بخشی از مقاله

چکیده:

نگهداری و تعمیرات - نت - مبتنی بر قابلیت اطمینان، اصولی را تشریح می کند که برای تضمین مناسب عملکرد و تعیین نیازمندیهای فعالیتهای نت تجهیزات بکار میرود. این اصول بدنبال ایجاد قابلیت اطمینان در جریان فرآیند تولید کارخانه هستند. یکی از معیارهای عمده در تصمیمگیریها و سیاستهای برنامهریزی نگهداری و تعمیرات انتخاب بهترین روش و موثرترین تکنیک نت، باتوجه به عملکرد هر یک از تجهیزات می باشد که این موضوع در بهبود و ارتقاء کیفی عملکرد ماشینآلات و نیز کاهش هزینههای نت تاثیر بسزائی خواهد داشت. در این پژوهش سعی شده است با توجه به اطلاعات جمعآوری شده - طبق جدول - 2 که مربوط به سوابق تعمیراتی تجهیز مورد تحقیق در این مقاله است، به تشریح فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها، بررسی و شناسایی علت ریشهای خرابیها و در نهایت انتخاب استراتژی نت مناسب جهت مدیریت خرابیها است، که ×هدف ×از ×ارائه تحقیق ×حاضر ×میباشد.

کلمات کلیدی : RCFA*،  Oligomer،  MTBF،  MTTR، بانک اطلاعاتی ثبت سوابق، PROACT، پارتور.

-1 مقدمه:

یکی از مسائلی که امروزه بسیاری از صنایع دنیا با آن رو برو هستند، چگونگی شناسایی و پیشگیری از خطاها و نواقص احتمالی موثر بر عملکرد تجهیزات میباشد. عدم شناسائی و رفع به موقع خرابی های تجهیزات در صنایع مخصوصا" در صنایع نفت باعث بالا رفتن هزینه های سالیانه در تامین قطعات یدکی ، هزینههای اضافه کاری پرسنل در بخش نگهداری و تعمیرات ،توقفات غیر برنامه ریزی شده و نیز کاهش قابلیت اطمینان و دسترسی تجهیزات در سازمان شده است. نت مبتنی بر قابلیت اطمینان به عنوان یک روش موثر جهت انتخاب صحیح استراتژی نگهداری و تعمیرات شناخته میشود که با توجه به حالات خرابی ماشینآلات و اولویتبندی نمودن آنها، روش اجرایی مناسب نگهداری و تعمیرات را با استفاده از درخت منطقی تصمیمگیری پیشنهاد مینماید و×بدین صورت از انجام فعالیتهای غیر ضرورینت جلوگیری به عمل آورده وموجب اثربخشی بیشتر فرآیند نگهداری و تعمیرات و کاهش هزینههای عملیاتی میشود.

-2  اهمیت و ضرورت تحقیق :

1.    ایجاد یک ساختار منظم ثبت سوابق خرابیهای تجهیزات .

2.    امتیاز بندی و طبقهبندی تجهیزات براساس وضعیت بحرانی بودن آنها .

3.    شناسائی علل و عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تجهیزات باتوجه به سوابق ثبت شده.

4.    ارائه راهکارهای مناسب جهت کاهش زمان و هزینه های تعمیرات.

-3   جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:
نوآوری صورت گرفته در این تحقیق ارائه ترکیبی از روشها و تکنیکهای نگهداری وتعمیرات به جهت ریشهیابی خرابیها ،کاهش هزینهها و نیز جلوگیری از توقفات اصطراری و غیر برنامهریزی شده می باشد که این موضوع در بالارفتن قابلیت اطمینان و دسترسی تجهیزات در سازمانها نقش بسزائی دارد.

-4 روش تحقیق و گردآوری دادهها :

1-4 تشریح ساختار تعریف شده در اداره نگهداری و تعمیرات جهت جمعآوری اطلاعات مفید : وجود بانک اطلاعاتی از سوابق تجهیزات مهمترین مرحله از یک کار تحقیقاتی میباشد،که این موضوع در طبقه بندی تجهیزات، بررسی نمره ریسک حالات خرابی تجهیزات و نیز آنالیز سیستماتیک علل و عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تجهیز در قالب چارچوب منطقی صحیح کمک بسزائی میکند. در این پژوهش به دلیل اهمیت موضوع ، بانک اطلاعاتی ثبت سوابق تعمیرات تجهیزات - جدول - 2 با سه محوریت ذیل تنظیم شده است :

-1 زمان: تاریخ شروع و اتمام زمان توقف تجهیز به جهت محاسبه شاخصهای کلیدی نت.

-2 شرایط عیب: جهت مشخص بودن نوع و علت خرابی ها برای بررسی و ریشهیابی علت اصلی، جهت جلوگیری از تکرار آنها.

-3 وضعیت متریال: جهت بررسی تعداد و نوع متریالهای مصرفی و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش هزینهها و دسترسی به یک متریال با کیفیت.

- 2- 4 تشریح روش امتیازبندی و تقسیمبندی تجهیزات در اداره نگهداری و تعمیرات :

درجه اهمیت و حیاتی بودن ماشینآلات براساس نقش فرآیندی آنها متفاوت می باشند. بدین منظور لازم است بین تجهیزات اولویتبندی صورت گیرد تا روش مواجهه و عملکرد سیستم نگهداری و تعمیرات در رابطه با هر تجهیز تعیین شود. مدل ارزیابی میزان تشخیص بحرانی بودن تجهیزات در این پژوهش بر اساسی سه فاکتور - تولید، ایمنی و محیط زیست،هرینه و زمان - و باتوجه به اهداف و ماموریت سازمان - پتروشیمی شهید تندگویان - تدوین شده است. - جدول. - 3

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید