بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعریف موجودی:

بطور کلی موجودی عبارتست از کالا یا متاعی که برای مدتی بخواهد نگهداری شود ولی به اختصار
 می توان گفت که عبارتست از اجناس، مصالح، مواد و قطعات که در امر تولید و فروش و اداره صنعت مورد مصرف  قرار می گیرد موجودیها قسمتی از دارائیهای موسسه بشمار می آیند و شامل تمام دارائیها نیست.

اهمیت موجودیها:

موجودیها از جمله دارائیهایی است که نیازمند توجه دقیق مدیریت واحدهای تجاری – تولیدی می باشد. موجودیها دو ویژگی مهم دارند که این دو ویژگی بذل توجه خاص طرح ریزی آنرا الزامی می نماید.

ویژگی اول مقدار زیادی از منابع احد های تولیدی در موجودیها نهفته است. مطالعه و بررسی روی ترازنامه شرکتها نشان می دهد که حدود 15 تا 35 درصد سرمایه شرکت را موجودیها تشکیل می دهند که خود بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری است و همچنین مطالعات نشان می دهد که حدود 17 تا 24 درصد ارزش موجودیها را بعنوان هزینه نگهداری متحمل می شوند و نسبتهای موجودی به فروش در حدود 12 تا 20 درصد  نسبتهای موجودی به کل دارائیها در حدود 16 تا 30 درصد بوده است.

عوامل تعیین کننده اصلی سطح موجودیها نیز عبارتند از :

 1- میزان فروش

 2- مدت زمان و ماهیت تکنیکی جریان تولید

3- دوام کالا در مقام مقایسه با فاسد شدنی بودن کالا

اسلاید 2 :

qویژگی دوم گردش موجودیهاست که بر خلاف دارئیهای غیر جاری( که ظرف مدتی بیشتر از یکسال به پول نقد تبدیل می شوند) بطور مداوم مصرف و مجدداً جایگزین می شوند. در واحدهای تولیدی، مواد اولیه به کالای در جریان ساخت و سپس به کالای ساخته شده تبدیل می شود و سپس فروخته می شود. موجودیها به خودی خود یک دارایی سود آور نیست و تنها در صورت فروخته شدن برای واحدهای تولیدی- تجاری ایجاد درآمد می کند.

qعلت نگهداری موجودیها: چند دلیل عمده از دلایل متفاوت و مختلف نگهداری موجودیها شرح زیر می باشند:
1- بعلت دیر رسیدن احتمالی مواد یا محصولات به کارخانه یا فروشگاه نگهداری موجودی ضروریست.
2- بعلت تخفیف خرید مناسب یا تولید بیشتر در آینده موجودی بیشتری خریداری و نگهداری می شود.
3- در موارد فصلی یا متغیر بودن تقاضا یا فاسد نشدنی بودن و با دوام بودن موجودیها موجودی بیشتر نگهداری می شود.

       4- برای به حداقل رساندن احتمال عدم توانایی در پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده ضررها و هزینه های ناشی از کمبود موجودی.

اسلاید 3 :

انواع موجودیها:1- مواد اولیه:
مواد اولیه یک کارخانه به آن دسته از مواد و مصالح اطلاق می شود که در آن کارخانه هیچ کاری بر روی آن انجام نگرفته باشد.
2- قطعات مربوطه به تولید ( آماده برای مونتاژ): عبارتست از قطعاتی از محصول نهایی که بر روی آنها مقداری کار انجام گرفته و هم اکنون به صورت قطعه ای کامل و آماده مونتاژ جهت سخات محصول نهایی بکار گرفته می شود.
3- قطعات نیمه ساخته: به موجودیهایی گفته می شود که در مراحل مختلف در مسیر تولید قرار گرفته اند و هنوز کار ساخت آنها به اتمام نرسیده است.
4- محصولات تمام شده( نهایی): عبارتست از محصولات نهایی که کلیه عملیات تولیدی بر روی آنها انجام گرفته و در اغلب موارد به صورت بسته بندی شده به انبار تحویل ولی به مشتری نرسیده باشد.
 

اسلاید 4 :

کنترل دقیق میزان موجودیها از اهمیت خاصی برخوردار است اهم علتهای آنرا می توان موارد زیر دانست:

تغییرات سریع تکنولوژیکی

بحران انرژی و محدودیت صنایع

بهینه کردن امور بطور سیستماتیک در ارتباط با بخشهای دیگر سازمان

مقرارت متغیر دولتی و امنیت یا عدم امنیت اقتصادی صنعتی بازرگانی حقوقی، اجتماعی و سیاسی و قانونی

استفاده حداکثر از حداکثر از حداقل منابع سازمان و به حداکثر رساندن کارایی و اثر بخشی سازمانی

اسلاید 5 :

هزینه های مربوط به موجودیها

هزینه نگهداری و انبار کردن موجودیها: این نوع هزینه ها جهت سهولت بیان، هزینه های انبارداری نامیده می شود. هزینه های انبارداری به حجم موجودیهای یک کارخانه بستگی دارد و هر قدر موجودیهای یک کارخانه زیادتر باشد. هزینه انبارداری بیشتری را در بر خواهد داشت انواع هزینه های نگهداری عبارتند از:

الف) هزینه سرمایه راکد: یا هزینه های ناشی از رکورد وجوه صرف شده در موجودیها، بهره وام جهت تهیه موجودیهای راکد مانده است.

ب) هزینه ای محل و بیمه، مالیات و دستمزد انباردارها: جهت نگهداری اجناس و کالا به فضا، حرارت و تهویه، نگهبان و همچنین بیمه کردن کالا در مقابل خسارات آتش سوزی و سایر خطرات نیاز است و چنین عملیاتی هزینه دارد این علاوه بر هزینه دستمزد انبار دارها و مدیران و متصدیان انبارها و مالیات بر موجودیهاست.

اسلاید 6 :

ج) هزینه ناشی از فاسد شدن و مفقود شدن و جابجا کردن کالاها و فرسودگی و استهلاک موجودیها و انبارها: بعضی از کالاها ممکنست با آمدن کالای جدیدتر به بازار، از رونق افتاده و خریداری نداشته باشند و غیر قابل فروش باشند یا بشوند و با نگهداری آنها و تحقق چنین موردی کارخانه متحمل زیان و خسارت خواهد گردید. همچنین بسیاری از کالاها و محصولات از جمله مواد غذایی و شیمیایی در صورتی که بیش از زمان معین در انبار بمانند فاسد می شوند.




اسلاید 7 :

هزینه های سفارش یا نصفب و راه اندازی: هزینه هایی است که برای رسیدن کالا به انبار شرت در صورت خرید و یا آماده سازی و نصب مجدد ماشین آلات درصورت تولید پرداخت می شود.

الف) هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل تدارکات.

ب) هزینه های مربوط به سفارش خرید و پی گیری آن.

ج) هزینه دفتری مربوط به تهیه فرمهای در خواست خرید و ارسال فرمهای خرید و لوازم التحریر وتلکس و تلفن و ماشین نویسی.

د) هزینه های مربوط به بازرسی و ممیزی کردن سفارشات و حسابرسی و ارزیابی اقلام انتقالی و انبار.

ه) هزینه های تخفیف در مقابل مقادیر فروش: این تخفیف جهت تشویق به سفارشات با حجم زیادتر اهداء می شود لذا جهت بهره گیری بیشتر از آن مجبور به استفاده از آن هستیم و لذا سفارش بیشتری
می دهیم و مقدار سفارش در هر دفعه آنقدر بالا می رود تا به حد نصاب پیشنهاد فروشنده برسد و در آنصورت هزینه عدم استفاده از تخفیف را نپرداخته ایم.



اسلاید 8 :

و) تغییرات فصلی قیمتها: در موارد یکه به علت بالا رفتن تقاضا در فصول خاص، قیمتها نوساناتی در تابعیت از فصل داشته باشند، کارخانه جهت استفاده از این امتیاز دراوان ارزانی یا مواعد ارزان شدن خرید های بیشتری نموده و سفارشات را افزایش می دهد تا در مواقع گران شدن دچار هزینه فرصت نشود.

ر) هزینه های آماده کردن تجهیزات: در صورتی که سفارش ساخت مواد و قطعات به قسمت تولید داخل کارخانه داده شود برای هر بار سفارش، قسمت تولید مجبور است تا ماشین آلات و تجهیزات را آماده و تنظیم نماید و ابزار کار را فراهم نماید.

ز) هزینه های خرابی محصولات: در اوایل تولید و ساخت تا وقتی که تولید حالت منظم و ثابت بخود گیرد این هزینه ها تحقق می یابد و محصولات خراب شده به کل مقدار سفارشی بستگی ندارد و به تعداد دفعات سفارش مربوط است.

ژ) هزینه های کارگری: جهت آشنایی کارکنان به امور ساخت و پیدا کردن سرعت و دقت لازم در تولید جنس یعنی هزینه های کارگری یا دستمزد در اوایل تولید بعلت سرعت پایین و دقت کم بالاست این با د فعات سفارش مرتبط می باشد و مثل سایر هزینه های سفارش به مقدار سفارش بستگی ندارد.

اسلاید 9 :

هزینه های کسری یا فقدان موجودی: شامل هزینه هایی است که در اثر نبودن موجودی ایجاد می شوند، یعنی وقتی موجودی جوابگوی تقاضا نبوده یا نباشد در حالیکه مشتری خواستار کالاست و تولید هم منتظر رسیدن مواد یا قطعات و ...... است بنابراین سازمان مشتری را از دست می دهد اینگونه هزینه ها عبارتند از:

الف) هزینه متوقف خط تولید، در مراحلی از تولید که به مواد اولیه و یا قطعه ای نیاز باشد ولی در انبار موجود نباشد.

ب) هزینه اجرای عملیات تولیدی با کارایی کم.

ج) هزینه غیر ملموس و ملموس کاهش اعتبار شرکت در دیدگاه مشتریان و دیگر گروههای اجتاعی.

د) هزینه فرصتهای از دست رفته ناشی از فروشهای از دست رفته.

ه) هزینه جایگزینی مواد اولیه نسبتاً گران بعلت نبودن موجودی ارزان تهیه شده قبلی.

و) هزینه ناشی از عدم اجرای قراردادها به موقع خود شامل هزینه های اطلاع بعدی و هزینه تحویل بعدی به مشتری و از بین رفتن ضمانتنامه های حسن انجام کار یا (P.B.G)

اسلاید 10 :

مدلهای ذیل در شرایط اطمینان مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد:

1) تعیین مقدار سفارش اقتصادی( EOQ) در شرایطی که نرخ تحویل نامحدود است:

1-1 سفارش عقب افتاده وجود نداشته باشد.

2-1 سفارش عقب افتاده وجود داشته باشد.

2) تعیین مقدار سفارش اقتصادی در شرایطی که نرخح تحویل محدود باشد:

1-2 سفارش عقب افتاده وجود نداشته باشد.

2-2 سفارش عقب افتاده وجود داشته باشد.

3) تعیین مقدار سفارش اقتصادی در شرایطی که تخفیف به ازای مقدار سفارش باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید