معرفی شد و بعد از آن توسط گروه های دولتی ، سازمان های حرفه ای وشرکت های مستقل گسترش یافته است . اخلاق دردوره های حسابداری در موسسات آموزش عالی و همچنین توسط شرکت های حسابداری آموزش وتدریس میشود.

 با توجه به طیف وسیعی از خدمات حسابداری و فروپاشی و ورشکستگی شرکت های بزرگ ، با توجه به استانداردهای اخلاقی در حرفه حسابداری پذیرفته شده است . این فرو پاشی و ورشکستگی در نتیجه بی توجهی گسترده به شهرت حرفه حسابداری بوده است . برای مبارزه با انتقاد و جلوگیری از کلاهبرداری در حسابرسی ها ، سازمان های حسابداری مختلف و دولت ها مقررات و راه حل هایی را برای بهبود اخلاق در حرفه حسابداری وضع کرده اند .

اسلاید 5 :

   دانشگاه ها در دهه 1980 شروع به تدریس اخلاق کسب و کار نمودند . دروس مربوط به این موضوع به طور چشمگیری در چند دهه اخیر رشد نموده اند .  مطالعات اخیر نشان می دهد که تمامی کتاب های درسی حسابداری به طریقی به اخلاق دسترسی دارند . در سال 1993 اولین مرکز ایالات متحده که بر مطالعه اخلاق در حرفه حسابداری تمرکز داشت در دانشگاه ایالتی نیویورک افتتاح شد .

اسلاید 6 :

در سال 1988 ، استفان ای . لوئب پیشنهاد نمود که آموزش اخلاق حسابداری باید دارای هفت هدف باشد .

1- ربط دادن آموزش حسابداری به مسائل اخلاقی

2- به رسمیت شناختن مسائل در حسابداری که دارای مفاهیم اخلاقی هستند

3- توسعه دادن حس تعهد اخلاقی یا مسئولیت پذیری

4- توسعه توانایی های مورد نیاز برای مقابله با درگیری های اخلاقی یا مشکلات

5- یاد بگیرید با عدم قطعیت حرفه حسابداری مقابله کنید

6- صحنه را برای تغییر در رفتار اخلاقی تنظیم کنید

7- تقدیر کنید و درک کنید تاریخ و ترکیب تمامی جوانب اخلاق حسابداری و ارتباط آن ها را با حوزه عمومی اخلاق

اسلاید 7 :

برای اجرای این اهداف ، او اشاره نمود که اخلاق حسابداری در سر تا سر برنامه درسی حسابداری یا در یک کلاس مربوط به موضوع قابل تدریس می باشد . تدریس آن در سرتاسر برنامه درسی تمامی معلمان حسابداری را مجبور می سازد که در خصوص موضوع آگاهی داشته باشند . یک درس دارای مسائلی می باشد از قبیل اینکه درس کجا در آموزش دانش آموز جای دارد . (به عنوان مثال قبل از کلاس های حسابداری مقدماتی یا نزدیک به زمان اخذ دیپلم دانش آموز)، آیا منابع کافی جهت پوشش دادن به کلاس ترم وجود دارد، و آیا اکثر دانشگاه ها برای برنامه درسی چهار ساله برای یک سال مربوط به موضوع دارای اتاق هستند .

 در خصوص اینکه آیا اخلاق باید در محیط دانشگاه تدریس بشود یا خیر بحث وجود دارد . حامیان اخلاق حرفه ای اشاره دارند که مسائل اخلاقی برای حرفه مهم هستند و باید به حسابداران جهت ورود به حوزه کاری تدریس بشوند . علاوه بر این آموزش منجر به تقویت ارزش های اخلاقی دانشجویان می شود و باعث میشود که دیگران تصمیمات غیر اخلاقی نگیرند .

اسلاید 8 :

منتقدان استدلال می کنند که فرد یک فرد اخلاقی است یا خیر و اینکه تدریس درس اخلاقی هیچگونه هدفی در بر ندارد .

با وجود مخالفت ، آموزش اخلاق حسابداری توسط دانشگاه ها و کنفرانس ها ، توسط موسسات حرفه ای و شرکت های حسابداری ترغیب شده است . کمیسیون تغییر آموزش حسابداری ( AECC) از دانش آموزان می خواهد تا مسائل اخلاقی حرفه را دانسته و درک بکنند و بتوانند قضاوت های ارزشمندی داشته باشند .

 فیلیپ جیکوتل (PHILLIP G.COTTEL) استدلال نمود که به منظور حفظ اصول اخلاقی قوی ، یک حسابدار باید :

     1- دارای حس قوی از ارزش ها باشد

     2- توانایی جهت منعکس نمودن موقعیتی داشته باشد جهت تعیین نمودن مفاهیم اخلاقی

     3- در قبال رفاه دیگران تعهد داشته باشد .

اسلاید 9 :

     فیلیپ جیکوتل (PHILLIP G.COTTEL) استدلال نمود که به منظور حفظ اصول اخلاقی قوی ، یک حسابدار باید :

     1- دارای حس قوی از ارزش ها باشد

     2- توانایی جهت منعکس نمودن موقعیتی داشته باشد جهت تعیین نمودن مفاهیم اخلاقی

     3- در قبال رفاه دیگران تعهد داشته باشد .

اسلاید 10 :

     ایریس استوارت (IRIS STUART) یک مدل اخلاقی را پیشنهاد می نماید که متشکل از چهار وحله است :

     1)حسابدار باید متوجه بشود که معضل اخلاقی در حال رخ دادن است.

     2)احزابی را شناسایی نماید که به نتیجه معضل علاقه مند هستند .

     3) راه کار ها را تعیین نماید و تاثیر آن را بر هر راه کار در حزب مورد علاقه ارزیابی نماید .

     4) و سپس بهترین راه کار را انتخاب نماید .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید