بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

عامل بسياري از بيمارهاي خطرناك، موجودات ريزي هستند كه به آنها ميكرب مي گويند. ميكرب ها از راههاي مختلف وارد بدن انسان مي شوند و او را بيمار مي كنند. گاه ميكرب از بدن افراد بيمار به افراد سالم منتقل مي شود و تعداد زيادي را بيمار مي كند. به اين گونه بيماريها «واگير» مي گويند.

بدن انسان داراي سيستم دفاعي است كه در مقابل ميكرب ها مقاومت مي كند اما گاهي دفاع طبيعي بدن كافي نيست و ميكرب ها بر انسان غلبه كرده و او را بيمار مي كنند. واكسيناسيون مؤثرترين راه پيشگيري از بسياري بيماريها ، بخصوص بيماري هاي واگير دوران كودكي است. تعدادي از بيماريها به وسيله واكسيناسيون نابوده شده اند، اما متأسفانه هنوز دانشمندان موفق به تهيه واكسن بعضي بيماريهاي خطرناك نشده اند مانند ايدز كه بيماري بسيار خطرناكي است. راه انتقال آن شبيه بيماري هپاتيت ب است. اين بيماري با رعايت بهداشت به سادگي قابل پيشگيري است.

اسلاید 2 :

واكسن ميكروب ضعيف شده و زنده شده يا كشته شده يا سم ضعيف شده ميكرب است كه طبق برنامه ي خاص به صورت خوراكي يا از راههاي ديگر آن را به بدن انسان وارد مي كنند. در اثر اين عمل كه به آن «ايمن سازي» يا «واكسيناسيون» مي گويند. انسان بيمارنمي شود بلكه نيروي دفاعي بدن او عليه آن ميكرب تقويت مي گردد. به اين ترتيب، حتي در صورت ورود ميكرب قوي، بدن مقاومت مي كند و شخص يا به بيماري دچار نمي شود و يا در صورت ابتلاً معمولاً بيماري خفيف و بدون عوارض بعدي خواهد بود.

هفت بيماري مهم كودكان كه با واكسيناسيون براحتي مي توان از ابتلا به آنها پيش گيري كرد عبارت اند از : سل، سرخك، هپاتيت، ديفتري، كزاز، سياه سرفه و فلج اطفال تعداد ديگري از بيماريها نيز تا حد زيادي با واكسيناسيون قابل پيشگيري اند. كودكي كه واكسينه نشده به احتمال زياد به بيماريهاي واگير دوران كودكي مبتلا مي شود و حتي اگر از مرگ نجات يابد، ممكن است به عوارض خطرناك بيماري دچار گردد. فلج اندام هاي حركتي، نابينايي ، ناشنوايي و عقب ماندگي جسمي و فكري گاهي نيز به علت ضعيف شدن قواي دفاعي بدن كودك براي ابتلا به ساير بيماريها آماده مي شود.

اسلاید 3 :

كودك تازه متولد شده موجود ضعيفي است و تا مدت ها نمي تواند نيازهاي خود را رفع كند. به همين دليل والدين و سايرين بايد از او مراقبت كنند و نيازهايش را تأمين نمايند. كودك بايد در محيطي امن، سالم و پرنشاط زندگي كند تا بتواند خوب رشد و تكامل يابد.

رشد به معناي تغييريافتن اندازه ي اعضاي مختلف بدن است. از زمان تولد تا به حال مغز شما رشد كرده است و دستگاههاي مختلف بدنتان كامل تر شده اند. توانايي يادگيري در طول زندگي و بدست آوردن مهارت هاي مختلف را تكامل مي گويند.

رشد و تكامل كودك از دوره ي جنيني شروع مي شود و به دو عامل وراثت و محيط زندگي وابسته است. كودك در هنگام تولد، استعداد و خصوصياتي را با خود به همراه دارد كه از پدر، مادر و اجدادش به ارث برده است. اما شكوفايي استعداد ها، رشد و سلامت او به شرايط و امكانات محيط زندگي اش نيز بستگي دارد.

اسلاید 4 :

براي جلوگيري از تولد كودكان مبتلا به بيماريهاي ارثي،‌زوج هاي جوان قبل از ازدواج بايد به پزشك متخصص مراجعه و با او مشورت كنند. در ضمن لازم است از ازدواج هاي فاميلي پرهيز شود.

اسلاید 5 :

رشد و تكامل كودك از تولد تا دو سالگي بسيار سريع است و يادگيري او نيز از همان ابتداي تولد آغاز مي شود.

تغذيه ي كودك : شير مادر مناسب ترين و بهداشتي ترين غذا براي كودك تا سن 6 ماهگي است. شير مادر نيازهاي رشد جسمي و ذهني كودك را برطرف مي سازد و از بسياري بيماريهاي جلوگيري مي كند. از 6 ماهگي به بعد، علاوه بر شير به غذاي كمكي نياز دارد.

بهداشت فردي: شست و شوي روزانه دست ها، صورت و حمام كردن به رشد و سلامت كودك كمك مي كند. لباس هاي كودك بايد مرتب عوض شود، بهتر است لباس او از جنس نخ، سبك و مناسب فصل باشد. محل خواب و استراحت كودك بايد تميز، آرام ،‌بدون گرد و غبار و دماي مناسب باشد. براي حفظ سلامت دندان هاي كودك تا قبل از دو سالگي بايد بعد از هر بار شير خوردن به او آب داد.

مراقبت هاي بهداشتي درماني : كودك بايد از هنگام تولد به طور مرتب توسط پزشك و يا كاركنان مراكز بهداشتي و درماني مورد معاينه قرار گيرد. هر ماه قد و وزن او كنترل شود و وضع رشد و تكامل او در كارت مخصوص ثبت گردد. در سن مناسب ويتامينهاي لازم داده شود و واكسيناسيون انجام شود.

اسلاید 6 :

زنان باردار بايد از ابتداي بارداري تحت نظر پزشك متخصص يا مراكز بهداشتي درماني قرار گيرند و وضع تغذيه، سلامت و بهداشت و استراحت آنها كنترل شود. ساير افراد خانواده نيز بايد به اين گونه افراد توجه خاصي داشته باشند . براي حفظ سلامت ما در و جنين، در صورت كامل نبودن واكسيناسيون، مادر بايد به او واكسن كزاز تزريق شود. زايمان نيز تحت نظر متخصصين و در مراكز بهداشتي و درماني انجام گيرد.

اسلاید 7 :

بهداشت رواني : كودكان ملايمت و تندي را از همان روزهاي اول مي فهمند. بنابراين با آنان بايد با محبت رفتار كرد.به علاوه با نرمي و مهرباني صحبت نكردن ،‌لالايي گفتن و حرف زدن و خنديدن با كودك به رشد و تكامل بهتر و بيشتر او كمك مي كند.

آموزش و بازي :‌كودك بازي را دوست دارد و از اين راه چيزهاي تازه اي ياد مي گيرد. او از دو ماهگي اشياء را تعقيب مي كند و ديدن چيزهاي متحرك را دوست دارد. بعدها راه مي رود، مي دود و پنهان مي شود. اشيايي را كه از او پنهان كرده ايم،‌پيدا مي كند و مي تواند چيزهايي را با خود حمل كند. بازي كردن با كودكان طبيعي است. با فراهم آوردن وسايل مناسب باز مي توان به رشد و يادگيري هر چه بهتر آنها كمك كرد. حوادث و ايمني : از زماني كه كودك به راه مي افتد، خطر همواره در كمين او است. محل نگهداري و بازي كودك بايد امن باشد. وسايل برقي، پريز و كليد برق، وسايل تيز ....،‌چرخ گوشت ،‌آب گرم ،‌مواد نفتي و داروها بايد از دسترس او دور باشد.

در صورت امكان بستري شدن بيماران – بخصوص كودكان – در خانه بهتر است ،‌زيرا اين امر موجب آرامش خاطر و احساس امنيت در آن ها مي شود.

اسلاید 8 :

- مهم ترين نكته در پرستاري كودكان صحبت نوازش و تهيه ي وسايل سرگرم كننده به تناسب سن آنهاست.

- محل استراحت بيمار بايد نورگير و داراي تهويه مناسب باشد. هواي آن تميز و دما در حدود 20 درجه باشد. در زمستان (بخصوص براي بيماران تنفسي) بهتر است هواي اتاق را مرطوب كنيم.

- تب شديد موجب تشنج كودك و آسيب رساندن به مغز او مي شود. كودك تب دارد نبايد زياد پوشاند و فقط در صورت سردبودن هوا مي توان روانداز مناسبي براي او انداخت. در صورت بالا بودن تب كودك بهتر است لباس او نرم ،خنك و نمدار باشد و مرتب پاشويه شود.

- غذاي بيمار بايد سالم و مقوي باشد. داروهايش را نيز بايد به موقع مصرف كند.

درجه حرارت بدن :‌معمولاً درجه حرارت بدن بين 3/36 تا 2/37 درجه سانتي گراد است و افزايش آن را تب مي گويند. درجه حرارت بدن را از مقايسه ي حرارت پيشاني بيمار با سايرين مي توان دريافت اما براي تعيين دقيق حرارت بدن از دما سنج استفاده مي شود.

تنفس : تنفس طبيعي آرام و منظم است. در اثر بيماري ممكن است تنفس نامنظم، عميق ، كند يا تند شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید