بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تب مواج

تب مالت

تب مدیترانه

سقط جنین مسری یا سقط جنین واگیر گاوان

 

اسلاید 2 :

این بیماری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است.

عامل بیماری باکتریهای خانواده بروسلا Brucellaمی باشند.

بروسلاملی تنسیس  (در گوسفند و بز)BRUCELLA. mellita cis

بروسلا آبورتوس (در گاو) BRUCELLA.abortus

بروسلاسوئیس (در خوک)suis. BRUCELLA

اسلاید 3 :

انسان

عموماً دوره کمون بیماری یک تا 3 هفته طول می کشد، ولی ممکن است تا چند ماه نیز به طول انجامد. بیماری عمومی شبیه آنفولانزا با شروع ناگهانی و غافلگیر کننده که با تب مداوم، متناوب یا نا منظم همراه می باشد. در بروسلوز حاد، تب، لرز و عرق زیاد توام با دردهای عضلانی، بی قراری عمومی، ضعف، بی خوابی، سردرد، درد مفاصل، بی اشتهایی و یبوست تظاهر می کند. بیماری اثر زیادی بر سیستم عصبی داشته و به اشکال بی حوصلگی، عصبانیت و افسردگی متظاهر می شود. در بسیاری از بیماران هیپرتروفی غدد لنفاوی محیطی و بزرگ شدن طحال (اسپلنومگالی) و کبد (هپاتومگالی) و ندرتاً زردی اتفاق می افتد. طول دوره بیماری ممکن است از چند هفته یا ماه تا سال و در ارتباط با روشهای درمانی متفاوت باشد. در اشکال مزمن عوارضی جدی چون جراحات دریچه قلب، آندوکاردیت، آبسه های استخوانی، کبدی یا دیگر اعضاء، آنسفالیت، مننژیت، آرتریت چرکی، اسپوندلیت و غیره ممکن است ظاهر شود.

 

 

اسلاید 4 :

حیوانات

نشانی اصلی در تمامی حیوانات (به ویژه نشخوار کنندگان)، سقط جنین یا زایش زود رس است. دوره کمون متغیر بوده و نسبت معکوس با سیر تکاملی جنین دارد. هر چند آبستنی پیشرفته تر باشد، دوره کمون کوتاهتر است. عموماً سقط جنین در نیمه دوم دوره آبستنی اتفاق افتاده و غالباً با جفت ماندگی و بدنبال آن متریت همراه بوده که ممکن است به عقیمی منجر شود. خسارت حاصله از عفونت در نتیجه کوتاه شدن دوره شیرداری ناشی از  سقط جنین و به تعویق افتادن باروری بعدی به میزان 20 تا 25 درصد تولید شیر تخمین زده می شود. به ویژه حیوانات نشخوار کننده به هنگام آبستنی بسیار حساس بوده، معمولاً آلوده و به سقط جنین دچار می شوند. احتمالاً عفونتهای مزمن سیستم ریتکولو-آندوتلیال، دستگاه تولید مثل، استخوان و دیگر نسوج اتفاق می افتد.

 

اسلاید 5 :

Eکشاورزان و دامپروران، دامپزشکان، دامداران، کارکنان کشتارگاه و بسته بندی گوشت و فراورده های حیوانی و صنایع تولید و تحویل شیر در معرض خطر ابتلای بیشتری هستند. دامپزشکانی که به درمان گاو اشتغال دارند بیش از سایر دامپزشکان در معرض خطر هستند(تماس نزدیک با گاو به خصوص هنگام زایمان).در ایران دو گونه بروسلاآبورتوس در گاو و بروسلا ملیتنسیس در گوسفند و بز شایع بوده که قابلیت انتقال متقاطع و انتقال به دیگر حیوانات را دارد.

 

 

اسلاید 6 :

واکسیناسیون دامها ،شناسایی کانونهای آلوده،رعایت بهداشت دردامداریها

تشخیص بیماری در حیوانات ،تست های منظم سالانه،معدوم کردن حیوانات ناقل

گزارش کردن بیماری در مناطق آلوده  ومستند سازی

جلوگیری از تماس انسان با حیوان مبتلا یا حداقل رساندن آن

پاستوریزه کردن تمامی شیرها

روش تست وکشتار

اسلاید 7 :

ازآنجاییکه در این بیماری علایم بالینی خاصی در معاینه دام مشاهده نمی شود بایستی طبق برنامه ملی سازمان دامپزشکی کشور ،عملیات تست وکشتار انجام دهیم .

برای انجام این عملیات از سیاهگ دمی خونگیری میشود و سپس با آزمایشات سرولوژی بیماری تشخیص داده میشو د.

در موارد مثبت،دام به کشتارگاه ارجاع می شود.

اسلاید 8 :

در مبارزه عليه بروسلوز گاوي، واكسيناسيون نقشي اساسي دارد. تاكنون واكسن‌هاي متعددي از سويه‌هاي زنده يا كشته بروسلا آبورتوس، بروسلا ملي تنسيس و حتي بروسلا سوئيس جهت ايمن‌سازي گاو مورد استفاده قرار گرفته است. مهم‌ترين اين واكسن‌ها را واكسن زنده سويه 19 بروسلا آبورتوس، واكسن زنده و كشته سويه 20/45 بروسلا آبورتوس، واكسن زنده سويه موكوئيدي 104M بروسلا آبورتوس، واكسن كشته H38 بروسلا ملي تنسيس، واكسن زنده سويه Rev.1 بروسلا ملي تنسيس، واكسن زنده سويه S2 بروسلا سوئيس و واكسن زنده S.105 بروسلا سوئيس شامل مي‌گردند. از فراكسيون‌هاي آنتي‌ژني سويه‌هاي مختلف بروسلا با موفقيت نه چندان چشمگير نيز استفاده شده است

اسلاید 9 :

.از بين واكسن‌هاي فوق‌الذكر، واكسن تهيه شده از سويه 19 بروسلا آبورتوس ( S.19) واكسن انتخابي ايمن‌سازي عليه بروسلوزگاوي بوده و با بالاترين ميزان مصرف در سطح جهان، در مبارزه عليه بيماري موثر بوده است.

در ايران نيز واكسن سويه 19 از سال 1332 به بعد به طور وسيع در گوساله‌ها و در دهه 1370 به طور محدود در گاوهاي بالغ و آبستن مصرف شده است. طي سال‌ها واكسن سويه 19 بر روي محيط جامد و در دو دهه اخير بر روي محيط مايع و به وسيله فرمانتور توليد مي‌شود .

 

اسلاید 10 :

در سال 1982 سويه جهش يافته ( موتانت ) راف تحت نام RB51 از سويه زهرآگين (حاد) 2308 بروسلا آبورتوس به وسيله دكتر گرهارت شورينگ از دانشگاه ويرجينيا توليد گرديده.

.سويه RB51 به وسيله سازمان دامپزشكي كشور از طريق يك شركت خصوصي تهيه و در اختيار بخش بروسلوز موسسه رازي قرار گرفت. پس از بررسي‌هاي اوليه و تعيين محيط كشت مناسب، از كشت 48 ساعته اين سويه با شير بدون چربي در آمپول به صورت ليوفيليزه تهيه و در يخچال 4+ درجه سانتي‌گراد نگهداري شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید