بخشی از مقاله

چکیده

 بررسی ایمنسازی در برابر تنیدگی تحصیلی همواره با مداخلات درمانی به منظور پیشگیری از شدت و شیوع آن همراه بوده و روشها و مداخلات درمانی متعددی پیشنهاد شده است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش به شیوه گروه کوچک بر سبک ایمنسازی در برابر تنیدگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.

روش کار: به این منظور 30 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان به صورت خوشهای به دو گروه کنترل و آزمون به طور مساوی تقسیم شدند. گروه آزمون 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش به شیوه گروه کوچک جهت افزایش جرأت ورزی قرار گرفتند. ابزار سبک ایمن سازی، ابزار اندازه گیری تک عاملی خودگزارشی اینثورت و ابزار اندازه گیری تنیدگی تحصیلی، پرسشنامه زاژاکووا بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از، جدول توزیع فراوانی، درصد و نمودار از شاخصهای مرکزی و پراکندگی آمارتوصیفی، آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و SPSS /19 استفاده شد.

یافته ها: طبق یافته های پژوهش پس از آموزش در گروه آزمون، جرأت ورزی، نمره سبک ایمن سازی افزایش و نمره تنیدگی کاهش یافته بود. تفاوت معناداری در گرو آزمون و کنترل از نظر نمره سبک ایمن سازی و تنیدگی دیده شد - . - P<0.001

نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش جرأتورزی به شیوه گروه کوچک، سبک ایمن سازی دانشجویان را افزایش و تنیدگی تحصیلی آنان را کاهش میدهد.
مقدمه

اصطلاح تنیدگیٌ اول بار در انگستان در طول قرن 17 برای شرح پریشانی، افسردگی، مشقت و بدبختی به کار رفته است. اما در طول قرن 18 با یک تحول معنایی مواجه گردید و معنای تنیدگی از نتایج هیجانی تنیدگی به عامل ایجاد کننده آن یعنی نیرو، فشار یا باری که به ایجاد تنش و در مدت زمانی کم و بیش طولانی به تغییر شکل شیء منجر میشود، تغییر یافت، یعنی تنشی که به تغییر شکل یا به انقطاع منتهی میشود، همراه گردید - . - 1 روانشناسان مختلف عوامل تنیدگیزا را به دستههای گوناگونی تقسیم کردهاند که عبارتند از: رویدادهای فاجعه آمیز همچون بلایای طبیعی و جنگها، تنیدگیهای شخصی همچون طلاق، عوامل تحصیلی و نیز تنیدگیهای زمینهای از جمله حوادث کوچک روزمره - . - 2 شواهد تجربی مختلف نشان دادهاند که برای غالب دانشجویان و دانشآموزان، تجربه زندگی تحصیلی از طریق مواجهه با گروه وسیعی از عوامل تحصیلی تنیدگیزا مشخص میشود - . - 3 البته، غالب محققان علاقهمند به قلمرو مطالعاتی تنیدگی تحصیلیٍ دریافتند، تمایز در الگوهای ترجیحی پاسخدهی افراد به عوامل تنیدگیزا در موقعیتهای تحصیلی میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل اجتماعی مانند جرأتورزیَ باشد تا بتوان به نوعی از سبک ایمنسازیُ در برابر تنیدگیهای تحصیلی در جهت کاهش این تنیدگیها دست پیدا نمود . - 4 - بنابراین در این پژوهش سعی برآن شده است تا به بررسی اثربخشی آموزش به شیوه گروه کوچک جهت افزایش جرات ورزی بر سبک ایمنسازی در برابر تنیدگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان پرداخت. ادبیات پژوهش نشان میدهد که تنیدگی تحصیلی به طور گستردهای بهزیستی روانشناختیِ، سلامت جسمانی و توانشهای شناختی یادگیرندگان در به انجام رسانیدن هرچه موثرتر تکالیف درسی را به چالش میکشاند. همچنین تنیدگی تحصیلی به احساس نیاز فزاینده به دانش و ادراک فرد مبنی بر نداشتن زمان کافی برای دستیابی به آن دانش اشاره میکند - . - 5 از سویی سبک ایمنسازی در برابر تنیدگیهای تحصیلی به تﻻشهای شناختی و رفتاری برای پیشگیری، مدیریت و کاهش این تنیدگی تحصیلی میپردازد - . - 6 سبک ایمنسازی، شیوه و روشی است که فرد خود را در برابر مشکلات زندگی و به خصوص مشکلات تحصیلی محافظت و ایمن میکند. افراد ناایمن در حیطه تحصیلی، دچار افت تحصیلی و در نهایت افسردگی خواهند شد . - 7 - بررسی ایمنسازی در برابر تنیدگیهای تحصیلی همواره با مداخلات درمانی به منظور پیشگیری از

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید