بخشی از مقاله

اسیب های اجتماعی ایران

آمار دختران فراري نسبت به سال 82 ؛ 47درصد کاهش يافته است
معاون دفتر آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي:آمار دختران فراري نسبت به سال 82 ؛ 47درصد کاهش يافته است
سن دختران فراري به 13 سال کاهش يافته است


بر اساس آخرين آمار تعداد دختران فراري نسبت به سال گذشته 12 درصد و نسبت به سال 82 که بيشترين رشد آمار دختران فراري را دارا بوده است 47 درصد کاهش يافته است.
دکتر رضايي‌فر معاون دفتر آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي کشور با اعلام اين خبر درگفتگو با خبرنگار ما گفت: تعداد دختران فراري طبق آخرين آمار يکهزار و 571 نفر مي‌باشد که نسبت به سال گذشته که آمار يکهزارو 787 نفر بوده است 12 درصد کاهش يافته است.


همچنين در سال 82 تعداد دختران فراري دستگير و پذيرش شده در سازمان بهزيستي 2 هزار و 962 نفر بوده است که بيشترين آمار دختران فراري در سال‌هاي اخير بوده است.
وي افزود: طبق همين‌آمار استان تهران، خراسان رضوي، خوزستان، فارس و اصفهان داراي بيشترين آمار دختران فراري مي‌باشند.
دکتررضايي‌فر همچنين گفت: آمارها نشان مي‌دهد که سن دختران فراري نسبت به سال‌هاي گذشته کاهش يافته و به 13 سال رسيده است.


وي درباره دلايل کاهش آمار دختران فراري افزود: يکي از دلايل مهم کاهش اين آمار تاثير آموزش‌ها و آگاهي خانواده‌ها و دختران ازعواقب فرار از منزل است. به هر حال آموزش مهارت‌هاي زندگي در قالب برنامه‌هاي درسي در آموزش و پرورش و همچنين از طريق رسانه‌ها موجب آشنايي دختران با خطراتي که درخارج از خانه در کمين آنهاست شده است. علاوه بر اينکه همين آموزش‌ها به خانواده‌ها کمک کرده است که مراقب حالت‌هاي روحي و رواني دختران باشند.
معاون دفتر آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي کشور همچنين گفت: بااستمرار اين آموزش‌ها مي توان اميدوار بود که تعداد دختران فراري در سالهاي آينده به ميزان بسياري کاهش يابد.


دکتررضايي‌فر بااشاره به اينکه ايران از نظرآسيب‌هاي اجتماعي نسبت به ساير کشورها وضعيت مطلوبتري دارد گفت: جامعه ما، جامعه‌اي است که تحولات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در آن به سرعت درحال وقوع است بنابراين طبيعي است که آسيب‌هاي اجتماعي آن از جمله طلاق، زنان ويژه، فرار از منزل، کودک‌آزاري و اعتياد نيز با رشد مواجه باشد اما اگر رشد آن‌از درصد بالايي برخوردار باشد وضعيت را بحراني مي‌دانيم وزنگ‌خطر به صدا در مي‌آيد اماايران در برخي از شاخص‌ها رشد آسيب‌هايش ثابت مانده است.
وي افزود: در حال حاضر از نظر طلاق ايران رتبه 40 را در بين ساير کشورها دارد در حاليکه قطر، ترکيه در رتبه 9 و 29 قرار دارند و اين نشان مي‌دهد که ايران طي سالهاي اخير توانسته از رشد لجام‌گسيخته اين آسيب اجتماعي جلوگيري نمايد به طوري که در سال گذشته طلاق نسبت به ازدواج 11 درصد رشد داشته است.به گفته وي از نظر خودکشي نيز ايران در بين ساير کشورها در رتبه 57 به بالا قرار دارد.


بنابراين وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي در ايران گرچه از رشد برخوردار بوده است اما نسبت به سايرکشورها وضعيت مطلوبتري دارد و طبق گزارش‌هاي جهاني ايران کشور آسيب‌ديده نيست.
دکتر رضايي‌فر همچنين درباره آمار کودک‌آزاري در ايران گفت: بر اساس آخرين آمار در کل کشور 2 هزار و 268 مورد کودک‌آزاري از طريق خط تلفن اورژانس اجتماعي گزارش شده است که بسياري ازآنها با اقدامات مددکاري پيگيري شده است و برخي از موارد نيز به قوه قضاييه ارجاع شده است.

۶۶ درصد زنان ايراني ،خشونت در زندگي مشترک را تجربه کرده اند
آفتاب: سردبير نشريه اينترنتي كانون زنان گفت: 66 درصد زنان ايراني از اول زندگي مشتركشان تاكنون حداقل يک بار مورد خشونت قرار گرفته‌‏اند.
ژيلا بني‌‏يعقوب افزود: در يک دهه اخير در ايران پژوهش‌‏ها و مطالعات زيادي درباره خشونت عليه زنان، به ويژه خشونت خانگي انجام شده است كه بر اساس آخرين جستجوها در 28 مركز استان كشور، حداقل هفتاد پژوهش ميداني قابل اعتنا درباره خشونت خانگي عليه زنان انجام شده است.


وي خاطرنشان كرد: ميزان و انواع خشونت خانگي در استان‌‏هاي متخلف ايران از تنوع و تفاوت‌‏هاي زياد و معناداري برخوردار است، به عنوان مثال زنان در بندرعباس از اول زندگي مشترک خود تاكنون، بيشتر از زنان ساير نقاط ايران مورد خشونت قرار گرفته‌‏اند؛ اما در ميان زناني كه مورد خشونت قرار گرفته‌‏اند, اين زنان زاهداني هستند كه بيشترين و شديدترين خشونت‌‏ها را تجربه كردند.


سردبير نشريه اينترنتي كانون زنان تصريح كرد: زنان بندرعباس در طول يكسال دفعات بيشتري مورد خشونت خانگي قرار داشته‌‏اند و زنان ياسوج به دفعات كمتري با آن روبرو شدند.
به گفته وي؛ خشونت بر هشت نوع زباني، رواني، فيزيكي، حقوقي، جنسي، اقتصادي، فكر و آموزشي و مخاطرات تقسيم مي‌‏شود.
اين فعال امور زنان گفت: خشونت‌‏هاي فيزيكي و رواني كه محققان براي توصيف آنها از دو اصطلاح خشونت فيزيكي نوع اول كه شامل گاز گرفتن، گرفتن و بستن، زنداني كردن، چنگ انداختن و كشيدن مو، اخراج از خانه، كتک ‌‏كاري مفصل، محروم كردن از غذا مي‌‏شود و از اين لحاظ زنان در خرم‌‏آباد در طول يكسال بيش از ساير زنان ايران مورد خشونت واقع مي‌‏شوند و زنان شهركرد به دفعات كمتري در طول يک ‌‏سال اين موارد را تجربه مي‌‏كنند.

بني‌‏يعقوب گفت: خشونت فيزيكي نوع دوم كه شامل سيلي, لگد و مشت زدن، كشيدن و هل دادن، محكم‌‏كوبيدن به در، به هم زدن سفره و ميز غذا و شكستن اشياي منزل است كه زنان بندرعباس در طول سال به دفعات بيشتر و زنان كرماني كمتر مورد اين خشونت قرار گرفته‌‏اند.
سردبير نشريه اينترنتي كانون زنان يادآور شد: خشونت‌‏هاي رواني و كلامي نوع ديگري از خشونت‌‏هايي است كه در خانه عليه زنان استفاده مي‌‏شود كه عبارت است از به كاربران كلمات ركيک و دشنام، بهانه‌‏گيري‌‏هاي پي‌‏درپي، داد و فرياد و بداخلاقي، بي‌‏احترامي، رفتار آمرانه و تحكم‌‏آميز و دستور دادن‌‏هاي پي‌‏درپي، قهر و صحبت نكردن و از اين بابت زنان اصفهاني در طول يک سال بيشتر و زنان بوشهري كمتر از ساير زنان ايراني، تحت خشونت واقع شده‌‏اند.


وي افزود: خشونت‌‏هاي جنسي و ناموسي شامل مجبور كردن زن به ديدن عكس و فيلم‌‏هاي مبتذل يا اجبار به روابط زناشويي ناخواسته يا غيرمتعارف، مراعات نكردن بهداشت زناشويي و خودداري از بكارگيري وسايل پيشگيري از بارداري، مجبور كردن زن به سقط جنين، اجبار زن به حاملگي ناخواسته، متهم كردن زن به بي‌‏مبالاتي در مسائل ناموسي مانند داشتن ارتباط نامشروع، شک و بددلي است.
بني‌‏يعقوب خاطرنشان كرد: در حالي كه زنان بندرعباس از اول زندگي مشتركشان تاكنون بيش از ساير زنان ايراني قرباني خشونت‌‏هاي جنسي و ناموسي شده‌‏اند، زنان يزدي در طول يک‌‏سال بيش از ساير زنان اين خشونت را تجربه مي‌‏كنند و مردان كرماني و ياسوجي هم به ترتيب كمتر از ساير مردان ايران، زنان خود را مورد خشونت‌‏هاي جنسي و ناموسي قرار مي‌‏دهند.
بني‌‏يعقوب در ادامه گفت: زنان بندرعباس, زاهدان و خرم‌‏آباد بيش از ساير زنان ايران توسط شوهرانشان تهديد مي‌‏شوند و زنان سمنان, ساري و ياسوج كمترين تهديدها را تجربه كرده‌‏اند.

۲۱ در صد مردان ايرانی مطلقا با کار همسران خود مخالفند
به گزارش ايسنا،سال53، 74 درصد مردان، سال 74، 39 درصد، سال 79، 26 درصد و در سال 81، 21 درصد مردان با اشتغال زنان مخالف بوده‌اند. اما همچنان در كنار موانع ساختاري و سازماني كه در سر راه زنان براي ورود به چرخه اشتغال وجود دارد، 21 درصد مردان ايراني «مطلقا» با كار همسران خود مخالف هستند.. به گزارش ايسنا، در حال حاضر شمار مرداني كه موافق كار كردن زنان در بيرون از منزل و مخالف خانه‌داري صرف آنها هستند، رو به افزايش است و از 60 درصد در سال 79 به بيش از 63 درصد در سال 82 رسيده است.همچنين نظرسنجي ملي صورت گرفته از مراكز 28 استان كشور حاكي از كاهش فاصله ميان باورهاي زنان و مردان است، به گونه‌اي كه بيش از 4 درصد زنان در سال 79 موافق خانه‌داري همجنسان خود بوده‌اند؛ در حالي كه در سال 82 اين رقم به حدود 5 درصد رسيده است.

نرخ بيكاري زنان ايراني دو برابر مردان است
ايرنا:مدير كل امور بانوان وزارت كشور گفت: نرخ بيكاري زنان ايراني با ‪۲۰/۱۸ درصد تقريبا دوبرابرنرخ بيكاري مردان است.
فخرالسادات محتشمي‌پور روز يكشنبه در جلسه كميته اشتغال وزارت كشور در سالن اجتماعات استانداري اردبيل افزود: اين ميزان نرخ بيكاري به علت برخي سياست‌هاي غلط اشتغال به وجود آمده و در ميان زنان تحصيلكرده بيشتر مشهود است.
وي گفت: بر اساس آمار سال ‪ ۷۵بيش از ‪ ۹درصد از مجموع اشتغال كشور به زنان اختصاص داشت كه متاسفانه به رغم برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در اين زمينه هنوز به ‪ ۱۵درصد پيش بيني شده نرسيده است.


ناهنجاريهاي قامتي دانش‌آموزان دختر 4 درصد افزايش يافت
ايسنا:مديركل دفتر فعاليتهاي ورزشي آموزش و پرورش با اعلام صدور شناسنامه ساختار قامتي 2 ميليون دانش‌آموز پايه دوم راهنمايي در سال جاري، خبر داد: ميزان ناهنجاريهاي ساختار قامتي دانش‌آموزان دختر با افزايش سن و عبور از مقطع ابتدايي به متوسطه 4 درصد افزايش مي‌يابد.از بين 40 ناهنجاري، 8 ناهنجاري اصلي در بين دختران و پسران شناسايي شد.كاشف با اشاره به اين كه در مجموع 5/11 درصد يك ميليون و 59 هزار دانش‌آموز دختر 22 استان كشور حداقل به يكي از ناهنجاريها مبتلا بوده‌اند، خاطرنشان كرد: در بين ميانگين كل دانش‌آموزان دختر سه مقطع نيز زنجان با 4 درصد كمترين و شهرستانهاي تهران با 20 درصد بيشترين آمار ناهنجاري را به خود اختصاص داده‌اند.بعلاوه براي اولين بار 96 هزار قطعه عكس در 17 استان كشور از ساختار قامت 96 هزار دانش‌آموز پسر گرفته شد كه در مجموع نشان داد 3/8 درصد پسران به ناهنجاريهاي قامتي مبتلا هستند.

آمارهاي كودك آزاري در ايران
بر اساس آمار سازمان بهزيستي ، ٦٦ درصد کودک آزاري ها از سوي مردان اعمال مي شود و دختران بيش از پسران در معرض کودک آزاري قرار مي گيرند.
همچنين 25 درصد کودک آزاري ها در خانواده هاي طلاق اتفاق مي افتد و اين در حالي است که آمارها نشان مي دهد ٥٠ درصد والدين ايراني معتقدند تنبيه براي کودک لازم است و ٤٠ درصد والدين نيز به تنبيه بدني گرايش دارند.


بررسي ها در خصوص روابط ميان خانواده و فرزندان نشان مي دهد ، در مقابل يک مورد کودک آزاري که فاش مي شود، حداقل ٢٠ مورد ديگر پنهان مي ماند . تحقيقات نشان مي دهد بيش از ٩٠ درصد کودک آزاري ها در محيط خانه اتفاق مي افتد و اين در حالي است که پدران با ٥/٤٨ درصد ، بالاترين و پس از آن مادران با 3/28 درصد در رديف بعدي عوامل کودک آزاري جسماني در خانواده هاي کودک آزار قرار دارند .
از سوي ديگر ، پژوهشي که بر روي ٥٨٥ کودک کار خياباني در گروه سني 6 تا 18 سال و به منظور اطلاع از وضعيت زندگي اين کودکان صورت گرفته ، بيانگر اين واقعيت تلخ است که بيش از 50 درصد اين کودکان توسط اعضاي خانواده و يا صاحبان کار خود ، در محل کار مورد سوء استفاده جنسي قرار مي گيرند.

ساليانه 5000 زن به نام ناموس به قتل مي رسند
نتايج ,بررسي پديده همسركشي در 15 استان كشور, نيز نشان مي‌دهد 67 درصد علت كشته شدن مردان به دست همسرشان به خاطر وجود شخص ثالث (خيانت مرد) و 33 درصد واكنش در برابر خشونت مرد، حمله ناگهاني يا تهديد از سوي او بوده است.
نتايج ,بررسي پديده همسركشي در 15 استان كشور, نيز نشان مي‌دهد 67 درصد علت كشته شدن مردان به دست همسرشان به خاطر وجود شخص ثالث (خيانت مرد) و 33 درصد واكنش در برابر خشونت مرد، حمله ناگهاني يا تهديد از سوي او بوده است.

ايران 130 هزار بشکه در روز ظرفيت مازاد توليد نفت دارد
آژانس بين المللي انرژي اعلام کرد ظرفيت مازاد توليد نفت ايران هم اکنون 130 هزار بشکه در روز است، که پس از عربستان دومين ظرفيت بزرگ در سطح اوپک به شمار مي رود. به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از آژانس بين المللي انرژي ظرفيت بادوام توليد نفت ايران در حال حاضر 4 ميليون و 100 هزار بشکه در روز است. بر اساس اين گزارش، ايران در حال حاضر روزانه حدود 3 ميليون و 980 هزار بشکه در روز نفت توليد مي کند که با توجه به ظرفيت 4.1 ميليون بشکه توليد، ايران با نزديک به 130 هزار بشکه ظرفيت مازاد توليد روبرو است. آژانس بين المللي انرژي همچنين ظرفيت مازاد توليد عربستان را 940 هزار بشکه، کويت 90 هزار بشکه، ونزوئلا 80 هزار، نيجريه 50 هزار، امارات 50 هزار، اندونزي 40 هزار، و ظرفيت مازاد توليد قطر را 30 هزار بشکه در روز اعلام کرده است. برپايه همين گزارش، ظرفيت مازاد توليد کشورهاي الجزاير و ليبي نيز در سطح صفر قرار دارد.بنابر اعلام آژانس بين المللي انرژي، کل ظرفيت مازاد توليد کشورهاي عضو اوپک بدون محاسبه عراق يک ميليون و 390 هزار بشکه در روز است. همچنين ظرفيت مازاد توليد نفت عراق نيز 60 هزار بشکه اعلام شده اشت. اين گزارش مي افزايد، ظرفيت توليد نفت اوپک با محاسبه عراق 31 ميليون و 660 هزار بشکه در روز است، اما اين کشورها هم اکنون فقط 29 ميليون و 670 هزار بشکه در روز توليد مي کنند.

جمعيت دانشجويي كشور تا پايان سال ‪ ۱۳۸۸به چهار ميليون نفر مي‌رسد
معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: تا پايان برنامه چهارم توسعه ‪ ۳۰درصد به جمعيت دانشجويان افزوده مي‌شود و تعداد آنها در كشور به چهار ميليون نفر خواهد رسيد.
هم‌اكنون ‪ ۲/۵ميليون يعني نزديك به ‪ ۲۲درصد از جمعيت جوان كشور را دانشجوياني تشكيل مي‌دهند كه در دانشگاههاي كشور مشغول به تحصيل هستند.
وي گفت: اين در حالي است كه در اوايل انقلاب فقط سه درصد از جمعيت جوان كشور دانشجو بودند.
او افزود: در سال ‪ ۱۳۷۶از هر ‪ ۱۰۰هزار نفر ‪ ۱۸۷۷نفر دانشجو در كشور مشغول به‌تحصيل بودند اما امروز اين شاخص به ‪ ۳۰۰۰در يكصد هزار نفر افزايش يافته و تا سال آتي نيز به ‪ ۴۰۰۰نفر مي‌رسد.
وي با اشاره به رشد ظرفيت در مقاطع تحصيلات تكميلي در كشور گفت: در آزمون سراسري امسال ‪ ۱۹هزار دانشجو در مقطع كارشناسي‌ارشد و ‪ ۲۰۰۰دانشجو در مقطع دكترا پذيرفته شده‌اند.
او از پذيرش ‪ ۹۰۰هزار دانشجو در مقاطع مختلف سال تحصيلي جديد در دانشگاههاي كشور خبر داد و افزود: شاخص قبولي در دانشگاهها طي سالهاي آتي از هر دو نفر، يك نفر خواهد بود.
او با اشاره به تصويب طرح توسعه بلندمدت دانشگاه شهيد باهنر كرمان گفت:
بر اساس اين طرح تا ‪ ۱۰سال آينده تعداد رشته‌هاي اين دانشگاه به ‪ ۲۳۳رشته و جمعيت دانشجوي روزانه به ‪ ۱۶هزار نفر افزايش مي‌يابد.
رييس سابق دانشگاه شهيد باهنر كرمان گفت: اين دانشگاه ‪ ۱۴هزار و ‪ ۷۴۰دانشجو، ‪ ۹۴۱كارمند، ‪ ۱۰۰عضو هيات علمي و ‪ ۲۰۰دانشجوي بورسيه دكترا دارد.

بانک جهاني: 2 درصد مردم ايران با کمتر از يک دلار در روز زندگي مي کنند
به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از بانک جهاني، کمتر از 2 درصد از جمعيت ايران با روزي کمتر از يک دلار و 7.3 درصد نيز با روزي کمتر از 2 دلار زندگي مي کنند.
بر اساس اين گزارش، ايران از لحاظ نسبت جمعيتي که درآمدي کمتر از يک دلار در روز دارند، در ميان کشورهاي در حال توسعه کشور موفقي محسوب مي گردد.
اين گزارش مي افزايد، در 59 کشور در حال توسعه نسبت افرادي که با روزي يک دلار زندگي مي کنند بيش از ايران، يعني بيش از 2 درصد است.


بنابر اعلام بانک جهاني، 72.3 درصد از مردم کشور موريتاني با درآمد کمتر از يک دلار در روز زندگي مي کنند و اين کشور از اين لحاظ، ناگوارترين وضعيت را در سطح جهان دارد.
پس از موريتاني نيز کشورهاي نيجريه با 70.8 درصد، هائيتي 67، آفريقاي مرکزي 66.6، زامبيا 63.7، ماداگاسکار 61، نيجر 60.6، سيرالئون 57، زيمباوه 56.1، بروندي 54.6، رواندا 51.7، تانزانيا 48.5، نيکاراگوآ 45.1، بورکينا فاسو 44.9، غنا 44.8، نپال 39.1، مالاوي 41.7، موزامبيک 37.9، بنگلادش 36، هند 35.3، و کامبوج با نسبت 34.1 درصد به ترتيب فقيرترين کشورهاي جهان از لحاظ نسبت جمعيت با درآمد زير يک دلار هستند.

سالانه حدود 700 هزار نفر به علت هزينه‌هاي درمان فقير مي شوند
آفتاب: وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي گفت: اقتصاد درمان يكي از مهمترين چالشهاي نظام سلامت كشور است به طوري كه سالانه حدود 700 هزار نفر به علت هزينه‌هاي درمان فقير مي شوند.
كامران باقري لنكراني در اجلاس روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با تشريح برنامه‌هاي وزارت بهداشت افزود: وضعيت خدمات بهداشتي و درماني در مناطق دور افتاده مطلوب نيست به خصوص اينكه بيش از 300 هزار نفر در كشور اصلا شناسنامه ندارند و از وضعيت سلامت آنها اطلاعي در دست نيست.
وي گفت : مردم از وضعيت خدمات بيمه‌هاي درماني راضي نيستند و اگر چه بر روي كاغذ 70 ميليون بيمه شده در كشور وجود دارد اما هنوز 25 درصد مردم تحت پوشش هيچ بيمه‌اي نيستند.
وي افزود: مسلئه مهم ديگر در كشور ما بحث اعتياد است به طوري كه بر اساس آمار بهداشت يك ميليون و 200 هزار نفر معتاد در كشور داريم كه 20 هزار نفر آنها معتاد تزريقي هستند و نزديك به 25 درصد آنها مبتلا به ويروسHIV هستند در حالي كه رسيدگي به اين حجم بزرگ مسئله فقط در حد يك اداره كوچك در مراكز مديريت بيماريهاي معاونت سلامت وزارت بهداشت است و اصلا متناسب با ابعاد مسئله نيست.

آمار جمعيت کشور
براساس برآوردهاي مرکز آمار ايران ، جمعيت کشور بهار امسال به 67 ميليون نفر رسيد. به گزارش تازه هاي آمار که از سوي مرکز آمار ايران انتشار يافت ، جمعيت کشور در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.47 درصد رشد داشت.
براساس اين برآورد، جمعيت کشور در بهار امسال به تفکيک مناطق شهري و روستايي به ترتيب بيش از 44ميليون و 771هزار نفر و 22ميليون و 705هزار نفر بود ، به عبارت ديگر 66.4 درصد جمعيت کشور را افراد شهرنشين و 33.6 درصد را جمعيت روستايي تشکيل داد. همچنين امسال برآورد جمعيت کشور به تفکيک استان ها نشان مي دهد که بيشترين جمعيت در استان هاي تهران ، خراسان ، اصفهان ، فارس و آذربايجان شرقي سکونت دارند. طبق اين برآورد، استان تهران بيش از 11ميليون و 931هزار نفر جمعيت دارد و 87درصد از اين جمعيت در مناطق شهري زندگي مي کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید