بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پیشینه

نام کرمان از نام یکی از ده شاخه اصلی پارسیان که به جنوب ایران آمدند گرفته شده‌است. شاخه‌های اصلی پارسیان اینها بودند:

پاسارگادی، مارافی، کرمانی، ماسپی، پانتیالی، دِروسی، دایی، مَردی، دروپیکی و ساگارتی.

کرمان در زمان هخامنشیان بخشی از شَهر (ساتراپی) فارس به شمار می‌رفت. از شهرهای کهن این سامان سیرجان (شیرگان باستان)، بردسیر (به اردشیر باستان)، گُواشیر (کرمان امروزی)، فهرج (پهره باستان) و ارگ بم، نرماشیر، راین و جیرفت است.

اسلاید 2 :

موقعیت جغرافیایی

  • استان کرمان در جنوب شرقی فلات مرکزی قرار دارد.این استان از شمال به استان های خراسان ویزد،از شرق به استان سیستان وبلوچستان،از غرب به استان فارس واز جنوب به استان هرمزگان محدود می شود. مساحت استان در سال ۱۳۷۸ معادل۱۷۹۳۹۳٫۵ کیلومتر مربع است و به طور کلی بعد از استان خراسان دومین استان بزرگ کشور از نظر وسعت است . اين استان در قديم استان شماره 8 كشور بوده است و هرمزگان و بخشهايي از يزد را نيز شامل مي شده است.

اسلاید 3 :

تقسیمات سیاسی استان

  • براساس آخرین تقسمات کشوری، استان کرمان دارای ۱۸ شهرستان، ۵۷ شهر و ۴۵ بخش است. شهرستان‌های آن عبارت‌اند از: بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر،راور، رفسنجان،رودبارجنوب، زرند، سیرجان، شهربابک،عنبرآباد، فهرج،قلعه گنج، کرمان، کوهبنان، و کهنوج، منوجان.

اسلاید 4 :

اقليم آب و هوا

  • اقليم استان كرمان از نظر تقسيم بنديهاي اقليمي جزو اقليم نيمه خشك بياباني گرم محسوب گرديده است. اين استان در محل تلاقي رشته كوههاي مرتفع زاگرس و مركزي ايران به طول تقريبا 160 كيلومتر واقع شده است و عرض اين كوير كرمان را از سيستان و بلوچستان جدا مي كند. اين تلاقي استثنايي بين بلندي و پستي، بين ناحيه كوهستاني و كويري، بين گرمي و سردي ويژگيهاي محيطي كم نظير و اوضاع طبيعي خاصي را به وجود آورده است كه در كمتر منطقه اي از فلات استثنايي ايران مي تواند مشاهده كرد. امتداد سلسله جبال زاگرس و كوههاي مركزي، استان پهناور كرمان را به دو بخش متمايز خشك كويري و معتدل كوهپايه اي تفكيك نموده كه در تلاقي با يكديگر از لحاظ اقليمي سه منطقه كويري و حاشيه كويري، گرمسيري و سردسيري و كوهستاني را شكل داده اند. به همين دليل از معدود مناطقي است كه داراي چهره هاي گوناگون محيطي و طبيعي مي باشد. ميزان متوسط بارندگي ساليانه استان كرمان 145 ميليمتر و ميزان نزولات جوي وارده بر پهنه استان نزديك به 27 ميليارد متر مكعب برآورد گرديده است .

اسلاید 5 :

  • مهمترين كوههاي استان عبارتند از: كوههاي هزار با ارتفاع 4465 متر، لاله زار 4351 متر، جرپار 4135 متر،چهارگنبد 4000متر، پلوار 4233 متر، جغتان 3957 متر، بحر آسمان 3886 متر،باغ(كوهبان) 3775 متر، جبالبارز 3741 متر و خبر 3845 متر. بلندترين قله استان چهل تن با ارتفاع 4465 متر مي باشد كه در رشته كوه هزار واقع شده اين قله بلندترين قله جنوب كشور و چهارمین قله مرتفع كشور محسوب مي شود.
    كم ارتفاع ترين نقاط استان در هامون جازموريان است كه حدود 350 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. ارتفاعات استان كرمان، ادامه سلسله جبال زاگرس مي باشد كه از شمال غربي به جنوب شرقي استان امتداد يافته اند.

اسلاید 6 :

رودخانه ها

  • هليل رود در جيرفت با 840 كيلومتر مربع مساحت حوزه آبريز مهمترين رودخانه دائمي استان است كه از كوههاي بافت سرچشمه مي گيرد. رودخانه شور، نساء و تهرود در بم، خبر در بافت، آب بخشا در بردسير، راور در منطقه راور، چاري و هفت كوسك در منطقه باغين رودخانه تنگوئيه يا پلنگي در سيرجان و رودخانه هاي شهداد، سيرچ و ده بكري جاري هستند كه جمعا 16 رشته رودخانه هاي دائمي استان را تشكيل مي دهند.

اسلاید 7 :

  • درياچه هاي استان عبارتند از: درياچه جازموريان، باتلاق بافق، باتلاق گاو خوني و حوزه آبريز حاشيه كوير لوت. مهمترين درياچه استان، درياچه جازموريان است كه با ارتفاع حدود 360 متر از سطح دريا و عمق نيم تا يك متر در مراتع پر آبي و وسعت 1770 كيلومتر مربع در حداكثر پر ابي محاسبه شده است.

اسلاید 8 :

صنایع و معادن

صنایع استان کرمان به دو دسته صنایع دستی و ماشینی تقسیم می‌شوند. صنایع دستی شامل شال، پته و ترمه‌است که به غیر از پته دوزی باقی از رونق سابق برخوردار نیستند. صنایع دستی کارگاهی چون: قالی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و خورجین بافی از صنایع رایج این استان به شمار می‌رود. صنایع ماشینی استان به سه دسته کارگاهی کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند که از این صنایع می‌توان سیمان، خانه سازی، نوشابه سازی، قند، ذغال سنگ و مس که معروفیت جهانی دارد را نام برد. معادن استان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای بر عهده دارند. معادن سرشار آهن، ذغال سنگ، مس و دیگر فلزات چرخ‌های صنعت استان و کشور را به گردش در می‌آورند. معادن ذغال سنگ قسمتی از نیاز کارخانه ذوب آهن اصفهان را تامین می‌کنند. منابع مس سرچشمه کرمان که به گواهی کارشناسان از غنی ترین و خالص ترین معادن مس درجهان به شمار می‌رود، از مشخصه‌های ویژه اقتصادی استان کرمان محسوب می شود.

اسلاید 9 :

بناهای تاریخی :


  • 1-ارگ بم ، بم
    2-حمام گنجعلی خان ، کرمان
    3-گنبد جبلیه ، کرمان
    4-بازار کرمان ، کرمان
    5-یخدان مویدی ، کرمان
    6-گنبد مشتاقیه ، کرمان
    7-برج نادری ، کرمان
    8-لوحه یادبود شاه نعمت الله ولی ، کرمان
    9-حمام یا چایخانه سنتی وکیل ، کرمان

اسلاید 10 :

بازارها

  • بازار های شرقیو غربی،بازار میدان ارگ ،چهار سوق گنجعلی خان،بازار اختیاری،بازار سرداری،بازار عطاری وبازار مظفری.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید