بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله، تحقیقات پیشین زنجیره تأمین را با ایجاد و آزمایش تجربی یک مدل تئوریک از تأثیرات اقتضائی عدم قطعیت محیطی بر ارتباطات بین 3 بعد از یکپارچگی زنجیره تأمین و 4 بعد از عملکرد عملیاتی توسعه میدهد. براساس تئوریهای پردازش اطلاعات سازمانی و اقتضائی، بحث میکنیم که تحت شرائط عدم قطعیت بالا، ارتباطات بین یکپارچگی مشتری/عرضهکننده و تحویل و عملکرد منعطف و بین یکپارچگی داخلی و کیفیت محصول و هزینه تولید تقویت خواهد شد. این فرضیات به طور گسترده از طریق تحلیلهای گروهی و مسیر ساختاری پرسشنامههایی که از 151 کارخانه تولید خودرو در تایلند جمعآوری شد، تأیید شده است. این مقاله به تحقیقات اقتضائی مدیریت عملیات کمک کرده و بهطور تجربی توضیحاتی را برای مدیران جهت متمایزکردن تأثیرات تلاشهای یکپارچگی خارجی و داخلی تحت شرایط محیطی مختلف بیان میکند.

مقدمه:

رشد - یا افزایش - شواهد بیان میکنند که یکپارچگی زنجیره تأمین تأثیر مثبتی بر نتایج عملکرد عملیاتی مانند تحویل، کیفیت، انعطافپذیری، هزینه دارد. - 2008 - susa. voss - 1 - بیان میکنند زمانی که ارزش یک بهترین راهکار مثل یکپارچگی زنجیره تأمین از طریق شواهد تجربی حمایت میشود، تحقیق باید از تعدیل ارزش آن به سمت فهم شرایط زمینهای که مؤثر هستند، تغییر مسیر دهد. از میان عوامل، عدم قطعیت محیطی1 به عنوان یک عامل زمینهای - مفهومی - که براثربخشی یک بهترین راهکار اثرگذار است، شناسائی شده است. 

برخی از مطالعات اخیر بحث میکنند که روابط یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد، توسط عدم قطعیت محیطی تعدیل میشود. - 3 - با این وجود، این مطالعات در سه حیطه مشکلآفرین هستند: - 1 - رویکردهای متفاوت در مفهومسازی عوامل یکپارچگی زنجیره تأمین ، عملکرد و عدم قطعیت محیطی ، یک مقایسه معنادار از، یا نتیجهگیری دربارهی، تأثیرات اقتضائی عدم قطعیت محیطی را رد میکند. - - 2 شواهد گزارش شده تا به امروز نشان میدهند روابط یکپارچگی زنجیره تأمین عملکرد همواره توسط عدم قطعیت محیطی تعدیل نمیشوند. - 4 - و حتی اگر تأثیر تعدیلی داشته باشد، مسیرهایشان متفاوت است. - - 5 برای مثال - 2005 - Kouferos et.al به این نتیجه رسیدند که عدم اطمینان محیطی تأثیرات تعدیلی قابل ملاحظهای بر ارتباط بین ادغام عرضهکننده و مشتری و ارتباط بین کیفیت و نوآوری محصول دارد.

Rʼ OHDU\-kelly     - 2002 - - ORUHV یافتند که رابطهی مثبتی بین بازاریابی و ادغام تصمیم برنامهریزی فروش و
عملکرد سازمان تحت عدم اطمینان محیطی بالا، نه کم، وجود دارد. با این وجود، به طور شگرفی، نتایجشان نشان    می-دهند که ارتباط بین ادغام تصمیم برنامهریزی تولید و عملکرد سازمان تحت عدم اطمینان محیطی پایین، نه زیاد، مثبت است.

در اثبات این فرضیه که عدم قطعیت محیطی نیازی را برای یکپارچگی زنجیره تأمین ایجاد میکند، برخی مطالعات بحث میکنند که ارتباط یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد تحت شرایط عدم اطمینان محیطی بالا قویتر یا قابل ملاحظهتر میشود. چنین تئوریای نمیتواند نتایج ترکیبی بالا را توضیح دهد. فقدان یک توضیح تئوری مشکل آفرینی سوم است و شاید بتوان گفت بهترین موضوعی که اهمیت بیشتری دارد.

این مقاله، مدل تجربیای ایجاد و آزمایش میکند که هدفش توضیح تأثیرات اقتضائی عدم اطمینان محیطی بر نتایج برتر عملکرد عملیاتی یکپارچگی زنجیره تأمین است. این مقاله از دیگر مقالات از نظر تعداد و ابعاد متفاوت است. ما هم یکپارچگی زنجیره تأمین و هم عملکرد عملیاتی را به عنوان متغیرهای چندبعدی، به جای رویکرد تک بعدیای که توسط دیگران به کارگرفته شده، مفهومسازی میکنیم. 

ما یکپارچگی زنجیره تأمین را به سه بعد- یکپارچگی داخلی، عرضه-کننده و مشتری-تقسیم میکنیم تا امکان بررسی تأثیرات عملکرد ابعاد مختلف یکپارچگی زنجیره تأمین و اثبات اینکه هر بعد یکپارچگی زنجیره تأمین تحت شرایط محیطی مختلف مؤثر است فراهم شود. - 7 - علاوه بر این، ما 4 حوزه از عملکرد عملیاتی- تحویل، هزینه تولید، کیفیت محصول و انعطافپذیری تولید- را که چهار ظرفیت/توانایی کلیدی یک سازمان مرکزی را در پاسخ به رقابت نشان میدهند بررسی میکنیم.

لحاظ کردن ابعاد چندگانهی عملکرد نهتنها به تشریح نتایج ترکیبی در ادبیات کمک میکند، بلکه نیاز به دستیابی به یک فهم جامع از ارتباط بین اقتضائات - در این مورد، عدم قطعیت محیطی - ، پاسخ به گزینهها - ابعاد مختلف یکپارچگی زنجیره تأمین - و معیارهای چندگانه عملکرد را مشخص میکند.

مهمترین مسئله در این مقاله، یکپارچگی تئوری اقتضائی و تئوری پردازش اطلاعات سازمانی - OIPT - جهت توصیف تأثیرات اقتضائی عدم اطمینان محیطی است. تئوری اقتضائی فرض میکند، عملکرد وابسته به » تناسب« بین ساختار و جریان عمل یک سازمان و محیط است.

براساس تئوری اقتضائی ، انتظار میرود یکپارچگی خارجی با عدم اطمینان محیطی بالا متناسب باشد. - - 11 تئوری پردازش اطلاعات سازمانی بیشتر اساس مفهومیای را برای تناسبی که برای سازمان جهت دستیابی به یک عملکرد معین ارزشمند است، ارائه میدهد. تئوری پردازش اطلاعات سازمانی الزام بهبود توانایی پردازش اطلاعات و کیفیت اطلاعات را تحت شرایط عدم اطمینان بالا پیشنهاد میدهد.

همچنین تئوری پردازش اطلاعات سازمانی شناسایی میکند که یک سازمان به عنوان یک سیستم باز اقتصادی- اجتماعی، فرایندهای کسب و کار را درون و خارج از مرزهای سازمانی ایفا میکند. - - 13 که این مسئله نیاز به تشخیص یکپارچگی داخلی از خارجی را گوشزد میکند. مطابق با تئوری پردازش اطلاعات سازمانی ، ما فرض می کنیم که سازمانها به یکپارچگی خارجی جهت ارتقاء توانایی پردازش اطلاعات مخصوصاً به منظور غلبه بر عدم اطمینان محیطی بالا نیازدارند. به ویژه، ما بحث میکنیم که تحویل و انعطافپذیری تولید به شدت به عدم قطعیت ناشی از محیط خارجی حساس هستند و بنابراین، قادرند از طریق ادغام خارجی نه داخلی تحت شرایط عدم قطعیت بالا بهبود یابند. به عبارت دیگر، کیفیت محصول و هزینه تولید بیشتر به داخل بستگی دارند.

و بنابراین برخلاف یکپارچگی خارجی  اثرات ادغام داخلی بر کیفیت محصول و هزینه تولید تحت شرایط عدم قطعیت محیطی بالا تقویت خواهند شد. براساس تحقیقی از زنجیرههای تامین اتومبیل تایلند، یافتههای ما به طور وسیعی از مباحث اقتضائیمان حمایت میکند.

تئوریهای جدید و نتایج این مقاله، کاربردهای متعددی را برای تحقیقات مدیریت زنجیره عرضه و عملیات درباره یکپارچگی زنجیره تأمین پیشنهاد میدهد. اول اینکه این مقاله مطالعات پیشین را از طریق ارائه تئوریها و حمایت از شواهد به منظور تشریح اینکه چرا تأثیرات عملکردی برخی ابعاد یکپارچگی زنجیره تأمین میتوانند تقویت یا تضعیف شوند، تکمیل میکند و بنابراین به غنیسازی تحقیق اقتضائی مدیریت عملیات کمک میکند. - 16 - این درک جدید هم برای محققان و هم برای مدیران بسیار مهم است.

چنین توضیحاتی از تأثیرات اقتضائی عدم اطمینان محیطی نهتنها روابط دقیق بین یکپارچگی زنجیره تأمین ، عملکر عملیاتی و عدم قطعیت محیطی را شفاف میکند. - 17 - بلکه به ایجاد تئوری اقتضائی برای یکپارچگی زنجیره تأمین کمک میکند. علاوه بر این، این مقاله توضیحات اثبات شده تجربیای را برای مدیران جهت متمایز ساختن تأثیرات تلاشها ی یکپارچگی داخلی و خارجی بر نتایج مختلف عملکرد عملیاتی تحت شرایط محیطی مختلف ارائه میکند. ازآنجائی که تلاشهای یکپارچگی شامل ریسکها - - 18 و هزینهها میشود، مطلع ساختن مدیران بهطور دقیق از اینکه کدام تلاش یکپارچگی زنجیره تأمین تحت شرایط محیطی خاص موثر است حائز اهمیت می-باشد.

-4 مدل تئوری و فرضیه ها

در این قسمت، در ابتدا متغیرهای تئوریک کلیدی را تعریف میکنیم و سپس یک مدل تئوریک و فرضیات را جهت تشریح تأثیرات تعدیل کنندگی عدم قطعیت محیطی بر روابط یکپارچگی زنجیره تأمین و عملکرد توسعه میدهیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید