بخشی از پاورپوینت

 


اسلاید 1 :


بخش اول – فصل اول
                                        مفهوم و ماهیت افکار عمومی

nاصطلاح افکار عمومی : نخستین بار توسط ژاک نکه فرانسوی به منظور بازگو کردن علت رویگردانی سرمایه گذاران از بورس به کار رفت از دیدگاه وی افکار عمومی قدرت ناپیدایی است که بی گنج و بی محافظ وبی ارتش برای شهر برای دربار و حتی برای قصر پادشاهان قانون وضع می کند افکار عمومی در جایگاه خود انگار که بر تخت نشسته باشد جایزه می دهد تاج بر سر می گذارد و شهرت ها و اوازه ها را افزایش می دهد .

nدر گذشته افکار عمومی چیزی معادل اراده ،احساسات و عقاید قومی – قبیله ای و در سطح کلان در بر گیرنده روح محض ، باور های دینی و تعصب ملی در قبال یک مسئله خاص تصور می شد .اما امروزه افکار عمومی را ضمیر باطنی و پنهان یک ملت و ظهور ان را بازتاب طبیعی اثریت یک جامعه در برابر پیام ها و رویدادهای که بریا انها جنبه حیاتی دارد می دانند .

nمونتنی : یک نیروی نیرومند ، جسور و تخمین ناپذیر

nجیمزراسل لاول : افکار عمومی را به (اتمسفر) تشبیه می کند . شما نمی توانید جو را ببینید ، ولی در همان حال بر هر اینچ مربع شانزده پاند فشار می اورد .

nهگل : افکار عمومی پدیده ای است که هم شامل حقیقت است هم کذب این وظیفه مردان بزرگ است که یکی را از دیگری تمیز دهند .

اسلاید 2 :


q چالز هورتن کولی : افکار عمومی حاصل جمع قضاوت های فردی اکثریت نیست بلکه قضاوت تبلور یافته همه اشخاص مستقل ، جدا از تعلق انها به اکثریت یا اقلیت است یعنی حاصل جمع ساده نظر افراد جدا از هم نیست بلکه یک سازمان ، یک محصول همکاری مبتنی بر ارتباط و تاثیر متقابل است

.

q گابریل تارد : افکار عمومی مجموعه ای از داوری های مردم درباره مسائل روز که مورد پذیرش بیشتر افراد جامعه است می باشد .

q افکار عمومی غالبا از گذشته به عنوان عصر طلایی یاد می کنند الفرد سووی : هرگز دیده یا شنیده نشده که در یک مقاله مطبوعاتی یا یک گفتار رادیویی روز ، کسی از طرز زندگی سابق بد بگوید

.

qافکار عمومی بعد از مرگ شخصیت ها ، احتمالا نسبت به انها نگرش مثبتی پیدا می کند مثلا امیرکبیر درایران داوینچی و نمایشنویسی چون شکسپیر در جهان از انجا که اسطوره ها و افسانه ها بیانگر تخیلات ، امیدها و ارزو های مردم یک جامعه هستند و عناصر ی غیر عقلایی و ذهنی هستند ، در افکار عمومی تاثیر شگرفت دارند

qامانوئل کانت در مقاله ای با عنوان درباره صلح ابدی بر این اعتقاد استوار است که افکار عمومی صلح طلب است و صلح بین المللی از طریق این افکار تداوم خواهد یافت . ( سازمان بین الملل ، یونسکو )

اسلاید 3 :


بخش دوم فصل اول
                                        متقاعد سازی

مفهوم متقاعد سازی
q  متقاعد سازی به صورت یک ارتباط انسانی فرایند پیچیده ای است که برای تاثیر گذاری با اهداف تغییر در اعتقادات ، ارزش ها یا نگرش ها انجام می گیرد . نگرش ها ارزیابی پایداری از جنبه های مختلف دنیای اطراف ما هستند که به هنگام مواجهه با محرک در ذهن تداعی یا فراخوان می شود این فراخوانی ذهنی می تواند بیدار کننده احساسات مثبت توام با عواطف خوشایند و یا احساسات و عواطف منفی باشد .

مرزبندی و نمونه های الگویی متقاعد سازی
q چنانچه پژوهشگری متقاعد سازی را به شیوه ای متمایز از فریب تعریف کند ، به این معنی که در نمونه واقعی متقاعد سازی ، متقاعد کننده به سلاح دیگری متوسل شده است . برخی ممکن است بر این عقیده باشند که این تعریف بسیار محدود است و در نتیجه ، برخی از نمونه های تبلیغاتی را شامل نمی شود ولی در شمار اوردن فریب به عنوان نمونه ای از متقاعد سازی با مخالفت کسانی مواجه خواهد شد که فریب محض را مشمول متقاعد سازی نمی دانند ..

اسلاید 4 :


بخش سوم فصل اول
                           شبکه های ارتباطی

q جان دیویی : حیات اجتماعی به انتقال و ارتباط بستگی دارد ، بلکه منصفانه است بگوییم اجتماع با انتقال و ارتباط زنده است طبق نظریه کولین چری ارتباط نوعی ایجاد یک واحد اجتماعی از افراد از طریق به کارگیری زبان یا علایم است . ارتباط مستقیم یک سلسله قوانین عمومی برای فعالیت های مختلفی است که به دنبال هدف یا اهدافی می باشد . ارتباط لزوما رابزه ای است که با انگیزه انتقال و دریافت پاسخ صورت می گیرد

q انگیزه برقراری ارتباط ، که یکی از انگیزه های اولیه است که نیازی برای بقا در تمدن معصر ما است . از نظر مفهوم ، برقراری ارتباط : هنر انتقال اطلاعات ، عقاید و روش ها از شخصی به شخصی دیگر ، از گروهی به گروه دیگر و از سازمانی به سازمانی دیگر است .

q در قلب تحولات فن اوری ، دو امر پیشرفته به چشم می خورد

1- توانایی تبدیل انواع اطلاعات تصویری یا چاپی به علائم دیجیتالی

2- توانایی ارسال و دریافت ایت علائو از طریق کابل های فیبر نوری است

اسلاید 5 :


  رسانه های جمعی در تمام مراحل شکل گیری افکار عمومی ، از اغاز تا داوری های مردم نسبت به این پدیده همگانی نقش فعال دارند انها با گرد اوری و انتشار اطلاعات و اخبار اگاهی های لازم را در حوزه های مختلف اجتماعی در میان مردم ایجاد می کنند انها با جذابیت بخشیدن به مطالب و موضوعات مورد نظر به برخی از مسائل فوریت و ضرورت بیشتری می بخشند با وجود اهمیتی که برای نقش رسانه های جمعی در فرایند شکل گیری افکار عمومی قائلیم اما همچونان نمی توان جایگه ارتباطات میان فردی را در شکل گیری افکار عمومی نادیده گرفت زیرا پژوهش های کلاسیک نظریه دو مرحله ای ارتباطی مربوط به کاتز و لازارسفلد اهمیت گروه های نخستین و شبکه های ارتباطی اولیه را در مقایسه با تاثیر رسانه های جمعی بر افکار عمومی به اثبات رسانیده اند بنابر نظر انها گروه نخستین و همدردی میان اعضای ان ، نوعی سد موثر در برابر تاثیرات رسانه های همگانی است همچنین در تصمیم گیری ها از رهبر فکری بیش از رسانه ها پیروی می کنند .

اسلاید 6 :


1- شبکه های ارتباطی

qا صطلاح شبکه ارتباط ، نشان دهنده نظامی برای انتشار اگاهی در میان اعضای یک گروه است . شبکه های ارتباطی را می توان به دو دسته 1- رسمی 2- غیر رسمی تقسیم کرد شبکه های غیر رسمی به عنوان شبکه های ارتباطی اتفاقی و خود بخودی به شمار می ایند . ای نشبکه ها در ارتباط میان فردی نه تنها هدفمند و اگاهانه و همچنین امری و تحمیلی نیستند بلکه از هر جهت اتفاقی و خود بخودی هستند و بر اثر تعامل فرد با یک دیگر پدید می اید برای مثال در زندگی روزمره هر یک از افراد با افراد دیگری در ازتباط هستند در این ارتباط می کوشند پیام خاصی را به کمک یکی از حواس پنجگانه منتقل کنند زمانی که انسان می خندد میل به مساعدت و دوستی را اشکار می سازد . مفهوم ارتباط بدون به کارگیری علائم بی معناست ساده ترین شکل این نوع ارتباط به صورت کلامی و غیر کلامی است . انتقال پیام به وسیله ارتباط جمعی بسی مشکل تر و سازمان یافته تر از مبادله اطلاعات در ارتباط چهر به چهره است در ارتباط جمعی پیام دهنده با هزاران شخصیت گوناگون در فاصله زمانی کوتاه در ارتباط قار می گیرد از این رو پیام هایش ممکن است شماری از مردم را متقاعد کند و در مقابل بر شماری دیگر هیچگونه تاثیری نداشته باشد پیام دهنده موفق در ارتباط جمعی کسی است که:

1 - دانستن اینکه چه می خواهد در پیام ارتباطی خود بگنجاند .

2- اینکه اموخته ها و دانسته های خود را به عنوان پیام چگونه ارائه کند .

   بنابر این شبکه های رسمی غالبا شبکه های ارتباطی دستوری هستند که در انها کنش متقابل در شبکه ها اگاهانه و سنجیده طراحی شده و دارای ساختار است .

اسلاید 7 :


2- گروه های نخستین و شبکه های ارتباط اولیه

q بلومر: گروه یک توده اجتماعی ابتدایی است و در اثر بحث و گفتگو پدید می ایند گروه به تعدادی از مردم گفته می شود که با موضوعی روبرو باشند در اثر واکنش نسبت به شرایط فراهم امده نکته اختلاف انگیز را تشخیص می دهند و برای تصمیم گیری درباره رشته ایاز اعمال وارد بحث می شوند

 

q نقش گروه های نخستین که در ارتباطی چهر به چهره به سر می برند در شکل گیری افکار عمومی از جایگاه خاصی برخوردار هستند این اصطلاح اولین بار در سال 1909 توسط چارلز هورتن کولی مطرح شد او گروه های اجتماعی را به دو دسته گروه های نخستین و گروه های دومین تقسیم می کند

.

q  والدین فرزندان خود را براساس ارزش ها و باورهای خود شکل می دهند همزمان با رشد کودک تاثیر پذیری و الگو گرفتن از والدین به تدریج کمرنگ می شود زیرا در چنین شرایطی کودک در معرض الگوهای گوناگون و ارتباطات گسترده است اما اهمیت نقش پدر و مادر به عنوان یک شخص قابل تقلید و مرجع هرگز به کلی محو نمی شود یکی از قدیمی ترین نمونه های سنجش نگرش در این زمینه متعلق به گوردون ، وی الپورت در انتخابات 1928 امریکا است وی به این نتیجه رسید که تنها 42 نفر از 361 نفر جامعه اماری بر خلاف ارای پددرشان رای داده اند در پژوهش برنارد برلسون در انتخابات 1948 75 درصد از رای دهندگان به کاندیداهای منتخب پدرشان رای داده اند

q البته این وضع در حال دگر گونی است به خصوص در گشور های در حال توسعه تا انداره ای متفاوت است در این نوع کشور ها ، تحولات سریع اجتماعی و سیاسی ، سبب نارسایی های فراوانی بین ساخت مدرن و سنتی در حال دگرگونی است .

اسلاید 8 :


3- گروه های دومین و شبکه های ارتباطی

qگروه های دومین یا ثانویه نیز انواعی از گروه هایی هستند که کولی از انها به عنوان گونه ای از یک گروه اجتماعی در مقابل گروه های نخستین یاد می کند به اعتقاد او ان دسته از گروه ها ثانوی هستند که بیشتر حالت رسمی دارند و روابط میان افراد در انها کمتر مبتنی بر احساسات یا عاطفه است امروزه مردم در جوامع بزرگ و توده وار ، بیشتر وقت خود را در گروه های ثانویه می گذرانند تا گروه های اولیه . این گروه ها به ویژه در فرایند یادگیری سیاسی نقش تعین کننده ای دارند هر چقدر جامعه از پیچیدگی و توسعه اقتصادی بیشتری برخوردار باشد ، به همان نسبت شمار گروه های دومین ان نیز بیشتر خواهد بود و به مراتب نقش و وظایف اجتماعی و سیاسی مهمتری را نیز بر عهده خواهند داشت

q  نوعی تعامل میان شبکه های ارتباطی اولیه و ثانویه وجود دارد که این امر موجب پیدایی افکار عمومی در جامعه می شود که قدرت سیاسی و مردم تعامل خود را بر بنیاد یک رابطه دو سویه سالم قرار دهند نتایج این کنش متقابل در عرصه جامعه سبب مشارکت هر چه بیشتر مردم می شود و بدین ترتیب ، افراد در درون جامعه ، حداقل از دو سو اماج اندیشه ها و افکار جدد قرار می گیرند و باید در مقابل انها سمت گیری کنند و در نهاید انها را بپذیرند یا نفی کنند .

اسلاید 9 :


4- پویایی گروهی و افکار عمومی

q ک.لوین مفهوم پویایی گروه را نخستین بار مطرح کرد.

q ژان مزون نو فرانسوی بهترین و مشهور ترین تعریف را از پویایی دارد : پویایی گروه در مفهوم گسترده خود ، در برگیرنده مجموعه عناصر و فرایند هایی است که در زندگی گروه ها و به ویژه گروه های چهره به چهره مطرح می شود یعنی افرادی که دارای روابطی از نوع وابستگی و یا روابط متقابل اجتماعی ، حداقل به طور بالقوه هستند .

q لوفت : پویایی گروه ، تلاش و تعامل فرد در گروه کوچک است پویایی به کلیه فشارها و نیروهای پیچیده ای اطلاق می شود که موقعیت و مواضع متعدد گروهی را موجب می شود اما از یاد نبریم که فرد در گروه رفتاری متفاوت با انچه در تنهایی انجام می دهد ، دارد از این رو فرد در گروه به اسانی تحریک پذیر است

q شریف : وی در ازمایشی پی برد که داوری های فردی در جهت انطباق و همگرا با داوری ها و هنجار های گروهی است وی ان را اثر خود جنبشی نامید

اسلاید 10 :


q اکثر افراد به محض انکه در گروه قرار می گیرند نظر دیگران را می پذیرند الپورت : بر اساس پدیده روانی همرنگی با دیگران ، افراد می کوشند از داشتن یک نگرش و باور به صورت منزوی و منفرد بپرهیزند و از ترس قرار گرفتن به احتیاط کاری و محافظه کاری پناه می برند .

از این رو در تحلیل افکار عمومی ، مردم غالبا درباره موضوع داغ و مورد بحث همگان علاقمندند و می کوشند بدانند که نظر دیگران درباره ان واقعه چیست و توزیع اجتماعی ان چگونه است و درباره ان رویداد چه حدس هایی زده می شود انها می خواهند بدانند نظرشان جزء کدام دسته از مردم است ایا جزو اقلیت یا اکثریتند اگر این افراد احساس کنند جزو اقلیت محسوب می شوند طبیعتا می کوشند نظرات خود را بر ملا نسازند و درباره ان سکوت عمدی اختیار کنند و این امر به مدت طولانی می تواند ادامه داشته باشد از این رو ترس از انزوا قرار گرفتن سرانجام سبب می شود تا انسان به مارپیچ سکوت پناه ببرد .

qالیزابت نوئل نیومن : رسانه های جمعی در این میان به عنوان منبع اگاهی نقش مهمی را ایفا می کنند و مردم برای اگاهی از چگونگی توزیع افکار عمومی به انها پناه می برند در اینجا رسانه ها از سه طریق بر افکار عمومی اثر می گذارند

1- با اعلام این موضوع که چه بخشی از افکار عمومی غالب است ، حدسیات مردم را شکل می دهند .

2- این گمان را در مردم تقویت می کنند که کدام بخش از افکار عمومی درباره واقعه مورد نظر در حال کسترش است

 3- رسانه ها این گمان را شکل می دهند که شخص می تواند نظر کدام بخش از افکار عمومی را منتشر کند بدون اینکه در انزوا قرار گیرد . و بدین ترتیب ، مارپیچ سکوت ، نظر حاکم را در رسانه ها تا حد زیادی تقویت می کند و در نتیجه منجر به نوعی وفاق عمومی می شود در چنین شرایظی ، نظر مطرح شده از سوی رسانه ها گسترش زیادی پیدا می کند و به تدریج نظرات دیگران را از میدان بدر برده و به این ترتیب ، مارپیچ سکوت حاکم می شود

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید