بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
مناره مسجد جامع
در بیرون از مسجد فعلی در گوشه شبستان شمالی مسجد مناره ای به ارتفاع
حدود14 متر وجود دارد که تماما از اجرساخته شده ودر سه جهت جنوبی وشرق وغرب ان تزیینات اجری وکتیبه های اجری وجود دارد. درصورت بررسی باستان شناسانه درباغ شمالی می توان ارتباط صحیح ومنطقی این مناره را با مسجد مشخص ساخت.
اسلاید 2 :
در قسمت پایین منار جمله«لا نبی بعد محمد»سه بار به خط کوفی
بنائی با اجر نوشته شده است.
درزیر حاشیه دو کتیبه ای وجود داشته که به خط ثلث بوده است.
روی این کتیبه احتمالا نام سازنده منار را نوشته بوده اند مکه در حال حاضر فقط کلمه«بسعی» روی منار باقی مانده است.برروی حاشیه دوم منار کتیبه ای به خط کوفی وبا اجر که روی ان جملات زیر نوشته شده است وجود دارد: بسم الله الرحمن الرحیم... {غیاث الدنیا والدین ابی شجاع محمد ابن ملکشاه سنه اربع وخمسائه
تاریخ روی منار 504 هجری را نشان می دهد.
اسلاید 3 :
در قسمت پایین منار جمله«لا نبی بعد محمد»سه بار به خط کوفی
بنائی با اجر نوشته شده است.
درزیر حاشیه دو کتیبه ای وجود داشته که به خط ثلث بوده است.
روی این کتیبه احتمالا نام سازنده منار را نوشته بوده اند مکه در حال حاضر فقط کلمه«بسعی» روی منار باقی مانده است.برروی حاشیه دوم منار کتیبه ای به خط کوفی وبا اجر که روی ان جملات زیر نوشته شده است وجود دارد: بسم الله الرحمن الرحیم... {غیاث الدنیا والدین ابی شجاع محمد ابن ملکشاه سنه اربع وخمسائه
تاریخ روی منار 504 هجری را نشان می دهد.
اسلاید 4 :
قدیمی ترین اثر باقی مانده از تزیین گچ در گنبدخانه تزیینی است که در پایین دیواره ورودی سمت چپ مشاهده می گردد که احتمالا
مربوط به گنبد خانه قرن پنجم است. این تزیین سطوح دیواره داخلی وپایه های گنبد را می پوشانده ودارای نقش گل وبوته ونقوش هندسی تکراری است.
اسلاید 5 :
اگر چه اجر در شالوده وجسم بنا های تاریخی به کار می رفته اما هنرمندان واستاد کاران سعی کرده اند از این عنصر در تزیینات این ابینه نیز استفاده کنند اجرای طرحهای متنوع در نما سازی بنا ها ساخت مقرنس های اجری در ایوان ورودی بسیاری از اثار به جا مانده حکایت از کاربرد وسیع ان در بنا های تاریخی دارد که پرداختن به شیوه های مختلف ان نیاز به مجالی جدادارد.
اسلاید 6 :
گنبد خانه با تناسبات معماری قرینه سازی وگوشه سازی زیبا به ارتفاع حدود 17متر بنا گردیده است. تزیینات کاشی کاری زیر گنبد وبرگرداندن ان در پوشش خارجی زیبایی جلوه خاصی به این بنا بخشیده است.
اسلاید 7 :
در جبهه شرقی مسجد نیز تعدادی شبستان با طاق های بلند وجود داردودارای طاق نمای محرابی شکل می باشد در این جبهه نیز تغییر وتحولاتی بسیار صورت گرفته است.
اسلاید 8 :
داخل محراب وبرروی ردیف اول نوشته ها ایه 254 سوره بقره (ایه الکرسی) به خط ثلث گچبری شده که قسمتی از ان از بین رفته است. در ردیف بعدی ایه 238 سوره بقره به خط ثلث گچبری شده است. بالای کتیبه مذکور ودر هشت لوزی شکل کلمه (علی)هشت بار به خط کوفی تکرار شده است
اسلاید 9 :
اساسا گچ به عنوان عنصری شکل پذیر کاربرد وسیعی در بنا های تاریخی خصوصا تزیین مساجد داشته است به همین دلیل مسجد جامع ساوه نیز از این ماده در سطح گسترده ای در بخش های مختلف شامل گنبد خانه اصلی وشبستان های جبهه جنوبی استفاده گردیده واثاربدیعی به وجود امده است.
اسلاید 10 :
در ضلع غربی مسجد نیز ایوان عظیمی قرار دارد که از نظر تاریخ بنا وساخت وساز ان بسیار جالب توجه است. این ایوان از حیث ارتفاع وعمق ودهانه از حجیم ترین ایوانم های مساجد ایران محسوب می گردد. احداث ایوان غربی را می توان عظیم ترین ساخت وساز قرن هشتم هجری در نظر گرفت.