بخشی از مقاله
ـ امامت
ـ برترى امامت بر نبوّت
ـ ناگزیرى از حجّت (نیاز به رهبر الهى)
ـ حجّت، امامى است شناخته شده
ـ گاه حجّت در بیم و گمنامى به سر مىبر
د
ـ اگر امام نباشد زمیندر هم فرورود
ـ فراخواندن هر امتى با امام وپیشواى آن
ـ شناخت امام
ـ شرایط امامت و ویژگیهاى امام
ـ آنچه خداوند بر پیشوایان حقّ واجب کرده
ـ حقوق متقابل امام و امّت
ـ پیشوایان شما نمایندگان شما هستند
ـ هر که از پیشوایى جز پیشواى حقّ ...
ـ پیشوایان دوزخ
ـ مدّعى امامت
ـ از کسى که فرمانبر خداوند سبحان ...
ـ وجوب قیام در برابر فرمانروایان ستمگر
ـ آنچه که «خوددارى از قیام را» ...
ـ انتخاب امام
ـ حدیث ثقلین
ـ وجوب همراهى اهل بیت
ـ علّت رفتار خودکامانه نسبت به اهل بیت
ـ فلسفه حکومت از نگاه اهلبیت
ـ ترس از تفرقه
ـ امامان دوازدهگانه
ـ علم امام
17) الإمامَةُ - امامت
الإمامَةُ
«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» .
امامت
«امروز دينتان را براى شما كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را دين شما برگزيدم».
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الإمامةُ نِظامُ الاُمّةِ .
امام على عليه السلام : امامت رشته كار امّت است .
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : بُنِيَ الإسلامُ على خَمْسٍ : على الصَّلاةِ ، والزَّكاةِ، والصَّومِ، و الحَجِّ، والوَلايةِ، ولَمْيُنادَ بِشَيْءٍ كَما نُودِيَ بالوَلايةِ.
امام باقر عليه السلام : اسلام بر پنج پايه استوار است : نماز ، زكات ، روزه ، حجّ و ولايت و به هيچ چيز به اندازه ولايت دعوت نشدهاست .
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ العِبادِ الأعمالَ الصّالحةَ الّتي يَعْمَلونَها إذا تَوَلَّوا الإمامَ الجائرَ الّذي ليسَ مِنَ اللَّهِ تعالى
امام صادق عليه السلام : اگر بندگان ، پيشواى ستمگر را كه از جانب خدا نيست به زمامدارى گيرند ، خداوند كارهاى شايستهاى را كه انجام مىدهند نخواهد پذيرفت .
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : الإمامةُ هِيَ النُّورُ ، وذلكَ قولُهُعزّ و عجل : «آمِنُوا باللَّهِ وَرَسُولِهِ والنُّورِ الّذي أنْزَلْنا» ، قالَ : النُّورُ هُوَ الإمامُ .
امام كاظم عليه السلام : امامت نور و روشنايى است ؛ همان كه خداوند عزّ و جل فرموده : «به خدا و پيامبر او و نورى كه فرو فرستاديم ايمان آوريد» . فرمود : نور همان امام است .
الإمامُ الرِّضا عليه السلام : وأنْزَلَ في حِجَّةِ الوَداعِ وَهِيَ آخِرُ عُمْرِهِ صلى الله عليه وآله «اليَومَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ...» وأمرُ الإمامةِ مِنْ تَمامِ الدِّينِ .
امام رضا عليه السلام : در حجة الوداع كه سال آخر عمر پيامبر صلى الله عليه وآله بود آيه «امروز دينتان را براى شما كامل كردم ...» نازل شد . امر امامت ، از جمله كمال دين است .
عنه عليه السلام : إنَّ الإمامةَ اُسُّ الإسلامِ النّامي وفَرْعُهُ السّامي .
امام رضا عليه السلام : امامت ريشه بالنده اسلام و شاخه برافراشته آن است .
عنه عليه السلام : إنّ الإمامةَ زِمامُ الدِّينِ ، ونِظامُ المُسلِمينَ ، وصَلاحُ الدُّنيا ، وعِزُّ المُؤمِنينَ .
امام رضا عليه السلام : امامت زمام دين است و رشته كار مسلمانان و اصلاح و آبادانى دنيا و سرفرازى مؤمنان .
فَضل الإمامَةِ عَلى النُّبُوّةِ
«وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إِماماً» .
برترى امامت بر نبوّت
«و (بياد آر) هنگامى كه ابراهيم را پروردگارش به كلماتى آزمود و او آنها را به انجام رسانيد، خدا فرمود: من تو را پيشواى مردم گردانيدم».
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ تبارَكَ وتعالى اتَّخَذَ إبراهيمَ عَبْداً قَبْلَ أنْ يَتَّخِذَهُ نَبِيّاً ، وإنَّ اللَّهَ اتَّخَذَهُ نَبِيّاً قَبْلَ أنْ يَتَّخِذَهُ رَسُولاً ، وإنَّ اللَّهَ اتَّخَذَهُ رَسُولاً قَبْلَ أنْ يَتَّخِذَهُ خَليلاً ، وإنَّ اللَّهَ اتَّخَذَهُ خَليلاً قَبْلَ أنْ يَجْعَلَهُ إماماً ، فَلَمّا جَمَعَ لَهُ الأشياءَ قالَ : إنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إماماً
امام صادق عليه السلام : خداوند تبارك و تعالى ابراهيم را به بندگى گرفت پيش از آن كه او را به پيامبرى برگزيند ، و او را به نبوّت رساند پيش از آن كه به رسالت گزيند و او را رسول خود ساخت پيش از آن كه به دوستى برگزيند و او را دوست و خليل خود گردانيد پيش از آن كه امامش قرار دهد . و چون همه اين مقامات را در او گرد آورد فرمود : من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم .
الاضْطِرارُ إلى الحُجَّةِ
ناگزيرى از حجّت (نياز به رهبر الهى)
الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام : إنَّ اللَّهَ لَمْ يَدَعِ الأرضَ بِغَيْرِ عالِمٍ ، ولولا ذلكَ لَم يُعْرَفِ الحَقُّ مِنَ الباطِلِ .
امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام : خداوند زمين را بدون عالم نگذاشته است ؛ و اگر اين نبود حقّ از باطل شناخته نمىشد .
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لَم تَخْلُ الأرضُ - مُنْذُ كانتْ - مِن حُجَّةٍ عالِمٍ ، يُحْيي فيها مايُميتُونَ مِنَ الحَقِّ ، ثُمَّ تلا هذِهِ الآيةَ : «يُرِيْدُوْنَ لِيُطْفِؤُوا نُوْرَ اللَّهِ بِأفْوَاهِهِمْ ...» .
امام صادق عليه السلام : زمين از همان گاه كه پديد آمده ، از حجتى دانا كه هر حقى را مردم به دست فراموشى بسپارند زنده مىكند ، تهى نبودهاست ؛ آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود : «مىخواهند با دهانهاى خود نور خدا را خاموش كنند ...» .
الحُجَّةُ إمامٌ يُعرَفُ
حجّت، امامى است شناخته شده
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ الحُجَّةَ لا تَقُومُ للَّهِعزّ و عجل على خَلْقِهِ إلّا بإمامٍ حتّى يُعْرَفَ .
امام صادق عليه السلام : حجّت خداوند عزّ و جل بر خلقش بر پا نگردد مگر به وجود امامى كه شناخته شده باشد*** 1 درباره نايب فاعل «يُعرَف» كه در متن حديث آمده است چند احتمال دادهاند: خدا، امام، حقّ و باطل. ولى ما به توجه به عنوان مبحث احتمال دوم را ترجيح دادهايم - م. *** .
قد يكونُ الحُجَّةُ خائفاً مَغْمُوراً
اه حجّت در بيم و گمنامى به سر مىبرد
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : اللَّهُمَّ بلى لا تَخْلو الأرضُ مِنْ قائمٍ للَّهِ بِحُجَجِهِ ، إمّا ظاهراً مَشْهُوراً ، أو خائفاً مَغْموراً لئلّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وبَيِّناتُهُ .
امام على عليه السلام : آرى چنين است ، زمين از كسى كه حجّتهاى خدا را بر پا دارد - آشكار و سرشناس يا بيمناك و گمنام - تهى نيست ، تا حجّتها و برهانهاى خداوند از بين نرود .
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : لا تَبقى الأرض بِغَيرِ إمامٍ ظاهرٍ أو باطنٍ .
امام باقر عليه السلام : زمين ، بدون امام - آشكار يا نهان - باقى نمىماند .
لَولا الإمامُ لَسَاخَتِ الأرضُ
اگر امام نباشد زميندر هم فرورود
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : لَو بَقِيَتِ الأرضُ بِغَيْرِ إمامٍ لَسَاختْ .
امام صادق عليه السلام : اگر زمين بدون امام مىماند ، به يقين در هم فرو مىريخت .
عنه عليه السلام : إنّ الأرضَ لا تكونُ إلّا وفيها حُجَّةٌ ، إنَّهُ لايُصْلِحُ النّاسَ إلّا ذلكَ ، ولا يُصْلِحُ الأرضَ إلّا ذاكَ .
امام صادق عليه السلام : در زمين هميشه حجّت هست ؛ زيرا مردم را اصلاح نكند مگر حجّت و زمين را به سامان نياورد مگر حجّت .
دَعْوَةُ كُلِّ اُمّةٍ بإمامِها
«يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» .
فراخواندن هر امتى با امام وپيشواى آن
«روزىكه هرگروه از مردمرا با پيشوايشان فرا خوانيم».
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إذا كانَ يومُ القِيامةِ ... يَأتي النِّداءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جلَّ جلالُهُ : ألَا مَنِ ائْتَمَّ بإمامٍ في دارِ الدُّنيا فَلْيَتَّبِعْهُ إلى حَيْثُ يَذْهَبُ بهِ ، فَحِينَئذٍ «تَبَرَّأ الَّذينَ اتُّبِعُوا مِنَ الّذينَ اتَّبَعُوا ...» .
امام صادق عليه السلام : در روزقيامت ... از سوى خداى بزرگ ندا آيد كه هر كس در سراى دنيا به امامى اقتدا كرده بايد در پى او به همان جا رودكه او را مىبرند . در اين هنگام «پيروى شدگان از پيروان بيزارى مىجويند ...» .
معرفةُ الإمامِ
شناخت امام
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : مَن ماتَ وَهُوَ لا يَعرفُ إمامَهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً.
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : هر كه بميرد و امام خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلى مردهاست .
عنه صلى الله عليه وآله : مَن ماتَ بغيرِ إمامٍ ماتَ مِيتةً جاهليّةً .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : هر كه بدون داشتن امام بميرد به مرگ جاهلى مردهاست .
الإمامُ الحسينُ عليه السلام - لَمّا سُئل عَن مَعرفةِ اللَّهِ - : مَعرفةُ أهلِ كُلِّ زمانٍ إمامَهُمُ الّذي يَجِبُ عَلَيهِمْ طاعَتُهُ .
امام حسين عليه السلام - هنگامى كه درباره شناخت خدا از او سؤال شد - : شناخت مردم هر زمان از امامى كه بايد از او فرمان برند .
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام - في قولِهِ تعالى: «وَمنْ يُؤْتَ الحِكْمَةَ ...» - : طاعةُ اللَّهِ ومعرفةُ الإمامِ .
امام صادق عليه السلام - درباره آيه «و هر كه را حكمت داده شود ...» - : (حكمت) فرمانبرى از خدا و شناخت امام است .
عنه عليه السلام : الإمامُ عَلَمٌ بَيْنَ اللَّهِعزّ و عجل وبَيْنَ خَلْقِهِ ، فَمَنْ عَرَفَهُ كانَ مُؤمناً ، ومَنْ أنْكَرَهُ كانَ كافراً .
امام صادق عليه السلام : امام راهنماىميانخداوند عزّ و جل و آفريدگان اوست ؛ هر كه او را بشناسد مؤمن است و هر كه منكرش شود كافر .
عنه عليه السلام : مَن لَم يَعْرِفْنا ولَم يُنْكِرْنا كانَ ضالّاً حتّى يَرْجِعَ إلى الهُدى الّذي افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنْ طاعَتِنا الواجِبةِ ، فإن يَمُتْ على ضَلالَتِهِ يَفْعَلِ اللَّهُ بهِ ما يَشاءُ .
امام صادق عليه السلام : كسى كه ما را نشناسد و منكر ما هم نباشد گمراه است تا آن كه به سوىهدايتى كه خدا بر او واجب كرده ، يعنى لزوم اطاعت از ما ، برگردد . و چنانچه در حال گمراهيش بميرد خدا با او آن كند كه خواهد .
شرائطُ الإمامةِ وخَصائصُ الإمامِ
«وَجَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَكانُوا بِآياتِنا يُوقِنوُنَ» .
«أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدّي إِلّا أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ » .
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ » .
شرايط امامت و ويژگيهاى امام
«از ميان آنها پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما به هدايت مىپردازند چون شكيبايى ورزيدند و به آيات و نشانههاى ما يقين داشتند».
«آيا آن كه به سوى حقّ راه مىنمايد به پيروى سزاوارتر است يا آن كه به حقّ راه نمىنمايد و خود نيز نيازمند هدايت است؟ شما را چه مىشود؟ چگونه داورى مىكنيد؟».
«خدا او را بر شما برگزيده و به دانايى و توانايى او بيفزوده است».
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لا يَحمِلُ هذا العِلمَ إلّا أهلُ البَصَرِ والصَّبْرِ والعِلْمِ بِمَواضِعِ الحَقِّ .
امام على عليه السلام : اين امر (امامت) را به دوش نكشد مگر كسى كه اهل شكيبايى ، بينايى و آگاهى از سر رشته امور باشد .
عنه عليه السلام : يَحتاجُ الإمامُ إلى قلبٍ عَقُولٍ ، ولسانٍ قَؤولٍ ، وجَنانٍ على إقامةِ الحَقِّ صَؤولٍ .
امام على عليه السلام : امام و پيشوا بايد انديشهاى خرد ورز ، زبانى گويا و دلى خروشان در راه برپايى حقّ داشته باشد .
عنه عليه السلام : مَن نَصَبَ نَفْسَهُ للنّاسِ إماماً فَعَلَيْهِ أنْ يَبدأَ بتعليمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تعليمِ غيرِهِ ، ولْيَكُنْ تأديبُهُ بسِيرَتِهِ ، قبلَ تأديبِهِ بِلِسانِهِ .
امام على عليه السلام : هر كه خود را پيشواى مردم كند بايد پيش از آموزش ديگران به آموزش خويش بپردازد و پيش از آن كه (ديگران را) به گفتار ادب كند بايد به رفتار خود تربيت نمايد .
عنه عليه السلام : لا يُقيمُ أمْرَ اللَّهِ سُبحانَهُ إلّا مَنْ لا يُصانِعُ ولا يُضارِعُ ولا يَتَّبِعُ المَطامِعَ .
امام على عليه السلام : فرمان خدا را بر پا ندارد جز كسى كه (در اجراى حكم خدا) باج نمىدهد ، كوتاه نمىآيد و در پى منافع (شخصى) نمىرود .
عنه عليه السلام : كِبارُ حُدودِ وَلايةِ الإمامِ المَفْروضِ الطّاعةِ أنْ يُعْلَمَ أنَّهُ مَعْصومٌ مِنَ الخطأِ والزَّلَلِ والعَمْدِ ، ومِنَ الذُّنوبِ كُلِّها صغيرِها وكبيرِها ، لا يَزِلُّ ، ولا يُخْطئُ ، ولا يَلْهو بِشَيْءٍ مِنَ الاُمورِ المُوبِقَةِ للدِّينِ ، ولا بِشَيْءٍ مِنَ المَلاهي ، وأنَّهُ أعْلَمُ النّاسِ بِحَلالِ اللَّهِ وحَرامِهِ ، وفَرائضِهِ وسُنَنِهِ وأحْكامِهِ ، مُسْتَغْنٍ عَنْ جَميعِ العالَمِ ، وغَيْرُهُ مُحتاجٌ إلَيْهِ ، وأنَّهُ أسْخى النّاسِ وأشْجَعُ النّاسِ .
امام على عليه السلام : مرزهاى بزرگ ولايت امامى كه اطاعتش واجب مىباشد اين است كه معلوم شود از خطا و لغزش و گناه عمدى و از همه گناهان ، كوچك و بزرگ ، مصون است ، نه مىلغزد و نه اشتباه مىكند ، به هيچ امر دينبراندازى دلنمىبندد وهيچگاهعياشى و خوشگذرانى نمىكند ، داناترين مردم به حلال و حرام خدا و واجبات و مستحبات و احكام اوست ، از همه جهانيان بىنياز است و ديگران به او نيازمندند و بخشندهترين و دليرترين افراد است .
عنه عليه السلام : وقَدْ عَلِمْتُمْ أنَّهُ لايَنبغي أنْ يَكونَ على الفُروجِ والدِّماءِ والمَغانِمِ والأحْكامِ وإمامةِ المُسلِمينَ : البَخيلُ فَتَكُونَ في أموالهِمْ نُهْمَتُهُ ، ولا الجاهلُ فَيُضِلَّهُمْ بِجَهْلِهِ ، ولا الجافي فَيَقْطَعَهُمْ بِجَفائهِ ، ولا الحائفُ للدُّولِ فَيَتَّخِذَ قوماً دُونَ قومٍ ، ولا المُرْتَشي في الحُكْمِ فَيَذْهَبَ بالحُقوقِ ويَقِفَ بها دُونَ المَقاطِعِ ، ولا المُعَطِّلُ للسُّنّةِ فَيُهْلِكَ الاُمَّةَ .
امام على عليه السلام : دانستيد كه نبايد كار نواميس ، جانها ، غنايم ، احكام و پيشوايى مسلمانان را به دست بخيل سپرد كه بر اموال آنان آزمند و حريص مىگردد و نه به دست نادان كه با نادانى خود ايشان را گمراه مىكند و نه به دست بيرحم و ستمگر كه با بيرحمى خود آنان را از نيازهايشان محروم مىسازد*** 1 ابن ابى الحديد در شرح اين عبارت مىنويسد : چون مردم بر اثر ترس از حكمران بيرحم و ستمگر نيازها و مشكلاتشان را پيش او نمىبرند. مرحوم فيض چنين ترجمه كرده است: ... تا به ظلم وجور آنان را مستأصل و پريشان كند. - م . *** و نه به دست بيعدالت در تقسيم مالها كه به مردمى مىبخشد و مردمى را محروم مىسازد*** 2 مرحوم فيض اين عبارت را چنين ترجمه كرده است: و نه ترسنده از تغيير ايام تا با گروهى همراهى كرده ديگرى را خوار سازد - م . *** و نه به دست كسى كه در داورى رشوه ستانَد كه حقوق مردم را پايمال مىكند و در رساندن حقّ به صاحبانش كوتاهى مىورزد و نه به دست كسى كه فروگذار سنّت است كه امّت را به نابودى مىكشاند .
الإمامُ الحسينُ عليه السلام - في كتابهِ إلى أهلِ الكوفةِ - : فَلَعَمْري ، ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ ، القائمُ بالقِسْطِ ، الدّائنُ بِدِينِ الحَقِّ ، الحابِسُ نَفْسَهُ على ذاتِ اللَّهِ .
امام حسين عليه السلام - در نامهاشبهكوفيان - : به جان خودم سوگند ، امام و پيشوا كسى نيست مگر آنكه بر اساس كتاب خدا حكومت كند ، عدل و داد را بر پا دارد ، پايبند دين حقّ باشد و در برابر خداوند ، نفسش را مهار كند .
الإمامُ الباقرُ عليه السلام - في تَبْيينِ عَلَامةِ الإمامِ - : طَهارَةُ الوِلادَةِ وحُسْنُ المَنْشأ ، ولا يَلْهو ، ولا يَلْعبُ .
امام باقر عليه السلام - در توضيح نشانه امام - : حلال زادگى ، تربيت و پرورش نيكو و نپرداختن به لهو و لعب .
الإمامُ الرِّضا عليه السلام - في صِفَةِ الإمامِ - : مُضْطَلِعٌ بالإمامةِ ، عالِمٌ بالسِّياسَةِ .
امام رضا عليه السلام - در بيانويژگىامام - : در امامت و پيشوايى توانمند و از سياست و كشوردارى آگاهاست .
ما فُرِضَ على أئمَّةِ العَدْلِ
آنچه خداوند بر پيشوايان حقّ واجب كرده
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ جَعَلَني إماماً لِخَلْقِهِ ، فَفَرَضَ عَلَيَّ التَّقْديرَ في نَفْسي ومَطْعَمي ومَشْرَبي ومَلْبَسي كَضُعَفاءِ النّاسِ ، كَيْ يَقْتَديَ الفقيرُ بِفَقْري ، ولا يُطْغِيَ الغَنِيَّ غِناهُ .
امام على عليه السلام : خداوند مرا پيشواى خلق خود كرد . از اين رو ، بر من واجب كرد كه درباره خودم و خورد و خوراك و پوشاكم همانند مردمان تنگدست باشم تا نادار به نادارى من تأسى جويد و توانگر را توانگريش به طغيان و سركشى نكشاند .
عنه عليه السلام : إنَّهُ لَيسَ على الإمامِ إلّا ما حُمِّلَ مِنْ أمرِ رَبِّهِ : الإبلاغُ في المَوعِظةِ ، والاجتهادُ في النَّصيحةِ ، والإحْياءُ للسُّنّةِ ، وإقامةُ الحُدودِ على مَسْتَحِقِّيها ، وإصدارُ السُّهْمانِ على أهْلِها .
امام على عليه السلام : بيقينچيزى بر امامواجبنيست جز وظيفهاى كه پروردگار بر عهدهاش نهاده : كوتاهى نكردن در موعظه و اندرز ، كوشش در خير خواهى ، زنده كردن سنّت ، اجراى حدود الهى بر آنان كه سزاوار آنند و رساندن سهام (بيت المال) به كسانى كه سهم مىبرند .
الحُقوقُ المُتَبادَلَةُ بَيْنَ الإمامِ والاُمّةِ
حقوق متقابل امام و امّت
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : حَقٌّ على الإمامِ أنْ يَحْكُمَ بما أنْزَلَ اللَّهُ وأنْ يُؤدّيَ الأمانةَ ، فإذا فَعَلَ فَحَقٌّ على النّاسِ أنْ يَسْمَعوا لَهُ وأنْ يُطيعوا وأنْ يُجيبوا إذا دُعوا .
امام على عليه السلام : امام وظيفه دارد بر اساس كتاب خدا حكومت كند و امانت را ادا نمايد . چون چنين كند مردم وظيفه دارند سخنش بشنوند ، فرمانش ببرند و هرگاه آنان را فرا خواند ، اجابت كنند .
عنه عليه السلام : أمّا بَعْدُ ، فإنَّ حَقّاً على الوالي أنْ لا يُغَيِّرَهُ على رَعِيَّتِهِ فَضْلٌ نالَهُ ، ولا طَوْلٌ خُصَّ بِهِ ، وأنْ يَزيدَهُ ما قَسَمَ اللَّهُ لَهُ مِنْ نِعَمِهِ دُنُوّاً مِنْ عِبادِهِ ، وعَطْفاً على إخْوانِهِ .
ألَا وإنَّ لَكُمْ عِندي أنْ لا أحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إلّا في حَرْبٍ ، ولا أطْويَ دُونَكُمْ أمْراً إلّا في حُكْمٍ ، ولا اُؤخِّرَ لَكُمْ حَقّاً عَنْ مَحِلِّهِ ، ولا أقِفَ بِهِ دُونَ مَقْطَعِهِ ، وأنْ تَكونوا عِندي في الحَقِّ سَواءً ، فإذا فَعَلْتُ ذلكَ وَجَبَتْ للَّهِ عَلَيْكُمُ النِّعْمَةُ ولي عَلَيْكُمُ الطّاعةُ .
امام على عليه السلام : امّا بعد ، وظيفه حكمران است كه اگر به زيادتى رسيد يا به نعمتى مخصوص گشت موجب تغيير حال و دگرگونى رفتار او بر رعيتش نشود و نعمتهايى كه خدا نصيبش كرده بر نزديكى او به بندگان خدا و مهربانى او به برادرانش بيفزايد
بدانيد حقّ شماست بر من كه رازى را از شما نپوشانم مگر در جنگ و بدون رايزنى با شما كارى را نكنم مگر در حكم و حقّ شما را از موقع آن به تأخير نيفكنم (حقوق و عطاياى شما را به موقع بپردازم) و در رساندن آن درنگ نكنم و همه شما را در حقّ برابر و يكسان دانم . پس ، هرگاه چنين كردم نعمت خدا بر شما واجب شدهاست . و بر شماست كه از من فرمان بريد .
أئمَّتُكُمْ وَفْدُكُمْ
پيشوايان شما نمايندگان شما هستند
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : إنّ أئمّتَكُمْ وَفْدُكُمْ إلى اللَّهِ ، فانْظُروا مَنْ تُوفِدونَ في دِينِكُمْ وصَلاتِكُمْ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : همانا امامان شما نمايندگانتان به نزد خدايند ؛ پس ، بنگريد كه در دين و نماز خود چه كسانى را به نمايندگى مىفرستيد .
عنه صلى الله عليه وآله : إنّ أئمّتَكُمْ قادَتُكمْ إلى اللَّهِ ، فانْظُروا بِمَنْ تَقْتَدونَ في دِينِكُمْ وصَلاتِكُمْ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : امامان شما راهبران شما به سوى خداوندند ، پس ، بنگريد كه در دين و نماز خود به چه كسى اقتدا مىكنيد ؟
مَنِ ائْتَمَّ بِغَيْرِ إمامِ الحَقِ
هر كه از پيشوايى جز پيشواى حقّ پيروى كند
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : قالَ اللَّهُ تبارَكَ وتعالى : لاُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ في الإسلامِ دَانَتْ بِولايةِ كُلِّ إمامٍ جائرٍ ليسَ مِنَ اللَّهِ .