بخشی از مقاله

اثر پاکلوبوترازول بر تاخیر اندازی گلدهی درختان پسته رقم کله قوچی

چکیده

پاکلوبوترازول یک کاهشدهنده رشد گیاهی است که به گروه تریازولها تعلق دارد. به منظور بررسی اثر پاکلوبوترازول بر تاخیر اندازی گلدهی درختان پسته رقم کله قوچی آزمایشی در قالبطرح کاملاً تصادفی با 4 تیمار 0)، 750، 1500 و 3000 میلی گرم در لیتر پاکلوبوترازول) در سه تکرار در زمان متورم شدن جوانه ها انجام شد. نتایج نشان داد زمان گلدهی در غلظت های مختلف محلول پاشی پاکلوبوترازول در سطح یک درصد معنی دار بود. بیشترین تاخیر در زمان گلدهی در غلظت 3000 میلی گرم در لیتر پاکلوبوترازول به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده پاکلوبوترازول باعث تاخیر در گلدهی پسته رقم کله قوچی شد و می توان برای مقابله با سرمازدگی بهاره از پاکلوبوترازول برای تنظیم تاریخ باز شدن گل استفاده نمود.

کلمات کلیدی: پاکلوبوترازول، پسته، گلدهی.


مقدمه

درختان پسته رقم کله قوچی از ارقام زود گل هستند و بیشتر در معرض خطر سرمازدگی بهاره و خسارت های ناشی از آن قرار می گیرند. درخت پسته در اواخر زمستان از رکود خارج شده و به سرعت مقاومت خود را نسبت به دمای پائین از دست داده و جوانه های گل شروع به نمو می کنند .(2) پاکلوبوترازول یک بازدارنده بیوسنتز جیبرلین بوده و سبب کند شدن رشد در دامنه وسیعی از محصولات می گردد که این عمل به علت کوتاه شدن میانگره ها و توقف طولانی مدت در رشد می باشد .(7) پورلینگیس و وییاتزیس(5 و (6 محلول پاشی پاکلوبوترازول را برای همزمان سازی زمان گلدهی درختان نر و ماده پسته مفید دانسته و توصیه نمودند. در انگور استفاده از پاکلوبوترازول و هرس دیر هنگام بیشترین تاثیر را در افزایش دوره رکود جوانه داشت و از آسیب سرمایی دیرس بهاره کاست .(3) در این تحقیق اثر پاکلوبوترازول بر تاخیر اندازی گلدهی پسته رقم کله قوچی به منظور مقابله با سرمازدگی بهاره بررسی می شود.


مواد و روش ها

این تحقیق روی درختان 20 ساله رقم کله قوچی در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار در منطقه حومه غربی رفسنجان به اجرا در آمد. هر تیمار بر روی 3 ردیف درخت (هر ردیف شامل 50 تا 60 درخت) در سه تکرار و در زمان متورم شدن جوانهها اعمال گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید