بخشی از مقاله

مقدمه
فناوری تجارت الکترونیکی با سرعت سرسام آوری در حال تغییر و پیشرفت است و اقتصاد جدید بسرعت جایگزین اقتصاد فعلی می شود.
هدف از تجارت الکترونیکی دستیابی به کالا با سرعت بیشتر، قیمت ارزانتر و کیفیت برتر است. مردم در قرن 21 با یک تغییر اساسی در فرهنگ مصرف مواجه خواهند شد همچنانکه مراکز بزرگ خرید در دهه های 70 و 80 انقلابی را ایجاد کردند، تجارت الکترونیکی نیز باعث بوجود آمدن یک انقلاب دیگر خواهد شد.


درک صحیح از تکنولوژی می تواند کلید ورود به بازار تجارت الکترونیکی شود. مهمترین نکته در امر مدیریت منابع این است که افراد رده بالای سازمان تجارت الکترونیکی را درک کنند . این درک صحیح شما را قادر به حفظ پول خود کرده و دردسرهایتان را کاهش می دهد.
در این تحقیق مفهوم تجارت الکترونیکی و عاملی که منجر به انقلاب تجارت الکترونیکی می شود تشریح خواهد شد . بررسی امکاناتی که باعث پیوستن شرکت شما به بازار جهانی الکترونیکی می شود و همچنین نحوه انتشار سهام و نحوه سرمایه گذاری و روشهای تأسیس شرکت مجازی، قوانین جنگل تجارت الکترونیکی و معرفی مین های آن و نحوه دوری از آنها به تفضیل بحث می شود امید است این بتواند در معرفی و شناخت تجارت الکترونیکی و همچنین نحوه ورود و فعالیت در بازار تجارت الکترونیکی قدم مثبتی بردارد.


لازم است از زحمات خانمها لی لی رضازاده، سمیه فتحعلیخانی و مهسا مهبد که مرا در این امر یاری نمودند تشکر نمایم.

تجارت الکترونیکی چیست؟
در بخش اول ما به تشریح مفهوم تجارت الکترونیکی و عاملی که منجر به انقلاب تجارت الکترونیکی می شود می پردازیم. ما به تجزیه و تحلیل عواملی که مشارکت اینترنتی را به میزان قابل توجهی افزایش داده (و بازار عرضه و تقاضا را به حالت موازنه رسانده است)
می پردازیم و امکاناتی را که جهت پیوستن شرکت شما به بازار جهانی تجارت الکترونیکی از طریق اینترنت وجود دارد فرا روی شما قرار


می دهیم.
ما مروری داریم بر اینکه تجارت الکترونیکی چیست و کدام
بخش های آن وابسته به اینترنت می باشد. هر چند تجارت الکترونیکی بسیار فراتر از اینترنت است که ما آن را توضیح خواهیم داد. همچنین در این بخش شما در می یابید که یک شرکت مجازی چیست (البته اگر از قبل ندانید!) و شما چگونه قادر به تأسیس آن و یا تبدیل شرکت فعلی خود به یک شرکت مجازی هستید. ما در مورد مفهوم «ابربرنامه» و نقش آن در تجارت نوین الکترونیکی . شما و دامهایی که در دنیای «ابربرنامه» بر سر راه شما قرار دارد نیز بحث خواهیم کرد.
ودر آخرین بخش، شما را با بعضی از قانون های جنگل تجارت الکترونیکی و همچنین با برخی از مین های زمینی و نحوه اجتناب از آنها آشنا می کنیم.

 

چه عاملی باعث انقلاب تجارت الکترونیکی می شود؟
دسترسی جهانی
منافع سرشاری که اینترنت فراهم می آورد تنها به خاطر توانایی آن جهت برقراری ارتباط جهانی نیست. اینترنت سود سرشاری عاید
می کند(همان انبوه هواداران) به خاطر طبیعت و سرشت جهانی ای که دارد، کشورها و دولت ها، تجار و مردمسراسر جهان در دامی افتاده اند که قبلا در انحصار آمریکایی ها بود. اینترنت کوچک گذشته به شبکه ای جهانی تبدیل شده که قادر است با بیش از 100 میلیون نفر ارتباط برقرار کند و این دسترسی جهانی باعث شده است که اینترنت نه تنها به عنوان یک سرویس دهنده سودمند بلکه پیش از هر چیز به عنوان یک ابزار اطلاعات دهنده بسیار ارزشمند مطرح می شود.


امروزه هر کسی تقریباً در هر کشوری می تواند از این فرآیند جهانی ارتباطی جهت دلایل شخصی یا شغلی سود ببرد . این توانایی جهت برقراری ارتباط درست و آنی که توسط پیک های خدماتی جهانی که جهت ارسال محصولات در دسترس هستند تکمیل شده است به تحقق مفهوم یک شرکت جهانی بودن کمک بسیاری کرده است. در حقیقت هر شرکتی که در اینترنت باشد یک

شرکت جهانی است. رشد روزافزون فناوری در سطح جهان به این معناست که بایستی مرزهای جغرافیایی تجارت از بین برود تا قادر به همپایی با رشد نامحدود اقتصادی ناشی از اینترنت باشد. توانایی موجود جهت تبدیل شغلمان به یک شغل جهانی توسط فناوری روز بدین معناست که تمام دنیا بایستی جهت بقا و رقابت در عرصه جهانی رشد روزافزون فناوری را بپذیرد و از آن استقبال کند.


شرکای جهانی:
امتیازدیگری که فرآیند جهانی شدن به دست می دهد امکان شریک شدن دو شغل در دو نقطه مختلف دنیاست و این امتیازی است برای سازمان هایی که اکنون می توانند مستقیما با کمپانی های کارپرداز سراسر دنیا تماس بگیرند و مایحتاج خود را با قیمت کمتر و مسیر بهتری دریافت نمایند . به عنوان مثال یک تولید کننده پوشاک قادر است مستقیما به جای تماس با توزیع کننده با تولید کننده اصلی تماس بگیرد و هزینه کمتری بپردازد. شرکت هایی که به روش های سابق خود ادامه می دهند ناگریز از پرداخت هزینه بیشتر نسبت به همکاران خود که از تکنولوژی روز بهره می برند

هستند. امتیاز مالکیت انحصاری نیز در هجوم محصولاتی مشابه اصل رنگ می بازد. به ثبت رساندن یک محصول اگر چه ممکن است معیار اصل بودن آنباشد. اما بقا ان را تضمین نمی کند. فرصت ها و راهکارها پایان ناپذیر به نظر می رسند. خرید و فروش بین المللی توزیع در سطح جهان، شریک شدن برون مرزی و تولیدات عرضه شده در اینترنت تنها برخی از فرصت های به دست آمده از راه تجارت الکترونیکی است. توانایی تجار الکترونیکی جهت برقراری ارتباط مستقیم با دفاترشان در

سنگاپور، لندن و سانفرانسیسکو به طور همزمان و به راه های گوناگون اختیار و فرصتی است که در دسترس شرکت های سنتی نیست. این امتیازها شامل مدیریت جزیی کم هزینه تر ، مخارج پایین تر مسافرتی و تشریک مساعی بسیار سریع تر در اجرای فرامین صادره از مرکز است.

صرف هزینه کمتر در معاملات
تجارت الکترونیکی این فرصت را در اختیار سازمان های مدرن قرار می دهد که با ایجاد ساختار هایی هزینه سنتی معاملات خود را برای هر آنچه که ممکن است در صدد فروش آن باشند تقلیل دهند . اگر چه هر نوع اطلاعی از طریق الکترونیکی قابل ارسال نیست اما برخی از مشاغل مایلند که حتی با تحمل این قیود با سود جستن از برنامه های آماده به کار (Online) عملیات روزانه کاری خود را بهبود بخشند. کاستن از هزینه های تجاری تنها یکی از امتیازات متنوع تکنولوژی است، از

وظایف ساده ای مانند پذیرش سفارشات مستقیم گرفته تا وظایف پیچیده ای مانند تقبل پیشرفته کردن تمامی نهادهای یک سازمان بزرگ چندملیتی از طریق زنجیره کارگزارانش. کامپیوتر ها مشاغل را قادر می سازند که مراحل اجرایی را بسیار سریع تر از عامل انسانی به انجام برسانند. این معنا قابل تعمیم به مواردی که از کامپیوتر هم کار چندانی ساخته نیست می باشد از قبیل توسعه ، خرید و فروش و مدیریت . استفاده از کامپیوتر در این زمینه ها هم باعث تقلیل چشمگیر هزینه های سنتی از طریق کاستن از هزینه های محلی یا مخارج تک تک معاملات می شود.
اینترنت هم چنین این را در اختیار شرکت ها و اشخاص قرار میدهد که نحوه اداره شغل خود را کاملا عوض کنند و به آنها اجازه می دهد که اطلاعات و برنامه ها را Online کرده و با گستره وسیعی از شرکا در ارتباط بوده و ارزش و اعتبار و کارکرد شرکتشان را بالا ببرند. به آن ها این

موقعیت را می دهد که مجمع با ارزشی بوجود بیاورند که عضویت در آن بسیار گرانبها باشد. اندازه انجمن عامل بالقوه ای است جهت جلب تبلیغات، ارتباط با سایت های خرید و فروش Online به جای حق العمل کاری یا ایجاد حلقه های ارتباطی مستقیم با سایر وب سایت ها به جای پرداخت های جزئی یا رد و بدل کردن ترافیک البته تجارت نمونه و هدف نهایی از آن این است که با ارائه برنامه های جدید صدر شبکه قرار گرفته و به موقعیت ایجاداستانداردهای تکنولوژی برسند.

منافع حاصل از تجارت الکترونیکی
منافع مرتب بر مجهز نمودن شرکت به ابزارهای جدید و یا ایجاد یک شرکت جدید شگفت انگیز می باشد، این منافع شامل موارد زیر است:
دستیابی به یک بازار سریعا رشد یابنده که جمعیتی بیش از 100 میلیون نفر را در بر دارد.
وضعیت کنونی تکنولوژی که شما را قادر می سازد به شیوه های جدید پیغامهایتان را مبادله نمایید و یا به تصورات خود تحقق بخشید.
برقراری ارتباطات آنی با هر نقطه از دنیا بدون تقبل هزینه
تماس های راه دور.
امکان بالقوه و عظیم ارتباط با کاربران در خانه هایشان و انجام معاملات دو جانبه بدون پرداخت هیچ نوع هزینه ای.
کمپانی های پیشتاز انقلاب تجارت الکترونیکی صرفنظر از نوع فعالیتشان و صنعتی که عرضه میکنند در هزاره جدید موفق خواهند بود و سهامداران آنها نیز پاداش فراوانی دریافت خواهند کرد. البته تنها تکلیفی که پیش رو دارید این نیست که کامپیوترهای خودتان را در حد سریع ترین نوع عرضه شده آن ارتقاء دهید بلکه مسئله اصلی اخذ یک سری تصمیمات حیاتی می باشد که ممکن است سازمان شما را موفق و یا ورشکسته کند. نکته مشخص و بارز این است که صبر کردن و به Tesco Direct یا Amazon اجازه قبضه بازار را دادن اندیشه معقول و منطقی ای نیست. پس یا بدوید و با عوض کردن محل کمپانی خودتان پنهان شوید و یا شمشیر مجازی خود را از نیام بیرون بکشید و به جنگ رقبای الکترونیکی خود بروید.

 

آخرین حد پیشرفت تسخیر آسمان هاست: ارزش گذاری بازار اینترنت
چگونه به روش اینترنت پول به دست بیاوریم
فرض کنید شما وب سایتی را به وجود بیاورید و پس از پیشرفت آن در اینترنت شروع به ایجاد ترافیک کنید. تیراژ روزنامه را به یاد دارید؟ خوب به طور کلی یک سایت ساده متصل به اینترنت در اولین ماه های شروع فعالیتش اغلب هزار ها بازدید کننده خواهد داشت. حال تصورش را بکنید که درآمد حاصله از پخش آگهی برای سطح ترافیکی میلیونی چه میزان خواهد بود. آمازون ماهیانه 12 میلیون بازدید کننده یا hits دارد و یاهو (yahoo) ، 65 میلیون . این فرصت مغتنمی برای شرکتی است که می خواهد آگهی او را پخش کنند. در عین حال


هزینه ای که آمازون برای تولید و پخش آگهی می کند در مقایسه با تولید یک روزنامه کدام یک را برای سرمایه گذاری انتخاب می کردید و چه ارزشی برای سهام آنها قائل بودید؟ نمونه های اصلی فروشندگان سهام در اینترنت یا IPO ها ، مانند یاهو و آمازون ، دارای آشفته بازاری هستند که راکد نشده و اندک ضرباتی دارد. ارائه صورت وضعیت مالی این شرکت ها زمانی که سرمایه گذاران از ارزش سهام آنها سئوال می کنند کار مشکلی است؟ آیا شرکتی که سالیانه میلیون ها پوند ازدست می دهد هیچگاه قادربه کسب نقدینه ای جهت رشد و گسترش می باشد؟
متورم کردن بازار با سهام ارزشمند:
هنگامی که شرکتی اقدام به انتشار اوراق سهام نماید و اسطه ها و یا شرکت های مشاور (nomads) سعی می کنند هنگامی که سهام به بازار عرضه می شود قیمتی برای هر سهم تعیین کنند و این قیمت بستگی به ارزش هایی دارد که از نظر واسطه ها موجبات فروش سهام را فراهم می سازند ، وقتی که سهام به بازار عرضه می شود واسطه ها سهم خود را از سهام گرفته و آن را قبل از همه به بهترین موسسات سرمایه گذاری خود می فروشند که آنها نیز ممکن است سهام خریداری شده را مجددا به بازار عرضه کنند. به این دلیل است که برخی از IPO ها سهامشان با قیمتی بیشتر از قیمت اولیه در دسترس بازار قرار می گیرد. دومین دلیل افزایش

سهام پس از عرضه افزایش تقاضا به علت موفقیت گذاشته است. سهام عرضه شده در گذشته توسط یاهو و آمازون به عنوان مثال رشد قابل قبولی داشته است. هنگامی که از جیوز بپرس در آمریکا عرضه شد قیمت هر سهم آن از 14 دلار تنها در یک روز به 77 دلار رسید که البته بعدها تنزل کرد. چنین افزایش قیمت هایی در نرخ سهام سود سرشاری در کوتاه مدت عاید تجار می کند. این سود سرشار هم توجه سرمایه گذاران فصلی و هم سرمایه گذران مبتدی را به خود جلب می کند که باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت سهام با توجه به ترافیک موجود می شود.

درک تجارت الکترونیکی قادر است پول شما را حفظ کند و دردسرهایتان را برطرف سازد:


بالا بردن توانايي و قابليت فعاليتهاي حاضر شما نياز به دركي عميق از برنامه‌هاي موجود در تجارت جهاني دارد كه مي‌تواند حافظ منافع شما باشد. شما بايد نحوه عملكرد هر تكنولوژي نوين و تأثير آن بر فرآيند فعالتي خودتان را بخوبي درك كنيد. بعنوان مثال بسياري از سازمانها، سرويس دهنده‌هايي در شبكه خود نصب كرده‌اند كه به كاربران اجازه مي‌دهد با استفاده از مودم مشترك و يا ساير انواع ارتباط اشتراكي به اينترنت وصل شوند. مديران اجرايي به خوبي دريافته‌اند كه دسترسي به اطلاعات موجود در وب جهت نوآوري در فعاليتهاي اجرايي بسيار حياتي است. اما آنچه انتظارش را نداشتند اين بود كه كارمندانش ميزان قابل توجهي از زمان كار را با هزينه شركت به گشت و گذار در اينترنت اختصاص دهند.
كمپاني موفقي كه در بازار خرده فروشي اينترنت وارد شده فروشگاههاي زنجيره‌اي Texo است كه بر طبق گزارشات بيش از 125 ميليون پوند درآمد دارد. (تصوير 3‚1)
مثال ديگري از كاربرد فناوري استفاده از ويدئويي اينترنتي جهت ملاقاتهاي online است. شركتها به اين نتيجه رسيدند كه تكنولوژي ويدئويي مي‌تواند ارتباط بين كارمندان را بالا ببرد.
توانايي استفاده از نرم افزاري مانند Netmeeting و برگزاري جلسات صوتي تصويري عاملي جهت برقراري ارتباط هر چه بيشتر است. شكلي كه وجود دارد اين است كه اين نرم‌افزار و استفاده از آن بيشترين حجم از شبكه را اشغال كرده و آن را تقريباً فلج مي‌كند. شما بايستي تأثير فن آورين نوين بر فعاليتهايتان را برآورد كرده و تصميم بگيريد كه آيا منافعي كه از اين طريق براي شما ايجاد مي‌شود مقرون به صرفه است يا مخارج فن‌آوري كه در حال حاضر از آن سود مي‌جويد.؟
فصل 1

چه عاملی باعث انقلاب تجارت الکترونیکی می شود؟
كامپيوتر هاي سريع تر
ارتباط سريع تر
انبوه هواداران
دسترسي جهاني


هز ينه هاي پايين مبادلات

فصل 2
تعريف تجارت الكترونيكي
• چرا تجارت الكترونيكي اينقدر مهم است ؟
• چگونه يك حضور در وب بسازيم.
• سيستم‌هاي دفاتر پشتيباني چه هستند؟
فصل 3
شركت مجازي
• تعريف شركت مجازي


• ساختن يك شركت مجازي
كوچ كردن به يك شركت مجازي
فصل 4
ابربرنامه
• يك ابربرنامه چيست ؟
• 12 اصل ساخت يك برنامه كدامند؟
• چه موانع و مشكلاتي بر سر راه سازندگان اين برنامه‌ها وجود دارد؟
چگونه مي‌توان از مشكلات يا ميدان مين اجتناب كرد؟
فصل 5
مدلهاي بازاريابي اينترنتي
در اين فصل
بازاريابي وابسته
مدل اطلاعات رايگان
مدل سازنده Buzz
ورودي خارجي درمدل
مدل one-Hit-wonder دنباله وار
مدل گروه کاربردها
فصل 6
نيروي کار مجازي
در اين فصل


تعريف نيروي کار مجازي
شناخت مزيتهاي نيروي کار مجازي
کارمندهاي مجازي چه کاري انجام مي‌دهند؟
ساختن فضاي کار مجازي براي کارمندان مجازي
چگونه خريد کالا از منابع خارج از کشور به کمپاني شما کمک مي‌کند.

چه كسي الكترونيك را در تجارت وارد كرد؟


بسياري از سازمانهاي پيشرفته درجاتي از تجارت الكترونيكي را بكار گرفته‌اند. شركت كوچكي كه ليتيس در يك واژه پرداز قرار مي‌دهد نيز در حال انجام نوعي كسب و كار الكترونيكي است. بنابراين همهمه تجارت الكترونيكي پديده نو ظهوري نيست زيرا چندين دهه است كه شركتها دارند از كامپيوتر استفاده مي‌كنند. اگر امروزه تجارت الكترونيكي به چنين توجه روز افزوني رسيده است تنها به خاطر رشد انفجار اينترنت و فشار وارده به تمامي شركتها جهت پيوستن به اين دنياي زنجيره‌اي است كه شركتهايي كه در زمينه اينترنت موفق بوده‌اند ساير شركتهاي را نيز وارد كرده‌اند كه به طور جدي به دنياي مجازي online فكر كنند. نخستين عاملي كه رشد و گسترش اينترنت را بدين

پايه رسانده است پيوستن گروه زيادي از مردم به جمع اينترنت است. اين دو گروه بزرگ كاربران دنياي تجارت را به دنبال خود مانند اسبهاي تشنه به سوي‌ آب كشانده است. هر چه باشد كدام شغل است كه از تجمع مردم در يك نقطه بدش بيايد؟ اينترنت ذاتا يك تشكل و يا يك محل گردهمايي است.
ما همه براي گرفتن و دادن و يا تبادل اطلاعات وارده اينترنت مي‌شويم و خاصيت وب جلب توجه مشاغل مايل به دستيابي به فرصتي جهت تبليغات يا فروش است.
اينترنت چقدر وسعت دارد ؟


تعداد كل كاربران اينترنت در ماه مه سال 2000 ميلادي بالغ بر 304 ميليون نفر بود. 137 ميليون در آمريكاي شمالي، 83 ميليون در اروپا، 69 ميليون در آسيا، 11 ميليون در آفريقاي جنوبي، 5/2 ميليون در آفريقا و 19 ميليون در خاورميانه هم اينترنت يك قدم از چاله آب اطلاعات معمولي شما فراتر مي‌رود و جزئيات كاملي از اطللاعات كاملا كنترل شده درباره موقعيت هر شخصي و اينكه در كدام قسمت اين چاله آب قرار دارد به شما مي‌دهد. اين مطلب كار شركت را در جهت دستيابي به مشتريانشان و نشانه گرفتن پيكان تبليغات به سمت آنها از طريق تبليغ كردن در محل‌هايي كه مشتريان پرسه مي‌زنند مانند تبليغات و يا كشاندن آنها بسمت چاله آب خودشان آسان مي‌كنند، اين را ايجاد ترافيك گويند.

 

هياهو بر سر چيست ؟
هياهوي بسياري كه امروزه در اطراف اينترنت بر پا شده به خاطر صرفه‌جويي مهمي است كه اگر كار يك شركت تماما الكترونيكي شود قابل تحقق است. اين مطلب شامل اعمالي از قبيل خريد و فروش، ارسال توليدات و يا تهيه گزارشهاي مالي بدون دخالت عمل انساني است. اين معناي واقعي الكترونيكي در تجارت الكترونيكي است. البته عامل انساني كاملا ناپديد مي‌شود. آنها تنها به وظايفي گره مي‌شوند كه ايجاد ارزش افزوده مي‌كند مانند سرويسهاي مشخص به مشتريان، فروش توسعه صنفي و يا تحقيقات جهت توليدات جديد. آنها ديگر به اموري كه توسط كامپيوتر بسيار سريعتر و نافع‌تر قابل انجام است كاري ندارند از قبيل گزارشات دريافتي، تحويل سفارشات و يا

ترتيب ارسال آنها را دادن. اگر شركتي از كامپيوترها به صورت گسترده جهت انجام عمليات داخلي خود استفاده كند مي‌گوييم كه اين شركت آماده و يا شايسته تجارت الكترونيكي است. يكي از بزرگترين ارقام هزينه‌هاي منظور شده در هر سازماني نيروي كار و هزينه‌هاي نگهداري آن از قبيبل اختصاص فضايي جهت دفتر مخارج مسافرت، تلفنها و غيره است. اغلب اشخاصي كه طي دهه 70 و 80 در سازمانها كاركرده‌اند هيچ ارزش افزوده يا عايدي واقعي به دست نياورند. اين فعاليتها توليد عايدين را مسير كرد اما چيزي حاصل خود آنها نكرد.


براي بدتر كردن مسائل اكثر وظايف نيز در رابطه با ارتباطات از قبيل تايپ كردن نامه‌ها، مرتب كردن اطلاعات و يا ارائه گزارشات بود. اينترنت جهت تبادل اطلاعات الكترونيكي ميان شركتهاي بزرگ كامپيوتري تاسيس شد اما به زودي مورد توجه افرادي كه قادر به برقراري ارتباطات الكترونيكي شخصي بودند قرار گرفت. طولي نكشيد كه شركتها نيز دريافتند كه مي‌توانند از طريق اين شبكه با دفاتر اقماري خود مرتبط شوند و از مخارج گزاف تمامي راههاي دور، مخارج مسافرتها، هزينه‌هاي پستي و تايپ نامه‌ها (از اولين وظايف انسانها) معاف و راحت شوند. بدين گونه بود كه تجارت الكترونيكي متولد شد.

شركت مجازي تعريف شده
يك شركت مجازي چيست؟ تفاوت اساسي بين يك شركت مجازي و يك شركت معمولي بسته به ميزان استفاده آنها از عمليات الكترونيكي دارد. يك شركت مجازي واقعي نه فهرستي دارد و نه كارمندي اما درآمد دارد چگونه؟ با استفاده از نيروي سيستم‌هاي جديد و اينترنت. در تصوير 5‚1 مثال ساده‌اي از يك صفحه وب را مي‌بينيد كه با حلقه‌اي به يك خرده فروش online متصل شده و در قبل ميزان فروش و يا مراجعات حق العمل و يا وجه ناچيزي مي‌پردازد. پس از به راه افتادن

صفحه وب هيچ مداخله‌اي جهت عمليات اجرايي لازم نيست و اگر فردي كه مراجعه كننده به آن سايت است با ساير سايت‌هاي خرده فروشي وارد يك معامله شود، شركت مجازي صاحب درآمد مي‌شود (درصدي عايد او مي‌گردد. آمازون يك شركتي است كه براي فروشهاي انجام شده از طريق سايت خود حق العمل مي‌گيرد. در اين نمونه شركت مجازي هيچ فهرست و كارمندي وجود ندارد. هر چند براي دستيابي به درآمد چشمگير بايستي صفحه وب را ترقي دهد و درآمد را ثبت كند يا ميزان مالياتها را برآورد كند.
هر دوي اين وظايف احتياج به نيروي كار و ساير منابع فيزيكي دارد (مگر اينكه عمليات توسط منابع بيروني انجام شود).
لغت مجازي اغلب به سيستم‌هاي تهيه بازيهاي واقعيت مجازي اطلاق مي‌شود كه يك دنيايالكترونيكي بوجود مي‌آورند كه در آن مي‌توان به بازي پرداخت. با استفاده از عينكهاي مخصوصي، دستكشهاي طراحي شده ويژه و حس گرمايي كه به بدن وصل مي‌شود شما احساس مي‌كنيد كه در حال بازي در يك واقعيت مجازي هستيد. يك شركت مجازي نيز شباهت بسياري به دنياي مصنوعي خلق شده توسط اين بازيها دارد. يك شركت مجازي داراي ساختار است و تجارت مي‌كند اما بدون داشتن عمل فيزيكي و بدون استفاده از نيروي انساني بعنوان

كارمند تصور يك شركت كاملاً مجازي بعنوان هدف براي بسياري از شركت‌ها غير ممكن است و شايسته است كه ارزشي معادل دفتر كار بدون كاغذ براي آن قائل شوند. در عين حال تعدادي از شركتها در حال وارد كردن مفاهيم مجازي بعنوان بخشي از حركت كلي خود بسمت تجارت الكترونيكي درعمليات اجرايي خود هستند.
يك تضاد مجازي :‌
واقعيت مجازي يك تضاد است. واقعيت يا واقعيت است يا نيست. ما مي‌گوييم كه اين پديده واقعيت مجازي است زيرا سيستمها با واقعيت سر و كار دارند يا با تصور واقعي بودن. اما وقتي در مورد يك شركت مجازي صحبت مي‌كنيم منظورمان شركتي است كه اگر چه در حال حاضر هم موجوديت دارد اما در دنياي احساسي مدرن آينده واقعي‌تر خواهد شد. يعني شركتي مي‌شود كه واقعا يك شركت است و بصرف دارا نبودن عوامل فيزيكي از قبيل دفتر نيروي كار و يا دارايي‌هاي فيزيكي آنرا مجازي نخواهند ناميد.
چرا بايد يك شركت مجازي بنا كنيم ؟
آيا در حقيقت نيازي به پايه گذاري و تاسيس يك شركت مجازي هست؟ يا بهتر است سوال را اينگونه مطرح نماييم كه آيا براستي ضرورتي دارد كه جهت كاستن از مخارج‌مان سرمايه گذاري كنيم؟
باور كنيد يا نكنيد جواب اغلب منفي است. تا سال آينده هزاران شغل در تجارت الكترونيكي وارد خواهند شد كه سرمايه گذاري آنها در اين كار هيچ نفع عايدشان نخواهد كرد. بسياري از اين قبيل شركت‌ها بايد سرمايه خود را و عمليات اجرايي‌شان را در جهتي متمركز كند كه از لحاظ مالي بيشتري بازدهي را داشته باشد. صدها هزار شركت وجود دارند كه مي‌توانند با استفاده بهينه از

 

كاركرد اتوماتيكي افراد را به سمت وظايف سودمندتري مانند فروش سوق دهند. آنها همچنين اين توانايي را دارند كه از طريق استفاده از اينترنت به مشتريان جديدي در ساير مناطق دست يابند و يا تماس موثرتري با مشتريان فعلي خود برقرار سازند. نتيجه‌اي كه در نهايت حاصل مي‌شود فروش بيشتر بخاطر داشتن خلاقيت كار در تجارت الكترونيكي است. بنابراين شما ممكن است نيازي به ساختن يك شركت مجازي نداشته باشيد اما در نظر داشتن اين مفهوم بعنوان يك هدف دراز مدت مي‌تواند منافع سرشار مالي براي سازمان شما داشته باشد.
مزيت برتر تجارت الكترونيكي
• عايدات بيشتر
• كاستن از مخارج صورت برداري و تهيه فهرست.
• سرويس دهي 24 ساعته به مشتريان
• كاستن از هزينه‌هاي ارتباطي
• گردآوري بهتر اطلاعات خارجي
• كاستن از هزينه‌هاي كلي
• دسترسي سريعتر به اطلاعات داخلي
• تفكيك سريعتر به اطلاعات داخلي
• تفكيك سريعتر اطلاعات


• بالا رفتن ميزان سرقفلي و افزايش قيمت سهام
• كاستن از مخارج اجراي توسط كاستن از مخارج پشتيباتي
هزينه‌هاي عمده تجارت الكترونيكي
• دستمزد‌هاي بالاتر در جهت گروه كاري كارآمدتر
• هزينه‌هاي ارتقاي سيستم موجود
• هزينه‌هاي بيشتر صنعتي


• ترقي كمپاني‌هايي كه تلاش دارند فعاليت خود را گسترش دهند.
قانون 8 : هر معامله‌اي را مانند يك ماجراجويي مشترك در نظر بگيريد و برايش برنامه‌ريزي كنيد
يك شركت مجازي فاقد ساختار و زيربناست. اما چگونه يك شركت فاقد ساختار قادر به فعاليت است؟ خيلي ساده، او ازطريق شراكت يا ماجراجويي مشترك با ساير شركت‌هايي كه داراي

ساختار هايي هستند و يا با كمك ساير شركتهاي مجازي اين كار را انجام مي‌دهد و يا به عبارت بهتر از طريق شراكت با استفاده كنندگانش اين كار را انجام مي‌دهد. يك ابر برنامه اغلب قبل از كسب شركاي صنفي از وجود استفاده كنندگان بهره مي‌برد. Java ابر برنامه Sun MicroSystem در اينترنت عرضه شد و در طول زمان به صورت يك استاندارد درآمد تنها به اين خاطر كه به صورت رايگان عرضه شد. هنگامي كه استفاده كنندگان از Java استقبال كردند جلب توجه شركاي

سرمايه‌گذار كار انساني بود. مفهوم ريسك مشترك امروزه به جايي رسيده است كه شركت‌هاي جديد بدون هيچگونه ساختار مي‌توانند خيلي بهتر از سازمان‌هاي بزرگ و قديمي و به نحو موثرتري به فعاليت بپردازند، از طريق انتخاب شركايي كه جبران فقدان ساختار را مي‌كنند. امتياز اين گونه شركت‌ها اين است كه مي‌توانند به سادگي با عوض كردن تركيب شركايشان تغيير كنند. به علاوه مي‌توان شركا را جهت رشد و توسعه برنامه‌اي كه به استقبال عمومي دست يافته با هم متحد كرد. اين نوع از فرآيند كاري مي‌تواند به قدري موثر باشد كه هر معامله‌اي در آن يك ريسك مشترك است هر چند در برخي موارد شما نياز به شريكي با دارايي‌هايي واقعي داريد. خوشبختانه اكثر شركت‌ها داراي دارايي‌هاي واقعي چنان برنامه‌ريزي نشده‌اند كه بتوانند با شركت مجازي به رقابت بپردازند. (به بخش 5مراجعه كنيد.)

قانون 9 : دارايي‌هايتان را مانند توانايي‌هايتان به كار بگيريد
سازمان‌هاي جديد تكنولوژيكي دارايي‌هاي فيزيكي كمي دارند اما قدرت رقابتي شديد تري از لحاظ مالي به خاطر بازگشت سرمايه با ارقام نجومي در هر زمينه‌اي را دارا هستند. اگر شركت شما فاقد هر نوع سرمايه فيزيكي باشد فشار كمتري هم بر دوش او خواهد بود جهت بازگشت سرمايه‌اي كه صرف آن قسمت فيزيكي كرده. حداقل آن اين است كه بدون داشتن دارايي‌هايي فيزيكي شما تنها يك نوع خدمت را عرضه مي‌كنيد و اگر شناخته شده نباشيد قادر به رقابت

نخواهيد بود. البته تمام دارايي‌ها نبايد ناديده گرفته شوند. دارايي‌هايي كه در توليد به كار مي‌روند و توسط تكنولوژي ديجيتالي مورد تهديد قرار نگرفته‌‌اند بايستي حفظ گردند. اما در عين حال

شركتهايي مبتني بر اموال و دارايي‌ها بايستي توسط ساختن يا ارزش گذاري دارايي‌هاي ديجيتالي به سمت نمونه تجارت الكترونيكي حركت كنند. اگر اين كار را نكنند شركاي مجازي دارايي‌هاي مجازي خود را گسترش مي‌دهند و شركت‌هاي وابسته به دارايي‌هاي فيزيكي كنار گذاشته مي‌شوند و تنها به صورت كارپردازي جهت سرويس‌دهي به يك بازار بزرگ مجازي با سودآوري بالا تبديل مي‌شوند.
فرض كنيد كه شركت (A) توليد كننده انواع فرآورده‌هاي صنعتي است و سرمايه‌گذاري چشمگيري در زمينه وسايل و تجهيزات انجام داده است. در ضمن فرض كنيم كه شبكه‌اي سنتي از دلالان و فروشندگان دارد.
شركت (B) يك بازار مجازي ايجاد كرده كه به مشتريان صنايع سنگين اين اجازه را مي‌دهد كه اطلاعات و نرخ كالاهاي شركت‌هاي شريك را با هم مقايسه كنند و راهي در اختيار آنها قرار داده كه از آن طريق با ساير اعضاي اين تشكل مرتبط شوند. مشتريان اين شركت مي‌توانند به صورت online سفارش بدهند در نتيجه دست واسطه‌ها كوتاه مي‌شود و قيمت‌ها و هزينه‌ها به طرز

چشمگيري كاهش مي‌يابد. اگر شركت (A) بخواهد از تبديل شدن خود به يك كارپرداز صرف،‌ جلوگيري كند و قادر به رقابت با ساير توليد كنندگان باشد بايستي بازاري ايجاد كند كه شركت (B) را كنار بزند.

راه حل‌هاي تجارت الكترونيك :
تجارتها سيستم‌هايي را ساخته‌اند كه مشتري بتواند دسترسي مستقيم به نرم‌افزار و تماس تلفني داشته باشد، ولي اين‌ها يا بوسيلة مشتري‌هايي كه دسترسي به سخت‌افزار و نرم‌افزار دارند و يا بوسيله محدوديتهاي سيستم‌هاي تلفن محدود مي‌شود. بنابراين انتخاب آشكار براي ورود سفارش خودكار موثر اينترنت است، و تقريباً هر كسي در اروپا به آن دسترسي دارد (يا كسي را كه به آن دسترسي دارد مي‌شناسد)، و استاندارهايي در اينترنت استفاده مي‌شود، مانند HTML و يا فرمهاي آنرا يك راه حل خودكار دلخواه مي‌سازد.


ما در بعضي از جنبه‌هاي بازاريابي در فصل بعد بحث خواهيم كرد، ولي براي اكنون اجازه بدهيد وانمود كنيم كه مشتري‌هايي به تجارت با شركت شما علاقمند هستند. نخستين گام در فرآيند خودكار ورود / سفارش ساخت يك متد است كه به مشتري شما اجازه دهد حساب بسازد يا به اطلاعات كردن حساب موجود دسترسي پيدا كند. اين اطلاعات شخصي مربوط به مشتري است، و آن براي كامل كردن سفارش و براي مديريت و استخراج اطلاعات به آن مشتري لازم است. (ما بعداً در مورد استخراج داده يا جزئيات بيشتر بحث خواهيم كرد).


تابع مهم ديگر ارائه اطلاعات تصميم گرفتن به مشتري است. اين شامل هر چيزي اعم از يك كاتالوگ كالا و قيمت براي بيان جزئيات شركت يا اطلاعات محصولات مي‌شود. وب سايت شما يك حد متوسط را براي ادامة داده‌ها، فراهم خواهد كرد و آن بايد طوري ساخته شود كه داده بتواند به آساني به طرز خودكاري و بلادرنگ به وسيله سيستم‌هاي دروني به روز درآيند.
مشتري‌هاي شما بايد همچنين بتوانند به آساني سفارش دهند. اين كار معمولاً به وسيله سيستم دريافت خريد يا نرم‌افزار كارت خريد يا بوسيله سرويسهاي كاربردي يك شركت خريد برخط انجام مي‌شود.


قسمت نهايي گرفتن اطلاعات پرداخت هزينه است، معمولاً از طريق اتصال داراي امنيت به يك سرور امنيت، پردازش مي‌شود به طوري كه ديگران نتوانند كارت اعتباري شما را ببينند. همه اين تكنولوژي‌ها در دسترس هستند و به آساني پياده سازي مي‌شوند.
مشتريان اينترنت و پرداخت‌ها:
مردم اغلب از اين كه اطلاعات كارت اعتباري خود را از طريق اينترنت بفرستند، هراس دارند. چه عجيب!


از همه راه‌ها اطلاعات شما مي‌تواند عليه شما استفاده شود، اين كار خارق‌العاده تجارتي است كه اصلاً انجام نگرفته است. مشتريان خيلي بيشتر از قبل در مورد دادن اطلاعات كار اعتباري خود نگران هستند در فروش كارتهاي اعتباري موفقيت كسب كنند. اما اكنون هر شركتي كه چيزي را مي‌فروشد، يك آدرس شبكه براي خودش دارد و همه اين شركت‌ها اطلاعات اعتباري و فروش را ذخيره مي‌كنند.


بزرگ‌ترين تهديد براي رشد و فروش در اينترنت، داستان مطبوعاتي در مورد بعضي شركت‌ها كه بانك اطلاعاتي مشتريان خود را براي بدست‌ آوردن شماره كارت‌هاي اعتباري، هويت‌ها، تاريخ انقضاء اعتبارها، آدرس كارخانه‌ها، آدرس‌هاي پست الكترونيكي، و حتي محصولاتي كه اخيراً خريد كرده‌اند هك كرده‌اند، مي‌باشد.
براي كاهش تهديد اين فاجعه، تعدادي از شركتهاي جديد، در صدد سعي بر روي بعضي روش‌هاي مبتكرانه مي‌باشد. شركت‌هايي كه پول فروشنده را از طريق اينترنت مي‌فرستند، بدون اين كه اطلاعات اعتباري شخصي شما را بفرستند، يا بانك هایی که از پرداخت های الکترونیکی استفاده می کنند، دو مثال از خدمات جدیدی هستند که خطر تأمین اطلاعات اعتباری را کم می کنند.
بانک های الکترونیکی
بانک های الکترونیکی سازمان های بانک داری الکترونیکی هستند که بدون شعبه، خدمات بانک

داری تأمین می کنند مانند smile. Co. uk یا
.e- first.com معمولاٌ وقتی کاربران نام نویسی می کنند، حسابها برای آنها ایجاد می شود. برای پرداخت هایی که باید فرستاده شوند، دارنده و گیرنده حساب باید پول های واقعی را از بانک عادی و مقرر خود به حساب بانک الکترونیکی خود منتقل کنند. آن پول ها می توانند در هر زمانی بیرون از حساب منتقل شوند.
بانک هاي اطلاعاتي:


بانک‌هاي الکترونيکي سازمان‌هاي بانک‌داري الکترونيکي هستند که بدون شعبه،خدمات بانک‌داري تامين‌ مي‌کنند مانند smile.uk يا e-first.com . معمولاً وقتي کاربران نام‌نويسي مي‌کنند. حسابها براي آنها ايجاد مي شود. براي پرداخت‌هايي که بايد فرستاده شوند،دارنده و گيرنده حساب بايد پول‌هاي واقعي را از بانک عادي و مقرر خود به حساب بانک الکترونيکي خود منتقل کنند. آن پول ها مي‌توانند در هر زماني بيرون از حساب منتقل شوند. هدف کاهش هزينه‌هاي داد و ستد

ومعاملاتي بانک‌داري عرفي به وسيله حذف کردن مخارج کلي شاخه‌ها و اداره کردن پول مي‌باشد.
اخيراً دگرگوني‌هاي زيادي روي مدل بانک الکترونيکي شروع به بوجود آمدن کرده است که شامل بندهاي زير مي‌باشد:
بانک‌هاي سنتي که هنوز همان حقوق و دستمزد را مطالبه مي‌کنند.
سراسر بانک‌هاي الکترونيکي جديد که هيچ هزينه‌اي را مطالبه نمي‌کنند.
جايگاه‌هاي (خانه‌هاي) دستمزد که حساب‌هايشان را سرمايه‌گذاري الکترونيکي را مديريت مي‌کنند.
شرکت‌هاي کارت اعتباري که امکانات اعتباري online فراهم مي‌کنند.


کلاه‌بردارها، شيادها و امثال آنها.
انواع دگرگوني‌ها.
شکل 7/11 : بانک‌هاي فقط اينترنتي مانند e-bank.com در تمام مکان‌ها ظاهر مي شوند.

نيروي كار مجازي چيست ؟
نيروي كار مجازي منبع انساني از يك سازمان مجازي است. آنها متفاوت از ديگر گروههاي HR نيستند، بجز اينكه آنها مطابق فرضيه‌هاي شركت كار نمي‌كنند. مجازي بودن بر اين دلالت مي‌كند كه آنها تقريباً كارمند هستند، ولي اين تفسيري نيست كه ما براي نيروي كار مجازي به كار مي‌بريم. يك نيروي كار مجازي، نيرويي است كه اعمالي را بدون حضور فيزيكي يا فقط با حضور فيزيكي در بخشي از كارها در محل كمپاني انجام مي‌دهد. آنها مي‌توانند بيرون محوطه كار كنند يا گاهي در بيرون و گاهي در داخل كار كنند. كارمندان فروش يا خدمات كه به طور گسترده‌اي سفر مي‌كنند مي‌توانند به عنوان كارمند مجازي در نظر گرفته شوند زيرا آنها واقعاً كاري را در كمپاني انجام مي‌دهند مگر اينكه شما ماشين آنها را به محل كمپاني فرا بخوانيد.


آن تفاوت واقعي ميان كارمند مجازي و كارمند بيرون محوطه است. كارمند مجازي يك محل فيزيكي ندارد كه آنها بتوانند با اداره‌شان تماس بگيرند. در عوض آنها دائماً يا در بخشي از زمان از اداره دور هستند يا در محلهايي، بدون توجه به نزديكي به كمپاني. اين مكان مي‌تواند خانه، فروشگاه شخصي كارمند يا ماشين يا حتي رختخواب باشد. سه نوع كارمند وابسته به ويژگي كمپاني وجود دارد: آنهايي كه در ساختمان كمپاني هستند، آنهايي كه نيستند و آنهايي كه كمي از هر دو را دارند و اين يك روالي است كه به سرعت رشد مي‌كند.
شكستن ترافيك به وسيله كار از راه دور (كار در منزل توسط كامپيوتر)
مفهوم كار دور از اداره اغلب كار از راه دور يا telecommuting ناميده مي‌شود. به اين دليل كه

كارمندان واقعاً از تلفن براي اتصالات كامپيوتري و ارتباطات صوتي استفاده كنند. اساساً آنها از طريق تلفن به محل كارشان ارتباط برقرار مي‌كنند.
كار از راه دور از ديد كمپاني نكيري نيازهايي دارد. كارمندان بايد بتواند با كمپاني از طريق شبكه‌هاي تلفن عمومي در دسترس به طور سريع ارتباط برقرار كند و كارمند بايد توانايي دريافت و فرستادن داده‌هايي مانند پست الكترونيك و فايل‌ها را به همان خوبي دسترسي به تقاضاهاي مركزي داشته باشد. اساساً اين نياز وجود دارد كه كمپاني شبكه توانايي را به كارمندان اختصاص دهد حتي اگر خط اتصال همگاني باشد، يا دسترسي به web باشد. اين همچنين به اين معناست كه اگر آنها از تلفن استفاده مي‌كنند، بايد روشي هم براي ارتباط با كارمند باشد مانند پست الكترونيك، اينترنت يا خط تلفن جداگانه. هدف اين است كه به كارمند اجازه داده شود كه در يك محل كم ارزش‌تر از بقيه سازمان كار كند، چه آن محل يك اداره ماهواره‌اي باشد يا يك اداره خانه (home offioce)
يك اداره خانه دقيقاً يك اداره در خانة شماست. نه ميز آشپزخانه، ولي يك اداره واقعي يا فضا

ي كار دور از راههاي پررفت و آمد و ترجيحاً دور از يخچال و تلويزيون. خالي از يخچال و تلويزيون. اداره‌هاي ماهواره‌اي اداره‌هاي كوچكي هستند دور از اداره اصلي، كه اتاق‌هاي ملاقات، تجهيزات و همة تسهيلات اداره‌هاي بزرگ را بدون هزينه دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید