بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
- بررسی تاریخچه فرشبافی در شهر هفتکل استان خوزستان
- هدف آشنایی با تاریخچه فرشبافی در منطقه ای که نامی از آن در جغرافیای فرش ایران وجود ندارد.
- چکیده :
- این تحقیق بیشتر میدانیست و در باره تاریخچه و طرح و نقش فرشهای این منطقه توضیح داده است
اسلاید 2 :
پیدایش این شهر دو روایت دارد
1-روایت اسطوره ايي : يعني كشته شدن علي مردان خان و هفت پسرش در راه عشق حمیرا زیبا روي عرب كه به اسارت در آمده بود . اجساد آنان را بر بالاي تپه ای مشرف به شهر دفن كردند كه دليل نام گذاري هفت كل يا شهر هفت نشانه بر آن به همين دليل است .
2-روایت معاصر : درگیری حاج عوض ایل عوض ایل بيگي با اعراب صحراي عربستان در خوزستان و كشته شدن هفت مهاجم و غارتگر از آنها و گذاشتن اجساد آنها بر بالاي تپه مشرف به شهر.
اسلاید 3 :
- این ناحیه نفت خيز در شمال شرق اهواز واقع شده متشکل از طوایف ترك و بختیاری است .
- هفت كل يا هفت نشانه را زمانی « دشت بهار » مي ناميدند .
- سنگ بناي زايش این شهر، با نخستین کوشش ها براي اکتشاف نفت ( 1928 میلادی و 1307 شمسی ) نهاده شد .
- هفت كل را دومین شهر نفت خيز خاورمیانه مي دانند كه در جنوب 90 كيلومتري شهر اهواز ، مرکز استان قرار دارد و راه ارتباطی سه استان است . شهر در دشتی آبرفتي وجود دارد كه دور تا دور آن را تپه های گچی احاطه كرده اند .
- جمعیت هفت كل درحال حاضر000 /30 نفر است .
اسلاید 4 :
- صنایع قالی بافي و فرش بافي در هفت كل رونق دارد و گلیم هفت كل با نقش ونگار و رنگ هاي اصيل و گياهي كه در خلق آنها به كار گرفته شده ، به كشورهاي خارج صادر مي شود .
اسلاید 5 :
- در اين منطقه فرشبافي توسط افرادي صورت مي گيرد كه قبلاً
- به صورت كوچ نشيني زندگي مي كردند و از منطقه فارس عبور كرده و در اين شهر براي هميشه ساكن شده اند . لذا تمامي نقوش اين منطقه اصيل و مانند نقوش گبه
- خوزستان و فرش عشايري فارس است.
اسلاید 6 :
- نوع گره : تركي
- رجشمار : متنوع از 70-35
- شيوه پود گذاري : دو پود يك پود ضخيم ويك نازك
- رنگ پود ضخيم : در گذشته قرمز بوده و هم اكنون از پود سياه استفاده مي كنند .
- نوع چله كشي : از هر دو نوع چله كشي استفاده مي شود :
- فارسي : دار عمودي
- تركي : دار افقي
- نوع دار :عمودي وثابت براي چله كشي فارسي و برا ي چله كشي تركي دار افقي استفاده مي كنند .
- اندازه فرش هاي بافته شده در اين منطقه :
- از پادري و كناره تا قاالي هاي 6متري
اسلاید 7 :
- در ايران باستان نقوش به كار رفته در آثار هنري اعم از سفال گچ بري و فرش و ... جنبه نمادين داشته و هر كدام به تنهايي مفهوم مستقلي را منتقل مي كردند و در كنار هم مفهومي ديگر.
- اما از دوره ساساني كم كم نقوش هنر ايران معناي مستقل خود را از دست دادند و در دوران اسلامي ديگر نقوش به تنهايي مفهومي نداشتند بلكه در كنار يكديگر مفهو مي كلي را منتقل مي كنند .
اسلاید 8 :
- و اين همان فلسفه وحدت در كثرت هنرهاي دوره اسلامي است .
- اما درطرح ونقش قالي هاي اين منطقه هنوز به شيوه ايران باستان نقوش معنا ي مستقل خود را حفظ كرده و تركيب بندي آنها هدف خاص را دنبال نمي كند و هنرمند آزادانه از نقوش در قالي خود استفاده مي كند .
اسلاید 9 :
- با اینکه این منطقه سابقه طولانی در فرش بافی ندارد ولی طرح و نقش فرشهای این منطقه اصیل و مواد اولیه آن مرغوب است .
اسلاید 10 :
- 1-اوا ویل سنت - کتاب طرحهای اسلامی- انتشارات سمت
- 2- سیروس پرهام – شاهکارهای فرش بافی فارس