بخشی از مقاله

چکیده

هوش تجاری، با استفاده از یکپارچه کردن دادهها و اطلاعات سازمان امکان کنترل و ردیابی، فرایندهای کلیدی سازمان را برای مدیران فراهم کرده و مبنایی برای اخذ تصمیمات اثربخش میباشد. هوش تجاری مجموعهای از مفاهیم، روش ها و فرآیندهایی است که نه تنها تصمیمهای کسب و کار را بهبود میبخشد، بلکه موجب پشتیبانی از استراتژیهای سازمان نیز میشود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تأثیر هوش تجاری و تعیین عملکرد آن در بهبود مدیریت ارتباط با پرسنل کارخانه و همچنین کارکنان شاغل در بخش توزیع و پخش محصولات روغن نباتی لادن بپردازیم. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از نظر نوع پژوهش توصیفی بوده  که در سال 1396  انجام  شده است.
هدف از انجام  این  پژوهش  تبیین  رابطه هوش تجاری و مهارتهای مدیریتی با عملکرد مدیران صنایع غذایی لادن میباشد. روش تجزیه و تحلیل در این تحقیق تکنیکهای آماری میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 500 نفر از مدیران، کارکنان و کارگران کارخانه روغن نباتی لادن و همچنین کلیه پرسنل شاغل در بخش فروش، توزیع و پخش محصولات صنایع غذایی لادن میباشند که با حجم نمونه پژوهش برابر است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامهای مشتمل بر 76 مؤلفه - سوال - در حیطه میزان رضایتمندی شغلی کارکنان و همچنین تعیین سطح توانمندیها و عملکرد کلیه پرسنل در بخش تولید و فروش محصولات روغن نباتی لادن میباشد که بر پایه طیف 5 بعدی لیکرت متکی میباشد که پس از تایید روایی و پایایی بین اعضای جامعه پژوهش توزیع و جمع آوری شدهاند. پرسشنامهها، جهت تایید روایی در اختیار اساتید و متخصصین مدیریت قرار گرفته و روایی آنها تایید شدهاند. پایایی پرسشنامهها نیز  با  استفاده  از  روش    آلفای کرونباخ  برای پرسشنامه عملکرد مدیران    /  86   رضایت  شغلی    /  79    و  توانمندیهای    کارکنان    0   /  85 محاسبه شد.

داده های حاصل    از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS و با بکارگیری روشهای آماری توصیفی و استنباطی، مانند همبستگی، تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

کلیدواژهها: هوش تجاری؛ صنایع غذایی؛ کارخانه روغن نباتی لادن؛ سیستم توصیه گر؛ داده کاوی؛ ماشین بردار پشتیبان.

.1  مقدمه و بیان مسئله

برای اینکه سازمانها قادر به واکنش سریع در برابر تغییرات بازار باشند، نیاز به سیستمهای اطلاعاتی مدیریتی دارند که بتواند از طریق سازمان و محی آن تحلیلهای علت و معلولی مختلف را انجام دهند. سیستمهای هوش تجاری که جزء پیچیدهترین سیستمهای اطلاعاتی موجود میباشند، ابزاری را فراهم میکنند که بر اساس آن نیازهای اطلاعاتی سازمان به شکل مناسبی پاسخ داده شود. هوش تجاری، عبارت است از بعد وسیعی از تکنولوژیها برای جمع آوری داده و دانش جهت تولید پرس و جو در راستای مدیریت عملکرد سازمان و همچنین جهت اتخاذ تصمیمهای تجاری دقیق و هوشمند. هوش تجاری نه تنها تصمیمهای کسب و کار را بهبود می-بخشد، بلکه موجب پشتیبانی از استراتژیهای سازمان نیز میشود. سیستمهای هوش تجاری به کاربران در شناخت و حل مشکلات، کشف ریسکهای کسب و کار و فرصتها، پیش بینی روندهای بازار، تخمین فعالیتهای رقبا، درک بهتر نیازمندیهای کسب و کار و مدیریت بهترمشتریان و رواب تامین کنندگان کمک میکند. با استفاده از چنین سیستمهایی مدیران میتوانند واکنش سریعتری نسبت به مشکلات و تخمین صحیح وضعیت در مقابل رقبا انجام دهند، در نتیجه شرکت قادر خواهد بود که به کسب مزیت رقابتی بپردازد. هوش تجاری ابزارهایی دارد که استفاده از این ابزارها نیاز به مدل و متدولوژی تبیین شده دارد و بدون داشتن متدولوژی و مدل مشخص استفاده موثر از ابزار امکان پذیر نیست. هوش تجاری 3 بخش عمده دارد: -1 انباره داده -2 ابزارهای هوش تجاری، -3 برنامه های کاربردی مانند کارتهای امتیازی متوازی، داشبوردها، برنامه ریزی بودجه و پیش بینیها - اسماعیل نیا،. - 1389

مسألهای که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد، تعریف و ایجاد یک سیستم هوش تجاری برای صنایع غذایی لادن، جهت بهبود ارتباط مدیریت با کارکنان این صنعت در دو بخش تولید و فروش محصولات است. هدف اصلی از ایجاد این سیستم هوشمند، بررسی میزان رضایتمندی کارکنان، سنجش توانمندی کارکنان در هر بخش و در پی آن برآورده کردن نیازمندیهای آنها در جهت پیشرفت عملکرد کارخانه و سودآوری بیشتر و همچنین پیشی گرفتن از دیگر رقبا در این حوزه است. برای ایجاد یک چنین سیستم هوشمندی  بایستی ابتدا  یک  مجموعه  دادهای  که  شامل  نظریات، میزان رضایتمندی و توانمندیهای کارکنان کارخانه  و دیگر پرسنل فعال در بازار فروش محصولات  این کارخانه  است را از طریق پرسشنامه جمع آوری کرده و سپس با استفاده از روشهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و همچنین با استفاده از روشهای داده کاوی و کشف دانش موجود در دادهها، به یک سیستم هوش تجاری دست پیدا کنیم.

اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق شامل موارد زیر است:

-1 عدم وجود یک پایگاه داده واحد به منظور تحلیل دادهها

-2 عدم وجود ابزاری برای تحلیل دادهها و اخذ تصمیمات استراتژیک در کارخانه روغن نباتی لادن

-3 علاقه مندی مدیریت کارخانه روغن نباتی لادن به اجرای تحقیق

-4 حل بعضی از مسائل مربوط به کارخانه

-5 جدید بودن موضوع تحقیق

-6 کشف ریسکهای موجود در دو بخش تولید و فروش

-7 تخمین بازار و فعالیت رقبا

-8 مدیریت بهتر کارکنان در دو بخش تولید و فروش

-9 مدیریت بهتر مشتریان.

این تحقیق با لحاظ نمودن فرآیند گردآوری اطلاعات، از اوایل تیر ماه  سال 1394    تا اوایل دی ماه 1395 صورت گرفته است و دادههای بدست آمده برای سیستم هوش تجاری، توس تعدادی از کارکنان  کارخانه شاغل در بخش  تولید و    همچنین تعدادی از افراد شاغل در شرکتهای وابسته به کارخانه در بخش فروش، جمع آوری شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید