بخشی از مقاله

گزارش کاراموزی کارخانه سیمان شیراز


پيشگفتار
مجموعه مطالبي كه در اين گزارش آورده شده است شرح و توضيحي است بر تمام امور و فعاليتهايي كه در مدت كارآموزي اينجانب رضا رستگار به مدت 240 سا عت در كارخانه سيمان شيراز طي نموده ام .در مدت كارآموزي ، هدف آشنايي با محيط شركت ، كسب تجربه ، ايجاد و درك روابط بين مفاهيم و اندوخته هاي تئوري با روشها و كاربردهاي عملي و اجرايي ، ايجاد ارتباط با محيط كار و تعيين ميزان كاربرد تئوري در عمل بوده است.كه در پايين شرح كار كارآموز ي خود را توضيح مي دهم .


مقدمه
يكي از اهداف اساسي و بسيار مهم سياستگذاران ايجاد ارتباط منطقي و هماهنگ صنعت و محيط كار با دانشگاه و دانشجو مي با شد كه هم در شكوفائي ورشد صنايع موثر بوده و هم دانشجويان را از يادگيري دروس تئوري محظ رهايي داده و علم آنها را كاربردي تر كرده و باعث مي شود آن را در عرصه عمل ، آزموده و به مشكلات و نا بسامانيهاي علمي و عملي محيط كار آشنا شده و سرمايه وقت خويش را در جهت رفع آنها مصرف نمايند ، كه براي جامعه در حال توسعه ما از ضروريات مي با شد .
با اين مقدمه شايد اهميت و جايگاه درس دو واحدي كارآموزي براي ما روشنتر شده و با نگاهي ديگر به آن بپردازيم .

ميزان رضايت دانشجو از اين دوره
اين دوره بسيار مفيد و براي دانشجوحاعز اهميت مي باشد وهدف آشنايي با محيط كارگاهي ، كسب تجربه ، ايجاد و درك روابط بين مفاهيم و اندوخته هاي تئوري با روشها و كاربردهاي عملي و اجرايي ، ايجاد ارتباط با محيط كار و تعيين ميزان كاربرد تئوري در عمل بوده است.


فصل اول
( آشنايي كلي با مكان كارآموزي )
معرفي محل كارآموزي

فصل دوم
( ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته علمي كارآموزي )

تشريح كلي از نحوة كار، وظايف و مسئوليت‌هاي كارآموزي در محل كارآموزي و ارائه ليستي از عناوين كارهاي انجام شده توسط دانشجو:
از جمله وظايف انجام شده در به شرح زير مي باشد
فصل سوم
( آزمون آموخته‌ ها، نتايج و پيشنهادات )

گزارش كار كارآموز


اهداف سازمان :
1) برپایی جشنواره : اهداف برپایی جشنواره
2) اعطای تهسیلات به کشاورزان و تعاونی ها سود تسهیلات 3 تا 13 درصد
3) آموزش متدای جدید کشاورزی


4) معرفی ادوات و ماشین آلات جدید به کشاورزان وتعاونی ها
5) تحقیقات بر عملکرد ادوات جدید و بررسی طرح های جدید کشاورزی ( کشاورزی دقیق، کشاورزی پایدار، تسطیح لیزری و ... )
شرایط اعطای تسهیلات به تعاونی ها: بررسی طرح های پیش نهادی توسط کارشناسان اداره به عنوان مثال آیا طرحی که یک تعاونی برای دریافت تهسیلات به اداره ارائه داده قابل توجه و اقتصادی می باشد. اگر این طرح مورد قبول باشد برای اعطای تسهیلات معرفی می شود.
مثلاً تعاونی بسته بندی محصولات کشاورزی


شرایط اعطای تسهیلات به کشاورز: باید کشاورز توسط سامان جهاد کشاورزی بخش خود به سازمان جهاد کشاورزی معرفی شود. هر کشاورز باید به متراژ قابل قبولی زمین کشاورزی داشته باشد و برای دریافت وام در مورد تراکتور باید گواهینامه تراکترو داشته باشد.
البته شرایط دریافت تسهیلات در مورد هر یک از ادوات متفاوت می باشد معمولاً مبلغ تسهیلات 80 درصد قیمت ادوات خریداری شده توسط کشاورز یا تعاونی می باشد.
فهرست مطالب


عنوان صفحه
مقدمه
نمایش مزرعه ای ماشینها و ادوات کشاورزی
افتتاحیه جشنواره
اسامی شرکتهای حاضر در جشنواره
مهمترین اهداف برپائی جشنواره
تأثیرات جشنواره در استان طی چند سال اخیر
ارزیابی جشنواره
جمع بندی نظرات و پیشنهادات بازدیدکنندگان

با توجه به مشکلات اکثر دشتهای استان بویژه در بحران آب که بیلان منفی را نشان می دهد، برای رسیدن به تولید پایدار در کشاورزی می بایست مکانیزاسیون وارد عمل می شد چرا که این مقوله به همراه سه عامل آب و خاک و نهاده مهمترین عوامل تأثیرگذار در افزایش تولید هستند.
در حال حاضر که استان فارس افتخار دارد برای هجدهمین سال پیاپی مقام اول در تولید گندم کشور و برای چهاردهمین سال مقام اول در تولید ذرت را به خود اختصاص دهد، همچنین به موفقیتهای در تولید محصولات باغی، شیلات و آبزیان و دام و طیور دست یابد، می طلبد که به امر مکانیزاسیون به عنوان یک شاخص مهم توجه شود که خوشبختانه در چند سال اخیر تحولات چشمگیر در این زیربخش بوضوح قابل مشاهده بوده است.


مهمترین اهداف برپائی جشنواره
ایجاد حس رقابت بین تولید کنندگان داخلی و بوجود آوردن زمینه لازم جهت بهبود کمی و کیفی تولیدات.
آشنایی مراجعه کنندگان و بهره برداران با جدیدترین


فناوری ها در زمینه ماشین ها و ادوات کشاورزی، دامپروری، کود، سم و بذر.
افزایش دامنه انتخاب کشاورزان و کاربران ماشینهای کشاورزی در خرید دستگاه های مورد نیاز.
توسعه همه جانبه مکانیزاسیون کشاورزی استان، تشویق و ترغیب کشاورزان بویژه کشاورزان پیشرو جهت پذیرش و استفاده از فناوری نوین در زیر بخشهای یاد شده.
معرفی نهاده ها ( کود، سم و بذر) بخصوص سموم جدید با کیفیتهای مناسب جهت افزایش راندمان مبارزه شیمیایی در جهت کاهش مصرف سم.
معرفی کلزا به عنوان مهمترین دانه روغنی به منظور توسعه کشت آن و تأمین بخشی از روغن مورد نیاز کشور.


تأثیرات جشنواره در استان طی چند سال اخیر:
تحول چشمگیر در مکانیزاسیون کشاورزی استان از مهمترین نتایج برپایی جشنواره و نمایشگاه بین المللی ماشینهای کشاوزری در سالهای اخیر بوده است و افزایش آگاهی کشاورزان و بهره برداران را نیز در این زمینه به دنبال داشته است.


ورود تراکتورهای سنگین، کمباینهای مدرن، ادوات دنباله بند جدید نظیر گاوآهنهای دوطرفه، کمبینات ( کارنده های مرکب)، سمپاشهای توربولاینر، لولر لیزری، خاکورزهای جدید و ... از جمله مواردی است که در چند ساله وارد عرصه تولید گردیده و انصافاً چهره بسیار زیبایی از کشاورزی پایدار و انشاءا... خودکفائی پایدار را در صورت حمایت و برنامه ریزی زمان بندی شده نوید می دهد.


تشکیل تعداد 225 شرکت مکانیزاسیون سهامی خاص و تعاونی و تجهیز آنها به ماشینهای کشاورزی مدرن ضمن خدمات رسانی به بهره برداران در سراسر استان از یک طرف و از طرف دیگر اشتغال جهت فارغ التحصیل کشاورزی، کار سرویس رسانی در امر خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت را در سایر مناطق کشور انجام می دهند.
رعایت تاریخ دقیق کاشت و برداشت از ضروریات بحث افزایش تولید است که با بکارگیری تراکتورهای سنگین، ادوات دنباله بند مدرن، کمباینهای مجهز جدید و ... در دو سال اخیر برای اولین بار مشکلات مذکور در استان مرتفع گردیده است.


هم اکنون با عنایت به شرایط کشت فشرده و متراکم استان و لزوم کوتاه نمودن فاصله زمانی برداشت محصول و کشت محصول بعدی تمهیداتی در زمینه استفاده از کمباینهای مجهز به ساقه خردکن، ساقه خردکنهای پشت تراکتوری، استفاده از خاک ورزهای مرکب، کارنده های مرکب ( کودکار- بذرکار) در دستور کار اداره توسعه مکانیزاسیون قرار گرفته است.
واردات چندین نوع کمباین با تکنولوژی روز و به تعداد 80 دستگاه برداشته شده که این کمباینها نقش بسیار ارزنده ای در کاهش ضایعات ریزش و تسریع در امر برداشت ایفا نموده و افزایش تعداد اینگونه دستگاه ها می تواند یکی از عوامل مؤثر و مفید در پایداری تولید باشد.


همچنین تسهیلات کم بهره ای تحت عنوان بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده به منظور خرید ادوات و ماشین های کشاورزی در اختیار کشاورزان عزیز استان قرار گرفت.
موارد ذیل نمونه هایی از تحول در مکانیزاسیون کشاورزی استان فارس به شمار می رود که مخصوصاً در یکی دو سال اخیر و به دنبال برپائی جشنواره های بین المللی صورت پذیرفته است:


خاکورزی:
استفاده از خاکورزهای جدید ( ماند پگاسوس که در نمایشگاه قبل به نمایش درآمد) ( در سطح 230 هکتار) برای نخستین بار در کشور.
کاشت:
 افزایش 840 درصدی کشت گندم با دستگاه کمبینات در سال زراعی جاری (74000 هکتار ) در مقایسه با سال جاری.
 افزایش 141 درصدی کشت گندم با انواع بذرکاری های پنوماتیک در سال زراعی جاری ( 106000 هکتار) در مقایسه با سال قبل.
 افزایش کلی سطح کشت مکانیزه گندم (48 درصد کل سطح زیر کشت استان ).
داشت:


 ورود کمباینهای مدرن با امکانات رفاهی و تجهیزات جانبی مانند ساقه خردکن برای استفاده بهینه از بقایای گیاهی ( به تعداد 79 دستگاه).
حفظ بقایای گیاهی:
 استفاده از گاو آهن دو طرفه ( در سطح 82000 هکتار) برای به زیر خاک بردن بقایای گیاهی.
 استفاده از هدهای برداشت ذرت مجهز به ساقه خردکن به منظور استفاده از بقایای گیاهی ( در سطح 3600 هکتار).


ضریب مکانیزاسیون استان:
 افزایش ضریب مکانیزاسیون استان از 51/0 اسب بخار در هکتار در پایان سال 82 ( قبل از برپائی جشنواره های بین المللی) به 71/0 در پایان سال 84.
تسطیح لیزری:


 معرفی و بکارگیری سیستم تسطیح لیزری ( در سطح 750 هکتار) برای اولین بار در کشور .
در حال حاضر پس از مشکل آب استان ناهمواری های اراضی مهمترین مسأله ای است که با آن روبرو هستیم که به دلیل راندمان پایین آبیاری، بحران آب را تشدید می کند. از برنامه های در دست اقدام سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این خصوص، تسطیح 200 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان است که انشاءا... در قالب یک طرح 10 ساله به اجرا در خواهد آمد.


ارزیابی جشنواره:
به منظور ارزشیابی جشنواره ملی مکانیزاسیون کشاورزی، کود، بذر و سم، فرمهای ویژه ای با مسئولیت مستقمی اداره نظارت و ارزشیابی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تهیه و در طول مدت برپائی جشنواره در بین اقشار مختلف بازدیدکننده و در هنگام خروج توزیع و سپس جمع آوری گردید.
در این خصوص مجموعاً 430 فرم تکمیل شده جمع آوری و توسط اداره مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج حاصله به شرح ذیل می باشد: ( مقادیر نمودارها به درصد می باشد).


الف- اطلاعات کلی:
شامل شغل ، محل کار، سابقه کار و میزان تحصیلات مراجعه کنندگان.
الف- 1- شغل مراجعه کنندگان:
الف-2- محل کار:


الف-3- سابقه کار مراجعه کنندگان:
الف-4- میزان تحصیلات مراجعه کنندگان:
الف- 5- میزان تأثیر ارائه مقالات علمی و برگزاری کلاسها در ارتقاء دانش مراجعه کنندگان:
الف-6- میزان رضایت از ماشینها و ادوات خارجی:


الف-7- میزان رضایت از ماشینها و ادوات ساخت داخل کشور:
الف-8- میزان تأثیر سازمان جهاد کشاورزی در شناساندن ماشین ها و ادوات جدید:
الف-9- میزان تأثیر جشنواره در ارتقاء دانش و اطلاعات فنی مراجعه کنندگان:
الف-10- میزان آشنایی مراجعه کنندگان با نهاده های کشاورزی ( کود، سم و بذر):
الف-11- میزان رضایت بازدیدکنندگان از زمان جشنواره:


الف-12- میزان رضایت بازدیدکنندگان از مکان جشنواره:
الف-13- میزان رضایت مندی بازدیدکنندگان از امکانات رفاهی جشنواره:
الف-14- میزان تأثیر چنین جشنواره هائی در رشد و توسعه مکانیزاسیون استان از دید مراجعه کنندگان:
جمع بندی نظرات و پیشنهادات بازدیدکنندگان:
1- تعداد کارشناسان یا تکنسینها برای راهنمائی و توجیه بازدیدکنندگان در غرفه هاکم بوده و نیاز است در سالهای آینده با مسئولین غرفه ها در این زمینه هماهنگی لازم صورت پذیرد.
2- وجود یک غرفه کتاب و تولیدات نرم افزاری در زمینه ماشینهای کشاورزی و توزیع CDهای مربوط به تکنولوژی جدید تولید ماشینها و ادوات کشاورزی موجب افزایش اثر بخشی و بهره گیری از جشنواره خواهد شد.


3- برگزاری همزمان جشنواره مکانیزاسیون بویژه با جشنواره کلزا یکی از عوامل اصلی استقبال کمتر از جشنواره مکانیزاسیون بود.
4- لزوم توجه بیشتر به امکانات رفاهی شامل آب سردکن، ایجاد سایه بان و سرویس بهداشتی با توجه به حجم زیاد مدعوین.
5- ضرورت وجود مدیریت قوی در مجموعه داخلی جشنواره به منظور راهنمایی و هدایت بهتر بازدیدکنندگان، نظم و کنترل سیستم ایاب و ذهاب و سرویس دهی (ناهار) به مدعوین شهرستانها.


6- متناسب نبودن حجم و تعدادماشینها و ادوات موجود در نمایشگاه با فضای نمایشگاه.
7- نبود یک سیستم منظم مدیریت و نظارت بر بازدید کارشناسان و تکنسینهای اعزامی از شهرستانها و هدایت ایشان به سالن برگزاری همایشها.
8- محل برگزاری همایش کلزا از نظر نور، صدا، صندلی و نصب مقالات پوستری نامناسب و موجب عدم امکان استفاده بازدیدکنندگان از مباحث علمی شده بود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه

مقدمه
چکیده
برآورد نیاز استان
نحوه برآورد نیزا استان ماشین ها و ادوات
توسعه و تقویت شرکتهای ارائه دهنده خدمات مکانیزاسیون کشاورزی
ایجاد و تثبیت اشتغال
نیاز تراکتوری و برآورد اعتبار مورد نیاز
کمباین و اعتبار مورد نیاز برای تأمین آن
ادوات دنباله بند و برآورد اعتبار مورد نیاز
نیاز تیلری استان و اعتبار مورد نیاز
سرجمع اعتبارات مورد نیاز
جداول

استان فارس افتخار دارد برای نوزدهمین سال پیاپی مقام اول در تولید گندم کشور و برای چهاردهمین سال مقام اول در تولید ذرت را به خود اختصاص دهد، همچنین به موفقیتهایی در تولید محصولات باغی، شیلات و آبزیان و دام و طیور دست یابد، می طلبد که به امر مکانیزاسیون به عنوان یک شاخص مهم توجه شود که خوشبختانه در چند سال اخیر تحولات چشمگیر در این زیر بخش بوضوح قابل مشاهده بوده است.
به منظور دستیابی به اهداف برنامه چهارم توسعه کشور و با توجه به سند چشم انداز 20 ساله، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه بخش کشاورزی لحاظ و در راستای پیاده سازی این برنامه نیاز استان فارس به تراکتور، کمباین، تیلر و ادوات دنباله بند در سه سال و به تفکیک شهرستان برآورد گردیده است.


برآورد نیاز استان:
در بند الف ماده 109 قانون برنامه سوم، تأمین ماشینها و ادوات کشاورزی و ... تا رفع بحران مکانیزاسیون تکلیف گردیده و هیئت وزیران تصویب نموده:
« به منظور تأمین ماشین آلات و ادوات مورد نیاز بخش کشاورزی- ضریب مکانیزاسیون به 05/1 اسب بخار در هکتار افزایش می یابد.» در راستای اجرای قانون برنامه چهارم توسعه و با توجه به سند چشم انداز 20 ساله، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه بخش کشاورزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به منظور برنامه ریزی صحیح برای تأمین نیاز ماشینی بخش کشاورزی و بر اساس شرایط و اقلیمهای مختلف استان، نیاز به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار ماشینها و ادوات کشاوزری می باشد. تا بتوان به تدوین برنامه نیاز ماشینی استان به انواع ماشینها و ادوات کشاورزی پرداخت.


تا برنامه ریزی لازم در این زمینه در هر یک از شهرستانها بصورت خاص دیده شده و راهکار توسعه مکانیزاسیون انتخاب و به شرح زیر ارائه گردد:
1. افزایش توان کمی و کیفی دشتهای حاصلخیز استان با توجه به شرایط موجود آنها، نیاز به تسطیح اساسی و دقیق ( لیزری) اراضی را افزایش داده و در این راستا تعیین سهمیه واگذاری ادوات لیزری از اهمیت خاصی برخوردار بوده و دقیقاً بر اساس نیاز شهرستانها و بخش ها، انتظار می رود سالانه بخش قابل قبولی از اراضی تسطیح دقیق گردد که خود نقش تعیین کننده ای در افزایش راندمان آبیاری و افزایش تولید خواهد داشت.


2. افزایش تعداد تراکتورهای سبک، نیمه سنگین و سنگین بر اساس عواملی از جمله میزان اراضی موجود، وضعیت تراکتورهای واگذار شده قبلی با توجه به عمر مفید آنها، وضعیت ضریب مکانیزاسیون شهرستان تا حصول به ضریب مکانیزاسیون 05/1 اسب بخار در هکتار منظور گردیده.
3. واگذاری ماشین های کشاورزی ( تراکتور، کمباین، دروگر، نشاکار، کمبینات، بذرکار، سمپاشهای توربولاینر، میکرونر و ... ) با توجه به شرایط کشاورزی هر شهرستان ( اقلیم، نظام کشت و ظرفیتهای موجود) منظور گردیده تا بتوان اولاً حداکثر استفاده بهینه را از آنها نموده و ثانیاً صاحبان و کاربران بطور مطلوب و مناسب از آنها بهره مند گردند و در نهایت آن دسته از اراضی که قابلیت استفاده از این نوع دستگاه ها را دارند نیز از آنها استفاده ببرند.


4. واگذاری و منظور نمودن سهمیه کمباین طبق برنامه و به منظور پوشش نقاط کور و صعب العبور جهت برداشت غلات و کلزا انجام می شود. در این راستا با توجه به وجود چند نقطه مهم کمباینداری در مناطق مخلف استان، حرفه ای و متخصص بودن رانندگان کمباین در این مناطق، توزیع کمباین صورت پذیرفته و به سایر مناطق استان نیز به جهت ایجاد اشغال و مرتفع نمودن نیازهای آتی، کمباین واگذار می گردد.


5. تشکیل واحدهای مکانیزاسیون و تشکل های حرفه ای و تخصصی بمنظور بهره برداری بهتر از ماشینهای کشاورزی، ایجاد اشتغال و استفاده از توانمندی فارغ التحصیلان کشاورزی، امکان آمارگیری و برنامه ریزی بهتر، انتقال دانش فنی نوین، اجرای طرحهای الگوئی و ترویجی نیز در برنامه توسعه با توجه به شرایط خاص هر شهرستان دیده شده است.
6. برگزاری نمایشگاه و جشنواره های بین المللی و تخصصی ماشینهای کشاورزی و تأسیس بازارچه دائمی جهت ایجاد شرایط مناسب برای انتخاب آزاد کشاورز در زمان خرید ماشین آلات مورد نیاز از جمله خاک ورزهای مرکب و بذرکار- کودکار مناسب کشت در بقایای گیاهی، بذرکار- کودکار کشت مستقیم (Zero tillage) و ... را به دنبال داشته است. لذا با توجه به آمادگی استان با وجود سیستم کشت فشرده که ضرورت استفاداه از اینگونه دستگاه ها را دو چندان می نماید.


نحوه برآورد نیاز استان به ماشینها و ادوات:
برای محاسبه نیروی محرکه مورد نیاز استان احتیاج به داشتن اطلاعات زیر می باشد:
1- آمار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی (دیم و آبی؛ به تفکیک شهرستان)
برای محاسبه سطح زیر کشت از اطلاعات موجود اداره آمار سازمان و آمار نامه سرشماری عمومی کشاورزی استفاده شده است و برای دقت بیشتر متوسط چند سال منظور گردیده است.


2- میزان قدرت (اسب بخار) موجود:
برای محاسبه قدرت (اسب بخار موجود) آمار کلیه تراکتورها به تفکیک مدل جمع آوری و با احتساب ضریب منطقه ای ( ضریب تبدیل توان اسمی به توان واقعی ) در قدرت اسمی محاسبه گردیده است.
3- طبق تعریف ضریب مکانیزاسیون عبارتست از نسبت قوه اسب بخار مورد استفاده به سطح زیر کشت که میزان توان در اختیار برای هر هکتار را نشان می دهد.
بنابراین :
مجموع توانهای ترکتوری × ضریب تبدیل منطقه

ضریب تبدیل برای تراکتورهای نو 75/0 و برای تراکتورهای فرسوده 5/0 منظور می گردد.
بر اساس آمارهای موجود ضریب مکانیزاسیون در استان فارس تا پایان سال 1385 با احتساب تراکتورهای دارای عمر مفید سیزده ساله (73-85) برابر با 75/0 اسب بخار در هکتار می باشد.


4- برای حصول به عدد 05/1 اسب بخار در هکتار افزایش ضریبی معادل 30/0 اسب بخار در هکتار مورد نیاز است.
توسعه و تقویت شرکتهای ارائه دهنده خدمات مکانیزاسیون کشاورزی:
یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در جهت ارتقاء مکانیزاسیون کشاورزی در راستای جلوگیری از اتلاف انرژی، کاهش مصرف سوخت و بهره وری بیشتر از ماشین آلات با توجه به کوچک بودن مزارع، تشکیل و تقویت شرکتهای مکانیزاسیون بوده است. در چند سال اخیر شرکتهای مکانیزاسیون بخش خصوصی فعال شده اند. هم اکنون تعداد این شرکتها 225 واحد می باشد.


از مزایای این شرکتها می توان به حرفه ای بودن اعضاء آنها و در نتیجه مهارت فنی بالای اعضاء شرکت، گستردگی فعالیت آنها و جابجایی ماشین آلات به تمام نقاط استان و حتی خارج از استان و مقرون به صرفه بودن سرمایه گذاری برای خرید ماشین آلات، اشاره نمود.
به منظور ارتقاء سطح علمی شرکتهای ارائه دهنده خدمات مکانیزه و نیز ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، این شرکتها موظف به استفاده از نیروهای تحصیلکرده و فارغ التحصیل رشته های مرتبط می باشند.


بر اساس آمارهای موجود تا پایان سال 1385 تعداد 280 شرکت مکانیزاسیون در استان فارس به ثبت رسیده است که از این تعداد تا پایان همین سال تعداد 225 شرکت فعال و مشغول ارائه خدمات مکانیزه کشاورزی در استان و استانهای همجوار می باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید