بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


تاریخچه FMEA
آشنایی با FMEA
نحوه محاسبه RPN
تشریح مراحل انجام کار
آشنایی با جداول و فرم FMEA
تعیین سطح ریسک قابل قبول
تعریف سطوح بحرانی
ارزیابی ریسک دستگاه کاردینگ نساجی

اسلاید 2 :


از تمامی همکاران خوبم تقاضا دارم با توجه به تلاشی که برای این تحقیق انجام شده است در صورت استفاده از مطالب این پاورپوینت ، منبع آن را نیز ذکر نمایند تا امانت داری رعایت شود . پیشاپیش از لطف تمامی شما عزیزان سپاسگزاریم

اسلاید 3 :

شرکت IBM ، عظیم ترین شرکت کامپیوتری آمریکا برای نخستین بار تصمیم گرفت بعنوان طرح آزمایشی برخی از قطعات خود را از ژاپن تامین کند . این شرکت پذیرش محموله را به داشتن حداکثر سه معیوب در هر ده هزار قطعه شرط کرده بود . محموله ها همراه یادداشت زیر به آمریکا رسید :

"ما ژاپنی ها تا بحال زمان زیادی را صرف کرده ایم ولی تاکنون نتوانسته ایم از کار
داد و ستد شما آمریکایی ها سر در بیاوریم، با این وجود 3 قطعه معیوب همراه هر
10 هزار قطعه بطور جداگانه بسته بندی و ارسال داشته ایم، امیدواریم مقبول افتد . "

اسلاید 4 :

روش تجزيه وتحليل عوامل شكست و آثار آن سابقه ‌40 ساله دارد. استفاده از FMEA* برای اولین بار در دهه 1960 در صنایع هوا و فضای آمریکا جهت ساخت سفینه آپولوی 11 در ناسای آمریکا مشاهده شده است و پس از آن در دهه 1970 و 1980 برای موسسات اتمی بکار رفت . ضمن اینکه از سال 1977 به بعد برای صنایع خودروسازی نیز بکار گرفته شد. از سال 2000 تا کنون این روش یکی از پرکاربردترین روش های ارزیابی ریسک در تمامی صنایع می باشد.


*. Failure mode and effect analysis

اسلاید 5 :

در FMEA سه موضوع مهم را باید در نظر گرفت:
Occurance احتمال وقوع
Severity شدت خطر
Detect احتمال کشف

1 . احتمال وقوع : احتمال يا به عبارتي ديگر شمارش تعداد شكستها نسبت به تعداد انجام فرآیند.

2. شدت خطر: ارزيابي و سنجش نتيجه شكست (البته اگر به وقوع بپيوند). شدت ، يك مقياس ارزيابي است كه جدي بودن اثر يك شكست را در صورت ايجاد آن تعريف مي كند .

3. تشخيص : احتمال تشخيص شكست قبل از آن كه اثر وقوع آن مشخص شود . ارزش يا رتبه تشخيص وابسته به جريان كنترل است. تشخيص ، توانائي كنترل براي يافتن علت و مكانيزم شكستهاست .

اسلاید 6 :

نمره اولويت خطرپذيري : ( شدت * وقوع * تشخيص)
با توجه به اطلاعاتي كه از فرآيند و يا محصول داريم ، خطر را بر اساس سه عامل مذكور درجه ‌بندي مي كنيم . اين طبقه بندي از 1 تا 10 ( پايين به بالا ) مي باشد. اگر درجات اين سه عامل را در يكديگر ضرب كنيم نمره اولويت خطرپذيري براي هر الگوي شكست بالقوه و آثار آن بدست مي‌آيد .آن دسته از الگوهاي شكست كه داراي نمره PRN بالاتری هستند ، مي بايستي علت آن به سرعت بررسي شود.


risk priority number .*

اسلاید 7 :

 1- جمع آوری اطلاعات مربوط به فرایند:
 دستگاه یا مکانی که در آن ارزیابی ریسک انجام می‌شود باید کاملاً شناسایی و نحوه فعالیت‌ها و فرایندها به دقت بررسی شود.
2- تعیین خطرات بالقوه:
 تمام خطراتی محیطی ، تجهیزاتی ، مواد ، انسانی و... که ایمنی را تهدید می کند باید در نظر گرفته شود .
3- بررسی اثرات هر خطر:
 اثرات هر خطر، اثرات احتمالی هستند که خطر بر ایمنی افراد می‌گذارند. اثرات خطر مانند آتش سوزی، مسمومیت ، شکستگی و ...
4- تعیین علل خطر :
 شناخت کافی از دستگاه یا فعالیت مورد نظر مورد ارزیابی می‌تواند کمک فراوانی برای شناسایی علل بوجود آمدن خطر باشد.

اسلاید 8 :

5 - تعیین شدت وقوع ( نرخ وخامت ) :
شدت یا وخامت خطر فقط در مورد ” اثر “ آن در نظر گرفته می‌شود. برای شدت خطر ، شاخص‌های کمی وجود دارد که بر حسب مقیاس 1 تا 10 بیان می‌گردد.
6 - احتمال وقوع:
 احتمال وقوع ، مشخص می‌کند که یک علت یا مکانیزم بالقوه خطر با چه تواتری رخ می‌دهد. احتمال رخداد بر مبنای 1 تا 10 سنجیده می‌شود. بررسی سوابق و مدارک گذشته بسیار مفید است.
7 - نرخ احتمال کشف خطر
 احتمال کشف نوعی ارزیابی از میزان توانایی است که به منظور شناسایی یک علت یا مکانیزم وقوع خطر وجود دارد. بعبارت دیگر احتمال کشف ، توانایی پی بردن به خطر قبل از رخداد آن است.

اسلاید 9 :


این نمره حاصلضرب سه عدد وخامت (S ) احتمال وقوع ( O ) و احتمال کشف ( D ) است .

RPN= Severity x Occurance x Detection

عدد RPN بدست آمده را بطور معمول عدد اولویت ریسک می نامند. ناگفته پیداست که حاصل نهایی محاسبات عددی بین 1 و 1000 خواهد بود.

اسلاید 10 :

در روش استفاده شده در این تحقیق برای میزان سطح ریسک قابل قبول از عدد معیار ریسک استفاده گردیده است . معیار ریسک شاخصی برای جداسازی میزان ریسک قابل قبول و غیر قابل قبول می باشد . خطایی که عدد RPN آن بالاتر از معیار ریسک باشد غیر قابل قبول و اگر پایین تر از معیار ریسک باشد قابل قبول خواهد بود . برای تعیین میزان معیار ریسک بدین صورت عمل می شود که برای هر جزء دستگاه بر اساس عدد RPN و سطح بحران آن جزء ، نموداری نقطه ای ترسیم می شود . با توجه به نمودار، اولین نقطه ای که در سطح بحران 3 قرار می گیرد معیار ریسک برای دستگاه می باشد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید