بخشی از مقاله

چکیده

در معماری روش های بی شماری وجود دارد که یک ساختمان ممکن است به واسطه آن ها پایدار باشدو پاسخگوی مسائل زیست محیطی در حال رشد در کره ما باشد.معماری پایدار می تواند برای حفظ کارآمدی'زیبایی'طرح بندی و اثربخشی هزینه به کار رود.مراکز اموزشی از نیازهای اصلی هر جامعه هستند.بی شک آموزش از زیرساخت های رشد و شکوفایی هر جامعه ای هستند و توجه به آنها حائز اهمیت می باشد.

آموزش تخصص های معماری پایدار در برخی از کشورهای توسعه یافته'با هدف پرورش اخلاقی و مهارتی معماران برای ایجاد محی های مصنوع پایدار'به همراه ضواب و مقررات'مورد توجه گسترده قرار گرفته است.در این مقاله سعی شده است با توجه به اینکه معماری دانشکده ها قابلیت گسترده ای در تداعی معانی و آموزش مفاهیم مرتب با پایداری به عموم دانشجویان را دارد به معرفی راهکارهایی برای طراحی دانشکده های پرستاری پایدار با کمک مقایسه نمونه داخلی و خارجی پرداخته است تا کمک شایانی در کاهش مصرف انرژی و حفظ محی زیست داشته باشد.

-1 مقدمه

در این جهان معماران نیز همسو با سایر دانشمندان در پی یافتن راه کارهای جدید برای تامین زندگی مطلوب انسان بوده اند. بدیهی است که زندگی و کار وتفریح و استراحت و...همه وهمه فعالیت هایی می باشند که در فضاهای طراحی شده توسط معماران صورت پذیرفته وازانجا که نقاط ضعف وقوت یک ساختمان برزیست بوم جهان تاثیر مستقیم خواه د داشت و وظیفه ای بس حساس دراین خصوص برعهد همعماران میباشد.

کاربرد مفاهیم پایداری در معماری مبحثی تازه را به نام "معماری پایدار" یا "معماری سبز" و یا "معماری زیست محیطی" و یا "معماری اکولوژیکی" باز کرده است که همگی اینها دارای مفهوم یکسانی هستند و برمعماری سازگاربا محیطزیست دلالت دارند. - شجاعی, - 1390 دانشکده، نظام هماهنگ و تشکل اجتماعی خاصی از گروههای علمی وابسته و متجانس است که بهمنظور آموزش و پژوهش در یکی از زمینههای معارف بشری تشکیل شده و حداقل دارای سه گروه آموزشی است و دارای امکانات و تجهیزات لازم برای ارائه رشتههای تحصیلی دایر در آن است. بر اساس تعریف دانشکده پرستاری رویال انگلیس، پرستاری استفاده از معیارهای کلینکی برای مراقبت بهتر، بهبود، توانمندسازی، نگهداری وبازیافتن سلامت افراد و مقابله با مشکلات سلامت برای رسیدن به یک زندگی با کیفیت از زمان ×بیماری تا مرگ است . - کاظم پور, - 1396 ×عوامل مورد توجه در طراحی فضاهای آموزشی متوجه حوزه هایی بوده اند نظیر:

-1عوامل نمادی : که مربوط به مفاهیم ذهنی است که نسبت به یک مکان خاص درنظر است.مثلا فضاهای بزرگ با مبلمان گران ×قیمت, که نمادی از سلسله مراتب اجتماعی است و می تواند حاوی چنین پیام هایی باشد.

-2ابعاد سازمانی-اجتماعی :محدودیت حرکت به وسیله ی قوانین سازمانی در محیط های آموزشی و پرورشی تاکید می شود.این ×محدودیت ها موجب ضعف خودپنداره ی دانشجویان می شود.

-3 عوامل فیزیکی-معماری:به تاثیر مسائلی مثل حرارت , برودت , نور,صداو ... می پردازد.

-4عوامل روانشناختی-فردی:که تاثیر مسائلی مانند میزان رشد, هوش , شخصیت , انگیزه ها و ... را مدنظر قرار می دهد. - کامل ×نیا, - 1388 هدف از طراحی دانشکده پرستاری پایدار, طراحی دانشکده ای است که کمترین نیاز را به انرژی های تجدیدناپذیر داشته باشد.در معماری جدید استفاده بیش از حد انرژی های غیرقابل تجدید - فسیلی - است که علت اصلی آن استفاده از مصالح نامناسب وحمل و نقل آن ها وطراحی اشتباه بنا با استفاده از مسائل گرم کننده و خنک کننده با توجه به شرایط اقلیمی است. - شمس و خداکرمی, - 1389

-2 روش تحقیق

این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن به صورت تحقیق کیفی است که روش گردآوری اطلاعات در آن بر اساس مطالعات کتابخانه ای می باشد . این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی دکترآتوسا بیات با عنوان"طراحی دانشکده پرستاری با ×رویکرد معماری پایدار "است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در حال انجام می باشد. 2 و پررنگ و شماره گذاری شده بصورت زیر بخش - مانند - 1-1 نوشته شود.

-3 توسعهپایدار

اصطلاح توسعه پایدار یا پایا در اوایل سالهای دهه 1970 درباره محیط و توسعه بکار رفت. توسعه پایدار فرآیندی است برای بدست آوردن پایداری در هر فعالیتی که نیاز به منابع و جایگزینی سریع و یکپارچه آن وجود دارد. توسعه پایدار در کنار رشد اقتصادی و توسعه بشری در یک جامعه یا یک اقتصاد توسعه یافته، سعی در تحصیل توسعه مستمر، ورای توسعه اقتصادی دارد - محمدی, - 1396 توسعه پایدار عنصر سازمان دهندهای است که موجب پایداری منابع تجدیدناپذیر میشود، منابع محدودی که برای زندگی نسل آینده بر روی کره زمین ضروری است.

توسعه پایدار فرآیندی است که آیندهای مطلوب را برای جوامع بشری متصور میشود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظامهای حیاتی، نیازهای انسان را برطرف میسازد - محمدی, - 1396 توسعه پایدار راه حلهایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه میدهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانههای زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بیرویه جمعیت، بی عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسانهای حال و آینده جلوگیری کند.

توسعه پایدار فرآیندی است در استفاده از منابع، هدایت سرمایهگذاریها، جهت گیری توسعه فناوری و تغییرات نهادی، با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. توسعه پایدار که از دهه1990 بر آن تأکید شد جنبهای از توسعه انسانی و در ارتباط با محیط زیست و نسلهای آینده است. هدف توسعه انسانی پرورش قابلیتهای انسانی محسوب میشود. توسعه پایدار به عنوان یک فرایند در حالی که لازمه بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستیهای اجتماعی و فرهنگی جوامع پیشرفته را فراهم میآورد، و باید موتور محرکه پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و بویژه کشورهای در حال توسعه باشد. توسعه پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تأمین نیازهای اولیه زیستی انسان، دستیابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفظ یگانگی اکولوژیکی.

تعریف توسعه پایدار:

شاید بتوان به تعریفی ساده و فرایند گرا اکتفا کرد: "توسعه پایدار آن نوع توسعه ای است که سلامت انسان و نظام ه ای اکولوژیکی را در بلند مدت بهبود بخشد" .توسعه پایدار توسعه ای است که نیازهای حال انسان را با توجه به توانایی نسل آینده در دریافت نیازهایش مد نظر دارد.در راستای تحقق اه داف توسعه پایدار،"پایداری محیطی"در ارتباط با معماری اهمیت زیادی دارد و مسائل زیست محیطی که آینده بشر را به خطر انداخته است معماران را به چاره اندیشی وا داشته است. - حاتمی گلزاری, - 1387 ×مبدا و منشا پایداری واژه پایداری معنی کنونی آن یعنی "آنچه که میتواند در آینده تداوم یابد "کاربرد پیدا کرده است.درواقع پایداری زمانی فراهم می ×شود که مجموعه ای از: پایداری اجتماعیوپایداری اقتصادی وپایداری زیست محیطیبه وجود آید. - شجاعی, - 1394

اصول پایداری -1استفاده از راه حل های طبیعت -2تطابق با محیط به جای تغییر محیط -3همزیستی محیط مصنوع با طبیعی -4وحدت درکل و خود مختاری در اجزا -5ذخیره انرژی غیرقابل تجدید -6بازیافت ساختمان ها و مصالح ساختمانی -7احترام به بستر طرح -8به کارگیری همه اصول فوق همزمان باهم - شجاعی, - 1394  اصل اساسی پایداری اصل:1 صرفه جویی در مصرف منابع. اصل2 :طراحی براساس چرخه حیات. اصل: 3 طراحی انسانی - قیاسوند, - 1385 معماری پایدار معماری سبز یا معماری پایدار یکی از گرایشها و رویکردهای نوین معماری است که در سالهای اخیر مورد توجه عده زیادی از طراحان و معماران معاصر جهان قرار گرفته است. این معماری که برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار می باشد در پی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان کنونی است.

هدف از ایجاد ساختمانهای سبز بهبود یافتن آب و هوا ، .جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شده جهت سرمایش و گرمایش و جلوگیری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است معماری پایدار و معماری سبز دارای مفهومی یکسان؛معماری سازگار با محیط زیست میباشند را بیان می نماید.همانگونه که تادائو آندو میگوید: "من ساختمان هایی میسازم که در طبیعت قابل تحمل باشد" به عبارتی معماری پایدار وظیفه احداث ساختمان هایی را داردکه در طبیعت قابل تحمل باشد، علاوه بر آنکه نگهدار هویت و تطبیق عینیت با تصاویر ذهنی در طی لابه های تاریخی،امروز و ×آینده باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید