بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


تاريخچه:

شپشك استراليايي كه اصل آن از كشور استراليا مي‌باشد همراه نهالهاي مركبات از ايتاليا وارد ايران شد در اين رابطه افشار (1316) مي‌گويد كه در سال 1310 اين حشره را روي گوجه در اميركلاه مازندران ديده است.

ميزبان:

حشره است پلي فاژ كه علاوه بر انواع مركبات روي گل ابريشم، اقاقيا، بيد مشك، گردو، برگ بو، افرا، گل‌ طاووسي، اكاسيا، گل سرخ، گوجه، انار، انجير و گاهي اوقات روي گياهان يكساله مثل: گوجه فرنگي بادمجان، و بسياري از گياهان زينتي و غيرزينتي و جنگلي ديده مي‌شود.

مناطق انتشار:

پشك استراليايي مركبات در تمام سواحل درياي خزر از بندر انزلي گرفته تا گرگان انتشار دارد در مركز كشور در تهران در گلخانه‌ها و در جنوب در استان فارس ديده شده است.

اسلاید 2 :


شناسايي:

حشره كامل: حشرات ماده بالغ به اندازه 4 تا 5 ميلي متر و به رنگ زرد، نارنجي، قهوه‌اي يا قرمز با پاهاي سياه مي‌باشند معمولاً قسمتي يا تمام بدن از پوشش نازكي از مواد مومي زرد رنگ پوشيده شده است. در انتهاي بدن حشرات ماده كيسه تخمي كه 5/1 تا 2 برابر طول بدن (mm15ـ10) و روي آن حدود 15 شيار طولي موازي وجود دارد اين كيسه تخم كه به صورت توده سفيد رنگ است با تشرح رشته‌هاي مومي به وجود مي‌آيند.

حشرات كامل نر بالدار به رنگ قرمز تيره با شاخك‌هاي دودي رنگ ميباشند. به جز بند اوّل شاخك هر بند شاخك در طرفين

داراي دستجات موهاي ظريف و بي رنگ است.

افراد نر به ندرت در طبيعت ديده مي‌شوند.

اسلاید 3 :


* شپشك استراليايي فاقد سپر و به سهولت از ساير شپشك‌ها تشخيص داده مي‌شوند.

تخم:

اين حشره تخم‌هاي خود را كه به رنگ نارنجي و به شكل بيضي كشيده است به تدريج در داخل كيسه تخم قرار مي‌دهد.تخم‌ها به طول mm75/0 و به تعداد 2000ـ500 عدد شمارش شده‌اند.

اسلاید 4 :


پوره:

پوره سن اوّل: حدود mm 7/0 طول داشته به رنگ قرمز روشن با شاخك‌ها و پاهاي تيره مي‌باشند شاخك‌ها شش مفصلي و چشم‌ها از پشت ديده مي‌شود. اين پوره‌ها متحرك و نسبتا فعال‌اند و به وسيله جريان هوا، پرندگان، و عوامل ديگر در منطقه منتشر مي‌شوند. روي برگ گياهان ميزبان اغلب در اطراف رگبرگها متمركز مي‌شوند.

اسلاید 5 :


پوره سن دوم: حدود mm5/2 طول داشته و چشم‌ها از سمت پشتي ديگر ديده نمي‌شود. در سطح پشتي بدن موهاي نسبتاً پرپشت و نامنظم ديده مي‌شود در اين سن پورگي بدن به صورت بيضي پهن و رنگ آن قرمز متمايل به قهوه‌اي است.

پوره سن سوم: حدود mm2/3ـ4/3 طول دارند پاها و شاخك‌ها سياه رنگ و تعداد مفصل‌هاي شاخك 9 عدد نيز ميباشد.

اسلاید 6 :


زيست شناسي:

اين حشره در منطقه خفر و شيراز 4ـ3 نسل در سال دارد. زمستان را به صورت ماده كامل و پوره سن 3 و ندرتاً سن 2 سپري مي‌كند. ماده‌هاي بارور در مدت 25 تا 20 روز تخم مي‌گذارند تخم‌ها پس از چندروز داخل كيسه تخم تفريخ شده و پوره‌هاي جوان كيسه را ترك نموده و در اطراف رگبرگ‌هاي اصلي و زير برگ متمركز مي‌شوند. حدود 20 روز پس از تفريخ تخم پوره سن اوّل جلد عوض كرده و وارد سن دوم پورگي مي‌شود  و باز هم راه رفته و سپس متوقف و مستقر مي‌گردد و حدود 20 روز بعد دومين بار جلد عوض كرده و بالاخره پس از سومين جلد كه آنهم حدود 3 هفته طول مي‌كشد تبديل به حشره بالغ مي‌گردد. حشرات بالغ بيشتر روي شاخه‌ها متمركز شده و كمتر روي برگ و ندرتاً روي ميوه ديده مي‌شوند. پوره‌هاي نر نيز بعد از 3 مرتبه تعويض جلد تبديل به شفيره گشته و بعد از 12ـ10 روز حشره نر از آنها بيرون مي‌آيد.

اسلاید 7 :


خسارت:

اين شپشك به برگ ميوه و شاخه‌هاي جوان و حتي شاخه‌هاي مسن حمله مي كند پوره‌ها و حشرات كامل به تغذيه از شيره‌ي گياه ميزبان مي‌پردازد كه با ترشح فراوان عسلك همراه است و در نتيجه محيط مساعدي رابراي رشد قارچ فوماژين(دوده) فراهم ميسازد. قارچ فوماژين همراه با گردو خاك و عسلك روي برگ و شاخه‌هاي جوان موجب اختلالات فيزيولوژيك و تشديد خسارت اين آفت مي‌شود.

اسلاید 8 :


مبارزه:

چون مبارزه با شپشك استراليايي به طريق سمپاشي نتيجه كافي ندارد. بنابراين عملي ترين راه از بين بردن آن استفاده از دشمنان طبيعي ميباشد.

1ـ كفشدوزك استرالياييs cardinali (=Vedalia) (=Rodalia)  Novius لارو اين حشره از تخم‌ها و پس از تمام مراحل مختلف شپشك استراليايي و حشره كامل نيز از تمام مراحل زندگي آفت تغذيه مي‌نمايند.

اسلاید 9 :


2ـ مگس پارازيت: Cryptochetum iceryae كه يكي از دشمنان طبيعي شپشك استراليايي  در كاليفرنيا اين مگس پارازيت داخلي است و پوره سن دوم اين آفت را مورد حمله قرار مي‌دهد. لارو اين مگس پس از تكميل دوران تغذيه در داخل بدن ميزبان تبديل به شفيره ميشوند و حشرات كامل از سطح پشتي شكم ميزبان كه مرده است خارج مي‌گردند.

3ـ در بعضي از كشورها هم زنبور Trichogramma minutum پارازيت تخم اين آفت گزارش شده است.

اسلاید 10 :


منابع:

1ـ حشرات زيان آور درختان ميوه سردسيري ايران غلامرضا رجبي، جلد سوم Homoptera

2ـ حشره شناسي مقدماتي و آفات مهم گياهي ايران ـ دكتر ابراهيم بهداد

3ـ راهنماي آفات، بيماريها و علف‌هاي هرز مركبات ـ يعقوب محمد عليان، مرتضي گل محمدي، سيدمهدي بني هاشميان، اسماعيل غلاميان، حسين طاهري،1380

4ـ آفات مهم درختان ميوه ـ دكتر مرتضي اسماعيلي ـ بهمن 1362

5ـ www.irandoc.ac.ir

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید