بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

پیامبری و پیشوایی

اهداف:

هدف از ارائه فصل پیامبری و پیشوایی این است که خواننده:

با فلسفه وحی و پیام آوری آشنا شود.

از سالت پیامبر خاتم آگاهی یابد.

به استمرار پیامبری در پیشوایی توجه پیدا کند.

جایگاه پیشوایان پس از پیامبر اکرم(ص) را دریابد.

به موضوع جاودانگی پیشوایی برای استمرار هدایت الهی توجه یابد.

اسلاید 2 :

الف) فلسفه وجی و پیام آوری

زیبا ترین و لطیف ترین جلوه بارش رحمت حق برای هدایت آدمیان، نشان داده راه رفتن به سوی بلندای هستی و گشودن درهای بهشت است. این کار جز به میمنت وحی و پیام آوری ممکن نیست. پیامبران آمده اند تا انسان را از حضیض خاک به بلندای افلاک ببرند و از جهنم حیوانیت به بهشت انسانیت برسانند. هیچ حادثه ای در عالم، عظیم تر و دلرباتر از جلوه گری رحمت بیکران خداوندی در لباس وحی و پیام آوری نیست، که بدون آن، راه به سوی حقیقت هستی و درهای بهشتی و رازهای معنوی بر بشر گشوده نمی شود. درهای خاص آسمانی جزء به برکت وحی و پیام آوری بر آدمیان خاکی گشوده نمی شود و این انتظار که بتوان بدان بارگاه به غیر از منبع وحی و پیام آوری راه یافت، انتظاری بیهوده است.

اسلاید 3 :

وَبِحَقٍّ أَقَولُ لَكُمْ ... وَمَا يُبَلِّغُ عَنِ اللهِ بَعْدَ رُسُلِ السَّماءِإِلاَّ البَشَرُ

به حق به شما می گویم ... که بعد از پیام رسانان آسمان، از طرف خدا جز بشر تبلیغ نمی کنند [ و حقایق الهی را به دیگران نمی رساند.]

تنها افرادی از بشر، یعنی پیام آوران الهی، واسطه ابلاغ پیام هایی هستند که به واسطه فرشتگان مقرب خداوند فرستاده می شود؛ اینان هستند که راه حق را به آدمیان نشان می دهند؛ چنان که امیرمومنان (ع) فرموده است:

بَعَثَ اللهُ رُسُلَهُ بِمَا خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ، وَجَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلَى خَلْقِهِ، لِئَلاَّ تَجِبَ الْحُجَّةُ لَهُمْ بِتَرْكِ الاِِْعْذَارِ إِلَيْهِمْ، فَدَعَاهُمْ بِلِسَانِ الصِّدْقِ إِلَى سَبِيلِالْحَقِّ

خداوند پیامبرانش را بر انگیخت و وحی خود را خاص ایشان فرمود؛ آنان را حجت خود بر آفریدگانش نمود تا برای مردمان جای عذری نماند. پس، به زبانی راست آنان را به راه حق خواند.

اسلاید 4 :

فَبَعَثَ فِيهمْ رُسُلَهُ، وَوَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِياءَهُ، لِيَسْتَأْدُوهُمْمِيثَاقَ فِطْرَتِهِ، وَيُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ، وَيَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بَالتَّبْلِيغِ، وَيُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ، وَيُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَةِ

پس خداوند فرستادگان خود را در میان ایشان بر انگیخت و پیامبرانش را پی در پی به سوی آنها گسیل داشت، تا از ایشان بخواهند که حق میثاق فطرت را بگزاند، و نعمت فراموش شده را به یادشان آرند، و با رسانیدن پیام پرودگار، حجت را بر آنان تمام کنند، و گنجینه های خرد را برایشان بگشایند و چشم آنان را به روی نشانه های قدرت خدا باز سازند.

ازاین سخن امام (ع) نکات ذیل استفاده می شود:

خداوند از میان همه مردم، کسانی را برانگیخته ایت که فرستادگانی از جانب او برای هدایت آنان باشند، و هیچ ملتی بی بهره از فرستادگان الهی نبوده است.

اسلاید 5 :

پیام آوران الهی، یکی پس از دیگری به سوی مردم آمده و راه هدایت را برایشان گشوده اند.

انسان به طور فطری عاشق کمال مطلق است و خداوند از نوع انسان پیمانی فطری گرفته است که جز از او نپرستند، اما عوامل مختلفی چون: استکبار، خودخواهی، حرص، تعلق های پست و وابستگی بر این فطرت سایه می افکنند و آدمی مصداق کمال را اشتباه می گیرد و به پیمان فطرت خود وفا نمی کند. پیامبراندر رسالت خود مردمان را به وفای پیمان فطری و رو کردن به کمال مطلق حقیقی فرا می خوانند.

خداوند از سر رحمت گسترده خویش، امکانات لازم برای شکوفایی استعدادهای انسان در جهت کمال مطلق در ختیارش گذاشته است، از جمله: توان شناخت، اندیشه، آزادی و اختیار، اراده و جز اینها. انسان به علل گوناگون این نعمت ها را که راهگشای او به سوی حقیقت هستی و سعادت این جهانی و آن جهانی اند، فراموش می کند.

اسلاید 6 :

پیامبران نعمت های فراموش شده را به یاد آدمیان می آورند تا به راه هدایت آیند.

پیامبران الهی با بیانی روشن و لایلی آشکار با مردمان سخن می گویند و حجت را بر آنان تمام می نمایند.

پیام آوران الهی برای انجام دادن رسالت هدایت آدمی، عقل انسان ها را – که پیامبر درونی ایشان است – بر می انگیزند و آن را از اسارت هوا و هوس، آلودگی و ناپاکی، باورهای غلط و اعتقادات نادرست آزاد می سازند تا انسان خود، راه هدایت را برگزیند و با پیامبران همراه گردد.

پیام آوران الهی چشم آدمیان را بر نشانه های قدرت خدا می گشایند تا انسان در برابر عظمت حق سر تسلیم ساید و به حق تن دهد.

بنگرید به : جعفری، آموزش نهج البلاغه، ص 200-198 .

اسلاید 7 :

ب) پیام آور خاتم

پیام آوران الهی با وجود اختلافات فرعی و ظاهری، روح پیامشان یکی بوده و وابسته به مکتب واحدی بوده اند. این مکتب با توجه به استعدا جوامع بشری، به تدریج مراحلی را طی کرده  تا به صورت مکتبی کامل و جامع برای هدایت همیشگی بشر  پاسخ به نیاز انسان عصر خاتمیت به دین عرضه شده است.

إِلَى أَنْ بَعَثَ اللهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً صلى الله عليه وآله لاِِِنْجَازِ عِدَتِهِوَتَمامِ نُبُوَّتِهِ.

تا آنکه خدای سبحان، محمد(ص) را برانگیخت برای اینکه وعده خود را انجام دهد و پیامبری را به آن حضرت ختم نماید.

سید رضی، نهج البلاغه، خطبه 1 .

اسلاید 8 :

وعده حق الهی این بوده است که لطف خود را بر آدمیان تمام کند و آخرین پیام آور خود را با دینی کامل برای هدایت همه مردمان، گشودن درهای آُمان و راهنمایی آدمیان به سوی کمال شایسته برانگیزد.

ج) هدف برانگیخته شدن آخرین فرستاده الهی

پیامبر اسلام(ص) آخرین فرستاده الهی – با هدف هدایت همه مردمان به واسطه کتابی جاودان برانگیخته شد.

فَبَعَثَ اللهُ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الاََْوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ، وَمِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ، بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَأَحْكَمَهُ .

پس خدا محمد(ص) را به حق برانگیخت تا بندگانش را از پرستش بتان برون آرد و به عبادت او در آورد، و از پیروی شیطان برهاند و به اطاعت خدا راه نماید؛ به واسطه قرآنی که قوانین و راهنمایی هایش را روشن و استوار فرمود.

اسلاید 9 :

اساس رسالت پیامبر اکرم(ص) آن است که انسان را از هر نوع بت پرستی چون: غیر خدا پرستی، قدرت پرستی، شهوت پرستی، گروه پرستی و دیگر صورت های بت پرستی، و نیز از اطاعت هر آنچه آدمی را از خدا دور می سازد، از روابط شیطانی و گمراهی ها نجات بخشد و به آستان هدایت رهنمون سازد. امیرمومنان علی(ع) در خطبه ای که در آن چگونگی درود فرستادن بر پیامبر(ص) را بیان کرده فرموده است:

اللَّهُمَّ ... اجْعَلْ شَرَائِفَصَلَوَاتِكَ، وَنَوَامِيَبَرَكَاتِكَ، عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ، الْخَاتمِ لِمَا سَبَقَ وَالْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَالْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ، وَالدَّافِعِ جَيْشَاتِ الاََْباطِيلِ وَالدَّامِغِ صَوْلاَتِ الاََْضَالِيلِ كَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِكَ، مُسْتَوْفِزاًفِي مَرْضَاتِكَ، غَيْرَ نَاكِلٍعَنْ قُدُمٍ وَلاَ وَاهٍفِي عَزْمِ، وَاعِياً لِوَحْيِكَ حَافِظاً لِعَهْدَكَ، مَاضِياً عَلَى نَفَاذِ أَمْرِكَ؛ حَتَّى أَوْرَى قَبَسَ الْقَابِسِ وَأَضَاءَ الطَّرِيقَ لِلْخَابِطِ وَهُدِيَتْ بِهِ الْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِالْفِتَنِ...

اسلاید 10 :

بار خدایا! بهترین درودها و پربارترین برکت ها را خاص بنده و پیامبر خود گران، که خاتم پیامبران پیشین، گشاینده درهای بسته [رحمت بر مردم و زمین]، آشکار کننده حق با برهان، فرو نشاننده جوش و خروش نادرستی ها و در هم کوبنده تسلط و گمراهی هاست ... وحی تو را به گوش و جان شنوا، عهد تو را نگهبان، و در راه اجرای فرمان تو روان است، تا آنجا که چراغ جویندگان حق را فروغ بخشید، بر سر راه گمراهان چون خورشیدی بدرخشد و دل های فرورفته در فتنه ها و گمراهی ها به راهنمایی او رخت به کنار کشید.

جز با ظهور پیامبر خاتم(ص)، این چنین در هدایت گشوده نمی شد، راه سعادت هموار نمی گردید و قلب ها زمینه تحول به هدایت نمی یافت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید