بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید کیت CNG پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
در حال حاضر میزان متوسط مصرف بنزین هر اتومبیل سواری در کشور روزانه در حدود 10 لیتراست که این میزان بیش از 4 برابر کشور انگلستان و بیش از 5,5 برابر کشور فرانسه است . در نیمه اول سال 1381 ، متوسط مصرف روزانه بنزین 50 میلیون لیتر و واردات بنزین و افزودنی های مربوطه بالغ بر 13 میلیون لیتر بوده است که با ادامه همین روند برای تامین بنزین مورد نیاز تا پایان سال 81 حدود یک میلیارد تومان واردات داشته ایم .این در حالی است که ظرفیت بنادر و ناوگان توزیع سوخت کشور برای تخلیه و توزیع این حجم از واردات بسیار نامحدود است .با توجه به روند تولیدات اتومبیل انتظار می رود تع د اد اتومبیل ها در سال 1400 بالغ بر 15 میلیون دستگاه باشد که بدین ترتیب میزان کسری بنزین در کشور طی 20 سال آینده بالغ بر 500 میلیارد لیتر خواهد بود .


با درک این شرایط فکرکردن در مورد سوخت ها ی جایگزین امری اجتناب ناپذیر می باشد . با توجه به اینکه ایران به تنهایی حدود 15,5 درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیا را در اختیار داشته و از این نظر مقاوم دوم جهان را دا ر ا می باشد .استفاده از CNG یا همان گاز طبیعی فشرده به عنوان یک راه حل مناسب مطرح است . بررسی ها نشان می دهد که از نظر اقتصادی نیز این سرمایه گذار ی از توجیح کافی برخوردار است واز جنبه زیست محیطی نیز CNG سوختی کاملا پاک و سالم می باشد . امروزه تقریبا 18 % از ناوگان حمل و نقل جهان ، گاز طبیعی مصرف می کنند .اکثر کشورها به دلیل ملاحظات زیست محیطی ، کارایی تجهیزات ، هزینه کمتر و سهولت دسترسی به گاز طبیعی ، در زمینه گسترش استفاده از خودروهای با سوخت طبیعی طرح های ملی بلندمدتی را در دستور کارخود دارند .


جایگاه های CNG برای سوخت گیری خودروها در مدت زمانی قابل مقایسه با جایگاه های سوختگیری سوخت مایع پیش بینی شده اند . در ایستگاه سوخت گیری مدت زمان لازم سوخت گیری (برای خودروهای سبک و متوسط ) با توجه به نوع جایگاه حدود 3 الی 5 دقیقه است . در کشور ما نیز در دسترس بودن ذخایر عظیم گاز طبیعی و وجود شبکه توزیع گسترده آن و همچنین کاهش واردات سوخت ، ایجاد اشتغال و کاهش آلودگی های زیست محیطی از مزایای بارز استفاده از این سوخت به شمار می رود .

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید کیت CNG 47

محل اجرا :


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
برای استفاده از CNG به جای بنزین و گازوئیل درناوگان خودروهای کشور نیاز به سرمایه گذاری می باشد این سرمایه گذاری می بایست برای تامین و نصب ادوات تبدیل یک خودرو از بنزین سوز به CNG سوز و احداث جایگاه های توزیع CNG صرف گردد برای مثال کل هزینه سرمایه گذاری به ازای هر سواری شخصی حدود 85 دلار و برای یک تاکسی 1200 دلار می باشد این سرمایه گذاری ها برای هر خودرو سواری شخصی طی 1,6 سال برگشت خواهد شد . نرخ سود این سرمایه گذاری 64 % می باش د . در مورد تاکسی زمان برگشت سرمایه گذاری تنها 8,5 ماه و نرخ سود آن بالغ بر 135 % خواهد بود .


بررسی ها ی اقتصادی نشان می دهد که با گازسوز کردن یک تاکسی در سال 1381 هزینه های ناشی از سوخت مصرفی آن بیش از 4 میلیون ریال در سال کاهش خواهد یافت .

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 30 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
گاز طبیعی CNG:COMPRESSED NATURAL GAS
مقبولترین تئوری برای تشکیل گاز طبیعی تئوری منشا آلی است که تشکیل آنرا ناشی از مدفون شدن بقایای موجودات زنده در زیر زمین و تبدیلات شیمیایی آنها می داند .متان قسمت اصلی گاز طبیعی است .

CH4
گاز طبیعی عمدتا از متا ن تشکیل یافته است (معمو لا 88 تا 96 درصد مولی )و مابقی ترکیبات آن را سایر آلکانها (نظیر اتان پروپان ،بوتان )... با نسبتهای کم شونده تشکیل می دهد . سایر اجزایی که در گاز طبیعی یافت می شوند عبارتند از نیتروژن - دی اکسید کربن – آب اکسیژن ومقدار نا چیزی از روغنهای روان کننده (حاصل از کمپرسورها ) سولفور به صورت سولفید هیدروژن و سایر ترکیبات سولفور.

 

اثر اجزاءمتشکله گاز بر مجموعه قطعات سیستم
آب :
هنگامی که گاز طبیعی متراکم می شود .امکان تشکیل آب در سیلندر و لوله های ارتباطی بین اجزا سیستم خودروهای گاز وجود دار د . در هوای سرد (زمستان ) احتمال وقوع چنین پدیده ای می باشد که باعث خوردگی و همچنین تشکیل هیدرات می شود . میزان غلظت مجاز آب بین 5تا 10 میلی گرم در متر مکعب می باشد .

دی اکسید کربن
گازکربنیک ذخیره شده در سیلندرهای از جنس کربن استیل با آب واکنش داده و ممکن است تشکیل Feco در داخل سیلندرها شود .

سولفید هیدروژن
در هنگام حضور آب می تواند محلول اسیدی تشکیل داده وبا عث خوردگی روی استیلها می شود.
گوگرد :
به دلیل میزان انحلال اندک گوگرد در آب این عنصر نقش بزرگی در تشکیل ومیزان خوردگی
نخواهد داشت .

بودار کننده گاز طبیعی (مرکاپتان ) :
از آنجاییکه گاز طبیعی بدون بو می باشد ،شرکتهای توزیع کننده محلی مواد بوزای مرکاپیتان (نظیر ترشری بوتیل مرکاپیان ) را به علت رعایت ایمنی (آشکار ساختن حضور گاز )به آن اضافه می کنند

گاز طبیعی فشرده :( CNG)
در این روش گاز طبیعی تحت فشار در کپسولها و مخازن فلزی و محدوده فشارهای بالا 200 با ر نگهداری می شود .عمل فشرده سازی گاز توسط کمپر سوره ا ی مخصوص انجام می گیرد .

انواع کمپرسورها :
1- پیستونی : سازندگان اینگونه کمپرسورها بیشمار بوده و تکنولو ژی ساخت آنها شناخته شده ودر دسترس می باشد .امابا توجه به تعداد قطعات متحرک بالا در اینگونه کمپرسور ها هزینه نگهداری آنها قابل توجه است.
2- هیدرو لیکی : این کمپرسورها قطعات متحرک کمتر بوده ولی رنج ظرفیتی محدودتری دارند.

انواع مخزن های نگهداری گاز فشرده :
مخزن هارا باتوجه به جنس مخزن ونیز درجه مقاومت آن در برابر فشار وعوامل محیطی به چهار گروه تقسیم میشوند :

1- مخزن تمام فلزی
مخزن فلزی از جنس فولاد ویا آلیاژآلومینیوم.

2- مخزن کمر پیچ
مخزن فولادی ویا آلومینیومی با پوشش خارجی از پیچیدن محیطی رشته تقویت کننده بر روی قسمت استوانه ای لایه داخلی تولید شده است ورشته تقو یت کننده می تواند از جنس الیاف شیشه ، آرامید ویا کربن بوده که همراه با زرین استفاده باشد.

3- مخزن تمام پیچ
مخزن فولادی و یا آلومینیومی توسط رشته های تقویت کننده در دو جهت محیطی و محوری پوشیده شده است و رشته تقویت کننده می تواند از جنس الیاف شیشه ، آرامید و یا کربن بوده که همراه با رزین استفاده شده باشد.

4- مخزن مرکب
مخزن تماما از رشته هایی با جنس الیاف شیشه ، آرامید و یا کربن ، همراه با رزین ساخته شده است.

5- گاز طبیعی مایع شده
در این روش گاز طبیعی در دمایی پایین تر از 162 درجه زیر صفر و در فشار اتمسفر مایع می شود . این سوخت در مخزن هایی عایق بندی شده ذخیره و به نقاط مختلف حمل می شود . این روش نگهداری در حال حاضر تنها در موارد حمل و نقل مقادیر بالای گاز طبیعی بین نقاط مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در خودروها استفاده نمی شود.

6- گاز طبیعی جذب شده
در این روش گاز طبیعی در مخازنی حاوی مولد جامد جاذب گاز ذخیره می شود . این مواد جامد متخلخل بوده و منفذهای میکرونی با قطر کمتر از 2 نانومتر دارند . حسن این روش استفاده از مخازن ذخیره با اشکال چهار ضلعی و بجز مخازن استوانه ای است که با توجه به فضای محدود موجود در خودرو بسیار مناسب خواهند بود . این مخازن هنوز بطور عملی مورد استفاده قرار نگرفته و فشارهای ذخیره نمونه های موجود ای ن مخازن در حدود 40 بار می باشد ، که با این تفسیر حجم گاز اندکی را در خود نگه می دارد.

سیر تکاملی سیستم های گاز سوز:
رشد تکاملی ، سیستم های گاز سوز را در چهار گروه ( یا نسل ) طبقه بندی می کنند .

نسل اول :
این گروه از سیستم های گاز سوز از رگ لا تورهای فشار صفر ( خروجی رگلاتور فشاری اتمسفر دار )استفاده می کنند . هیچگونه تجهیزات الکترونیکی و عیب یابی نداشته و بسیار ارزان هستند . این سیستمها مدار باز بوده و سنسور اکسیژن جهت کنترل گازهای خروجی موتور ندارند . از این سیستم در خودروهای کاربراتوری استفاده می شود و میزان آلودگی کمتری در مقایسه خودروهای کاربراتوری تولید می کنند . تنها آیتم قابل تنظیم در این سیستم یک پیچ تنظیم موجود بر روی رگلاتور است . میزان آلودگی این سیستم بالاتر از تمامی استانداردهای موجود است .بالاتر از مقادیر مجاز اشاره شده در استانداردهای 1,2,3,4 EURO با گذشت زمان و افزایش فرسایش مجموعه ، قابلیت تنظیم ندارد .

نسل دوم :
این گروه نیز از رگلاتورها ی فشار صفر استفاده می کنند . این گروه دارای موتور پله ای بوده و به کمک یک سنسور اکسیژن (لامبدا سنسور ) نسبت هوا و سوخت را کنترل می کند . این مجموعه از یک واحد کنترل الکترونیکی استفاده کرده و در هر دو مدل خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاربرد دار د .
آلودگی آنها کمتر بوده و امکان عیب یابی آنها نیز موجود می باشد . تنها مشکل استفاده از این سیستم در خودروهای دارای چندراهه (منیفولد ) غیر فلزی است ، چرا که در صورت پس زدن شعله امکان ترکیدن چند راهه ورودی وجود خواهد داشت.


در صورتی که بر روی خودرو های انژکتوری نصب شده و آن سیستم انژکتوری مجهز به سیستم OBD باشد ، به یک شبیه ساز می باشد.

نسل سوم و چهارم :
این نسلها دارای سیستم تزریق چند نقطه ای بوده و از تجهیزات الکترونیکی پیشرفته تری استفاده می کنند .نسلهای اول و دوم سیستم هایی با پاشش تک نقطه ای می باشد و سوخت گاز مورد نیاز موتور را در چند راهه ورودی تزریق می کنند . اما سیستم های چند نقطه ای همانند سیستم های انژکتوری MPFI از چهار عدد انژکتور استفاده می کنند .

ابعاد زیست محیطی استفاده از CNG در کشور
از نظر زیست محیطی CNG سوختی کاملا پاک و سالم است برای مثال در حالیکه برای اتومبیل های گازوئیلی کشور رعایت استاندارد EURO هدف سریع الوصولی نیست ، يک خودرو CNG سوز براحتی به حد استاندارد EURO 3دست خواهد يافت .

نام گذاری خودروها:
از نقطه نظر اینکه خودرو تک سوخت بوده و یا دوگانه سوز است و اینکه فرآیند دوگانه سوز کردن خودرو در کارخانه انجام شده است یا نه ، نام های زیر استفاده می شود :
DEDICATED (OEM)
این گونه خودروها توانایی است ف اده از یک سوخت (CNG) را داشته و به دلیل عملکرد بهتر موتور و نیز فضای در دسترس بیشتربه علت تغییرات بنیادی در ساختار خودر و ، مورد توجه بیشتری قرار دارند .
موتور این گونه خودروها دارای طراحی خاص بوده و از نسبت تراکم بالاتری سود می برند که خود باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور می گردد . اصطلاح OEM از این جهت به کار برده می شود که فضای لازم جهت نصب مجموعه سیستم گازسوز و همچنین دیگر پارامترهای نصب از ابتدا در طراحی خودرو در نظر گرفته شده است .

BI-FUEL
این گونه خودروها از دو نوع سوخت استفاده می کنند ، بطور مثال ، گاز و بنزین .

این گروه نیز از این منظر که از ابتدا برای استفاده از دو سوخت طراحی شده باشند یا نه ، خود به دو زیر گروه تقسیم می شوند :
BI-FUEL/OEM
این گونه خودروها با هدف استفاده از دو نوع سوخت طراحی و در کارخانه تولید می شوند ( از جمله تغییرات انجام شده بر روی خودرو می توان به تقویت مکان های نصب مخزن گاز در روی شاسی خودرو و انجام آزمایشات ایمنی اشاره کرد .)

BI-FUEL/Retrofit
این گونه خودروها ذاتا تک سوخت بوده (سوختی بجز گاز ) وبعدا با ایجاد تغییرات ممکن به یک خودروی دو گانه سوز تبدیل می شوند ، که البته کاهش فضای مفید و در دسترس و نیز کاهش بازده موتور از مشکلات این گونه خودروهاست . قطعات موتور و بدنه خودرو در مواردی تحمل حرارت و بار ایجاد شده را نداشته و احتمال آسیب به خودرو و سرنشینان را بالا می برد .

Dual-Fuel
این خودروها که با نام خودروهای دو سوخته همزمان نیز نامیده می شود ، مخلوطی از گازوئیل و گاز طبیعی را بکار می برد .

قطعات کیت CNG و عملکرد اجزاء :
شیر مخزن گاز CNG
این شیر برای قطع و وصل مسیر عبور گاز به مخزن ، بر روی آن بسته می شود به طوری که در مواقع اضطراری با بستن شیر مذکور می توان جریان گاز را قطع نمود .

سیستم گردش هوا در مسیر لوله ها :
به منظور جلوگیری از انتقال هرگونه نشتی به اتاق خودرو تمامی اتصالات شیرها به مخازن توسط گردش هوا در مسی ر لوله های خرطومی مربوطه و دو عدد چپقی تهویه هوا ، به محیط خارج از اتاق خودرو منتقل می شود ( در خودروهایی که مخازن در صندوق عقب نصب می شود) .

شیر سوخت گیری :
این شیر در مسیر لوله فشار قوی ، مابین شیر مخزن گاز ورگولاتور فشار نصب می گردد و از آن برای سوختگیری استفاده می گردد .
بدین ترتیب که نازل پمپ گاز به آن وصل گردیده و از طریق آن سوختگیری انجام می شود این شیر در عین حال مسیر آزادی را برای عبور سوخت به رگولاتور فراهم می نماید . دقت نمایید که پس از انجام سوختگیری به جهت جلوگیری از ورود گردو غبار به شیر مذکو ر دهانه آن را با درپوش تعبیه شده بپوشانید .

طرز کار شیر سوخت گیری :
بدین ترتیب که با چرخاندن فلکه شیر ، مسیر سوخت گیری باز و بسته می گردد ولی تاثیری بر مسیر خروج سوخت از مخزن به رگولاتور نخواهد داشت . این شیر یکطرفه بوده و تنها اجازه انتقال گاز به طرف داخل مخزن را فراهم می نماید و پس از پرشدن مخزن هیچگونه امکان انتقال گاز به بیرون وجود نخواهد داشت .

لوله فشار قوی :
این لوله در حد فاصل بین خروجی شیر مخزن گاز و رگولاتور نصب می گردد و با توجه به فشار بالای گاز خروجی از مخزن گاز ، باید از جنس فولاد یا مواد مناسب دیگر ساخته شده باشد تا بتواند این فشار را تحمل کند .
به هنگام نصب این لوله باید آن را به روشی مناسب در برابر هرگونه آسیب احتمالی ناشی از ضربه محافظت نمود و در مکان هایی از مسیر لوله فشار قوی که ارتعاشات بدنه زیاد است لوله به شکل حلقومی می باشد .

شیر برقی بنزین :


شیر برقی بنزین در مسیر عبور بنزین به کاربراتور قرارگرفته و در مواقعی که موتور از گاز استفاده می کند مسیر بنزین را می بندد این شیر هنگامی باز است که موتور از سوخت بنزین استفاده نماید .


عمل باز و بست مسیر بنزین در این شیر برقی توسط تحریک کر دن یک بوبین مغناطیسی بابرق 12 ولت انجام می گیرد .
توجه : شیر برقی بنزین بر روی خودروهایی نصب می شود که پمپ بنزین آن به صورت مکانیکی عمل می کند .

پیچ دستی شیر برقی بنزین :
در زیر شیر برقی یک پیچ دستی به نام پیچ یکسره شیر برقی قراردارد که به وسیله آن می توان به صورت دستی مسیر بنزین را باز و بست نمود این کار در مواقعی انجام می گردد که بازو بست کردن مسیر بنزین بوسیله تحریک بوبین مغناطیسی امکان پذیر نباشد .

رگولاتور فشار :
رگولاتور فشار در مسیر خط لوله نصب می شود تا فشار گاز را که از مخزن بیرون می آید کم کند .سوخت بایستی با یک فشار ثابت وارد یک مخلوط کننده شود تا بهترین نسبت هوا به سوخت بدست بیاید . بسته به نوع کیت ، رگولاتور طی ٢ الی ٣ مرحله فشار را کاهش می دهد .

تبادل حرارتی :
با توجه به آنکه در مرحله اول فشار به شدت کاهش می یابد رگولاتور گرمای مورد نیاز جهت تبخیر CNG را از طریق تبادل حرارتی فراهم می نماید . این تبادل حرارتی سرمای بوجود آمده ناشی از کاهش شدید فشار CNG را جبران کند.
بدین جهت یک مسیر رفت و برگشتی آب از سمت رادیاتور آب (یا رادیات ور بخاری ) به رگولاتور وجود دارد تا مانع یخ زدگی رگولاتور به هنگام کاهش فشار گردد .

شیر برقی گاز :
در حد فاصل خروجی مرحله دوم ورودی مرحله سوم رگولاتو ر ، یک عدد شیر برقی تعبیه گردیده است که عبور گاز توسط آن کنترل می شود این شیر برقی از طریق تحریک یک عدد بوبین مغناطیسی مسیر عبور گاز را باز می کند و در حالت عادی بسته است .

کلید انتخاب سوخت :
کلید سوخت در جلوی داشبورد و در دسترس راننده نصب می گردد و دارای یک مدار الکترونیکی است که توسط آن می توان نوع سوخت مورد نیاز را به دلخواه انتخاب نمود عملکرد این کلید بدین ترتیب می باشد که با قراردادن کلید جلویی بر روی بنزین یا گاز یک فرمان الکتریکی به بوبین های شیر برقی بنزین یا گاز ارسال گردیده که در نتیجه آن مسیر بنزین یا گاز برای استفاده موتور برای سوخت انتخابی راننده باز و مسیر سوخت دیگر بسته می شود .

موتور پله ای
موتور پله ای در خروجی رگلاتور و در حد فاصل خروجی گاز رگولاتور و میکسر نصب می گردد و توسط آن حداکثر گاز مورد نیاز موتور در دورهای بالا قابل تنظیم خواهد بود به عبارت دیگر توسط این قطعه می توان گاز مورد نیاز موتور را برای بدست آوردن حداکثر قدرت آن با ملاحظات اقتصادی مصرف سوخت گاز تنظیم نمود .

میکسر
گاز خروجی از موتور پله ای توسط میکسر با حجم مناسبی از هوا مخلوط گردیده و ترکیب آماده ای برای احتراق در موتور خودرو فراهم می نماید . همانگونه که ملاحظه می شود از آنجا که نسبت هوا به سوخت مورد نیاز موتور در عملکرد موتور از لحاظ قدرت و شتاب نقش بسزایی دارد می توان حدس زد که طراحی میکسر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود . لذا میکسر برای هر خودرو باید متناسب با ابعاد فیزیکی کاربراتور و مشخصات موتور آنه طراحی شود در ضمن محل نصب آن ( در خودروهای کاربراتوری ) بالای دهنه کاربراتور می باشد .

اندازه گیر و سنسور فشار گاز :
اندازه گیری فشار در ودر ورودی گاز رگولاتور و بر روی این اندازه گیر فشار یک سنسور نصب می گردد که توسط آن فشار گاز موجود در مخزن تبدیل به یک سیگنال متناسب الکترونیکی گردیده و توسط سیستم الکترونیکی مربوطه بر روی کلید سوخت نمایش داده می شود .

فیلتر :
در سیستم های انژکتوری به جهت محافظت از سوخت ارسالی به سر انژکتورها بعضا از یک فیلتر در مسیر استفاده می گردد .

شماره تعرفه گمرکی
84099950 کیت کامل گاز سوز

استانداردهای ملی و جهانی
در جدول زیر استانداردهای یورو 1 تا 4 و ماکزیمم مقادیر مجاز سه آلاینده مونوکسید کربن ، ناکس و هیدروکربن های نسوخته ارائه شده است .

آزمونها
آزمون نشتی :
آزمون باید در دمای محیط و برروی کلیه خودروهای تبدیل شده انجام شود . نخست سیستم باید در فشار 10 بار با گاز مناسب پر شده و تمام اجزاء به مدت 5 دقیقه از نظر نشتی بررسی گردند . این آزمون باید مجددا در فشار 200 بار تکرار گردد .

آزمون عملکرد شیر قطع کن اصلی :
شیربرقی ها (قطع کن ها ) باید در شرایط زیر در وضعیت بسته قرار گیرند :
• بسته شدن سوئیچ
• زیربارماندن و خاموش شدن موتور
• در وضعیت کارکردن خودرو با سوخت دیگری به جزء گاز طبیعی فشرده.
• در تمام این وضعیتها نبایست از مسیر خروجی رگلاتور گاز خارج شود .در صورت خروج گاز مجموعه های ذیربط می بایست کنترل گردند .
تخلیه CNG از مخازن خودروها مطابق با استاندارد NFPA
تخلیه و یا کاهش فشار مخازن باید فقط توسط پرسنل ماهر و مطابق با روش زیر صورت گیرد که یا گاز خارج شده از مخزن به یک سیستم انتقال دهنده بسته انجام شده و یا توسط روشی ایمن به اتمسفر تهویه گردد .

پرسنل انجام دهنده تخلیه مخزن باید عملیات زیر را انجام دهد :
• جهت جلوگیری از تخلیه الکتریسیته ثابت باید از اتصال زمین استفاده کند .
• شدت جریان گاز آزاد شده از مخازن از جنس مواد مرکب را باید به مقداری که بزرگتر از مقدار توصیه شده توسط سازنده مخزن نیست محدود کند .
• جهت جلوگیری از حرکت مخزن در طی کاهش فشار باید آن را مهار کند.
• تهویه مستقیم گاز باید از طریق یک لوله تهویه که جریان گاز را به اتمسفر هدایت می کند صورت پذیرد .
• لوله تهویه باید دارای یک اتصال گازبندی شده با مخز ن قبل از شروع تخلیه بوده و کلیه اجزاء باید دارای اتصال زمین باشند . لوله تهویه باید دارای اسکاچول 80 ( معیاری جهت ضخامت دیواره لوله ) و حداقل قطر 2 اینچ بوده و نباید دارای خصوصیاتی باشد

قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
با توجه به اطلاعات موجود آخرین قیمت این محصولات که در کشور تولید می شود رقمی در 150 هزار تومان می باشد (با توجه به اقلام مصرفی و نوع خودرو )- حدود 100 تا200 دلار بوده که معمولا نمونه های - در خصوص قیمت جهانی ، قیمت این کالا در حدود 125
آسیایی آن حدود 125 دلار و نمونه اروپایی آن در حدود 200 دلار می باشد . متاسفانه شرکت های تولیدکننده بدلیل حساسیت موضوع از ارائه قیمت دقیق خودداری می کنند ، لذا اعداد فوق بطور تقریبی وکلی از آن شرکتها استعلام گردیده است .

موارد مصرف و کاربرد
استفاده از گاز طبیعی بعنوان سوخت وسایل نقلیه بیشتر از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد و دلیل انگیزه اجرای گازسوز کردن خودروها در تهران و دیگر شهرها علاوه بر مسائل آلودگی هوا ، دارا بودن توجیح اقتصادی و سیاسی طرح در سطح ملی است .
کشور ما در آینده نزدیک دیگر یک کشور نفت خیز نخواه د بود . در 15 سال آینده تبدیل نفت به بنزین و سوزاندن آن گناه غیرقابل بخشش خواهد بود چرا که آیندگان کمترین استفاده را از این نعمت خدادادی خواهند برد .
اما در مقابل کشور ما دارای منابع گاز 200 ساله است . بدیهی است که استفاده از گاز ، این فرصت را به بشر می دهد تا از نفت خام برای تولیدات مهم تر و حیاتی تر استفاده کند .همچنین گاز به عنوان سوختی که نیاز به حداقل پالایش را دارد بابهای مناسبتر و ارزانتر از مواد مشتق شده از نفت ، میتواند در دسترس بشر قرار گیرد و بدین طریق سالانه میلیونها دلار که برای پالایش و واردات بنزین و گازوئیل هزینه می شود صرفه جویی خواهد کرد .


کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
اثرات عمده تغییر سوخت خودرو به گاز طبیعی :
در جدول زیر تاثیر تبدیل خودرو به یک خودرو گاز سوز مشاهده می شود . همانطور که مشاهده می شود کاهش هزینه سوخت و نیز افزایش عمر موتور از جمله مزایای گازسوز کردن خودروهاست.

خواص و مزایای استفاده از گاز طبیعی :
گاز متان خالص به عنوان یک سوخت با مقاومت ضربهای بالا عدد متان 100 را به خود اختصاص داده است واین در حالی است که هیدروژن نسبت به ضربه بسیار حساس بوده و عدد صفر را به خود نسبت می دهد .


باتوجه به اینکه گاز طبیعی دارای ترکیبات دیگری بجز متان می باشد عدد متان آن به طور معمول بین 70 تا 90 متغیر بوده وبستگی مستقیم به در صد ناخالصی های آن دارد .
همان طور که می دانیم پارامتر مشخصه میزان مقاومت بنزین عدد اکتان می باشد . در صورتی که بخواهیم میزان مقاومت گاز طبیعی را با بنزین و به کمک این عدد مقایسه کنیم . می توان به گاز طبیعی عدد اکتان را نسبت داد در حالی که عدد اکتان بنزین در حدود 95 می باشد .

سرعت پخش شعله :
در محفظه های احتراق حاوی مخلوط هوا وگاز سرعت پخش شعله نسبت به مخلوط مشابه هوا-بنزین به میزان 10 در صد پایین تر است که به همین علت مقدار آوانس جرقه در موتورهای گاز سوز بیشتر است.

 

خواص شیمیایی و تاثیر آن بر محیط زیست و عوامل انسانی:
در جدولهای زیر مقایسه ای بین دو سوخت گاز طبیعی و بنزین صورت گرفته است:


چگالی انرژی گاز طبیعی در مقایسه با دیگر سوختها :


میزان پخش آلاینده ها:
همانطور که از مقادیر جدول مشاهده می شود گاز طبیعی کمترین میزان پخش آلاینده های مونوکسید کربن وناکس را در مقایسه با سوختهای دیگر دارد .

قابلیت اشتعال :


گاز طبیعی با قابلیت بسیار بالا تری نسبت به بنزین در ترکیب با هوا مشتعل می شود .

پخش یکنواخت تر در محفظه احتراق :
با توجه به خاصیت ذاتی گاز طبیعی (یعنی گازبودن ) ترکیب آن با هوا راحت تر انجام شده و در تمام محفظه احتراق مخلوط یکنواخت تری وجود خواهد داشت .

افزایش طول عمر کارکرد سیلندر موتور:
با توجه به اینکه گاز طبیعی پس از ورود به محفظه احتراق به شکل مایع در نیامده و گازی شکل باقی می ماند،روغن موتور موجود بر دیواره سیلندر نشسته و بدین ترتیب موجب فرسایش زودتر دیواره سیلندر نمی شود .


سبک بودن این گاز نسبت به هوا :
باتوجه به سبک بودن این گاز نسبت به هوا ،در صورت بروز نشتی در سیستم گاز، گاز نشت یافته به بالا رفته وخطر انفجار و مشکلات مشابه کاهش می یابد .

بعضی تولیدکنندگان و تحقیق کنندگان در رابطه با کیت CNG

آمار تعداد وسایل نقلیه گاز سوز وجایگاه های سوختگیری CNG در کشورهای مختلف تا 7 مهرماه 86 منبع آمار خودروهای گازسوز ایران، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت می باشد.
تفاوت آمار جایگاه های CNG ایران در این قسمت با آمار قسمت جایگاه های سوختگیری به این دلیل می باشد که در اینجا آمار ، فقط شامل جایگاه هایی می باشد که بهره برداری شده اند.


طبق آمار شرکت ملی گاز ایران تولیدکنندگان داخلی کیت CNG به شرح زیر می باشد :
شهاب گاز سوز
- الکتروفن
- فن آوران پارسیان
- سازمان صنایع دفاع
- کنسرسوم تامکار گاز – پالاینده
- کنسرسوم تدبیر
- شرکت قاره سبز

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال 85
در خصوص کیت CNG این توضیح الزامی است که با توجه به تنوع قطعات در این کیت می توان گفت 80 در صد قطعات آن وارداتی است و تنها قسمت نرم افزاری و بعضی قطعات آن وارداتی می باشد و متاسفانه در هیچ کجا آماری مبنی بر واردات این محصول وجود ندارد.

بررسی روند مصرف از آغاز برنامه
گاز طبیعی اولین بار در سا ل 1776 توسط Alessandro Volta کشف شد اما استفاده از این گاز به عنوان سوخت در خودروها به سالهای بعد از آن بر می گردد . ایتالیا به عنوان اولین کشور استفاده کننده از گاز طبیعی شناخته می ش ود . این اقدام در او ایل سال 1910 صورت گرفت . در حال حاضر این شرکت رتبه سوم را در جهان داراست .از سال 1930 استفاده از گاز طبیعی به طور چشمگیری گسترش یافت . از جمله کشورهای پیشرو در این حوزه می توان به کشورهای فرانسه ، آمریکا ، آرژانتین ، برزیل و نیوزلند اشاره نمود . در ایران اولین بار در سال 1356 طرح گاز سوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شهر شیراز با تبدیل 1200 دستگاه سواری به مرحله اجرا در آمد . مشابه این طرح در مشهد نیز در سال 1366 اجرا شد .شرکت اتوبو سرانی تهران و حومه نیز در سال 1371 تحقیقاتی ر ا در زمینه گاز سوز کردن اتوبوسهای درون شهری آ غاز نمود که در سال 1375 به بهره برداری رسید .

عملکرد پروژه ملی CNG در احداث جایگاه های گاز طبیعی فشرده در بخش دولتی
در این بخش شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اقدام به احداث تعداد 441 جایگاه تک منظوره سوخت گاز طبیعی فشرده نموده است که از این تعداد، 176 جایگاه به بهره برداری رسیده، 152 جایگاه آماده بهره برداری و 113 جایگاه در حال ساخت می باشد.

عملکرد پروژه ملی CNG در احداث جایگاه های گاز طبیعی فشرده در بخش خصوصی در این بخش تعداد 11 جایگاه سوخت گاز طبیعی فشرده توسط بخش خصوصی و با کمک و مشارکت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت احداث گردیده و به بهره برداری رسیده است . در همین راستا 12جایگاه آماده بهره برداری بوده و 115 جایگاه نیز در حال ساخت می باشد.
تعداد 388 جایگاه دومنظوره سوخت گاز طبیعی فشرده و بنزین نیز توسط شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران احداث گردیده که از این تعداد 36 جایگاه به بهر ه برداری رسیده است، 189 جایگاه آماده بهره برداری بوده و 163 جایگاه نیز در حال ساخت می باشد.

بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امکان توسعه آن
در خصوص صادرات این محصول باید گفت که خود کیت CNG به تنهائی بدلیل حجم بالای مصرف داخل صادرات قابل توجهی نداشته ولی بصورت نصب برروی خودرو می توان به آمار صادرات خودروهای دوگانه سوز شرکتهای سایپا و ایران خودرو استناد کرد.

بررسی نیاز به محصول یا اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم
با توجه به سیاست جلوگیری از مصرف و واردات بیش از حد بنزین و سیاست دولت درخصوص استفاده از گاز بجای بنزین اولویت اول جایگزین کردن خودروهای دوگانه سوز بجای خودروهای بنزینی نیاز این محصول تا پایان برنامه چهارم توسعه بخوبی احساس می شود.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور
مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.


مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید