بخشی از مقاله

تشریح قورباغه


مراحل تشريح قورباغه
ابتدا بايد جانور را قطع نخاع كرد كه اين عمل شامل سه مرحله است :
الف . بوسيله ي سوزن تشريح از حد واسط دو چشم به طرف پاهاي جانور حفره اي را پيدا مي كنيم كه به اين حفره «روزنه ي پيمانه اي »


مي گويند . سپس سوزن را به داخل بدن مي فشاريم تا حالت شكستن استخواني را احساس كنيم كه اين شكستن ارتباط بين مغز و نخاع جانور را قطع مي كند و از درد كشيدن جانور جلوگيري مي كند .
ب . سپس سوزن را از همان حفره ي داخل ستون فقرات ، به طرف پاهاي جانور برده و اعصاب نخاعي جانور در ناحيه ي مهره ها را به طور كامل از بين مي بريم .اين عمل را تا زماني كه پاها به طور كامل صاف نشده است ادامه مي دهيم .

عمل تخريب اين اعصاب با سوزن تشريح به صورت جلو و عقب بردن و به طور همزمان چرخش سوزن در ستون فقرات انجام مي گيرد .
ج . سوزن را از همان حفره به طرف سر و مغز جانور داخل مي كنيم و با دو حركت دايره اي كوچك و بزرگ به ترتيب مغز را تخريب مي كنيم .


هشدار : دقت شود در هنگام تخريب مغز ، سوزن را به آرامي حركت دهيم زيرا ممكن است دچار خونريزي شود و يا سوزن از دهان جانور بيرونآيد و كار را براي تشريح كننده مشكل كند .
بعد از اتمام كار بايد مطمئن شويم كه جانور به طور كامل قطع نخاع شده و بيهوش است .
هشدار : اگر قطع نخاع به طور كامل انجام نشده باشد جانور درد كشيده و در هنگام تشريح ممكن است به هوش آيد. و كار را در ادامه مشكل كند.

به اين منطور يكبار سوزن تشريح را به آرامي به چشم چپ جانور مي زنيم اگر تحريكي از سوي جانور ديده نشد مغز بخوبي تخريب شده است.
بار دوم سوزن را به پاها مي زنيم اينبار هم اگر تحريكي ديده نشد تخريب نخاع جانور بخوبي انجام گرفته است.


سپس جانور را به پشت مي خوابانيم و آنرا فيكس مي كنيم . ابتدا بايد پوست را جدا كنيم كه اين عمل به راحتي انجام مي گيرد . سپس نوبت به جدا كردن عضلات مي رسد كه در اين مرحله بايد مواظب باشيم
به امحاء و احشاء جانور صدمه نزنيم. در مرحله بعد هم پوست و عضله را فيكس مي كنيم .


اين نكته را هم بايد درز نظر داشته باشيد كه در هنگام جدا كردن عضله ها مراقب باشيد سياهرگ شكمي پاره نشود زيرا تپش قلب مي ايستد و جانور مي ميرد.
بعد از انجام دادن تمامي اين مراحل تشريح جانور به پايان رسيده است و شما مي توانيد مطالعات خود را بر روي اعضاي داخلي بدن جانور آغاز كنيد.

با قیچی و چاقوی مجازی شکم قورباغه را باز کنید و چربی های زیر شکم را بردارید بخش های درونی را مشاهده کنید

قورباغه‌‌ماهي‌ها
قورباغه‌ماهي‌ها، همان‌گونه كه از نامشان برمي‌آيد، ماهي‌هاي شگفت‌انگيزي هستند كه به قورباغه‌ها همانندي زيادي دارند. درازاي بدن آن‌ها از 3 تا 40 سانتي‌متر است. شكل بدن آن‌ها كروي است و باله‌هاي پامانندي دارند كه با آن‌ها مي‌‌توانند از صخره‌ها، سنگ‌ها و تپه‌هاي مرجاني بالا بروند. رنگ بدن اين جانداران گوناگون است. هم‌چنين، مي‌توانند رنگ خود را دگرگون كنند و به رنگ بستري كه بر آن مي‌آرامند( براي نمونه، قطعه‌اي مرجان) دربيايند.

از اين رو، بيش‌تر قورباغه‌ماهي‌ها از بسترهايي كه بر آن‌ها مي‌آرامند، به‌سادگي شناسايي نمي‌شوند و بنابراين، نه تنها از ديد شكارچيان خود، بلكه گاهي از ديد ماهي‌شناسان نيز پنهان مي‌مانند.


قوباغه‌ماهي كامرسون(Antennarius commersoni)، كه در اقيانوس هند و اقيانوس آرام يافت مي شود، از نظرهاي گوناگون نمونه‌ي شاخص اين گروه از جانوران است. بيش‌تر دانستني‌هايي كه در اين مقاله آمده، ريشه در مشاهده‌ها و آزمايش‌هايي دارد كه در مورد اين جانور انجام شده است.


تقليد جسورانه
قورباغه‌ماهي كامرسون به رنگ‌هاي گوناگوني (مانند زرد، قهوه‌اي، سفيد شيري و سياه) ديده شده است. پوست اين جانور بيش‌تر داراي خال‌هاي قهوه‌اي رنگ كوچك و لكه‌هاي صورتي رنگ است. در آب‌هاي كم ‌ژرفا، كه پرتوهاي خورشد كف اقيانوس را رنگارنگ مي‌كنند، اين جانور مانند صخره‌اي پوشيده از جلبك به نظر مي‌رسد.

در اين حالت، قورباغه‌ماهي مي‌تواند در كمين شكار بنشيند و به ناگاه بر ماهي‌ها و سخت پوستاني كه از آن جا مي‌گذرند، يورش برد. وقتي جانور مناسبي به قورباغه‌ماهي نزديك مي‌شود، دهان بزرگ و غار مانند آن باز و قرباني از همه‌جا بي‌خبر در چند هزارم ثانيه بلعيده مي‌شود.


قورباغه‌ماهي‌ها استاد تقليدند. آن‌ها با بي‌جان نشان دادن خود نه تنها از ديد شكاچيان بلكه از ديد شكارهاي خود نيز پنهان مي‌مانند. هم‌چنين، به شيوه‌اي كارآمد شكارهاي خود را فريب مي‌‌دهند. اين جانوران پيوست‌هاي كوچكي دارند كه درست از بالاي لب جانور به جلو افراشته شده است. قورباغه‌ماهي وقتي شكار خود را مي‌بيند اين پيوست‌ها را به چنبش در مي‌آورد و شكار را گرفتار مي‌سازد.


نزديك 344 سال پيش از ميلاد، ارسطو درباره‌ي نقش اين پيوست‌ها، كه طعمه يا دام ناميده مي‌شوند، چنين گفته است: قورباغه‌ماهي‌ها داراي رشته‌هايي هستند كه از جلو چشمانشان بيرون زده است. آن‌ها نازك و دراز و مانند تار مو هستند و مانند طعمه ‌ به كار مي‌روند. وايتمي در سال 1875 ميلادي، درستي مشاهده‌هاي ارسطو را نشان داد.

او دام گستري قورباغه‌ماهي‌ها را اين گونه توصيف كرده است: جانور براي برخي از ماهي‌هاي كوچكي كه درون آكواريوم گذاشته بوديم، دام گسترانيد. من اميدو ار بودم كه صحنه ‌ي شكار را مشاهده كنم، اما جانور بسيار محافظه كارانه رفتار مي‌كرد.


مشاهده‌هاي وايتمي كه پژوهشگران ديگر نيز آن را درست دانستند، بيان مفهومي در زيست‌شناسي رفتار است كه امروزه به تقليد جسورانه شناخته مي‌شود. تقليد جسورانه، برخلاف تقليد منفعلانه كه در آن همانندسازي خود با پيرامون براي پنهان ماندن از ديد شكارچيان كارساز مي‌شود، به همانندسازي فيزيكي و رفتاري نياز دارد تا جانور بتوانند توانايي‌هاي كارآمدي از خود نشان دهد.

به عبارت ديگر, قورباغه‌ماهي با هم‌رنگ ساختن خود با پيرامون بي‌جان, بي‌جان نشان دادن خود و داشتن پيوست‌هايي كه حكم طعمه را دارند، مي‌تواند جانوراني را كه به آن نزديك مي‌شوند به‌ آساني شكار كند.


شكار ماهرانه
قورباغه‌ماهي‌ها از تيره‌ي Antennariidae هستند. اين تيره از گروهي از ماهي‌هاي استخواني به نام انگلرماهي‌ها (ماهيان ماهي‌گير يا قلاب‌ماهي‌ها) به مشار مي‌آيند. انگلرماهي‌ها جانوراني كم ‌جنبش‌اند كه منتظر شكار مي‌مانند و آن را با كمك دام به دهان مي‌گيرند. در مورد قورباغه‌ماهي‌ها دام بخش امتداد يافته‌ي نخستين باله‌ي پشتي است كه به جلو افراشته شده است

و مي‌جنبد و به قلاب ‌ماهي‌گيري مي‌ماند كه ماهي‌گير آن را مي‌جنباند. در برخي گونه‌ها، همه‌ي اين دستگاه نيرنگ مي‌تواند به پشت تا شود و در شيار باريكي در بالاي سر جاي گيرد. بنابراين، هنگامي كه به دام نياز نيست، از آن نگهداري مي‌شود.


دام‌ها در گونه‌هاي مختلف شكل‌هاي گوناگوني دارند. با اين همه، در بيش‌تر آن‌ها، دام از دو بخش تشكيل شده است: ميله يا خار و ساختار ي گوشت مانند به نام طعمه كه در نوك آن جاي دارد. بسته به گونه، طعمه ممكن است از نظر اندازه و شكل از يك توده‌ي توپ مانند با قطري در حدود 2/0 سانتي ‌ متر تا ساختاري رشته‌اي و پر زرق و برق با درازي نزديك 4 سانتي‌متر، متغيير باشد. در برخي گونه‌ها طعمه به يك ماهي كوچك، در برخي به يك سخت ‌ پوست و در برخي ديگر به كرمي كوچك مي‌ماند.


قورباغه‌ماهي‌ها شكارچيان آزمند و بسيار كاميابي هستند. اين جانوران خوش‌ خوراك از رژيم غذايي ويژه‌اي پيروي نمي‌كند و هر جانوري را كه وارد شكارگاهشان شود، اگر بتوانند در دهان فرو مي‌برند. آن‌ها حتي از جانوراني كه از خود آن‌‌ها بزرگ‌ترند، نيز پروا نمي‌كنند! بررسي رفتار تغذيه‌اي قورباغه‌ماهي‌ها نشان داده است

كه اين جانوران مي‌توانند دهان خود را نزديك 12 برابر گشاد كنند. اين كار تنها در شش هزارم ثانيه انجام مي ‌شود. اين زمان بسيار كم تر از زماني است كه براي انقباض ماهيچه‌هاي مخطط معمولي نياز هست.


نقش دام
شكل و اندازه ‌ي دام در گونه‌هاي مختلف متفاوت است، اما هر گونه دام ويژه‌ي خود را دارد. از اين رو، يك گونه را اغلب مي‌توان بر اساس دام آن شناسايي كرد. براي مثال، طعمه‌ي قورباغه‌ماهي خط‌خطي به كرم پرتار و در قورباغه‌ماهي هيسپيد،

به كرم لوله‌اي مي‌ماند. در قورباغه‌ماهي زگيل‌دار، طعمه به يك ماهي كوچك و در قورباغه ‌ ماهي كامرسون به ميگو شباهت دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید