بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

زيباترين و لطيف ترين جلوة بارش رحمت حق براي هدايت آدميان، نشان دادن راه رفتن به سوي بلنداي هستي و گشودن درهاي بهشت است. اين كار جز به ميمنت وحي و پيام آوري ممكن نيست. پيامبران آمده‌اند تا انسان را از حضيض خاك به بلنداي افلاك ببرند و از جهنم حيوانيت به بهشت انسانيت برسانند.
هم چنين داريم:
«بِحَقِّ اَقُولُ لَكُمْ ... وَ مَا يُبَلِّغُ عَنِ اللهِ بَعدَ رُسُلِ السَّمَاءِ اِلاّ البَشَرُ: به حق به شما مي‌گويم ... كه بعد از پيام رسانان آسمان، از طرف خدا جز بشر تبليغ نمي‌كند (و حقايق الهي را به ديگران نمي‌رساند).» - نهج البلاغه، خطبه 20

اسلاید 2 :

امير مومنان علي (ع) فرموده است: «بَعَثَ اللهُ رُسُلَهُ بِمَا خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ، وَ جَعَلَهُمْ حُجَّهً لَهُ عَلَي خَلْقِهِ، لِثَلاّ تَجِبَ الحُجَّهُ لَهُمْ بِتَرْكِ الاِعْذَارِ اِلَيْهِمْ. فَدَعَاهُمْ بِلِسَانِ الصِّدْقِ اِلَي سَبِيلِ الحَقِّ: خدا پيامبرانش را برانگيخت و وحي خود را خاص ايشان فرمود؛ آنان را حجت خود بر آفريدگانش نمود تا براي مردمان جاي عذري نمايند. پس، به زباني راست، آنان را به راه حق خواند.» - نهج البلاغه، خطبة 144

اسلاید 3 :

از اين سخن امام (ع) نكات زير استفاده مي‌شود:
1- خداوند ا زميان همه مردم، كساني را برانگيخته است كه فرستادگاني از جانب او براي هدايت آنان باشند و هيچ ملتي بي بهره از فرستادگان الهي نبوده است.
2- پيام آوران الهي، يكي پس از ديگري به سوي مردم آمده و راه هدايت را برايشان گشوده‌اند.
3- انسان به طور فطري عاشق كمال مطلق است و خداوند از نوع انسان پيماني فطري گرفته است كه جز او را نپرستند، اما عوامل مختلفي چون: استكبار، خودخواهي، حرص، تعلق‌هاي پست و وابستگي‌ها بر اين فطرت سايه مي‌افكنند و آدمي مصداق كمال را اشتباه مي گيرد و به پيمان فطرت خود وفا نمي‌كند.
4- خداوند از سر رحمت گستردة خويش، امكانات لازم را براي شكوفايي استعدادهاي انسان در جهت كمال مطلق در اختيارش گذاشته است، از جمله: توان شناخت، انديشه، آزادي و اختيار، اراده و جز اين ها ، انسان به علل گوناگون اين نعمت ها را كه راهگشاي او به سوي حقيقت هستي و سعادت اين جهاني و آن جهاني اند ، فراموش مي كند.
5- پيام آوران الهي با بياني روشن و دلايلي آشكار با مردمان سخن مي گويند و حجت را بر آنان تمام مي نمايند.
6- پيام آوران الهي براي انجام دادن رسالت هدايت آدمي ، عقل انسان ها را – كه پيامبر دروني ايشان است – برمي انگيزند و آن را از اسارت هوا و هوس ، آلودگي و ناپاكي ، باورهاي غلط و اعتقادات نادرست آزاد مي سازند تا انسان خود راه هدايت را برگزيند و با پيامبران همراه گردد.
7- پيام آوران الهي چشم آدميان را بر نشانه هاي قدرت خدا مي گشايند تا انسان در برابر عظمت حق سرتسليم سايد و به حق تن دهد.

اسلاید 4 :

پيام آوران الهي با وجود اختلافات فرعي و ظاهري، روح پيامش يكي بوده و وابسته به مكتب واحدي بوده اند . اين مكتب با توجه به استعداد جوامع بشري، به تدريج مراحلي را طي كرده تا به صورت مكتبي كامل و جامع براي هدايت هميشگي بشر و پاسخ به نياز انسان عصر خاتميت به دين عرضه شده است.
«اِلي اَن بَعَثَ اللهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ الله، صَلَّي اللهُ عَلَيهِ و آلِهِ، لانجَازِ عِدَتِهِ، وَ تَمَامِ نُبُوَّتِهِ: تا آن كه خداي سبحان، محمد (ص) را برانگيخت براي اين كه وعدة خود را انجام دهد و پيامبري را به آن حضرت ختم نمايد.»
نهج البلاغه، خطبة 1
وعدة حق الهي اين بوده است كه لطف خود را بر آدميان تمام كند و آخرين پيام آور خود را با ديني كامل براي هدايت همه مردمان، گشودن درهاي آسمان و راهنمايي آدميان به سوي كمال شايسته‌شان برانگيزد.

اسلاید 5 :

پيامبر اسلام (ص) –اخرين فرستادة الهي- با هدف هدايت همه مردمان به واسطة كتابي جاودان برانگيخته شد.
«فَبَعَثَ اللهُ مُحَمَّداً، صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَهِ الاَوْثَانِ اِلَي عِبَادَتِهِ، وَ مِنْ طَاعَهِ الشَّيْطَانِ اِلَي طَاعَتِهِ، بِقُرآنٍ قَدْ بَيِّنَهُ وَ اَحْكَمَهُ: پس خدا، محمد (ص) را به حق برانگيخت تا بندگانش را از پرستش بتان برون آرد و به عبادت او درآورد، و از پيروي شيطان برهاند و به اطاعت خدا كشاند؛ به واسطة‌قرآني كه قوانين و راهنمايي‌هايش را روشن و استوار فرمود.» ،خطبة 147
اساس رسالت پيامبر اكرم (ص) آن است كه انسان را ا زهر نوع بت پرستي چون: غير خدا پرستي، قدرت پرستي، شهوت پرستي، گروه پرستي و ديگر صورتهاي بت پرستي، و نيز از اطاعات هر آنچه آدمي را از خدا دور مي سازد، از روابط شيطاني و گمراهي‌ها نجات بخشد و به همان آستان هدايت رهنمون سازد.

اسلاید 6 :

پيام اكرم (ص) كه خود بهترين صورت وسيرت را داشت، به زيباترين صورت و با نيكوترين سيرت مردمان را به هدايت خواند و راهي را كه خود رفته بود، براي نجات آدميان ترسيم نمود.
علي (ع) در توصيف صورت و سيرت آن حضرت فرمود:
«حَتَّي بَعَثَ اللهُ مُحَمَّداً، صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، شَهِيداً وَ بَشِيراً وَ نَذِيراً، خَيْرَالبَرِيَّهِ طِفْلاً، وَ اَنْجَبَها كُهْلاً، وَ اَطْهَرَ المُطَهَّرِينَ شِيمَهً، وَ اَجْوَدَ المُستَمْطَرِينَ دِيمَهً: تا اين كه خدا محمد(ص) را برانگيخت، گواهي دهنده، مژده رساننده، بيم دهنده و بهترين آفريدگان، آنگاه كه خردسال بود، و كريم‌ترين و برگزيده‌ترين آنان، هنگامي كه كهن سال بود؛ پاكيزه‌تر پاكيزگان در خلق و خوي و گاه بخشش، ابر، برابر دستش خشك مي‌نمود». - همان، خطبة 105

پيام اكرم (ص) جلوة كامل رحمت و بخشش خداوندي بر مردمان بود. او با گذشت و بزرگواري، لطف و مهرورزي و استقامت و پايداري چونان طبيعي حاذق و دلسوز به مداواي دل‌هاي گمراه و گمگشته و مردمان خسته و فرورفته در ظلمت و نكبت اهتمام كرد و زنجيرهاي اسارت را گشود و راه پرواز و تعالي را ترسيم نمود.

اسلاید 7 :

با قطع وحي و ختم نبوت، نياز آدمي به هدايت و رهبري الهي پايان نمي‌پذيرد؛ زيرا طي طريق تعالي و سير به مقصد كمال در زندگي، در همراهي با شيوايي، هدايت يافته و هدايتگر به درستي ميسر مي‌شود. پيشوايي كه اين راه را خود طي كرده باشد، عالم ترين كس پس از پيامبر اكر (ص) به قرآن كريم و تواناترين شخص در تداوم بخشيدن به رسالت و تحقق ديانت باشد.
علي (ع) در توصيف خاندان پيامبر (ص) و جانشينان آن حضرت فرموده است:
«هُمْ مَوْضِعُ سِرَّهِ. وَ لَجَاُ اَمْرِهِ، وَعَيْبَهُ عِلْمِهِ، وَ مَوئِلُ حُكْمِهِ، وَ كُهُوفُ كُتُبِهِ، وَ جِبَالُ دِينِهِ، بِهِمْ اَقَامَ انْحِنَاءَ ظَهْرِهِ. وَ اَذْهَبَ ارْتِعَادَ فَرَائِصِهِ؛ راز پيامبر بدان‌ها سپرده شده است، و هر كه آنان را پناه گيرد به حق راه برده‌است. مخزن علم پيامبرند و احكام شريعت او را بيانگر. قرآن و سنت نزد آنان در امان، چون كوه افراشته دين را نگهبان، پشت اسلام بدان‌ها راست، و ثابت و پابرجاست.» همان خطبة 2

اسلاید 8 :

در اين سخن، هشت نكته مطرح شده است.

1- اوصياي پيامبر (ص) حامل اسرار الهي‌اند. از اين رو، مي‌توانند با رهبري اليه، هدايت و تدبير امور مردمان را عهده دار شوند.
2- آنان پناهگاه امور الهي‌اند. مردم پس از پيامبر بايد به ايشان پناه ببرند و حق را نزد آنان بجويند.
3- علومي كه براي هدايت بشر لازم است، از طريق پيامبر به اوصياي آن حضرت رسيده است.
4- آنان مرجع دين و بيانگر آنند
5- قرآن و سنت با آنان سلامت مي‌ماند.
6- پيشوايان معصوم ماية استواري دين و پابرجايي هدايتند.
7- قامت دين با آنان راست مي‌ماند.
8- با آنان انحراف‌ها از دين زدوده مي‌شود و مسير كمال به درستي طي مي‌گردد.

اسلاید 9 :

دري كه پيامبر اكرم (ص) براي هدايت بشر گشود و راهي كه آن حضرت براي نجات بشر هموار نمود، با وجود اوصياي او و انديشه و راه و رسم، و جهت دهي ايشان تداوم مي‌يابد، و آن كه خواهان راه راست و كوتاه است، به آنان پيوند خورده است.

«وَ نَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلهَ غَيْرُهُ، وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولَهُ. اَرْسَلَهُ بِاَمْرِهِ صَادِعاً، وَ بِذِكْرِهِ نَاطِقاً، فَاَدَّي اَمِيناً، وَ مَضَي رَشِيداً. وَ خَلَّفَ فِيْنَا رَايَهَ الحَقَّ. مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنُهَا زَهَقَ، وَ مَنْ لَزَمَهَا لَحِقَ: گواهي مي‌دهيم كه خدايي جز او نيست، محمد (ص)، بنده و فرستاده اوست. او را فرستاد تا فرمان وي را آشكارا برساند، و نام او را بر زبان براند. او ظيفة پيامبري را به امانت گزارد و رستگارانه جهان را پشت سر گذارد و نشانة حق را ميان ما بر جا نهاد. كسي كه از آن پيش افتد، از دين بيرون است، آنكه پس ماند، تباه و سرنگون است و آن كه همراهش باشد، با رستگاري مقرون است.»

«بِنَا اهْتَدَيْتُمْ فِي الظَّلْمَاءِ، وَ تَسَنَّمْتُمُ العَلْيَاءَ، وَ بِنَا انْفَجَرْتُمْ عَنِ اسِّرَارِ: به راهنمايي‌ ما از تاريكي. در آمديد و به بلنداي برتري برآمديد و از شب تاريك برون گشتيد ( و به سپيدة روشن درون شديد)».

اسلاید 10 :

درهاي هدايت الهي پس از پيامبر اكرم (ص) با وجود اوصياي آن حضرت گشوده مي‌ماند، اما مهم آن است كه انسان اين حقيقت را دريابد و بداند كه آنان نزديك‌ترين كسان به پيامبر، وارثان علم او و بيان كنندگان حقايق دين و احكام آن و ادامه دهندگان راه پيامبرند.

«نَحْنُ الشِّعَارُ وَ الاَصحابُ، وَ الخَزَنَهُ وَ الاَبوَابُ؛ وَ لاَ تُوْتَي البُيُوتُ اِلاَّ مِنْ اَبْوَابِهَا:ماييم خصاگان و ياران (پيامبر) و گنجينه‌ها و درها(ي شهر دانشاو)؛ و به خانه‌ها جز از درهاي آن دريايند»

شناخت پيشوايان الهي، شناخت پيامبر و پيروي از آنان، دنبال كردن راه رسول خداست. از اين رو، شناسانيدن آنان حجتي براي همه خواستاران حق استف تا با پيروي از ايشان، راه رسالت را استمرار بخشند و در جهت اهداف سعادت بخش آن گام زنند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید