بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
تعریف
اقسام دروغ
دروغ از منظر آیات
دروغ از منظر روایات
قبح عقلی دروغ
موارد جواز دروغ
ریشه های درونی دروغ
پیامدهای دنیوی و اخروی دروغ
راه درمان
اسلاید 2 :
...إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ. ﴿ زمر: 3 ﴾
خداوند آن كس را كه دروغگو و كفران كننده است هرگز هدايت نمي كند.
...إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ. ﴿غافر :28 ﴾
خداوند كسي را كه اسرافكار و بسيار دروغگوست هدايت نمي كند.
...أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ. ﴿ نور : 7 ﴾
لعنت خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد.
...فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ. ﴿آل عمران :61﴾
پس آنگاه لعنت خدا را بر دروغگويان قرار می دهيم.
اسلاید 3 :
از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) :
المومن اذاکذب بغیر عذره سبعون الف ملک و خرج من قلبه نَتُنٌ حتی یبلغ العرش فیلعنه حمله العرش. [ مستدرک الوسائل ، ج 9 ، باب تحریم الکذب ، ص 86
هرگاه شخص مومن بدون عذر دروغ بگوید ( و از این گناه بزرگ توبه نکند ) ، هفتاد هزار فرشته او را لعنت می کنند و از دل او بوی تعفنی بلند می شود که تا عرش می رسد ، آنگاه حاملان عرش الهی نیز او را لعنت می کنند.
اسلاید 4 :
امام موسی جعفر ( علیه السلام ) :
یا هشام العاقل لایکذب و ان کان فیه هواه. [ مستدرک الوسائل ، ج9 ، باب تحریم الکذب
ای هشام ! شخص عاقل هیچ گاه دروغ نمی گوید ، اگر چه هوای نفسش در آن دروغ باشد.
امام رضا ( علیه السلام ) فرمودند :
از رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) پرسیدند ؟
سئل رسول الله یکون المومن جبانا ؟ قال نعم . قیل : و یکون بخیلا ؟ قال نعم . قیل : و یکون کذابا ؟ قال : لا . [ وسائل الشیعه ، ج 3 ، باب تحریم الکذب
آیا می شود مومن ترسو باشد ؟ فرمود : آری ، عرض کرد ند : بخیل می باشد ؟ فرمودند : بلی . عرض کردند : دروغگو می باشد ؟ فرمودند : نه .
اسلاید 5 :
* هر انسانی از این که به او دروغ گفته شود ناخشنود می گردد.
* این ناراحتی و بیزاری از سرشت پاک بشری حاصل می شود.
* دروغ انحراف از صراط مستقیم فطرت و خلقت است.
* دروغگویی ریشه ی فضیلت و سجایای انسانی را می سوزاند.
* دروغگویی امنیت اخلاقی و قضایی و اقتصادی را متزلزل می کند.
* دروغگویی مردم را نسبت به یکدیگر بدبین می کند .
* دروغگویی موجب سلب اعتماد است.
اسلاید 6 :
دروغ در دعوت ها و تعارف ها
غالب مردم از دروغ بودن این نوع غافلند و به راحتی آن را مورد استعمال قرار می دهند . مانند : ورود شخصی به منزل ، در حالی که گرسنه است و در پاسخ تعارف بگویید : میل ندارم.
دروغ در نقل و گفتار و رفتار دیگران
به دامنه گناه بهتان کشیده می شود . بدترین نوع آن دروغ بستن به خدا و پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) و امامان ( علیهم السلام ) است.
امام صادق ( علیه السلام ) می فرمایند :
الکذب علی الله و علی رسوله و علی الاوصیاء من الکبائر.
[ وسائل الشیعه ، ج 12 ، ح 16224 ، ، ص 249 ، باب تحریم الکذب علی الله و رسوله
دروغ بستن به خدا و پیغمبر خدا و امامان از گناهان بزرگ است.
اسلاید 7 :
سوگند دروغ
امام صادق ( علیه السلام ) :
من قال علم الله ما لم یعلم اهتز العرش اعظما له. [ اصول کافی ، ج 7 ، ص 437 ، ح 3 ،باب اخر
کسی که می گوید خدا می داند ؛ ولی خداوند خلاف آن را می داند ، عرش الهی به سبب عظمت خداوند به لرزه در می آید.
سوگند دروغ در معاملات
حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) :
کسی که متاع خود را به قسم دروغ بفروشد از جمله ی کسانی است که خدای تعالی در روز قیامت با او سخن نمی گوید و نظر رحمت بر او نمی افکند و عمل او را قبول نمی کند.
اسلاید 8 :
وعده ی دروغ
رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) :
ثلاث من کن فیه کان منافق و ان صام و زعم انه مسلم اذا ائتمن خان و اذا حدَث کذب و اذا وعد اخلف. [ اصول کافی ، ج 2 ، باب فی اصول الکفر و ارکانه
سه خصلت است که در هر کس باشد او منافق است اگر چه روزه بگیرد و نماز بخواند و خیال کند که مسلمان است ، آن خصلت ها عبارتند از این که در سخن دروغ گوید ، هنگامی که وعده دهد عمل نکند و چون مورد اطمینان قرار گیرد ، خیانت کند .
گواهی دروغ
پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند :
ان الشهاده الزور تعادل الشرک بالله تعالی . [ مستدرک الوسائل ، ج 17 ، ص 416 ، باب تحریم شهاده الزور
همانا شهادت دروغ برابر شرک به خداوند است.
اسلاید 9 :
دروغ به شوخی
امام علی ( علیه السلام ) :
لا یجد عبد طعم لایمان حتی یترک الکذب هزله و جَدَه. [ اصول کافی ، ج2 ، ص 338 ، باب الکذب
هیچ بنده ای مزه ی ایمان را نخواهد چشید ، مگر این که دروغ را چه به صورت شوخی و چه جدی ترک کند.
مبالغه ، کنایه ، مثل و حکایت
کتمان شهادت
دروغ مصلحت آمیز
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) به امام علی ( علیه السلام ) وصیت فرمودند :
ان الله احب الکذب فی الصلاح و ابغض الصدق فی الفساد. [ ویائل الشیعه ، ج 12 ، ص 252 ، باب جواز الکذب فی الاصلاح ...
همان خداوند دروغ به مصلحت و خیر را دوست دارد و از راستی که فساد در پی داشته باشد ، متنفر است.
اسلاید 10 :
امام صادق ( علیه السلام ) :
المصلح لیس بکذاب . [ اصول کافی ، ج2 ، باب الکذب
اصلاح گر سرشت دروغ گویی ندارد.
مصلحت نباید با منفعت اشتباه شود.
مصلحت : رعایت حقیقت
منفعت : رعایت سود
امیرالمومنین (علیه السلام ) :
علامه الایمان ان توثر الصدق حیث یضرک علی الکذب حیث ینفعک .
[ وسائل الشیعه ، ج 12 ، ص255 ، باب جواز الکذب فی الاصلاح...
نشانه ی ایمان آن است که راستی زیان رساننده به تو را بر دروغی که به تو نفع می رساند ، مقدم داری .