بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—اسپتیک Aseptic

—انقلابی در فن آوری بسته بندی مواد غذایی

—در اوایل دهه 1950 ابداعی در صنعت بسته بندی رخ داد که تکامل آن در 25 سال گذشته چنان تاثیر جهانی بر روی صنعت غذایی بر جای گذاشت که انجمن بین المللی مهندسین صنایع غذایی در سال 1989 از آن به عنوان مهمترین پیشرفت صنعت مواد غذایی در قرن بیستم نام برد. این بسته بندی که اسپتیک نام گرفته است امروزه کاربردهای فراوانی یافته است به گونه ای که از آن برای حفظ و نگهداری بسیاری از مواد غذایی از جمله شیر، انواع آبمیوه ها، آب گوجه فرنگی، انواع سوپ ها، سس، آبگوشت، انواع بستنی، چای خشک، انواع کنسروها و مواد غذایی تولید شده با سویا مورد استفاده قرار می گیرد.

—

اسلاید 2 :

—این فن آوری انقلابی متشکل از سه نوع ماده می باشد: مقوای با کیفیت عالی، پلی اتیلن و آلومینیوم. هر کدام از این لایه ها نقش سازنده ای را در کسب مزیت های منحصر به فرد بسته بندی اسپتیک ایفا
می کنند.

—چند دلیل عمده وجود دارد که بسته بندی اسپتیک توسط متخصصان غذا بیشتر به عنوان بسته بندی آشامیدنی موثر بر طبیعت در بازار امروز مطرح شده است:

1- احیاء منابع به واسطه استفاده کمتر از مواد. زیرا در مقایسه با دیگر محفظه ها با مواد کمتری ساخته می شوند و بسته های اسپتیک از ابتدا ضایعات کمی داشته اند.

2- بهره وری انرژی. همچنین این بسته بندی به مراتب انرژی کمتری برای تولید، انباشتن، حمل و نگهداری محصول در مقایسه با دیگر بسته ها مصرف می کند. بسته بندی اسپتیک با داشتن وزن سبک، شکل آجر مانند و قابلیت نگهداری آشامیدنی ها بدون خنک کردن یا نگهدارنده فاکتورهلای کلیدی را برای حفظ انرژی دارد.

3- قابل باز چرخ. بسته بندی اسپتیک همراه با کارتن های شیر و آبمیوه از طریق فرایندی که hydrapulping نام دارد به سادگی باز چرخ می شوند. در یک دستگاه آسیاب که کار آن شبیه به مخلوط کن خانگی است بسته های اسپتیک و کارتن های کاغذی 30- 40 دقیقه بهم زده می شوند تا لایه های فویل و پلاستیک از کاغذ جدا شوند. فیبر کاغذی کیفیت بالایی دارد و در تهیه محصولات کاغذی کابرد دارد.

—

—

اسلاید 3 :

—مزایای بسته بندی اسپتیک برای مشتری: این بسته از مطرح شدن مردم پسند بوده است به خصوص برای خانواده ها و بچه ها و به دلیل استحکام آن، قابلیت نگهداری در قفسه برای مدت طولانی، ایمنی و سلامت، حفظ مواد مغذی، دسترسی آسان، نشکن بودن بسته بندی و ... همواره ترجیح داده می شود.

—بسته بندي ضد عفوني شده:

بسته بندي ضد عفوني شده مي تواند به عنوان يك پر كردن محصول استريل تجاري در يك ظرف استريل تحت شرايط  ضد عفوني و فروش ظرف تعريف گردد بنابراين عفونت مجدد و احتمال آن از بين مي رود. اين منجر به يك محصول مي شود كه در دماهاي مختلف مقاوم است. اصطلاح ‹ضد عفوني› از كلمه يوناني « سپتيكوس» ريشه گرفته است كه به معني عدم حضور ميكروارگانيزم هاي فاسد كننده است. در عمل، به طور كلي دو نوع خاص از كاربرد تكنولوژي بسته بندي ضد عفوني شده وجود دارد. بسته بندي قبل از استريل و استريل محصولات در اين مورد مي توان به مثالهايي همچون شير و محصولات روزانه ع دسرها و غذاهاي نشاسته اي و دسرها و ميوه و سبزيجات و سوپ ها و سوس ها و محصولاتي با ذرات ريز اشاره كرد.

—

—

—

اسلاید 4 :

مزاياي تكنولوژي بسته بندي ضد عفوني شده:

—سه فرايند اصلي استفاده از تكنولوژي بسته بندي ضد عفوني شده عبارتند از :

مواد بسته بندي كه براي استريليزه كردن درون بسته اي مناسب نيستند مي توانند مورد استفاده قرار بگيرند. بنابراين مواد سبك وزن مصرف كننده فضاي كمتر ارائه دهنده ويژگيهاي معمول و داراي هزينه كم مثل كاغذ و مواد پلاستيكي نيمه سخت و انعطاف پذير مي توانند به صورت پر منفعتي مورد استفاده قرار بگيرند. فرايند استريليزه كردن زمان كوتاه فشار و دما بالا (HTST) براي بسته بندي ضدعفوني شده به طور حرارتي موثر است و معمولاً موجب مي شود كه برخي از محصولات داراي كيفيت بالا و ارزش تغذيه اي در مقايسه شده با محصولات فرآوري شده در دماهاي بالا براي زمان طولاني تر روند رو به رشد پيدا كنند.

اسلاید 5 :

برخي از آخرين متدهاي استريليزه كردن محصولات شامل:

—ميكروويو

—گرمادهي مقاومت الكتريكي

—تخليه ولتاژ بالا

—فشار فوق العاده بالا

—

اسلاید 6 :

عوامل استريليزاسيون:

—گرما

— مواد شيميايي

—پتوافكني

اسلاید 7 :

—انواع بسته هاي ضد عفوني شده:

1- بسته بندي مصرف كننده:

—يك گستره بزرگ از انواع بسته بندي ها مي تواند به طور ضد عفوني شده اي به شكل زير ليست شوند.

2-كيسه ها:

—كيسه هاي بالشی معمولاً براي بسته بندي  شير مورد استفاده است. كيسه هاي در پوش دار شده سه طرفه نيز براي بسته بندي ضد عفوني شده ذرات ريز مناسب هستند. براي كيسه هاي ايستاده يك ماشين ژاپني كيسه هاي بسته اي از حلقه با سطوح داخلي استريليزه شده را استفاده مي كند.

—

اسلاید 8 :

3-بطريها و پارچها:

—بطريهاي شيشه اي معمولاً مي توانند به طور ضد عفوني شده با غذاهاي محتوي ذرات ريز پر شوند. پارچها مي توانند با ذرات بزرگتر پر شوند. در يك توسعه اخير بطريهاي قابل بازيافت و تبديل مجدد به بطري به شكل ضد عفوني شده اي پر مي شوند.

4-قوطي هاي پلاستيك:

5-قوطی های کامپوزیت:

—ساختار و ترکیب بسته بندی

—بسته بندی ضد عفونی کننده نه تنها محافظت کننده محصول است بلکه کمک بسیار زیادی در جهت حفظ کیفیت محصول نیز می کند. از آنجایی که ساختار و همچنین ترکیب بسته بندی ضد عفونی کننده پیچیده تر هستند و بر مبنای کاربرد محصول تغییر می کنند. فاکتورهایی از قبیل قدرت درپوش و پیوستگی و شکل بسته بندی انتخاب یا ترکیب مواد را تعیین می کند.

—

اسلاید 9 :

—ترکیب کارتن های ضد عفونی شده تتراپک:

کارتن های بسته بندی ضد عفونی کننده تتراپک از سه ماده اساسی ساخته شده اند که در نتیجه یک بسته بندی سبک وزن و ایمن و موثر را مشاهده می کنیم هر ماده یک کاربرد ویژه را فراهم می کند.

1- کاغذ ( 80%( فراهم کردن قدرت و سفتی

2- پلی اتیلن( 15%( فراهم کردن یک بسته بندی مایع سفت و ایجاد کننده مانع برای میکروارگانیسم ها

3- فلز آلومینیوم (5%) دور نگه داشتن هوا – نور – طعم های خاص

—

اسلاید 10 :

—بسته بندی ضد عفونی کننده حجم دار:

—فراهم کننده های سیستم کیسه در جعبه ضد عفونی شده برای بسته بندیهای دارای محصولات اسید پایین و بالا می باشند.

—مزایای بسته بندی حجمی ضدعفونی شده:

—ایمنی

— قابل اعتماد بودن

—دوره زندگی زیاد شده

—کیفیت محصول

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید