بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
ارزش انسان در نظام خلقت
- انسان کيست ؟
حقيقت انسان و اصل او, مظهر و مجلاي وجه الله و جلوه گاه اسما و صفات حق است و همان اصلي است که از آن تعبير به نَفَختُ فِيهِ مِن رُوحِي شده است.
اسلاید 2 :
- جسم انسان چيست؟براي حقيقت انسان تنزلاتي است که به فرموده حضرت وصي، امام علي عليه السّلام عبارتند از :
سِرّ
روح
قلب
باطن
ظاهر (جسم)
به تعبير ديگر :
جسم مرتبه تمثل يافته ( شکل گرفتة ) روح است.
اسلاید 3 :
ارزش علم پزشکي در بين علوم
- علم پزشکي سرآمد همة دانش هاست, چرا که فلسفة ساير علوم بهرهوري انسان از مواهب زندگي است, و اين هدف در پرتوي سلامت جسم و جان ميسر است
اسلاید 4 :
پزشک کيست؟
پزشک مظهر اسم شريف الشّافي است
اسلاید 5 :
آداب طبابت و وظايف طبيب
- احساس مسئوليت
امام صادق عليه السلام از حضرت مسيح نقل فرموده است :
آنکه درمان کردن زخم, زخم ديدهاي را واگذارد، ناگزير، شريک کسي است که زخم را بر بدن وي ايجاد کرده است.
- تقواي پزشکي
تقوا در هر حرفه اي به معناي رعايت قوانين الهي در انجام دادن آن است.
اسلاید 6 :
- امام علي عليه السّلام:
مَن تَطَبَّبَ فَليتَقِ اللهَ وَلينصَح وَليجتَهِد.
- کسي که طبابت را پيشه خود قرار داده است بايد :
–قوانين الهي را مراعات کند
–خيرخواهي براي بيمار داشته باشد
–از همة توان فکري, علمي و عملي خود کمک بگيرد
اسلاید 7 :
حق و تکليف
دو مفهومي هستند که وجود يکي ديگري را به دنبال خواهد داشت, پس اهمال و يا تقصير در انجام آن مورد بازخواست مي باشد.
اسلاید 8 :
التزام به قوانین شرع در امور پزشکی
چرا بايد در درمان, مسائل فقهي را مراعات نمود, و اگر مراعات نشود پزشک ضامن است ؟
قاعده عقلي
- تصرف در ملک غير جايز نيست مگر با اجازة صاحب ملک.
وَ لِلهِ مُلکُ السَّمواتِ وَ الَارضِ آل عمران - 189
اسلاید 9 :
احکام پیوند: قطع عضو از شخص زنده و پیوند آن به دیگری
- قطع عضوی از اعضای شخص مسلمان زنده برای پیوند به دیگری در صورتی که سه شرط زیر حاصل باشد مسلماً جایز است:
–تامین حیات بیمار متوقف بر پیوند آن عضو باشد.
–تامین این عضو از غیر مسلمان ممکن نباشد.
–پس از قطع عضو؛ خطر جانی و یا ضرر غیر قابل تحمل متوجه اعطا کننده نشود.
–
اسلاید 10 :
احکام پیوند: قطع عضو از شخص زنده و پیوند آن به دیگری
- هرگاه شخص مسلمان زنده به قطع عضو خود برای استفاده از آن در پیوند راضی باشد و قطع آن خطر جانی برای او نداشته باشد، قطع این عضو جایز است ، خواه تامین این عضو از غیر مسلمان ممکن باشد و خواه نباشد و خواه حیات شخص پیوند گیرنده متوقف بر این پیوند باشد و یا این که برای تامین سلامت و یا استفاده عقلایی دیگری به کار گرفته شود.
- عمل پیوند پس از فراهم شدن عضو مورد نیاز با احتمال مفید بودن برای گیرنده عضو، از سوی پزشک جایز است.